Problemer med "tåke" på lyden

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Unhappy Problemer med "tåke" på lyden

Hei jeg sitter her med anlegget mitt som jeg kjøpte for noe av dimme pengene mine. Jeg har B&w 605 Ht, Dali AW10 sub, Nad C355BeE forsterker, Nad C525BEE cd spiller og integrert lydkort i hovedkortet på pcn som signalkilde nummer to.

Her er problemet: Jeg får veldig tåkete lyd når jeg spiller cdene mine på cd spillere. Dette er veldig irriterende. Mister all gleden av musikken. Når jeg bruker pcen som signal kilde opplever jeg samme problemet helt til jeg aktivere eqalizeren til avspillings programmet. Da åpner lyden seg noe helt enormt. Alt blir mye klarere og detaljene kommer fram i musikken.

Slik er alt satt opp:
    Eneste forskjellen er at cd spilleren står oppå forsterkeren og ikke under.

Noen som vet eller kan tenke seg til hva problemet mitt muligens kan være?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv en annen cd-spiller, se hva som hender da.. Nå er det lenge siden jeg hadde Nad i huset, men tåkete lyd husker jeg igjen. Men nad har nok blitt bedre med årene.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, det hadde kansje ikke vert så dumt. Har ikke tilgang på en annen cd spiller da må jeg i så fall få låne en av sound garden eller hifi klubben.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men tåke problemet er jo på PC også - da hjelper det vel ikke å skifte CD spiller?

Er det noen innstillinger på forsterkeren?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Men tåke problemet er jo på PC også - da hjelper det vel ikke å skifte CD spiller?

Er det noen innstillinger på forsterkeren?

Det stemmer (sorry) spørs om han ikke bør prøve en annen forsterker da.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å plasser høyttalerne lenger fra hverandre 2-3m bare for å høre om det blir noen som helst forskjell.

At det blir mye bedre med equalizer kan tyde på at rommet spiller en stor rolle - romkorreksjon er jo mye en equalizer der nivået i hvert frekvensområde settes på bakgrunn av målt respons i rommet.

Dobbeltsjekk også at høyttaler kablingen er riktig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Nå har du ikke nevnt hvor lenge du har hatt ht dine, er de godt spilt inn? har du akkurat flyttet systemet ditt eller byttet kabler?

B&W krever utrolig lang innspillings tid, nad er ganske stram i lyden sin og du har nok med effekt så her må man nok feilsøke grundig.

MVH
    Lars B

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle ideer. Jeg har hatt ht ene i ca 3 månder. De eneste instillingene på forsterkeren er bass, diskant, tone defeat og balanse.
    Skal dobbel skjekke ht kablene mine. Men jeg mener de er helt riktig kobla har nettop termenert de på nytt med kabelsko og banan plugger.

Blir ganske vanskelig og flytte høytalerene fra hverandre.. Liten plass i stuen. Stuen er nok ikke det beste akustiske rommet i verden.. Det er 3 stooore vinduer her og veggene er ekel gips samt at jeg har en åpen dør rett ut i gangen og en annen dør inn til et soverom.

Problemet med lyden la jeg merke til ca 3 uker etter at jeg hadde satt opp anlegget første gangen..

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var lyden bra de tre første månedene?

Prøv følgende etter at du har sjekket alle kablene for +/-

Sett venstre høyttaler helt til venstre for PS3 (der de filmene ligger på bilde) og sett deg i midten slik at du sitter nesten like langt fra frontene som de står fra hverandre (sweepspot).

Først lar du høyttalerne stå rett frem, men så justerer du vinkelen innover mot der du sitter - til du føler at lyden går rett mot deg - da skal ihevrtfall plasseringen være justert riktig.

Hvis vinduet på venstre side har gardiner, trekk dem for eller heng opp et laken eller noe mens du tester ut dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset. Skal se om jeg klarer og få testet ut dett i løpet av uken etter neste.

Var også en annen liten ting jeg lurte på. Suben min er koblet til den ene pre out utgangen på forsterkeren min og hvist jeg slår på forsterkeren samtidig som sub forsterkeren står på kommer det 2 korte brumme lyder fra suben. Hva kommer dette av? Er det normalt?

Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmm...

Hmm....Den Riktige lyden kan være den som du beskriver som tåkete.Slik at når du setter på equalizeren blir nvåene på diskanten hevet betraktelig og dermed blir det enda klarere.Er jo slik at når man justerer opp nivået på diskanten på en forsterker(om den kan justeres) så blir det mye klarere.Da vil lyden rett og slett virke ullete på nøytralt nivå.Du sier jo at det blir mye klarere nå du slår på equalizeren så da går jeg ut i fra at det er det som er den gale lyden og ikke den lyden du har før du slår den på.Er lett å bli gla i detaljer vet jeg.Og når du venner deg til eq-lyden og så slår tilbake til normalt eller setter på cd-spilleren i stedet blir det jo selvfølgelig tåkete.

Spørsmålet her er vel:Oppdaget du Tåke-lyden før eller etter du hadde prøv Equalizeren.Man kan fort bli lurt til å tro noe er galt etter å ha prøvd den siden den i denne sammenheng hever Diskantnivået betraktelig

En kompis av meg har Nivået på fullt på sin HK på diskanten fordi han liker det at detaljene kommer mer frem samt at det er litt fet lyd i disse komponentene som tillater det,slik at det ikke blir skarpt,men mye mer detaljert.Slår han den tilbake på nøytral blir det tåke.B&W og Nad er jo veldig behagelige i lyden så derfor kan det hende du har litt å gå på diskantsiden.Skal ikke være påståelig men har følt at Dali(i allefall Ikon) er best med Nad,og B&W er best med Denon.Nad er rundere i kantene mens dali er litt mer klarere i toppen og gjør det tl en god match.B&W er mer laidback i toppen og Denon er klarere igjen.Etter mine ører synes jeg DET er en ideel match alle fall.Men det er nå smak å behag.

Tror uansett det kan ha noe med tilvenning.Er ikke sikkert det skal være så skarpt og detaljert som det EQ`en din lager det.

Mest sannsynlig er det komboen din som gjør det litt vel rundt i kantene.Mye kan gjøres her for å få en klarer lyd ved litt annen matching.
    men du kan jo prøve denon 700-serien hvordan det funker.Synes det er rart at de anbefalte B&W og Nad jeg da men det er nok en gang min mening

Lykke til.Prøv deg fram

Hvilke HT-kabler har du?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hvist jeg ikke tar helt feil har du rett i at nad og b&w i min kombinasjon genererer for mye mellomtone og for lite bass og diskant. Dette fører da til "tåken". Jeg har prøvd og stille bassen og diskanten opp og ned på forsterkeren min. Men dette blir aldrig helt klart og ikke i nærheten av den åpenheten jeg lengter etter.

Bruker van den hul cleartrack delt i to som ht kabel

Skal se om jeg får prøvd en denon. Er det denne du tenker på DENON PMA-700AE?

Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maniax
    Ja, hvist jeg ikke tar helt feil har du rett i at nad og b&w i min kombinasjon genererer for mye mellomtone og for lite bass og diskant. Dette fører da til "tåken". Jeg har prøvd og stille bassen og diskanten opp og ned på forsterkeren min. Men dette blir aldrig helt klart og ikke i nærheten av den åpenheten jeg lengter etter.

Bruker van den hul cleartrack delt i to som ht kabel

Skal se om jeg får prøvd en denon. Er det denne du tenker på DENON PMA-700AE?
    Japp,siden det ligger i samme prissjiktet som det du har av NAD.Tror nok du skal merke en klarere lydsignatur om du tester CD-spiller og Forsterker fra den serien.HT kablene er sikkert gode de.

Lykke til

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •