Har jeg bruk for DAC ved bruk av HDMI til HDMI?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Har jeg bruk for DAC ved bruk av HDMI til HDMI?

I mitt oppsett så bruker jeg HDMI fra PC'en og HDMI inn i forsterkeren. Vil en DAC kunne gjøre noe til eller fra her? Jeg ønsker best mulig lyd fra PC'en via forsterkeren.

Noen som har vært borti dette og lurer på det samme eller kan gi noen gode svar?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kjenner kallet til å komme med en ytring

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer vel an på hvor god din dac i din receiver er.....men det er godt muligt en billig dac spiller bedre.
    En del har gode erfaringer med Beresford, Xindak eller den nye Cambridge da.
    Ingen av de tar hdmi tror jeg, men da bruk en vanlig rca, og analog ut til forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en pioneer lx60 forsterker. Hvordan "vet" man om dac'en som er i forsterkeren er bedre enn Cambridge feks?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Det vet man ikke før man prøver....men du snakker stereo nu sant? Nevnte dacs dekoder ikke flerkanal lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yes det er stereo. Har hele cd-samlingen på en maskin i kjelleren og en lang hdmi-kabel opp i forsterken som er i stua, i dag går jo dette direkte inn i forsterkeren. Da antar jeg at det er forsterkeren som dekoder lyden og fungerer som DAC, ikke pc'n....Fordelen med HDMI er jo lyd og bilde i en og samme kabel. Men hvis en dac forbedrer hele lydbildet vil jeg jo absolutt vurderer det, men er for usikker om det er så mye å hente.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Kan jo prøve å hjelpe litt her =)

Dac`n som sitter i Pioneer opptageren i samme serie oppererer i 192khz/24 bit. Så om man kan gå ut ifra det så er man iallefall inne på noe. Det sies ikke ifra hvilken leverandør dacen er levert ifra i databladene jeg har kikket igjenom så ikke så mye hjelp der.

Det du bør tenke på i forhold til musikk over nettverk er såkalt "jitter/delay". Noen dacer kan rette på det via loopsystemer osv.. I teorien vil jeg tro at en dac til rundt 2000 kroner vil kunne hjelpe deg med å forbedere signalet iallefall. =)

Som nevnt ovenfor må du nesten bare prøve for å se om det blir en forbedring i dine ører... =)

MVH
    Lars B

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men du kjører også film fra den maskin i kjelleren da, eller?
    Da har du en monitor oppe til å kontrollere maskinen?
    Jeg er ganske så overbevist om at du vil oppleve en forbedring med en ekstern dac, desuten koster det ikke alverden å prøve, og den er lett å selge igjen om du ikke hører forskjell. I noen systemer kan det virke som der ikke er forskjell i det hele tatt, i andre er der stor forskjell.
    Tror vel egentlig Cambridgen er utsolgt herhjemme, eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Men du kjører også film fra den maskin i kjelleren da, eller?
    Da har du en monitor oppe til å kontrollere maskinen?
    Jeg er ganske så overbevist om at du vil oppleve en forbedring med en ekstern dac, desuten koster det ikke alverden å prøve, og den er lett å selge igjen om du ikke hører forskjell. I noen systemer kan det virke som der ikke er forskjell i det hele tatt, i andre er der stor forskjell.
    Tror vel egentlig Cambridgen er utsolgt herhjemme, eller?
    Det er bare barnefilmer som er rippet inn på maskinen, den brukes primært til musikk, stereo. Jeg bruker vista mediacenter via plasmaen med MCE-fjernkontroll.
    Hvis jeg kal teste dette må jeg bruke digitalout på lydkortet og inn i dac'en og digital ut av dac'en inn i forsterkeren.

Er litt på usikker grunn her Men rart at pioneer-forstereken min ikke skulle overgå en liten dac...

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Knusse
    Er litt på usikker grunn her Men rart at pioneer-forstereken min ikke skulle overgå en liten dac...
    Tenk på, din pioneer forsterker inneholder massevis av komponenter der er laget til en prisramme, med margen for 50 % avslag når de skal bli kvitt de senere. Hvor mange kroner tror du er lagt i dac delen alene? Jeg siger IKKE at den dermed er dårlig, man kan få forbavsende god lyd for små penger...
    Sannsynligheten er dog ganske stor for at en separat dac vil utklasse din receiver, men, som sagt, kun en test vil avgjøre. Det er lett å prøve jo, du kan flippe frem og tilbake med fjernkontrollen.
    Der er ikke noen fasit når det kommer til lyd, noen foretrekker kanskje Pioneer´ens dac, andre hører ikke forskjell osv osv....
    Jeg synes min Squeezebox 3 spiller veldig dårligt analog ut, min Philips DVD963SA har utrolig god lyd analog ut, og forskjellen opp til min 11.500,- Bryston dac er faktisk liten, men, siden min musikk er på harddisk er valget enkelt.
    Men, les litt rundt, søk, og da kan du se om du vil prøve det. Nu er det vanskeligt fordi du lurer på om der vil være noen forskjell, da nyter du ikke musikken....

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg kal teste dette må jeg bruke digitalout på lydkortet og inn i dac'en og digital ut av dac'en inn i forsterkeren.
    Det blir analog RCA fra DAC til forsterker, ellers korrekt!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det finnes folk med spillere til mange titalls tusen som også kjøper dac (som er liten) Så at pioneeren din ikke gjør like god jobb som en liten dac er HELT normalt.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha hørt på dere og lest meg litt opp så kommer jeg til å gå for en dac, det må testes! Det er jo blandt annet dette som er poenget...teste og finne nye godsaker

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Det blir analog RCA fra DAC til forsterker, ellers korrekt!
    Sammenlikning er bedst ved et trykk på fjernkontrollen for å skifte inngang, så, tja, det blir vel digital ut (hdmi) fra lydkort til digital inn på Pioneer, og digital ut (coax eller Toslink) fra lydkort til digital inn på dac og da analog ut fra dac til en linje inngang på Pioneer, om det går da....så kan han sammenlikne med fjernkontrollen til Pioneer´en.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Sammenlikning er bedst ved et trykk på fjernkontrollen for å skifte inngang, så, tja, det blir vel digital ut (hdmi) fra lydkort til digital inn på Pioneer, og digital ut (coax eller Toslink) fra lydkort til digital inn på dac og da analog ut fra dac til en linje inngang på Pioneer, om det går da....så kan han sammenlikne med fjernkontrollen til Pioneer´en.
    Dette er den optimale måten å teste på og håper det skal fungere greit.
    Blir Cambridge DAC'en over nyttår...

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset
    Må nok vente litt allikevel, skal ha et par andre godsaker først, LX71 og Harmony One ++

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •