"Optisk switch" ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question "Optisk switch" ?

Finnes det en dings som har flere optiske lydsignal inn som jeg med en velger eller noe kan sende et av de videre med?

Altså, jeg har flere optiske lydsignaler enn recieveren min har plass til. Hva må jeg handle?

Om noen har sett eller lest noe om en slik sak hadde jeg satt pris på å få vite hvor jeg kan få tak i en! :)

Newcomer svendbjarne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe slikt kanskje? AMENTIO / OEM Toslink optisk switch 1 - 3 tslink jack

Det var fryktelig lite spesifikasjoner oppgitt, men ser ut som det går an å velge innsignal med bryteren på toppen der.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, noe slikt. Men 1-3 betyr vel 1 inn, 3 ut? Eller har det kanskje ingenting å si for optiske signaler? Også må jeg si at jeg kunne tenkt meg noe som ikke så så jalla ut Men takk for tilbakemeldingen, da vet jeg ihvertfall at det finnes noe lignende ut en plass!

edit: Fannt den samme switchen på en annen side, der skriver de:
    Sitat Opprinnelig postet av netonnet.no
    Ideell til å utøke antall tilkoblede enheter med optiske utganger til forsterkeren. 3 ekstra utstyr kan kobles gjennom Toslink kontakt. Utstyrt med 1 utgang og 3 innganger som velges separat.
    Så det er vel en slik jeg vil ha, men synes fortsatt den ser litt jalla ut. Tenker bare på tap av signalkvaliteten om den må gå gjennom en slik biltema box? :P Er det noe jeg bør være bekymret over?

edit2: Funnet en som ser litt bedre ut. Hva tror dere?
    JOYTECH - AV Control Center - AV Equipment

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NetOnNet - Prispresseren på hjemmeelektronikk

Dette er vel den samme, men litt annen pris og litt mer info. Skulle hatt meg en slik selv.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IBTB
    Har en slik. Funker greit.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmmmm... Har jo egentlig kun bruk for audio inn/utgangene :P
    Ingen som vet om det vil være noe tap i en slik billig en? Ingen som har prøvd en slik?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har vel ikke et valg når du ikke vil ha et "jalla" produkt....her har du 4 digitale inn også, mot 3 på den andre....., men husk at det er Toslink inputs den har, så sjekk at dine apparater har Toslink ut.....ellers trenger du kanskje en sånn : Coax/Toslink adaptere - CableWorld (vet du skrev "optiske lydsignaler, må bare dobbelsjekke)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, du har så rett, du har så rett. Har jo to valg nå, men helt fra starten av hadde jeg tenkt meg noe midt imellom de to alternativene

Har Toslink signaler.

Jeg drøyer den noen dager til å ser om det kommer noen flere forslag, eller så prøver jeg vell den Joytech'en.

Takk for all tilbakemelding sålangt!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    IBTB:
    Fant denne tråden da jeg har det samme problemet selv :roll:
    Men fant to "ikke-jalla" løsninger som jeg tenkte ville være interessante.

Løsning 1: Kun 2 x Switcher (1400,-) Dette er vel en litt drøy pris!
    Gefen Inc. - 2x1 Digital Audio Switcher

Løsning 2: Digital Audio & Video Auto-Switchers (1400,-) :???: Uggghh...
    Digital Audio & Video Auto-Switchers - Smarthome

Løsning 3: SPDIF or ADAT 4x1 Digital Audio Switcher (under tusenlappen med RS-232 Option)
    SPDIF 4x1 Digital Audio Switcher

Jeg hadde for min del ønsket meg noe mundre/penere utsende/mini remote/2x optisk inn & 2x coaxial inn (en coaxial ut fra denne, til forsterker.

Jeg har 1 coaxial og 2 optiske innganger på forsterkeren, men noe som har irritert meg en stund er at inngangene til disse portene er:
    Inngang nr.1 => Optisk = DVD
    Inngang nr.2 => Optisk = DTV/CBL
    Inngang nr.3 => Coaxial= DVD

Som dere ser så er den ene optiske på samme input kanal som den coaxiale. Har prøvd å finne ut om det går å switche mellom disse to DVD inngangene, men dette har jeg foreløpig ikke lykkes med.
    Forsterkeren er en Yamaha RX-V359
    Om noen har tid å hjelpe meg så er nedlastbar bruksanvisning på denne linken:

Bruksanvisning YAMAHA RX-V359 - Brukerhåndbok YAMAHA RX-V359 - Brukerveiledning YAMAHA RX-V359 - Engelsk - Diplodocs

Trykk derreter på: Last ned den komplette bruksanvisning (1144 Ko)
    På side 48 under "Anmärkningar" står det noe om at om at dersom Coaxial og
    Optisk inngang benyttes samtidig, vil de signalene som mates inn via
    Coaxial inngangen prioriteres. Under der står noe forklart om "Inmatningsläge" som jeg ikke er helt sikker på om det har noe med dette å gjøre.

Finner noen ut en løsning for meg ville jeg hoppet i taket, skal si fra om jeg finner en mer "nice" switch.

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Så det er vel en slik jeg vil ha, men synes fortsatt den ser litt jalla ut. Tenker bare på tap av signalkvaliteten om den må gå gjennom en slik biltema box? :P Er det noe jeg bør være bekymret over?

Slik jeg ser det så er dignalene digitale og du har mao 0 tap av lydkvalitet.
    Ellers, en ting du kan vurdere er og heller bruke Coax til og overføre lyd, uten og ha testet det selv så skal vist lyden være en del bedre der en via optisk (pga optiske konvertere på begge ender).
    Coaxial svitsj tror jeg nok det skal være enklere og få tak i, desutten er disse kablene billigere.
    Er også digitale.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klippet fra den engelske manualen:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar DrErling, men jeg var klar over denne løsningen (Blir jo det samme som å nappe ut coaxial kabelen).
    Jeg har HD-Dekoder fra CanalDigital via bakkenettet, og om noen av dere har en slik selv så vet dere at disse tar sin tid å slå på (fra du trykker "ON" til du har bilde). Derfor ville jeg helst sluppet dette, heller switchet på remote'n for å bytte mellom coax og optisk for DVD inngang på forsterker. Må jo oxo skaffe meg en coaxial switch p.g.a. innkjøk av en HDD-Opptaker. Kjøpte en SAMSUNG DVDHR773XEE DVD RECORDER på Mandag, men skal en tur på expert nå å bytte den med en PIONEER DVR560HK DVD RECORDER (koster riktignok en 1000-lapp mer, men det er det verdt ifølge testen som kan lastes ned via Pioneer's hjemmeside. Råder dere alle til ikke å kjøpe Samsung, som de sier i testen, "Bedre Lykke Neste Gang" og at Samsung kun har dårlig bilde når det gjelder opptakere. Det står oxo at Samsung'en gir et dårligere bilde med HDMI overføring enn den gjør med scart, JA, du hørte rett, LATTERLIG!!! Jeg kjøpte ikke akkurat den samme Samsung spilleren som de hadde i testen, men jeg prøvde alikevell å sammenligne bildekvalitet ved å switche mellom scart og HDMI på TV, og det var en stor skuffelse. Med HDMI er det utrolg mye "støy" i bildet og med scart er det noe bedre, men ser ut som du har tatt det opp med en gammel kasettspiller.

Men for å komme litt til poenget her
    Den HDD-Opptakeren jeg skal levere inn nå, har Optisk uttak av lyd, mens Pioneer'en som jeg skal ha, har Coaxial.

Kort oppsumering...
    På forsterkeren har jeg følgende innganger av digital lyd:
    Inngang nr.1 => Optisk = DVD
    Inngang nr.2 => Optisk = DTV/CBL
    Inngang nr.3 => Coaxial= DVD

Enhetene mine (innkludert Pioneer'en jeg skal hente nå) sender ut:
    Coaxial = HD-Dekoder fra CanalDigital
    Coaxial = Pioneer HDD-Opptaker
    Optisk = XBox 360 Konsoll

Dette vil si at jeg trenger en Coaxial switch, og mitt forrige problem er nå løst p.g.a. at DVD inngangen står for seg selv, men blir man kvitt et problem så dukker det jo seff opp et nytt et. Jeg får bare spørre på Expert om de har noe lignende Coaxial Switch på nyhetene sine, så er jeg i MÅL... 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Slik jeg ser det så er dignalene digitale og du har mao 0 tap av lydkvalitet.
    Digitale signaler kan også ha forskjellig kvalitet? Eller ihvertfall utstyret signalene går gjennom? Hvorfor er det ellers slik prisforskjell på kabler/utstyr som brukes til digitale signaler?

Sitat Opprinnelig postet av Flaps84
    Løsning 3: SPDIF or ADAT 4x1 Digital Audio Switcher (under tusenlappen med RS-232 Option)
    SPDIF 4x1 Digital Audio Switcher
    Dette var akkurat hva jeg var ute etter! Noen som har noe forslag til hvordan den RS-232 porten kan komme til noen som helst "nytte" i det heletatt? Ser ikke helt for meg at jeg kommer til å få bruk for noe slik om det bare er for å skifte kanal/se status på kanal. Om det da ikke noen har en idè/tips til å bruke dette signalet til noe artig/spennende jeg ikke har tenkt på!?

Tror jeg skal bestille meg en slik å prøve! Takk for tipset!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og forresten, det DrErling limte inn til deg Flaps84 var fra den Switchen. Dvs. at du kan bruke den til din løsning også!
    (Så ut som om du trodde det gjalt forsterkeren din)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og forresten, det DrErling limte inn til deg Flaps84 var fra den Switchen. Dvs. at du kan bruke den til din løsning også!
    (Så ut som om du trodde det gjalt forsterkeren din)

Bra du likte en av løsningene iallefall da...
    Jeg er klar over at jeg oxo kan benytte meg av denne løsningen, syntes bare det er en litt stiv pris for kun å endre inngang. Å når det gjelder det DrErling limte inn så må det nok være forsterkeren han mener som jeg snakket om lenger opp her. For jeg har testet det, å det stemmer. Om både Coaxial og Component DVD-inngangen på forsterkeren har signal, velger forsterkeren coaxial som standard. Slår jeg av enheten som sender det digitale signalet via coax, skifter den automatisk over til component inngang. Akkurat som forklart på engelsk..

Klikk her for å se en billig løsning u/fjernkontroll. Dette er egentlig en Audio Stereo Switch, men det er bare å bruke enten de røde ELLER de sorte inngangen/utgangene

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •