Romakustikk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Romakustikk

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Romakustikk

Jeg har som de fleste andre et rom å forholde meg til. Derfor må jeg inngå kompromisser når det gjeldet høytalerplassering. Høytalere må plasseres for nært bakvegger, hjørner, og sikkert en god del andre ting som er forkastelig rent akustikkteknisk.
    Da blir ofte jobben i ettertid å forsøke å endre akustikken til rommet. I mitt tilfelle hadde jeg et lite gunstig 45-graders tak over lytteposisjon som fungerte som et akustisk speil, og reflektere lyden fra front rett ned i lytteposisjon. Spesielt mellomtone og diskant ble plagsomt. For å bøte på dette kledde jeg skråtak og bakvegg med Auralex 2” pyramider. Det fungerte bra, og refleksjonene forsvant.
    Etter dette fikk jeg en del Auralex til overs og ønsket å bruke dette til bassfeller bak høytalerne i front. Dette fungerer også, men et snodig fenomen oppstod: Jeg ville trodd at demping reduserte lydvolumet, noe som også var tilfelle i bassområdet, MEN venstre høytaler som står i et hjørne gir faktisk mer volum i mellomtone og oppover! Først trodde jeg dette var psykoakustisk , men målinger fastslår at venstre høytaler faktisk har oppnådd en gain på +2 i forhold til resten!

Noen, med akustikkbakgrunn som føler for å kommentere/forklare?

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp jepp jepp det er et fenomen som er helt normalt, og grunnen er interferens. Samme fenomen oppstår hvis du setter to høyttalere nærme hverandre (helst mot hverandre) og bytter om ledningene på den ene (dvs. skifter fase). Det ene elementet vil da spille utover, mens det andre spiller innover og omvendt. Dermed vil lyden fra de to oppheve hverandre, og minimalt med lyd høres. Dette er mest markant i de nedre frekvensområdene, siden høyere frekvenser har kortere bølgelengde, og det skal liksom litt mer til før disse utkanselererer hverandre.

Samme fenomen kan oppstå når man setter høyttaleren nærme en vegg. Avhengig av avstanden, vil enkelte frekvenser bli dempet kraftig pga refleksjoner der fasen er snudd på den ene lydbølgen i det de to treffer hverandre. Noen frekvenser oppnår gjerne en økning i volum, når de to lydbølgene adderer seg sammen. Dette kalles kamfiltereffekten, og er årsaken til at det fokuseres mye på at høyttalerene bør trekkes litt ut fra vegg. Det er også grunnen til at lydtrykksnivået øker ved å plassere subben i et hjørne (da blir det enda større økning). Men noen ganger vil man altså oppleve en nedgang i totalt lydtrykk, og ved å dempe refleksjonene, oppleves det derfor som en økning i lydtrykk.

Forøvrig er lydbølgeutbredelse helt reversibelt, dvs. at det blir lik lyd om man bytter plass på lytter og høyttaler. Derav trikset med å plassere subben i sofaen, for så å krype rundt og lytte etter stedet der det låter best, for så å sette subben der. Merk at "best" IKKE nødvendigvis betyr høyest lydtrykk, da kamfiltereffekten gjør seg gjeldene, og enkelte frekvenser dempes kraftig - ergo ujevn frekvensgang.

Av samme årsak bør ikke lytteposisjon være helt inntil en vegg!
    Selv små forandringer i posisjon, vil ha utslag i bassnivå og frekvensgang. Det er derfor heller ingen fasitsvar på hvor man bør sitte og plassere høyttalere, man må prøve seg frem for å få det best mulig. Mye.. Det avhenger av rommet, posisjoner og høyttalerkonstruksjonen.

Håper dette var en grei forklaring (og endel digresjoner) som folk forstår uten for mye teknisk innsikt...

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zamot
    Håper dette var en grei forklaring
    Helt topp!
    Hva skulle man gjort uten AVforum?

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Håper dette var en grei forklaring
    Helt topp!
    Hva skulle man gjort uten AVforum?
    Hehe ikke sant bare hygelig å hjelpe. Jeg og andre har forøvrig skrevet endel om samme tema, bruk søkefunskjonen og inkluder f.eks. nicket mitt..

F.eks. "dempeprosjektet" mitt som aldri har blitt fullført:
    http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=2104

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe ikke sant bare hygelig å hjelpe. Jeg og andre har forøvrig skrevet endel om samme tema, bruk søkefunskjonen og inkluder f.eks. nicket mitt..

Helt utrolig!
    Summen av kunnskap blant AVforums medlemmer nærmer seg et vilkårlig tall delt på null :shock:

Det hadde for øvrig vært interessant å dra med seg anlegget ut på plenen og høre hvordan det låter i friluft. Men da hadde vel naboene kommet med balltreene sine...

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane

Helt utrolig!
    Summen av kunnskap blant AVforums medlemmer nærmer seg et vilkårlig tall delt på null :shock:

Det hadde for øvrig vært interessant å dra med seg anlegget ut på plenen og høre hvordan det låter i friluft. Men da hadde vel naboene kommet med balltreene sine...
    hehe, ja helt klart det hadde vært ideelt med en stoor gressplen langt fra alle lyder. Men hadde nok mistet endel av trøkket, rom fungerer jo som forsterkning i og med at lyden i naturen bare ville forsvunnet utover, mens i rommet reflekteres den og det meste av lydtrykket forblir der. Derfor det er så sykt høye lydnivåer i biler med bra anlegg.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så er det verdt å nevne at øret oppfatter romakkustikk som en naturlig del av musikken. Øret er vant til å høre det spesifikke rommet, og derfor vil det falle naturlig. Det som derimot ikke er bra er om rommet er ubehagelig både å snakke i, synge i, spille gitar i, slå på trommer i osv... Dempingen bør derfor være der, men den bør ikke ta helt av.

For å bedre bassgjengivelsen kan det lønne seg å eksperimentere med plassering av møbler og delevegger da basstoner er svært vanskelige å absorbere. Dette vil føre til at bassnivået virker høyere og mye mer jevnt enn i et rom med en del stående bølger og utfasinger.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme fenomen kan oppstå når man setter høyttaleren nærme en vegg. Avhengig av avstanden, vil enkelte frekvenser bli dempet kraftig pga refleksjoner der fasen er snudd på den ene lydbølgen i det de to treffer hverandre.
    Yes Sir! Hvis du titter på denne linken: http://avforum.no/forum/viewtopic.ph...3&start=28 vil du se at området mellom 80-200Hz ligger +3 til +5dB over nivået uten demping. Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal behandle dipen rundt 60 Hz, mulig jeg ikke orker å legge ned så mye energi i akkurat det, lydbildet er nesten perfekt i mine ører

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •