Hva betyr Signal-til-lydforhold?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hva betyr Signal-til-lydforhold?

Når jeg leser teknisk info om forsterkere/recivere så står det Signal-til-lydforhold. Hva ligger det i dette uttrykket?

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du mener sannsynligvis signal/støy-forhold.

Wikipedia: SNR

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det heter i hvertfall det på min reciver. Link nedenfor

Komplett.no - Yamaha RX-V757 Receiver Sort,

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diverse salgssteder har de mest merkverdige betegnelser på tekniske data, blott fordi de skriver signal/lydforhold er der ikke noe der heter sånt.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    S/N (signal/støyforhold):Forholdet mellom det totale utgangssignalet og reststøyen,feks.sus og brum.Kan td kalles signal/båndstøy om det er snakk om et lydbånd.Signal/støyforhold måles i dB,og det er triveligst med et så høyt tall som mulig.Dog er det vel de færreste som direkte hører ulyder ved det meste over 80-90 dB,for å si det forsiktig.
    Det KAN også være visse minuser ved å inneha et alt for høyt S/N tall,men det lar vi ligge akkurat nå,for det er garantert ikke alle som er enige.He-he!
    Mvh Rune

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan vise til min lyngdorf digital forsterker som har oppgitt støyforhold til 117db og absolutt ikke noe bakside med så høyt tall, men gode fordeler viste ikke hva støy var egentlig før jeg kjøpte min forsterker. før så forbant jeg kun støy med den susingen du av og til hører når du skrur opp forsterkeren uten å spille musikk. min forsterker er så totalt fri for støy, og det du hører mest er at detaljer kommer mye klarere frem, og at de forskjellige instrumentene skilles enda bedre fra hverandre i lydbildet.

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av noabjtv
    Nei, det heter i hvertfall det på min reciver. Link nedenfor
    Komplett.no - Yamaha RX-V757 Receiver Sort,
    Flott gjort av komplett:!: :lol: :!:
    Imponerende å oversette noise med lyd. Kan ikke skylde på Yamaha heller, for de bruker signal/støy på sin norske side om denne reciveren

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regnet som sagt ikke med at alle er enige i den påstanden nei,men det gjelder da heller ikke alt som er laget.Smak og behag vil uansett spille inn en god del her.For å overforenkle det litt,for å slippe å skrive side opp og side ned;"problemet" kan enkelt beskrives med at svært støysvake forsterkerkonstruksjoner gjerne har en tendens til å være hardtlydende,i ordets negative betydning.Dette fordi at våre ører gjerne heller i mot at det er mer behagelig å lytte til litt mer "rundere"/varmere lyd.Støyen vi knapt eller slett ikke hører,men som faktisk er der likevel vil i så henseende bidra til å skape denne effekten.Jevnfør rørforsterkere feks.
    Mange liker analytisk og hard lyd,så dette er ikke en "dom" over slike konstruksjoner,og de er antagelig vel så nøytrale som apparater med lavere støytall.Det hele koker bare ned til hva hver enkelt foretrekker å høre på.
    -For min egen del kan jeg bare si at jeg godt vet hva jeg ikke blir lyttetrett av.
    Mvh Rune

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •