7.1 eller 5.1 med presence (Yamaha Reciver)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

7.1 eller 5.1 med presence (Yamaha Reciver)

Hva vil gi det beste lydbildet lurer jeg på, 7.1 eller 5.1 med presence. Forutsetter bipolare høyttalere bak for å få litt "spredning".

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    valgte heller muligheten å bi-ampe frontene jeg. (I realiteten tri-amping da bassen er aktiv.)

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    7.1 om jeg hadde Evig penger.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan jo f.eks. lage seg "jukse 7.1" ved å montere et par av disse høyttalerne på bakveggen: Infinity Beta ES 250.
    De kan nemlig bi-wires så de kan kjøre 2 kanaler pr. høyttaler. Så retter du bakkanalene inn mot midten og sidekanalene ut mot siden. Ikke prøvd men det kunne kanskje vært moro å teste?

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har ikke jeg hørt precence løsningen til Yamaha, men det er ikke tvil om at 7.1 slår 5.1 langt ned i støvlene.

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde nok valgt ekte 7.1, og det kommer vel med tiden også tenker jeg..:P

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    265
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv selv!

Jeg kjører selv Presence og synes det er uslåelig. Det meste i en film skjer foran, og presence lager lydbildet mye bredere. Du får også dialogen løftet opp, noe som er fint hvis du har senteren under skjermen.

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører min 2400 stort sett med presence men jeg har høytalere for begge deler så jeg burde vel kjøpt meg en Z11 med deikerte forsterke både for presence foran og bak. Kipt at Z-7 ikke har dedikerte forsterke for presence. Kunne jo ha vært som Z-9. Den har egne forstekere for presence foran.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå (endelig) fått opp presence, men jeg kan ikke si jeg merker den helt enorme forskjellen. Må jeg velge noe spesielt for å "aktivere" dette? (de er med i oppsettet og kalibreringen).

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer helt ann på romet..

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Det kommer helt ann på romet..
    Vet ikke om du får noe inntrykk av vet om du ser på min hjemmekino link? Men jeg har nå bare omnipolare høyttalere som også løfter og sprer lydbildet en del. Veldig kult til både film og musikk synes jeg, er jeg meget fornøyd med lyden jeg har i stua nå. Mulig jeg burde flytte sub'en og skaffe meg en sub eq etter hvert.

Har på "sur decode" på reciveren når jeg spiller surroundlydformater (DD, DTS, HD ditt og datt). Skal ikke da reciveren flytte noe av lyden opp i presence-kanalene?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokke2k3
    Vet ikke om du får noe inntrykk av vet om du ser på min hjemmekino link? Men jeg har nå bare omnipolare høyttalere som også løfter og sprer lydbildet en del. Veldig kult til både film og musikk synes jeg, er jeg meget fornøyd med lyden jeg har i stua nå. Mulig jeg burde flytte sub'en og skaffe meg en sub eq etter hvert.

Har på "sur decode" på reciveren når jeg spiller surroundlydformater (DD, DTS, HD ditt og datt). Skal ikke da reciveren flytte noe av lyden opp i presence-kanalene?

Har ikke prøvd presenc selv da jeg har center såpass høyt som i ørehøyde i sveetspot og heller benytter bi-amp til frontene.

Om sofaen/stolene står så og si helt inntill bakveggen så er det vel precence du skulle prøve ut.
    Men har aldri hørt den centeren, vil tro den løfter lyden i center en del med en slik kostruksjon ?

Det er en fordel og se i brukerhåndboken til yamahaen, de er da forskjellig hvor lyden plasseres med DSP.
    Jeg tror DSP må være aktivert for at presence skal bli noe sikkelig hurra ut av.
    Men det fungerer uten DSP også.
    Så er det da volumkontroll på presence kanalene... mere volum gjør at lyden kommer høyere opp.

Så må selfølgelig Presence aktiveres før en kjører YAPO for og integrere presence til oppsettet.
    Etter da at YAPO her gjort sitt så må du bruke ørene dine når du sitter i sweetspot og lytte deg frem til riktig lydnivå på presense høytalerne, det er selfølgelig når det virker som dialogen kommer fra midt på skjermen.
    Eller for og være 100% nøyaktig.. 2/3 av høyden på bildet :-D

Av de som har presence og utaler seg om det så vil de ha 5.1 med precence i stedet for 7.1. Og med noen surround høytalere som sprer lyden godt som dipole e.l så stemmer det veldig godt i mitt hode

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, kalibrering er gjort omtrent slik du beskriver. Tipset om å skru opp et par db på presence-kanalene er ikke dumt. DSP er aktiv når man har på "sur. decode" ja (i stereo er dette typ ProLogicII).

Brukerhåndboken til Yamahaen er til tider utfordrende å finne frem i når man skal knotte med de mer avanserte funksjonene.

Og sofaen står inntil bakveggen med surroundhøyttalerne over. Ja.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokke2k3
    Ja, kalibrering er gjort omtrent slik du beskriver. Tipset om å skru opp et par db på presence-kanalene er ikke dumt. DSP er aktiv når man har på "sur. decode" ja (i stereo er dette typ ProLogicII).

Brukerhåndboken til Yamahaen er til tider utfordrende å finne frem i når man skal knotte med de mer avanserte funksjonene.

Og sofaen står inntil bakveggen med surroundhøyttalerne over. Ja.

I mitt rom så syns jeg det er best og kjøre lyden uten DSP, blir en del renere lyd. Det er bare i tilfeller der det er lite eller dålig bruk av surround jeg kan sette det til Natural er det vel som fyller inn mere lyd i surround høytalerne.

Det tok litt tid og gå igjennom Brukerblækka og menyen på min 3800 da jeg kjøpte den og sette den opp, men det gikk da på en 4 timer og finne ut av ting og kjøre yapo og alt sånt.
    Er nok mere vanskelig for de som har denon/onkyo og sette seg inn i alle justeringer o.s.v :-D

Så regner jeg med du benytter minneblokkene til forskjellige lydformater ?

Newcomer MortenV sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

For min del er det presence som gjelder etter å ha prøvd både 7 kanals og 5 kanals + presence.

For å få effekt ut av dette må ett av DSP programmene velges. Hvilket program som velges er naturligvis avhengig av hvilken film som skal vises.

"Dialogløft" må naturligvis justeres avhengig av om en har lerret eller TV samt høyden over senterkanal disse er montert. Justring av dialogløft finnes i manualen.

Jeg er av den oppfatning at DSP-programmene til Yamaha bidrar svært positivt til filmlyden. Det gir en betydelig større innlevelse enn å kjøre "Straight".

Morten

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Så regner jeg med du benytter minneblokkene til forskjellige lydformater?
    Ja selvsagt. Har en innstilling til film med DSP (mest brukt), en til musikk med "enchancer", en uten og en helt streit uten DSP og sub til ren stereo output.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MortenV
    "Dialogløft" må naturligvis justeres avhengig av om en har lerret eller TV samt høyden over senterkanal disse er montert. Justring av dialogløft finnes i manualen.
    Jeg har enda ikke klart å finne ut av hvordan jeg stiller inn dette skal jeg innrømme. ops: Eller vikrer bare dette under disse forferdelige "stadium", "concert hall" o.l. dsp moduser?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv 7.1, men det er bortkastet i forhold til 5.1 siden forsvinnende få filmer har 7.1 lydspor.

EDIT: HATER DET TRÅDLØSE TASTATUET MITT!!!!!!!

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DSP-programmene som brukes til film ligger under "Movie" (tror jeg det er definert som) og heter noe sånt som "Movie Spectacle", "Movie Standard", "Sci-Fi" eller noe i den duren. Du må inn i det som er definert som "sub-menu" for å justere dialogløft.

De du referer til Jokke2k3 er til musikk og bør over hodet ikke brukes etter min menig. Musikk er for to kanaler...

Morten

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Har selv 7.1, men det er bortkastet i forhold til 5.1 siden forsvinnende få filmer har 7.1 lydspor.

De to siste kanalene i ett 7.1 oppsett får lyden generert av receiveren via DSP-programmene. På Yamaha sine receivere har dette virkelig noe for seg.

På DSP-Z11'en er det 6 kanaler som får generert lyd fra forsterkeren...

Morten

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •