Hva menes egentlig med "strømsterk forsterker"?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva menes egentlig med "strømsterk forsterker"?

Som tittel sier, hva menes det egentlig med en "strømsterk forsterker"?

Er det at forsterkeren bare har mer effekt (RMS) enn det som er oppgitt eller er det noe annet smart? En forsterker som yter 400w er jo en "strømsterk forsterker" (det er jo mye mer strøm enn "vanlig forsterker"?) i forskjell til en som bare yter 80w?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av iskrem

Er det at forsterkeren bare har mer effekt (RMS) enn det som er oppgitt eller er det noe annet smart? En forsterker som yter 400w er jo en "strømsterk forsterker" (det er jo mye mer strøm enn "vanlig forsterker"?) i forskjell til en som bare yter 80w?

Strømstyrke måles i amper, det blir nesten aldri oppgitt. HarmanKardon oppgir denne viktige verdien som oftest. Watt er effekten . Dva hvor høyt du kan spille på en høyttaler med gitt følsomhets grad. (Derfor kan en 2x35watter virke mer "solid" enn en på 2x150watt på f.eks Klipsch, et merke som oftest ikke trenger mange wattene før det brøler løs , Amper derimot, det er kjekt å ha masse av.).

Men er høyttaleren "tungdreven", så krever den mer watt for å kunne spille høyt, problemet er at i "budsjettmarkedet" får man enten masse watt og lite amper, eller masse amper og OK med watt (harman kardon 970/980 er et bra eksempel, vs f.eks NAD 372)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er det ikke sånn at watt / spenning = amper? Spenning er jo 230v uansett eller?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er det ikke sånn at watt / spenning = amper? Spenning er jo 230v uansett eller?

Watt måles forskjellig i de fleste tilfeller, er ingen "strenge" krav. JVC måler helt hinsides etc, HArman kardon rimelig bra... FTC målingene er ofte relativt "riktige", RMS er ikke noe standard på egentlig. Strøm bank o.l. har mye å si, og det koster ofte litt.

Ta et eksempel, strømreserveren blir ikke 2x når en forsterker går ifra 8-4ohm . Strømreservene er de samme, men effekten øker "oftest" 2x (om det er nok power å ta av).

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva regnes som strømsterk da i amper? Ser i manualen til min forsterker, der står det:

Current Consumptation | 240Vac (EU)
    @ Full power @4 ohms | 16A

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er fakta at den trekker opptil 16A fra strømnettet så er den definitivt strømsterk. Sikringer i hus er som regel 10 eller 16 ampere. Så.. hvis forsterkeren din trekker full power så skal i teorien sikringen i sikringsskapet ditt gå hvis dvd-spilleren står på samme kurs.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det som er viktig å tenke på når man skal ta stilling til hva forsterkeren faktisk yter, er det effekt-/strømforbruk fra nettet, omformeren, lyttebank (kapasitans), utgangstransistorer m.m. Disse er med på å indikeren de faktiske forholdene i hva forsterkeren er god for.

Hvordan produsentene måler effekten på er ganske så forskjellige. Noe av det de kan "fjuske" mest med her for å oppnå høye effekt-tall, er å bruke høyere frekvens, mindre antall kanaler på samme tid, økt forvrengning, lav impedanse på last og kortere tid målingen(e) er utført over. Endrer man en eller flere av disse parametrene, kan sannheten fort bli en helt annen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En strømsterk forsterker har egentlig ikke så mye med antall ampere i peak å gjøre.

En klasse AB-forsterker med for eksempel 100A max peak kan levere dette i resistive laster i veldig korte perioder. Imidlertid kan den ikke levere dette ved såkalt reaktive laster. Saken er den at ved en resistiv last er høyttalernes strømtrekk i fase med forsterkerens spenningstopp. Dermed er spenningsfallet over transistorene lavt i det øyeblikket høyttalerne trenger mye strøm. Men når lasten er reaktiv vil strømtrekket ligge enten før eller etter spenningstoppen. Det vil si at det skal gå mye strøm gjennom transistoren når spenningen ut er lavere og spenningen over transistoren er høy. Det er imidlertid slik at en transistor enten kan levere mye strøm ELLER holde høyt spenningsfall. Ved begge deler blir effektomsetningen i transistoren for høy og den blir ustabil.

En annen faktor er at om høyttalerne får eksempelvis 100W i et område der lasten er svært reaktiv skal kanskje forsterkerens strømforsyning levere 500W i varmetap i forsterkertrinnet i tillegg til de 100W som faktisk skal drive høyttalerne. Det gjør at behovet for ekstra strømkapasitet er ekstremt. Med varierende strømtrekk vil også strømforsyningen bli mindre stabil og variere i takt med strømtrekket.

En løsning man fant på for å kompensere for dette var klasse A. Her forbrukes en konstant effekt, og i stedet for å variere mengden strøm som forbrukes varieres mengden strøm som går gjennom høyttaleren ved å redusere mengden strøm gjennom transistorene og heller route den gjennom høyttalerne. Dette løser ikke alle problemer, men normalt er klasse A-forsterkere såpass mye bedre dimmensjonert at de takler normalt reaktive laster.

Innen reguleringsteknikk har man for lengst kastet kretser med denne typen teknologi og erstattet det med pulsregulatorer. Allerede på 50-tallet hadde man testet denne teknologien i forsterkersammenheng også. Utfordringen man hadde den gangen var å få til både båndbredde og effekt. I 1970 utviklet en norsk ingeniør i en større bedrift i bransjen en 30W pulsregulator for audio, altså en klasse D-forsterker. Den var basert på bipolare transistorer og hadde rikelig båndbredde med en switchefrekens på hele 1,5MHz. I de senere år har man gått mer og mer over til moderne felteffekttransistorer med HF switcheegenskaper da disse klarer høyere stige/synketid. Det som gjør disse forsterkerne så effektive er akkurat det som gir dem så gode lastegenskaper. Transistorene er aldri halvåpne. De er enten åpne eller lukket. Dermed går det ingen strøm, eller så er det ikke noe spenningsfall å snakke om. I begge tilfeller er det praktisk talt ikke noe tap. Dette gjelder også om lasten er reaktiv.

Til slutt kan jeg jo nevne at alle høyttalere er reaktive. Typisk er bassreflekshøyttalere mer reaktive enn lukkede, høyttalere med bratte filtre er normalt mer reaktive enn høttalere med slakke filtre, høyttalere med høyere system Q er ofte mer reaktive enn de med lavere osv, men det er ikke alltid så greit å vite hva som er tilfellet for en spesifikk konstruksjon. Imidlertid går trenden klart i retning av at høyttalerne blir mer reaktive da vi får tilgang på bedre og bedre forsterkere til en rimelig penge.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel hva skal man si? Noen fortjener faktisk den tittelen som står under navnet!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fronzel
    Vel hva skal man si? Noen fortjener faktisk den tittelen som står under navnet!
    haha - så du skjønte hvert ord altså.....

Godt skrevet, men noen fremmedord der som jeg føler meg utrygg på....

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    haha - så du skjønte hvert ord altså.....

Godt skrevet, men noen fremmedord der som jeg føler meg utrygg på....
    Synes det var godt forklart jeg. Og for fremmedord har man Wikipedia :wink:

Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og i Wikipedia finner man saker som:
    sånnt...og...sånnt,som også har mye og si for at en forsterker med mye krefter innabords får ut fingern i tide så den får sendt HELE lasten til Høytalerne akkurat når det skjer.Kan ikke ha noen pakker liggende igjen på lageret da det ikke er noen som vil ha dem i ettertid.Nytter ikke med "Fligth Amp1 with signals to Loudspeakers2 is delayed for 2 seconds"der i gården(sagt med klype på nesa,hehe)

(Skjønner ikke mye av dette selv,Men bladet Fidelity gjorde disse begrepene mer folkelige i en av sine reportasjer.)

Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og etter å ha lest litt nøyere ser jeg at det er akkurat noe av dette Snickers-is har tatt for seg.Det har i allefall mye å si for at kraften skal komme fram i tide.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For ikke å snakke om Q - Wikipedia, the free encyclopedia
    Mener å huske det er "Go-hetsfaktor" eller noe sånt ?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Q er egentlig en ganske grei faktor å forholde seg til. Om vi konsentrerer oss om noen enkle parametre som utgjør en svingekrets kan vi gjøre en ikkematematisk utledning av Q på et rimelig folkelig nivå. For ordens skyld skal jeg referere hvilke navn de forskjellige parametrene har, eller kan ha, i sammenheng høyttalerelement. Innenfor Thiele og Small sine definisjoner er det utledet 3 Q-verdier. I tillegg er det vanlig å forholde seg til minst 3 Q-verdier på kabinetter. Den Q-verdien vi snakker om her er i hovedsak den som kalles for Qb for lukket kasse, det er en Q-verdi som beskriver elementet i samspill med kabinettet.

For ytterligere å visualisere litt innenfor elektronikk vil jeg forklare dette ved å bruke analogi til en elektronisk resonanskrets.

Det som er typisk er at det inngår induktive, kapasitive og resistive komponenter i en hver svingekrets. Q beskriver hvor lett kretsen går i selvsving, hvor mye energi som skal til for å opprettholde selvsving og hvor lenge den vil svinge etter at den tilførte energien opphører. Høy Q betyr stor evne til å gå i selvsving.

Begrepet "godhetsfaktor" er etter min mening så idiotisk og intetsigende at man burde gjøre det straffbart å forsøke å forklare Q ved hjelp av det. For meg har døtrene mine svært høy "godhetsfaktor", men hvor høy Q de har aner jeg ikke. Svigerfaren min derimot har ganske høye Q-er i fjøset.

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Eminent, Snickers! Den pedagogiske godhetsfaktoren er iallfall på topp!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet vel egentlig ikke hvor mye det faktisk er, men står jo 16 amper.

Men det som er rart er at når jeg kjører den brokoblet så klipper den ved klokka tolv (50%?) og 5 amp sikringa på CV'ene ryker hvis jeg går høyere. Hvis jeg slår av klipping og bruker ren skrue som sikring så ryker delefilteret. :P Det står i bruksanvisningen at 4 ohm er anbefalt lavest last i brokoblet status.

Når jeg har den i stereo/parallell så kan jeg dra den helt til klokka tre-fire (85-90%?) uten klipp, og da er 2 ohm anbefalt lavest last.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det noe måtte og sjekke forsterkeren på? Finnes vel noe greier man kan koble til for å sjekke hva som trekkes fra strømnettet osv.?

Eller må jeg oppne forsterkeren og drive individuell oppmåling av komponenter?

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det noe måtte og sjekke forsterkeren på? Finnes vel noe greier man kan koble til for å sjekke hva som trekkes fra strømnettet osv.?

Eller må jeg oppne forsterkeren og drive individuell oppmåling av komponenter?
    Du trenger bare å bruke en strøm-måler / strømtang rundt kabelen inn på forsterkeren, da måler du ihvertfall hva den trekker fra strømnettet. Feks en slik.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •