For lav lyd i stereoanlegget. RIAA-trinnet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

For lav lyd i stereoanlegget. RIAA-trinnet?

Hei!

Jeg har et problem i stereoanlegget mitt...

Alle faktorer skulle tilsi at lyden skal være lav, men jeg kommer ikke engang opp på normalt lyttevolum.

Slik er alt koblet opp:

NAD 555 platespiller - NAD PP2 RIAA-trinn - Electrocompaniet EC-4.5 - Motron MAE SET-1 - B&W Matrix 802.

Grunnen til at jeg mistenker at RIAA-trinnet er skyldig: I mitt hjemmekinoanlegg koblet jeg opp vinylriggen til NAD T753 recieveren min og måtte øke volumet +/- 10dB i forhold til andre kilder.

Er det noen som har noen tips om hva jeg kan gjøre? Det er ganske irriterende at jeg vet at anlegget er godt for 15 dB til, men gullvolumknotten på ECen min stopper alt for tidlig.

Harald

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

PP 1 (og 2) har begge svært lavt utgangsnivå.Jeg antar det er snakk om et kompromiss når det kommer til pris.De er billige,men egentlig ikke så ueffene i lyden.Da må det nødvendigvis skjæres ned på noe,og det virker unektelig som det er akkurat utgangen på dette/disse trinnene som har fått unngjelde.Man får derved et ganske stort sprang ang lydnivå ved bytting på inngangsvelger.Noe som igjen kan sette høyttalerene på noen utfordringer.Selv om riaatrinnet forsåvidt lyder ok,så er jo naturligvis minuset at du gjerne får fram "unotene" i forsterkeren ved at volum må settes ganske høyt ved avspilling av LP.Noen forsterkere har jo ikke så mange unoter,mens andre gjerne får de godt fram ved høyt lydnivå....

Men du har kanskje problem med alle inngangene..? Hvis så,og du mistenker riaaen,må jo det enkleste være å kople det bort,og så forsøke feks CD-og se om problemet bedres.Jeg greier egentlig ikke å se at riaaen skal kunne forårsake et sånt symtom,men man vet jo aldri.
    Mvh Rune

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vinyl låter uansett lavere enn cd, så det trenger ikke være noe galt selv om det låter lavere. Sjekk at riaa'en står på MM og ikke MC hvis det er en MM pick-up du benytter.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har selv brukt nad riia, de er altfor dårlige i bruk med ett såpass bra anlegg som du også har,du kan selvfølgelig bytt til en pick up med høyere følsomhet, men anbefaler heller att du bytter til en brukbar riia, du vil få mye bedre lyd.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet bedres ved bytte til CD, men jeg vil gjerne kunne spille like høyt med vinyl som jeg kunne når jeg brukte min gamle NAD T753 reciever sammen med vinylsnurreren.

Det er jo forsåvidt ikke noe galt med noen av komponentene, men jeg har nok en meget uheldig kombinasjon med tanke på lydnivå.

Vinylsnurrer, RIAA med lavt utgangsnivå, forforsterker med lavt utgangsnivå, rørforsterker med lav effekt, og tungdrevne høyttalere. Plusset, derimot, er at det hele låter fantastisk!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser ikke hvilken pickup du har ?
    Pickup´s har en utgangsspenning, hvor mye har din?
    Så enten, en riaa med høyrere gain, eller en pickup med en del høyere utgansspenning.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke navnet på den i hodet og den er visst fjernet fra hifiklubbens sider, men jeg bruker standardpickupen som fulgte med NAD C555 spilleren min, Goldring Elektra. Skal se om jeg finner noen utgangsspenning på den

Har du noen tips til billige pickuper med høyere utgangsspenning? Gjerne så høy som overhodet mulig.

Harald

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke riaa har høy gain? (har igrunnen samme problem)

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant det nå, tror jeg.

Sensitivity:
    5mV±2dB
    1kHz @ 5 cm/sec

Stemte dette?

LP Gear: Goldring Elektra phono cartridge

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da er der trøbbel. Din utgangsspenning er 5 mv, og det er faktisk ganske høyt....
    Ser du på riaa, da vil du se at gain på en Nad PP2 har 34 db i gain, en Cambridge 540 og 640 har 39 db...da øker du faktisk din pickups utgangsspenning til det dobbelte egentlig.
    Jeg hadde denne, den har 40 bd, men likevel var lyden litt lavere enn cd for den spytter jo ut 2 volt. : http://www.lehmannaudio.com/download..._se_screen.pdf
    Project Phono Box der er populær herhjemme har også 40 db : Pro-Ject - Phono Box SE - Phono Pre Amp

How good is the phono section on my Denon 5800? - Home Theater Forum

Men, noe annet er, du siger at problemet bedres ved bruk av cd, da har du kanskje heller et mismatch problem preamp til amp? Kanskje Motron kan justere gain på din røramp istedet?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sistnevnte har jeg faktisk ikke tenkt på.

Jeg kan jo snakke med Brynjar over helgen og høre med han
    Ellers skal jeg sjekke ut linkene du gav meg en gang jeg har litt tid.

Harald

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •