Alt kan repareres :-) Langt og low end innlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Alt kan repareres :-) Langt og low end innlegg

Hei!
    Jeg er normalt ganske stille og lett å ha med og gjøre, men nå lurer jeg på hva jeg skal kjøpe i julegave til meg selv Har lyst til å spandere noe som ikke er alt for dyrt på meg selv, men som selv jeg kan høre er bedre enn utgangspunktet :-D Det bør ikke koste mye mere enn ca. 6000, og MÅ være en hørbar forbedring! Helst på både lavt og høyt volum både på film og musikk 8)

Utgangspunkt:
    Har en passe liten leilighet med snille/ tolerante naboer på alle kanter, "lytterommet" er ett rom som er kombinert stue og kjøkken, og avstand mellom sofa og skjerm (Fujitsu Siemens Myrica PQ42 Plasma) er ca. 4,5meter. Sofaen står inntil bakvegg, og bakhøyttalere er nå veggmontert vinklet ned mot lytterpos. Senterhøyttaler står på en 120cm bred "stereo benk" fra IKEA ca 25cm under TV'en. Frontene står på hver sin side av denne benken vinklet mot lyttepos. ca 10cm fra bakvegg. Subwoofer står under en bardisk ca en meter til høyre for H. fronthøyttaler. Håper jeg slipper å flytte inventar.. :-D

Jeg hører mye på musikk, liker godt alt fra Prince til Bjørn Berge, via Metallica, Mötley Crue og Yello.. Hører alltid på musikk i stereo, og sub er med i nåværende oppsett også på musikk.

Jeg ser også en del film, med hovedvekt på filmer med fart og spenning/god lyd. Favoritter må sies å være : Jason Bourne triologien, Shooter, 3:10 to Yuma, ringenes herre trilogien, star wars, etc. "No country for old/gay men" med påfølgende rynkeskildring er ikke noe for meg uansett hvor vakre både lyd og bilde måtte være.. Setter heller på The fast and the furious

Nåværende oppsett (hvis man kan kalle det det) består av:

Reciever: Pioneer VSX LX-50

Kilder:

PS3: brukes til spill og BD film, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få best mulig lyd ut av den når jeg ser BD film..(på reparasjon nå pga. leser ingen plater)

Pioneer DV - 696AV: Brukes til alt fra å se på DVD film til å høre på CD

Ipod: Brukes når jeg skal ha bakgrunnsmusikk og ikke KOSE meg med musikk. Genialt med både betjeningskonseptet og "sound enhancer" funksjonen i recieveren :-D

Høyttalere:

-Front: Dynavoice Magic F6
    -Center: XTZ 93 WMT
    -Bak: Proson Reality Sat 31 SA
    -Sub: 8" Proson

Skjerm:

- Som nevnt ovenfor en litt trist sånn spec messig FS Myrica PQ42-1 Plasma, men jeg synes faktisk bildet er veldig bra, og har ikke noe umiddelbart ønske om å oppgradere her.

Kabler:

-Billige HDMI kabler fra DVD spiller og PS3 til Reciever og så enda en billig HDMI kabel fra reciever til skjerm. Alt går via reciever.

-enda billigere høyttalerkabler med tilstrekkelig tversnitt til alle HT

Så til det store spørsmålet: Hva skal jeg kjøpe til meg selv til jul? Har alltid lyst på bedre lyd, og forstår at det jeg har av utstyr ikke er akkurat "high end" . Er det noe poeng i å bytte ut fronthøyttalerene mine, i så fall hva skal jeg bytte de i med et så beskjedent budsjett? Vil jeg merke en kraftigere og bedre subwoofer uten å bli uvenner med naboene? Jeg spiller "nytbar" musikk og film kun før klokken 23 så litt mer bass kan helt sikkert aksepteres 8) Bakhøyttalerene mine er veldig små, men jeg er ikke brått sikker på om jeg hadde hatt noe mere glede av anlegget mitt om de var så veldig mye større?

Er det noen av dere som har formeninger om hva som kan gjøres for å få ekstra glede av både filmtitting og musikklytting i juleferien?

På forhånd takk for eventuelle innspill!:-D :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må kjøpe høyttalerkabler for alle penga

Neida, hadde det vært mitt anlegg, så hadde det nok blitt som du sier selv nye front Ht, eller en ny sub :-D

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil nok uansett ikke merke noen revolusjon for 6000,-. Tror det er mest å hente på nye fronthøyttalere i såfall. Til å erstatte Dynavoicene. Selv om disse er bra til prisen.
    Hmm.. Må det være gulvstående, eller kan du klare deg med stativhøyttalere (og evnt skifte ut sub'en senere)?

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med de over. Bytt ut front høyttalere. Med tanke på budsjettet ditt kanskje se etter noe brukt.

Bør f.eks klare å få Kef IQ9 til den prisen der brukt?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg brukt opp alle 6K på kabler , så nå er det kjørt.. Gleder meg stort til å NYTE forskjellen

Spøk til side.. Jeg MÅ på ingen måte ha gulvstående fronthøyttalere. Og budsjettet kan om nødvendig utvides noe..

Hva burde jeg se etter av brukte fronthøyttalere?

Ville fronter på stativ i samme serie som senterhøyttaleren vært en forbedring sammen med en litt friskere subwoofer kanskje?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er disse du tenker på, så tror jeg, uten å ha hørt på de, at du bør strekke deg litt lengere, når du først oppgraderer

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynabel 2S (www.dynabel.no) er jo et alternativ. 5.700,- for komplett kit og veldig morsomt å bygge selv (har gjort det).
    9.700,- hvis du vil kjøpe ferdig.

Dette er veldig avslørende høyttalere. Ren hi-fi. Det vil si at de stort sett viser deg hva som er på platene. Men i mitt oppsett så funker de veldig bra fra alt fra heavy til jazz (via trance). Også meget bra bass.

(Jeg har likevel XTZ 99W12DSP til å skjøte på aller nederst. Kalibrert med XTZ Room Analyzer og XTZ Remote)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kjøper deg nu sub (XTZ 12" f.eks), selger den gamle og selger F-6 så har du noen tusenlapper igjen til nye fronter, kanskje du finner noe på bruktmarkedet? Kan hende du finner en brukt sub og?

http://avforum.no/avtorget/showprodu...=38640&cat=all
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...=38645&cat=all

Disse to kunne kanskje vært noe og, den Dali suben har fått litt skryt.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!
    Jeg tror at selvbygg av noe som skal ligne "high fidelity" blir feil for meg, selv om jeg jobber "med henda" hver dag, og sikkert skulle klart å snekre sammen en kasse eller to.. PSB og KEF ser interessant ut hvis XTZ produktene ikke er noe å stå etter. Er jo kjempefornøyd med centerhøyttaleren, og har aldri lest noe annet enn hyggelig lesing om XTZ subber, men det er mulig de har lagt all vekt på å lage bass? Ikke vet jeg.. Har bodd i kollektiv hvor en av gutta hadde tøffe KEF høyttalere med 6x9 eller var det 6x10" basselementer, og det rocket fint det : ) Surfer rundt litt, og har det ikke travelt, men det er kjempegøy med gode forslag til hva som kan forbedre mitt oppsett uten å være alt for dyrt. Kan sikkert prøve å ta noen bilder av rommet med høyttalere dersom det hadde hjulpet noen med å hjelpe meg :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •