Hjelp til kjøp av stereo 15k-20k

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer Lars_N sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til kjøp av stereo 15k-20k

Skal kjøpe stereoanlegg etter jul/nyttår:

Forsterker
    Høytalere
    Kabler

Anlegget skal i utgangspunktet plasseres i en relativt liten stue, men vil gjerne ha et anlegg som kan følge meg videre i mange år slik at det også bør kunne fylle en normalt stor stue etter hvert.

Pris 10 000 - 15 000 kr, kan strekke meg til rundt 20 000 kr hvis det er verdt det.

Hører mest på jazz, klassisk (alt fra pianosonater og sang til symfonier), viserock og mer melodiøs rock/pop.

Bosatt i Trondheimsområdet, men Oslo er også aktuelt marked.

Vært ute på en liten lyttetur på soundgarden og likte veldig godt lyden av Dynaudio Focus 140 - men skjønner at prisen totalt da blir i overkant av 20k.
    Likte den presise gjengivelsen og merket stor forskjell på detaljnivå kontra noen gulvstående til ca 9000,- fra System Audio. Ble også imonert over bassen i de små høytalerene og følte at den var helt tilstrekkelig for mitt ønske.

Er det noen forsterker til 5000-6000 kr som kan fungere bra med Focus 140?
    Fikk demonstrert med en Hegel til 20k i butikken og det er desverre utenfor rekkevidde.
    Tenker kanskje HK980? Andre gode alternativer?

Vokst opp med B&W og har et godt forhold til disse.
    Lest litt om og tenkt å lytte på CM7, men ikke kommet meg til Hifiklubben enda. Føler 805 blir litt for dyre desverre. Andre gode forslag fra B&W eller i Hifi-klubbens sortiment? Av forsterker derfra tenker jeg at kanskje Nad c355/c372, Cambridge 740A eller Denon PMA1500-AE er innen prismessig rekkevidde, men har ikke hørt på noen av dem enda.

Hva må jeg gi for kabler (signal + høytaler) som jeg blir fornøyd med? Trenger tips og ideer her også.

Alle forslag og synspunkter tas imot med stor takk. Kan også vurdere å kjøpe brukt, men siden jeg ikke har så mye kunnskaper synes jeg det er litt vanskeligere å kjøpe brukt, men med god hjelp kan dette også være et fint alternativ for å få mer for pengene mine.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøp deg en brukt primare i30, så kan du nesten sette på den høytalleren du ønsker, B&W 805, cm1 eller 7, dali mentor 2, focus 140, feks. av kabler kan du bruke feks van den hul eller qed billig å bra kabler, hvor mye du skal bruke bør du teste selv, men de bedre signal kablene koster gjerne 1-2000 og høytallerkabler ca 3-5000.

Newcomer davalex sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. kabler så ville jeg også tatt en titt på viablue-kabler. De har også noen greie DIY-kits som gjør at du sparer noen kroner! Disse finner du her Xtreme-Cable

Ang. høytalere så stiller jeg meg personlig noe skeptisk til Dali, synes disse er litt skarpe og mindre musikalske enn både B&W og SA. Vi trenger ikke starte noen for- og imot diskusjon her, men jeg synes du bør høre på alternativene du før du bestemmer deg! Og hva med Dynaudio Focus 110? Lyttet til denne?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar!

Jeg skal ta en tur på Hifi-klubben og lytte på mentor 2 og denon PMA1500-AE. Tenkte også å sjekke ut CM7, CM1 og kanskje XT2? Noen som har noen tanker om XT2?

Hvordan vil Denon forsterkeren gå til Focus 140?

Så på primare i30, men 10 000 kr brukt blir litt mer enn jeg hadde tenkt. Da kommer totalen fort opp mot 25 000 - 30 000 kr, så desverre må jeg nok droppe den foreløpig.

Focus 110 skal også lyttes til. Noen som vet om det er stor forskjell på denne og 140 lydmessig?

Takk for kabeltips, sjekker dette ut nærmere...

Lars

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lars_N
    Takk for gode svar!

Jeg skal ta en tur på Hifi-klubben og lytte på mentor 2 og denon PMA1500-AE. Tenkte også å sjekke ut CM7, CM1 og kanskje XT2? Noen som har noen tanker om XT2?
    CM1 og CM7 har jeg hørt ved flere anledninger - eier selv CM7 og er veldig fornøyde med disse. Jeg hadde en lang lytterunde, i hovedsak på gulvstående høytalere før jeg bestemte meg for disse. Jeg mener at disse er beste kjøpet i prisklassen, men bør matches med riktig forsterker.

XT2 har jeg ikke hørt, men disse ser jo utvilsomt lekre ut, men kan tenke meg at de mangler litt dybde og trøkk.

Hvilke krav setter du til forsterker? Det er veldig mye spennende å finne hvis man beveger seg litt utenfor hva de vanlige hifi-kjedene tilbyr. Hvis du har lyst til å prøve feks. rør-forsterkere har det kommet mange spennende kina-produserte i det siste. Music Angel med KT88-rør har jo fått glitrende anmeldelser her på forumet!

XTZ-høytalere høster også store lovord om dagen, XZT 99.26 har blant annet slått B&W805 i en test gjort av Lyd og bilde i sverige:
    ttp://www.xtz.se/pdf/9926_ljudochbild_english.pdf

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke krav setter du til forsterker? Det er veldig mye spennende å finne hvis man beveger seg litt utenfor hva de vanlige hifi-kjedene tilbyr. Hvis du har lyst til å prøve feks. rør-forsterkere har det kommet mange spennende kina-produserte i det siste. Music Angel med KT88-rør har jo fått glitrende anmeldelser her på forumet!
    Kan ikke nok om forsterkere til at jeg kan sette så mye krav, men vil ha en forsterker som gir best mulig lyd innen rimelighetens grenser. Er ikke snakk om et party/bass anlegg, men bør ha god gjengivelse, godt detalj nivå og brukbart med trøkk. Er åpen for å prøve rør-forsterkere og skal sjekke ut Music Angel - takk for tips.

Hva er forskjellen i praksis på en rørforsterker og en annen forsterker? Hva betyr det for meg når det gjelder lyd og bruk? (Kanskje et dumt spm. men jeg må ærlig inrømme at jeg ikke har peiling).

XTZ-høytalere høster også store lovord om dagen, XZT 99.26 har blant annet slått B&W805 i en test gjort av Lyd og bilde i sverige:
    ttp://www.xtz.se/pdf/9926_ljudochbild_english.pdf
    Ser spennende ut. Skal lese mer om disse, takk :-D Noen butikker jeg kan gå til for å få høre på disse i Trondheim eller Oslo?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er forskjellen i praksis på en rørforsterker og en annen forsterker? Hva betyr det for meg når det gjelder lyd og bruk? (Kanskje et dumt spm. men jeg må ærlig inrømme at jeg ikke har peiling).
    Jeg tror ikke jeg skal prøve å begi meg på ut hvordan rør-forsterkere fungerer teknisk, for det har jeg rett og slett ikke nok kunskap om, men jeg skal si om lyd og bruk!

Det jeg opplevde når jeg byttet fra transistor til rør av at jeg fikk en mye bedre helhelt og samspill i musikken. Bedre bass og mer oppløst og nyanisert mellomtone.

Det er litt mer "jobb" å ha en rør-forsterker enn en vanlig transistor. Barn og rør er kanskje ikke den beste kombinasjonen - iallefall hvis man ikke har gitter over rørene... Rørene blir veldig varme og tåler ikke allverden av berøing. Bør få stå i fred med andre ord. En rør-forsterker genererer ofte veldig mye varme, så man må ha plass til å ha den stående fremme

Jeg tror nesten du bare må høre forskjellene selv! Det er den enkleste måten å bestemme seg på - kan jo være at du ikke liker lyden av rør i det heletatt.

XTZ finner du mer informasjon om på XTZ | Sound in Balance, www.surround.no er retailer i Norge!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres spennende ut! Må prøve å få lyttet til en
    Men litt skeptisk til varme åpne rør... :neutral:

Ellers har jeg lest litt om Xindak Xa 6950.
    Noen som kan anbefale denne f.eks. i kombinasjon med XZT 99.26, focus 110/140, mentor2 eller cm7?

Er denne et mye bedre kjøp enn hk980, denon PMA1500-AE eller andre ikke-rørforsterkere i prisklassen?

Newcomer henriktes sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    uansett hva du velger ville jeg værtfall prøvd å fått demo eller hørt på det du skal kjøpe først. jeg har god erfaring med B&W og cambridge...det ligger en 840 a ute på hifisentralen til 6000 kr nå...

jeg har hatt mentor 2, og dette er en meget habil høyttaler som kanskje egner seg best til slik musikk du snakker om..ikke partymusikk og rock etter min mening

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Barn trenger ikke å være ett så stort problem mtp. barn. Bare hvis man fjerner den beskyttelses-grillen som følger med en sånn forsterker:s

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er en 840 a? Prøvd å søke, men finner ikke noe.
    Ingen som har noen tanker om Xindak?

Nå blir det skikkelig lytterunde.
    Takk for alle gode tips, og god hjelp i jungelen :-D

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres spennende ut! Må prøve å få lyttet til en
    Men litt skeptisk til varme åpne rør... :neutral:

Ellers har jeg lest litt om Xindak Xa 6950.
    Noen som kan anbefale denne f.eks. i kombinasjon med XZT 99.26, focus 110/140, mentor2 eller cm7?

Er denne et mye bedre kjøp enn hk980, denon PMA1500-AE eller andre ikke-rørforsterkere i prisklassen?
    Bladet Fidelity hadde Xindak XA6950 som referanseanlegg i budsjettklassen sammen med B&W CM1. Har sett også andre anbefale den til CM7.Den omtalen den får tyder jo på at den er et kjempekjøp i sin prisklasse! Arcam er også et merke som matcher B&W veldig bra mine ører (har mye erfaring med den kombinasjonen).

Valg av høyttalere der vil jo bli en smakssak. B&W har en suveren mellomtone (enormt bra på stemmer og akustiske instrumenter), men litt slapp bass der det kreves god dynamikk (en del pop-musikk). Dali er litt mer dynamisk samt superdetaljert i toppen. Kan låte litt lyst i enkelte rom og bør ha en forsterker er litt varm/mørk (eks Primare, Abrahamsen har blitt anbefalt av flere).

840a kan kanskje være Cambridge. (Se hifi-klubben)

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med JBL LS40 sammen med en H/K 980?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Julen har gått uten de store innkjøpene, men nå begynner jeg å bli klar for å få stereoen på plass. Har skjønt at budsjettet ryker og er villig til å tenke mellom 20 000 og 30 000, men må ikke bruke 30 000,-

Har lest mye om xtz 99.25/26, men prøvelyttingen av focus 140 fra dynaudio sitter fortsatt spikret i hukommelsen. Er det dumt av meg å bruke så mye mer på focus 140 kontra 99.xx?

Brukt litt tid på å søke etter forsterker og har begynt å fatte litt interesse for en Abrahamsen V2.0 til Focus 140. Lest det tiger har skrevet om denne kombinasjonen samt testen av den i Fidelity 2008.

Testen av focus 140 i butikk var med Hegel H200.

Regner med at HK980 ikke kan måle seg med Abrahamsen.
    Er det noen andre konkurrenter til rundt 10k som kan?
    Leste i Fidelity at den danket ut Xindak som ny referanse i budsjettsegmentet.

Hvordan gjør den seg mot konkurrenter som:
    - CAMBRIDGE 840A v.2
    - LYNGDORF SDAI 2175
    - Primare I21
    - Åpent for alternativer.

- Lars

Newcomer oddemann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du er intr. i brukt:

Unison Research forsterker og CD Spiller + Triangle Antal EX

Er meget til pengene... Og tror vil passe din musikkstil bra..!

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den nye Marantz komboen (PM7003) burde passe bra sammen med f.eks B&W?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller om du er interessert i å redde enda litt mer av budsjettet, aner jeg at denne primareduoen skulle kunne fungere fint med Focus 140.

Primare A20 forsterker + D20 cdspiller selges | FINN torget.

Newcomer sax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligger et par brukte B&W 705 til salgs her:
    http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/43042

Fantastiske høyttalere og du kan jo utvide med sub senere hvis du synes det blir litt lite bass.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her strømmer tipsene inn

Hva med en brukt abrahamsen v2.0 til ca 6000,-?
    Hvordan måler denne seg mot primare komboen til 7000?

Eller Marantz pm8003?

Hvordan er b&w 705 kontra focus 140?

-Lars

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •