Duelund - teori og praksis - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 207
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    et eksempel, her er alle kappene fjernet, og PN ledning erstattet med mye tykkere flertrådet isolert i 2 lag ull og dyppet i linolje. samt at alle undersider er penslet.
    Jeg er ihvertfall imponert over innsatsen du legger ned i dette, einis.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    et eksempel, her er alle kappene fjernet, og PN ledning erstattet med mye tykkere flertrådet isolert i 2 lag ull og dyppet i linolje. samt at alle undersider er penslet.
    Jeg er ihvertfall imponert over innsatsen du legger ned i dette, einis.
    tja...er ikke så mye annet å gjøre. så er det jo kult å høre forandringene.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det SV233?

Hva i all verden gjør de uisolerte bananpluggene inni der?

Har du koblet ut nettbryteren?

Hva er det som sitter helt til høyre på fronten?

Andre gode tweaks kan være å erstatte stålkabinettet med aluminium, og å skjerme kablene til trafoen. Gjerne sette en vegg i aluminium eller kobber mellom signal og nettdel også.

Hvorvidt slike ting skal jordes må du nesten eksperimentere med. Men vær forsiktig med å jorde kabinettet. Det kan meføre en del uønskede effekter.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Er det SV233?

Hva i all verden gjør de uisolerte bananpluggene inni der?

Har du koblet ut nettbryteren?

Hva er det som sitter helt til høyre på fronten?

Andre gode tweaks kan være å erstatte stålkabinettet med aluminium, og å skjerme kablene til trafoen. Gjerne sette en vegg i aluminium eller kobber mellom signal og nettdel også.

Hvorvidt slike ting skal jordes må du nesten eksperimentere med. Men vær forsiktig med å jorde kabinettet. Det kan meføre en del uønskede effekter.
    neinei, ikke sv-233, en såkalt christianssands lydfabrik cl200

ja jeg har fjernet bryteren og loddet nettkablene bare rett på kretskortet, det gav faktisk noe ekstra i bassen.

det til høyre på fronten er et alps potmeter :wink:

de banapluggene er hvor jeg kobler på høyttalerene, heh...når jeg drev og penslet, koblet og loddet inni der gadd e ikke lodde på igjen de lederene som gikk til baksiden, måten det var lagt opp på ga dårlig kontakt og terminalene var ikke særlig..
    så det ser ganske ugly ut...
    men får vel fikse på det om jeg skal selge den en gang.

ja jeg har vurdert å frese ut et chassis i tre faktisk, siden foreldra eier møbelfabrikk. kobber blir vel litt dyrt, men kanskje bunnplaten kan være av kobber. :roll:
    jording er ganske fælt i denne forsterkeren, det knitrer faktisk en smule i høyttalere når jeg tar på kabinettet! :shock:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt spørsmål til deg Einis er om du har gullører. :-)

For hvis du hører forskjell på om du kobler ut nettbryter så bør du også høre forskjell på variasjonen på nettspenningen til huset dittl For noen dager kan den jo være 232 mens andre dager kanskje 229.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    feil....bryteren begrenser strømmen, ikke spenningen. tviler du hører forskjell mellom +-20v. heller på nettstøy.
    hadde du ikke hørt forskjell når jeg fjernet bryter og brønn, tror jeg du burde tar hørselsjekk. nettkabler er meget viktig, og 2 ekstra ledd er IKKE bra :wink:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er mange mil ute på jordet einis. Det som reduseres i en resistor påvirker både strøm og spenning. Dersom spenningen på nettet reduseres betyr det at den er lavere i forhold til nettets indre resistans. Dermed vil påvirkningen være den samme som ved å legge en lite motstand i serie med forsterkeren for dermed å simulere en dårlig nettbryter.

Det som gjør at man enkelte ganger kan høre forskjell er at man fjerner et par kabler som frakter strøm gjennom forsterkeren i takt med musikken.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fjerning av 2 overganger+indre lampettledning GJØR stor forskjell. har overhode ingenting med at desse støyer eller lignende.

du har lampeledning utvendig til forsterkeren og?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, strøm og spenning veldig mye med hverandre å gjøre.

Grunnen til at man reduserer strøm ved resistans i en bryter er jo ikke fordi man dreper strømmen, men fordi man reduserer spenningen over inntaket. (øker spenning over bryter)

Så du burde høre like godt variasjon i spenningen i vekselstrømmen.

I teorien så er jeg enig om at bryteren bare gjør ugang, men jeg tror resistansen i en bryter er close to zero.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    jeg tror resistansen i en bryter er close to zero.
    hmmm..ok, da kan du lage to meter høyttalerkabler med en bryter hver 10cm, og en med samme kabel helt uten brytere. du hører ikke forskjell? heh

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror peakman skrev EN bryter er close to zero. 20 brytere blir da lengre unna zero. dere har sikkert litt rett begge to :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mest sannsynlig ikke nei. Mulig jeg har mye skit i ørene :wink:

Prøv følgende:

Koble til forsterkeren til en standard stikkkontakt.

Koble forsterkeren til en stikkkontakt som er koblet til bryter.

Hører du virkelig forskjell?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm..ok, da kan du lage to meter høyttalerkabler med en bryter hver 10cm, og en med samme kabel helt uten brytere. du hører ikke forskjell? heh
    Det tror jeg ganske sikkert ikke. Så lenge bryteren er av GOD kvalitet, tror jeg forskjellene vil være yderst små. Jeg har dog ikke testet dette.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvor mye kunnskap du sitter med einis, men det sitter faktisk en trafo og en bank med kondensatorer i mellom nettkabelen og forsterkeren.

Det sitter ikke noe slikt mellom forsterkeren og høyttalerne.

Det er helt klart elektromagnetiske felt rundt kablene som er viktig å få ut av forsterkeren. Det er det eneste man kan høre forskjell på. Det er når forsterkeren skal levere transienter at det raser mye strøm gjennom denne kabelen og det påvirker inngangstrinnene inne i forsterkeren. Lodder du inn en kraftig kabel og lar den gå frem til bryteren og legger den i sløyfe tilbake igjen får du samme effekt.

Det med gode nettkabler har med støyfilterering å gjøre.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er ikke dermed sagt at det å fjerne strømbryteren ikke kan skape forbedringer. Det gjør jo at nettopp strømtilførselen til trafoen får kortere vei å gå i kassa, og altså skaper mindre støyfelt. Så selv om forklaringen om at strømbryteren skaper dårligere lyd ikke holder helt, så kan det godt hende at einis får bedre lyd på grunn av at kablingen blir kortere!

Dette er også et poeng i forhold til å finne ut hva som virker og ikke virker. Det kan godt hende at det er tweaks som virker selv om den mest åpenbare forklaringen ikke holder. I tillegg til å foreslå "gullører" som eneste forklaring, så kan det være forklaringer på en lydforbedring som er mindre åpenbare... Det er ofte vanskelig å endre bare EN ting.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    målbart? hvor lenge har det vært elektrisitet egentlig, har vi komt helt til enden? vi kan måle absolutt alt? neppe....

dere skriker om bevis hele tiden, jeg har 2 fine bevis på hodet, som kalles ører. plugg i en duelund kabel og påstå at han bare prater tull!

tror dere forresten at duelund har en egen high tech lab hjemme? for å finne de tallene dere vil ha......hva med å lytte??
    Elektriske signaler, og lydbølger er veldokumeterte av fysikken, de måleinstrumentene vi har er utrolig mye mer nøyaktig enn øret noen gang vil bli, hvor stor forskjell i lydstyrke kan man høre? 1 db kanskje, hvor stor kan man måle langt under dette (bare tt av mange eksempler). Problemet er å finne ut hvilke målbare forskjeller, som også er hørbare.

AtW

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ATWindsor
    Elektriske signaler, og lydbølger er veldokumeterte av fysikken, de måleinstrumentene vi har er utrolig mye mer nøyaktig enn øret noen gang vil bli, hvor stor forskjell i lydstyrke kan man høre? 1 db kanskje, hvor stor kan man måle langt under dette (bare tt av mange eksempler). Problemet er å finne ut hvilke målbare forskjeller, som også er hørbare.

AtW
    Det er også en utfordring hvordan man skal måle hørbare forskjeller. Ørene er f.eks. sjef på å oppfatte retning på lyd. Hvor mange målinger har du sett som måler nøyaktigheten på detaljering og plassering i et lydbilde? Hjelper det å måle frekvensrepons hvis forvrengning er en hørbar parameter? Det er mye vi kan måle, men det er ALLTID en utfordring å måle på rett måte.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan det godt hende at einis får bedre lyd på grunn av at kablingen blir kortere!
    akkurat, er jo mest der det ligger. jeg har 3mm2 solid core nettkabel fra nettet til forsterkeren, inni mellom bryter og nettbrønn vil jeg tippe det er vanlig med max 1.5mm2 flertrådet.

støyfiltrering...jaså, har ingenting med kvadrat, resistans? :wink: koster en hundring å lage en en nettkabel ala den min så kan du prøve litt...

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ATWindsor

AtW
    Det er også en utfordring hvordan man skal måle hørbare forskjeller. Ørene er f.eks. sjef på å oppfatte retning på lyd. Hvor mange målinger har du sett som måler nøyaktigheten på detaljering og plassering i et lydbilde? Hjelper det å måle frekvensrepons hvis forvrengning er en hørbar parameter? Det er mye vi kan måle, men det er ALLTID en utfordring å måle på rett måte.
    Du kan godt si det er en utfordring, men det er ikke noen umulighet, jeg har tilgode å finne ett eneste aspekt ved lyd/overføring av signaler, som ikke instrumenter kan måle, som oftest med flerfoldig tusen gangers mer nøyaktighet, enn øret.

Men som du sier, det er ikke alltid lett å vite hva man skal måle, og denne nøyatigheten vil jo føre til at man "alltid" vil kunne måle en eller annen forskjell, nesten uansett hvor liten, og det er ikke alltid lett å vite hvor store unøytigheter vi ikke hører.

AtW

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    folk tror nettkabelen er ubetydelig, fordi strømmen har liksom vandret mange kilometer, hvorfor skulle den siste meteren bety noe?
    stikkontakten er dc, plugger du en nettkabel i appartet blir dette AC. frem og tilbake i kabelen 50 ganger per sekund...

Side 3 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •