Duelund - teori og praksis - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 207
    Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    begynner å bli tulen, du gir deg aldri....er jo også fysisk umulig at denne duelund modifisert pioneeren spiller bedre enn originalen og?

det står sort på hvitt i bladet, men kjøpt og betalt? :lol:

utfordrer deg til å finne en gammal forsterker på loftet og gjøre noen endringer i duelund vis. men næh...bare grave i teoriene?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    La meg understreke en ting til.

En spiller som for eksempel den nevnte pioneeren har mange svake punkter. Dersom man fjerner plast fra lytter og putter i litt linolje, samt gjør noen andre små endringer har man stort sett bare angrepet en liten prosentdel av de store feilkildene. Hvordan kan små tweaks rydde opp i alt dette?
    har aldri påstått at dette gjør en lada til en mercedez, komponentene er selvsagt også meget viktig. men plasten og linoljen gjør noe utrolig, gratis.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjalp iallfall null niks å fjerne plastikken på min Rotel RB effektoforsterker. (jeg fjernet bare i en kanal for å kunne sammenligne real time uten placebo)

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Hjalp iallfall null niks å fjerne plastikken på min Rotel RB effektoforsterker. (jeg fjernet bare i en kanal for å kunne sammenligne real time uten placebo)
    eh...hva er vitsen med å fjerne på en kanal? stereokanalene slår jo deg sammen uansett. og da er det ikke like innlysende. hvor mange, og hvor store? fjern alt du ser i begge kanaler.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmm... lurer på å kjøpe en Cambridge p500 til... Noen som har en? Jeg er villig til å fjerne plasten i min om noen kan bli med på en AB-test...

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    eh...hva er vitsen med å fjerne på en kanal? stereokanalene slår jo deg sammen uansett. og da er det ikke like innlysende. hvor mange, og hvor store? fjern alt du ser i begge kanaler.
    De fleste litt kraftige effektforsterkere er bygd opp som 2 mono kanaler i en boks.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    har aldri påstått at dette gjør en lada til en mercedez, komponentene er selvsagt også meget viktig. men plasten og linoljen gjør noe utrolig, gratis.
    Dette tilfører ikke noe til diskusjonen. Peakman har sammenlignet og ikke hørt forskjell, jeg har hørt Duelund signalkabler uten at det var noen åpenbaring sammenlignet med mer standard signalkabling i samme forsterker/høyttaler-oppsett. Einis sier han hører utrolige forbedringer.

Det står altså foreløpig påstand mot påstand. Det kan være at det er bare på spesielle typer utstyr at Duelund-modifikasjonene fungerer. Det er mulig det er Placebo. Det er mulig noen har mer følsomme ører enn andre. Uansett kan ikke det at noen sier de hører forskjell over tid uten mulighet til AB-testing tas som en fasit på det generelle tilfellet. Og hva er korrekt? Duelund selv sier jo at lydkarakteristikk er tilvenning. Og han har hatt 30 år til å venne seg til det han oppfatter som den ideelle lydsignatur.

Jeg heller ihvertfall fortsatt til den oppfatningen at disse forskjellene sitter mer oppe i hodet enn i den faktiske lyden (siden mange av effektene tross alt ikke er målbare).

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det står altså foreløpig påstand mot påstand.
    Siden Duelands teorier, eller mangel på disse, er svært ullent (no pun) dokumentert, og målemetodene i hovedsak er basert på subjektive lyttetester, tror jeg diskusjonen kommer til å bli stående der. Altså at noen vil påstå at Duelands metoder gjør underverker, andre ikke.
    Det blir rett og slett ikke så mye teori å diskutere.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    største forskjellene har jeg hørt på drivverk og dac, kanskje best på en liten doxa dac som hadde en god del lytter for størrelsen.
    slående mer detaljering og friskere topp merket jeg etter 10sekund, senere at jeg nå kunne spille høyere uten at det låt spisst.
    er ikke mye i tvil om siste, da jeg kunne se på volumknotten hvor den stod i forhold til før.

inviterer alle til å fjerne plast i fleng, umulig å ødelegge noe..og har garantien gått ut er jo også det greit.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom dette stemmer burde det vel være mulig å få til det samme på videofronten også? Stripp vekk all plastikken fra en iScan HD og se om det eksisterer en forskjell før og etter. Eller det slik at kobberet i lydkabler skiller seg så vesentlig fra kabler beregnet på bilde at det ville være umulig å gjennomføre?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    burde vel være mulig i teorien, men tror ikke det er samme antall og størrelser av kondensatorer som går til bildet enn de som går til lyd. eller? :roll:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo snakk om signaler som er både mer høyfrekvent og mye sartere enn i lydutstyr. Derfor tilsier jo all logitt at forskjellen bør være synlig også.

Noen som har en P 500 til test eller???

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror dette er det som heter MUMBO-JUMBO på engelsk :lol:

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg går gjerne med på å modde min 656, om noen har måleutstyr... måle før og etter...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen lett sak å måle. Man må nesten ha et memoryscope og en CD med firkantpulser på.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er ingen lett sak å måle. Man må nesten ha et memoryscope og en CD med firkantpulser på.
    i tilegg til duelund sine kabler

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du mener at kun modifikasjon av DVD-spilleren ikke vil gjøre noen forskjell?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Så du mener at kun modifikasjon av DVD-spilleren ikke vil gjøre noen forskjell?
    jo, er der mange elektrolytter så..skal man ta det helt ut koster det ikke så mye for internkabling heller.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke et mål å få den til å låte bra. Det er et mål å se om det er en målbar forskjell med og uten plast på lyttene. Da må alt annet gjøres uendret.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

et eksempel, her er alle kappene fjernet, og PN ledning erstattet med mye tykkere flertrådet isolert i 2 lag ull og dyppet i linolje. samt at alle undersider er penslet.

Side 2 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •