Duelund - teori og praksis - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 207
    Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    stikkontakten er dc, plugger du en nettkabel i appartet blir dette AC.
    Hvor i all verden har du dette fra?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Stikkontakten er DC" Hæ???????!!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    stikkontakten er dc, plugger du en nettkabel i appartet blir dette AC. frem og tilbake i kabelen 50 ganger per sekund...
    Kan du vennligst utdype dette? :roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror han søker febrilsk etter hifisentralen (hvor er de blitt av forresten?) hvor jeg tror han har hentet teorien sin fra :lol: :lol: :lol:

Kunne ikke dy meg.......
    PS Kun ment som en liten spøk dette her.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seriøst einis, du vet at det er AC i stikkontakten? Du beveger deg lenger og lenger ut på jordet nå.

Forøvrig er det ikke hverken AC eller DC før man belaster noe som helst.

50Hz-en vandrer frem og tilbake til el-verket 50 ganger i sekundet. Med en hastighet på 0,5-0.8C er ikke det noe problem i seg selv.

Dersom det ligger støy på nettet er det et poeng å fjerne mest mulig av dette før den kommer inn i forsterkeren. Det er der det er mest å hente på å bruke en bedre nettkabel. Tverrsnittet bør selvsagt være tilstrekkelig, men nå er det også slik at vi har minst 20 meter med 2,5mm^2 mellom sikringsskapet og forsterkeren. Dette tverrsnittet tilsvarer omkring 30-40 mm^2 høyttalerkabler, noe som helt klart ikke er veldig pinglete.

Den støyen som derimot genereres av andre ting på nettet er det stor gevinst i å få fjernet før trafoen, og det å fjerne støyen med minimalt med serieimpedans er en utfordring. Den vanligste metoden til å få fjernet slik støy er ved å gi kabelen en liten induktans slik at den har minimalt med serieresistans og minimalt med impedans ved 50 Hz. Deretter brukers ofte en paralellkapasistans for å dempe støyen ytterligere.

Når man strekker en strømførende kabel paralellt med en signalleder vil det induseres strøm i signallederen i fase med den som går i den strømførende kabelen. Dersom strømtrekket også varierer vil dette induseres på samme måte. Dette er noe som kan fårekomme mellom strømkabler og signalkretser og signalkabler i forbindelse med audioutstyr.

Det å måle er et spørsmål om å vite hva man måler og hvordan man skal finne det man er på jakt etter. Det vi ikke klarer å måle skyldes vår mangel på kunnskap om måling. Nå er det vel i og for seg ikke noen kjente fenomener som ikke er målbare heller.

Når det gjelder perspektiv og plassering osv så er ikke det noe man kan få opp som tall. Det man derimot kan gjøre er å måle alle de egenskapene vi vet er viktige for å skape et tredimensjonalt lydbilde. Det som er viktig er dynamisk linæritet i et stort dynamisk område, samt i et stort frekvensområde. I tillegg er spredningen viktig. Dette er jo ting som er meget enkle å måle. Men som sagt så kan man ikke måle perspektivet som en enkelt faktor.

Imidlertid vil jeg hevde at tendensforskjeller på 0,5 dB er relativt lette å høre. Snakker vi om smalbåndede avvik er situasjonen en annen. Men De er uansett lette å måle. Man kan i dag med rimelig utstyr gjøre relativt pålitelige målinger med en nøyaktighet på langt under 0,5 dB. Men igjen er det et spørsmål om å vite hva man måler og hvilke potensielle feilkilder man har med den målemetoden man bruker.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Strøm og powersuply

Hvis man skal være ekstreme på dette, sørg for samme legering i kabel i _hele_ kursen. Alle steder der to ulike metaller/legeringer møte vil det settes opp en liten spenning, og du får en liten kapasitans.

Er det ikke bedre å ha en skikkelig AC til DC omformer, en noe som liksom renser 50HZ til litt bedre 50Hz før det gjøres om til DC?

Jeg tror imidlertid at powersupplyet på forsterkeren min inneholder en likeretter og massevis av kondensatorer og en regulator, slik at 220-240V AC blir ganske bra DC.

En ting til: Husk at plast/gummi/silikon og lignende har svært høy dielektrisitetskonstant. Tviler på at ull+olje er bedre. Hvertfall hvis man ikke bruker en olje som er svært godt renset. Ulike oppløste mineraler kan påvirke dielektrisitetskonstanten en god del.

---------

akkurat, er jo mest der det ligger. jeg har 3mm2 solid core nettkabel fra nettet til forsterkeren, inni mellom bryter og nettbrønn vil jeg tippe det er vanlig med max 1.5mm2 flertrådet.

----

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Best isolasjon med olje?

Jeg hadde en interessant diskusjon med en ingeniør hos Nexans i Halden i dag. Vi snakket om kablene deres som brukes mye til signaloverføringer over lange strekk i Nordsjøen. Og jeg må innrømme jeg spisset ørene ekstra når han forklarte at selv om verden har forsket mye på ulike materialer for elektrisk isolasjon, så er det beste isolasjonsmaterialet faktisk oljemettet papir ( :!: )

Nexans bruker nemlig svært tykke lag med oljemettet papir innenfor et blylag ( :!: ) for å holde på oljen, som igjen befinner seg innenfor et mekanisk beskyttende lag av plastbasert materiale.

Vi snakker her om kabler som skal overføre ting over flere hundre kilometer under saltvann i Nordsjøen, så helt sammenlignbart med stereoen hjemme i stua er det ikke, men det var likevel spennende å høre at oljen sammen med papir hadde disse egenskapene...

Kanskje verdt et forsøk? Dessverre var prosessen for å lage kabelen rimelig high tech, så det er vanskelig å duplisere hjemme. Kanskje Duelunds prosess er det nærmeste man kommer?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe :wink:
    vel, begge har i oppgave å overføre elektrisitet.
    duelund sin metode er ikke så low tech, er snakk om 4 lag i et spesielt mønster, hvor det lyttes på hvilken vei det skal flettes etc..
    alle signalkablene måtte tilfredstille et vist antall ohm, som selv i industrien var ikke helt enkelt å få til...hvilket tall husker jeg ikke, men ikke noe du finner blandt normalen..

jeje....spennende.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men det må være et hint når duelund sine høytt. kabler med 1.75mm2 lett slår ex. infinite resolution sine overdimensjonerte sølvkabler med ekstremt kvadrat i forhold. begge kablene er jo bygd på solid core prinsipp, som bare gir isolasjonen en grunn til å forklare seg. :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slår lett IR sine kabler? hvor har du det ifra?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thror
    Slår lett IR sine kabler? hvor har du det ifra?
    søskenbarnet har de
    pure silver.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du tar jo helt av bare du hører ordet duelund, hører du det i en sammenheng så er det best, uansett! Fordi du allerede har bestemt deg. En ordentlig test ville kommet noe til gode i den sammenhengen!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, jaså?
    kan komme t sunnmøre og lytte da...

vil tro du også allerede har bestemt deg for at de kan umulig være bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar meg en tur når jeg får lappen!
    Så skal vi se hva de er gode for
    Ha linolje spannet klart! :P
    Har ikke bestemt meg, men ville likt å hørt en ordentlig sammenligning før jeg skriker ut om noe!

[Moderatoredit: usaklig lenke fjernet]

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :wink:

det som er, er at jeg har hørt begge og du ikke har hørt noen av de. da står jeg nok litt sterkere

pure silver er absolutt bra, men duelund sin er noe helt annet!

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet hvor han fikk ull fra..

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kunne godt tenke meg å prøve Duelunds kabler, da jeg allikevel sårt trenger en utskiftning der. Men vil det ha noen som helst betydning, når internkablingen i høyttalerne ikke endres?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor skulle det ikke det? :roll:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seriøst einis, hvor stor er forskjellen? Hva med den testen noen (muligens du) linket til et annet sted der bassen ble vesentlig slankere? Betyr det ikke noe? Er du bare ute etter å vri på hele diskusjonen? Hva med subjektive oppfatninger? På hvilket grunnlag uttaler du deg? Som erfaren innen konstuksjon og måling? Hvordan stiller disse påstandene seg i rekken av andre påstander som for eksempel likestrøm i vegguttaket?

Jeg vil gjerne gjøre en AB-test, men det er ikke så veldig mye nytte i påstander som ikke blir underbygget av fakta. Så lenge det er snakk om å gå på tvers av alt som er sunn fornuft i hele elektronikkbransjen (som jeg og mange andre her på forumet ikke er helt fremmede i) så bør det være en skepsis her. Hva med målinger? Finnes det noen?

Jeg føler en sterk trang til å mistenke at hele Duelund gjør seg best under Walt Disney sine fonter. Han er en fremragende predikant. Han er også en teoretiker, men i svært liten grad en realist med bena langt fra bakken. Han er også svært god på å få sine disipler til å miste en hver form for bakkekontakt. Det holder å lese hans personlige nettside så ser man fort eventyreren i mannen om man ikke er så lettpåvirkelig som en del dessverre er.

Ja, jeg har hørt de kablene og har grunnlag for å uttale meg.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burre! En hver som har syslet en del med delefiltre og oppbygging av høyttalerkonstruksjoner har fått et bilde av hor mye ting egentlig betyr. Ikke gå skoa av deg på sølvkabler. Kjøp deg heller en bunke CD-er og et sett fornuftige kabler.

Side 4 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •