Skal bygge opp hjemmekino for første gang - trenger hjelp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal bygge opp hjemmekino for første gang - trenger hjelp

Her kommer mitt første innlegg.

Det er høst og mørket har krøpet på, og da får man jo ganske mange vidløftige innfall. Som for eksempel, hva med å bruke litt penger for å se litt lysere på tilværelsen?

Har etter mange år fått innvilget ønsket om fornyelse, forbedring av stuens lyd.

Jeg sitter på et utgammelt anlegg som konfirmasjonspengene rakk til den gang det ble innkjøpt.

Forsterker
    Sansui AU-X501

Høyttaler
    Mordaunt-Short MS 3.50

Det har vel ikke vært solgt så mange eksemplarer av disse merkene de siste årene i Norge, men det har funket for undertegnede, men etter å ha opplevd lyd hos kompiser og venner har ønsket om bedre lyd tatt overhånd.

Nå ser vi mye på film samt at jeg hører en god del på musikk.

Mitt ønske er å bruke Mordaunt-Short høyttalerne til fronter og ønsker innspill på senter, bakhøyttalere og sub samt surround-forsterker som kan låte bra. Har ikke satt noe budsjett da jeg ikke helt vet hvor jeg skal sette taket. MS høyttalerne kostet i 1988 ca NOK 9-10.000, så de burde holde et ok nivå.

Det jeg har vært å sett på er følgende:

Denon AVR-3808 med eller uten A

Senter:
    Dali Ikon Vocal 2
    eller
    B&W HTM61

Bak:
    Dali Ikon W2
    eller
    B&W DS3

Kan jeg bruke Sansui forsterkeren til noe i dette oppsettet eller må den finne en annen jobb?

Da er jeg spent på om noen har synspunkter.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei og velkommen til forumet her

nå blir det vanskelig å kunne anbefale høytalere uten og ha hørt dine høytalere i det hele tatt.

det er ganske viktig at fronter og senter har så lik klang karakter som mulig.
    det letteste for å få det skikkelig er kansje å selge høytalerene dine, så du kan kjøpe front, senter, og bakhøytalere i samme serie. eventuelt om du har mulighet til det, og sette de gamle bak, og kjøpe ny front og senter. det beste rådet jeg kan gi deg er vell at du bør dra rundt og høre på litt forskjellig. denon er nok en bra forsterker, men du har jo også pioneer, yamaha, NAD osv. av dali og B&W liker jeg best B&W, men det finnes jo mange andre høytalere i samme prisklasse.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei goldeneagle,

takk for svar og velkomsten.

Jeg tar din input til etteretning. Når det gjelder høyttalere heller jeg også mot B&W. Har sett og hørt på både B&W DM683 og CM7 og tilhørende deler, men er litt usikker på hvilken av dem som "vinner". Bakhøyttalere vil for begge settene uansett bli B&W DS3.

Grunnen til at jeg vurderer Dali er at jeg forelsket meg hodestups i Lyngdorf under en nylig fremvisning på HFK og fikk anbefalt Dali i et evt hjemmekinooppsett. Slår jeg skikkelig på stortrommen blir det følgende til musikkspilling:

Elektronikk
    LYNGDORF TDAI 2200 med Roomperfect
    LYNGDORF CD-1
    LYNGDORF SDA 2175

Høyttalere
    LYNGDORF DP-1
    LYNGDORF BW-1 x2

Det store hodebryet er da hjemmekino. Er det mulig å bruke frontene og basskassene i et hjemmekinooppsett og i så tilfelle, med hvilke høyttalerkombinasjoner til senter og bak som best passende? Og til slutt, hvilken hjemmekinoforsterker vil evt drive dette best?

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe ser ut som vi 2 er ganske like når det gjelder lyd smak bare se på signaturen min hva jeg sitter med for noe kan bare si at lyngdorf tda 2200 er en konge forsterker.
    kjøper du hele lyngdorf stereo oppsettet så blir du garantert fornøyd med stereo oppsettet, men i og med at de ikke har tilhørende senter og bakhøytalere så kan det fort bli litt vanskelig. det som gjør det spesielt vanskelig med lyngdorf er at frontene bare går ned til 200hz hvor bass kassene overtar.
    til kino og slikt vil jeg nok tro at 683 er bedre enn cm7
    hadde 683 på sdai2175 før i hjemmekino anlegget til oppgraderingsspøkelset kom på besøk

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan denne tråden settes i bero for øyeblikket da valget ble det som er i signatur. Nå er neste jakt TV, men byttet er identifisert; Pioneer KRP-500M til kinolokale og en billigere til stua som minsten kan titte på.

Intermediate hifi-Sondre sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med et flott anlegg! Håper du er fornøyd, kan du laste opp et bilde av oppsettet når alt er på plass?

Active Perminow sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pent gratulerer med flott oppsett.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hyggelige tilbakemeldinger. Det blir litt justering før alt er på plass da jeg måtte plassere dette i et "kott". Har en 2-åring som ikke helt skjønner seg på at ting har verdi.

Før jeg legger noe som helst av bilder ut, gjenstår følgende:

Møbel (har enda ikke funnet noe som er pent, funksjonabelt og ikke koster flesk) Ender vel opp med noe fra IKEA.
    Platespiller (har fått tips om Project Debut III)
    TV (Pioneer KRP-500M)
    Kabler (nå er det kun nødløsning)
    CD/DVD stativ

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med heftig anlegg! Det der kommer nok til å låte knall!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •