Sliter med skarp diskant i Dali+denon oppsett.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Newcomer neo8 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sliter med skarp diskant i Dali+denon oppsett.

Hei

Har oppgradert (budsjett) anlegget mitt nå i det siste med en nye DENON AVR-1909 reciver og nye DALI Concept 6, pluss center og bakhøyttalere i Concept serien! Er stort sett formøyd med anlegget, men syntes diskanten kan vere litt vell skarp\skrikene til tider, spess ved avspilling av musikk med også noe ved film. Nå skal det jo også nevnes att anlegget ikke har hvert gjennom noe mer enn 2-3 timer med musikk og 4-5 filmer så anlegget er vell ikke innspilt 100% enda? Men ble litt skeptisk til om jeg hadde rett og slett hadde valgt feil forsterker til høyttalerene. Noen som har noen tips eller vill dette problemet forsvinne etter att anlegget er sikkerlig innspilt? Eller hadde det låtet bedre med en annen reciver rett å slett? Har jo hørt rykter om att Dali og NAD bruker å spille bra sammen!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av neo8
    Hei

Har oppgradert (budsjett) anlegget mitt nå i det siste med en nye DENON AVR-1909 reciver og nye DALI Concept 6, pluss center og bakhøyttalere i Concept serien! Er stort sett formøyd med anlegget, men syntes diskanten kan vere litt vell skarp\skrikene til tider, spess ved avspilling av musikk med også noe ved film. Nå skal det jo også nevnes att anlegget ikke har hvert gjennom noe mer enn 2-3 timer med musikk og 4-5 filmer så anlegget er vell ikke innspilt 100% enda? Men ble litt skeptisk til om jeg hadde rett og slett hadde valgt feil forsterker til høyttalerene. Noen som har noen tips eller vill dette problemet forsvinne etter att anlegget er sikkerlig innspilt? Eller hadde det låtet bedre med en annen reciver rett å slett? Har jo hørt rykter om att Dali og NAD bruker å spille bra sammen!
    Hei =)

La daliene dine stå på i ca 50 timer til så myker de seg opp en del. Nå er Dali en "crisp" høyttaler i toppen, så kanskje det er feil høyttaler for deg?.. Men iallefall la de få gå noen timer til..

MVH
    Lars B

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De trenger nokk non timer før de låter som de skal ja.
    Du bør heller ikke vinkle de for mye innover, det kan gji litt skarp diskant. Og refleksjoner fra nær vegg eller rute/glass kan gi irriterende diskant.

Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det jeg har hørt av de som jobber i HiFi-klubben i Trondheim så låter Dali Concept veldig skarpt før de er innspillt så ha litt tålmodighetTror de vil løsne mer etter hvert.Du kan også sette dem mot hverandre i motfase.Da går det jo fortere som regel.

Concept ser jo jeg på som den mer bahagelige delen av Dali.Hadde du sagt Ikon skulle jeg forstått deg bedre da den er litt vanskeligere og matche med komponenter.

Ta tiden til hjelp så blir det nok bedre skal du se.100 timer + vil gjøre mye tror jeg.

Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags CD/DVD-spiller bruker det? det kan bety endel, det samme gjør kabler. Det siste er genialt for å "tune" anlegget slik du vil ha det. Jeg har slitt med skarpe S-er selv i mange oppsett, og høyttalerkabler- signalkabler har gjort susen. Pluss litt til.

Newcomer neo8 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tipsene Når det gjeller avspilling bruker jeg PS3`en til det meste som avspilling av film, musikk og spill. PS3 er koblet med hdmi til reciver så tipper det ikke er så mye å hente her på og bytte kabler! Men høyttaler kablene er av billigste sort så di hadde jeg i tankene å bytte ut så fort som mulig, noen tips til valg av kabler til ett budsjett anlegg? front høyttalerene er vinklett litt inn mot mitten, men skal prøve med litt fremm når det gjeller plassering av di osv..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den receiveren tror jeg nok har noe skyld i problemet ditt dessverre, rimelige Denon receivere er ikke det beste å bruke for god stereo. Ellers vil jeg helt sikkert tro at du også har en del refleksjoner som skaper overflødig diskant, hvis du spiller i et vanlig udempet rom med en del glatte flater. Høyttalere som ikke er innspilt kan også ha noe å si, men jeg tviler i dette tilfellet. Mulig som en annen nevnte, at modellen ikke passer din smak.
    Angående kabler; jeg har holdt på med hifi og hjemmekino i 15 år og kjenner godt til problemet du beskriver. En kabel kan aldri aldri forandre frekvensgangen i annlegget ditt, det er et faktum. Hvis noen sier noe annet, be dem dokumentere det så tier de stille Bruk tid og penger på det som betyr noe for lyden. Lykke til!

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av BanjoArrne
    Etter det jeg har hørt av de som jobber i HiFi-klubben i Trondheim så låter Dali Concept veldig skarpt før de er innspillt så ha litt tålmodighetTror de vil løsne mer etter hvert.Du kan også sette dem mot hverandre i motfase.Da går det jo fortere som regel.

Concept ser jo jeg på som den mer bahagelige delen av Dali.Hadde du sagt Ikon skulle jeg forstått deg bedre da den er litt vanskeligere og matche med komponenter.

Ta tiden til hjelp så blir det nok bedre skal du se.100 timer + vil gjøre mye tror jeg.

Lykke til
    De fleste Dali HT kan være litt skarpe i begynnelsen. Eller la høyttaleren spille når en ikke er hjemme.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Bruker du Room EQ under musikk lytting?

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aasmund
    jeg har holdt på med hifi og hjemmekino i 15 år og kjenner godt til problemet du beskriver. En kabel kan aldri aldri forandre frekvensgangen i annlegget ditt, det er et faktum. Hvis noen sier noe annet, be dem dokumentere det så tier de stille
    oi....denne tråden kan bli lang....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    oi....denne tråden kan bli lang....

Newcomer neo8 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aasmund
    Den receiveren tror jeg nok har noe skyld i problemet ditt dessverre, rimelige Denon receivere er ikke det beste å bruke for god stereo. Ellers vil jeg helt sikkert tro at du også har en del refleksjoner som skaper overflødig diskant, hvis du spiller i et vanlig udempet rom med en del glatte flater. Høyttalere som ikke er innspilt kan også ha noe å si, men jeg tviler i dette tilfellet. Mulig som en annen nevnte, at modellen ikke passer din smak.
    Angående kabler; jeg har holdt på med hifi og hjemmekino i 15 år og kjenner godt til problemet du beskriver. En kabel kan aldri aldri forandre frekvensgangen i annlegget ditt, det er et faktum. Hvis noen sier noe annet, be dem dokumentere det så tier de stille Bruk tid og penger på det som betyr noe for lyden. Lykke til!
    Ja mulig den reciveren ikke er den beste til musikkavspilling i sterio, men så blir ikke bare anlegget brukt til bare musikk, men også veldig mye film og noe spill. Sku jeg kjøpt ett rent muskikk anlegg hadde jeg ikke kjøpt den forsterkeren der! Når det gjelder høyttaler kablene har jeg selv av erfaring hørt forskjell på billige tynne Biltema kabler sammenlignet med mer seriøse kabler av litt tykkere kaliber osv. Men det med høyttaler kabel kan ikke dokumenteres, det må høres. rett å slett! Så jeg får jobbe litt med plasseringen av høyttalerene, spille di sikkerlig inn og kjøpe noen bedre kabler (Tips?). For resten av lyden av anlegget er jeg kjempe fornøyd med, er bare den diskanten jeg ikke helt liker enda! Takker for flere tips

Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Bruker du Room EQ under musikk lytting?
    Ja den står på!

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har ikke jeg prøvd Concept-serien, men har erfaring med Ikon6, Mentor6 og 104 (gammel modell) fra Dali. Alle disse har til felles at de låter vesentlig lysere i toppen enn f.eks B&W, har bedre bass, men ligger litt etter i mellomtonen syns jeg. Et lydbilde som funker fint på pop/rock!

Du bør jo uansett vurdere om lydbildet ligger nært opptil det du ønsker. For hvis ikke, er det kun skifte av høyttalere som kan fikse det. Men noen ganger derimot, kan det være at en liten endring er det som trengs for å komme i mål...

Annen elektronikk kan utgjøre noe (forsterker, avspiller, kjøp av DAC!!). Kabler kan også utgjøre litt! (Mine Mentor6 ble noe mørkere og roligere i toppen med kobberkabler enn med mine gamle Qed silver. Noen vil ikke tro på dette, men det er et faktum uten at jeg vil hisse til videre debatt).

Tiltak for akustikken i rommet kan også ha betydning. Eks vanlige gardiner i stedet for panelgardiner, stoffsofa i stedet for skinnsofa, bruk av matter osv...

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dali høytallerene blir lett litt spisse i toppen, noe av problemet er att denon forsterkerne også er noe spisse øverst. kan dempe det noe med feks cd spiller fra rega eller vincent og event kabler fra van den hul, audioquest og kimber.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har også Denon og Dali

Hei, jeg har Denon avr 1909 og Concept 2 høyttalere. Disse var veldig spisse i starten og laget i tillegg en irriterende sssss lyd f.eks ved tale (f.eks på nyhetene).

Heldigvis forsvant den skarpe ssss lyden og høyttalerne myknet opp forholdsvis mye etter noen timer innspilling. Mulig ørene mine ble litt vant med lyden av de også, men på meg virket det som de trengte litt tid på å tilvennes. Mener de forbedret seg betraktelig etter 20-30 timer spilling på normalt lydnivå.

Så ikke gi opp, men spill de litt til og se om det kommer seg. Ellers er det nok riktig at både Dali og Denon er litt skarpe, men dette gir en veldig fin lyd i mine ører på f.eks. både Metallica (underlig nok...) og Pink Floyd.
    Måtte lytte igjennom alt jeg hadde av spesielt Pink Floyd etter at jeg kjøpte disse.

Lykke til.

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde Concept2 engang i tiden, ble aldri fortrolig med skarp diskant på den modellen, så de ble solgt kjapt... (prøvde virkelig å spille de inn over et par uker også, men nei...)

MEN som det ble spurt lenger opp i tråden her - har du kjørt Audyssey kalibreringen ennå ???

Det er STOOR forskjell ! - mye bedre bass og snillere diskant (uten at jeg mistet detaljene) etter kalibreringen. Kjørte måling på 5 punkter langs sofaen før jeg valgte "calculate". Kjører nå fast med Audyssey:MultEQ på (rød lysdiode på fronten) og "Dolby PLII Music". Den er ikke akkurat super-kjapp til å ta disse målingene, men det er en engangsjobb.

Pass også på å fjerne ditt blide legeme (les lydabsorbent ) fra området etter at mikrofonen er plassert i en posisjon, så blir målingene riktigst.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av neo8
    Ja mulig den reciveren ikke er den beste til musikkavspilling i sterio, men så blir ikke bare anlegget brukt til bare musikk, men også veldig mye film og noe spill. Sku jeg kjøpt ett rent muskikk anlegg hadde jeg ikke kjøpt den forsterkeren der! Når det gjelder høyttaler kablene har jeg selv av erfaring hørt forskjell på billige tynne Biltema kabler sammenlignet med mer seriøse kabler av litt tykkere kaliber osv. Men det med høyttaler kabel kan ikke dokumenteres, det må høres. rett å slett! Så jeg får jobbe litt med plasseringen av høyttalerene, spille di sikkerlig inn og kjøpe noen bedre kabler (Tips?). For resten av lyden av anlegget er jeg kjempe fornøyd med, er bare den diskanten jeg ikke helt liker enda! Takker for flere tips
    Ser at du misset det viktigste Aasmund prøvde å fortelle deg! Det er høyttalerne og refleksjonene fra rommet som gir deg "problemet" med hissig diskant. Demp 1. refleksjonen fra side- og frontvegg, så løser nok det mesteparten. Er det ikke nok, ja så får du vurdere et tykt teppe som tar 1. refleksjonen på gulvet også.
    Rommet er den viktigste faktoren i anlegget ditt, og det er utrolig at det bare er Aasmund som har poengtert dette så langt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer neo8 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle tips Når det gjelder demping av rom osv har jeg gjort noen tiltak, men skal flytte i ny leilighet etter jul så da skal jeg ta det med dempingen litt mer på alvår! Audyssey kalibreringen er gjort som beskrevet i bruksanvisningen og hjalp veldig på lyden, så den står på hele tiden om det er musikk eller film anlegget blir brukt til!

Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg har sagt tidligere mener jeg concept serien er en av de mer behagelige HT til Dali og lettere og matche hva diskantområdet angår.Men synes jo det er rart at jeg ser flere som har komboer som ikke er helt etter det som HFK anbefaler.De har sagt til meg at de anbefaler generelt DALI og NAD som gode komboer og B&W og Denon som en annen.Dette fordi det skaper bedre og tryggere balanse i oppsettet.kjører Du f.eks Dali Ikon 6 på Denon pma 1500 oppsettet blir det rett og slett for mye i toppen da Denon er er litt mer nådeløs i de øverste frekvensene i forhold til NAD.

Tror likevel at dette ikke skal bli så galt med litt mer innspilling og bedre demping i rommet.Det første var bare ment som en tankevekker

Newcomer neo8 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har noe formening om hvilke kabler jeg burde velge til dette anlegget?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •