Hjemmekinoanlegg: Hvor i all verden er logikken?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekinoanlegg: Hvor i all verden er logikken?

Hei, TV2 Hjelper deg hadde nylig en test av hjemmekinoannlegg.
    Og der vant Sony DAV-DZ860W. Så jeg bestilte siden vi har vært ute etter noe som er helt OK. Kosta ikke all verden heller, rundt 4500,- kanskje.
    MEN, så skulle jeg koble det opp. Så viser det seg at denne forsterkeren som følger med (som også er en DVD-spiller) kun har én HDMI ut..
    Hvordan skal jeg få koblet til den digitale tuneren fra Canal Digital?
    Dette skriver de nada om på testen til TV2 hjelper deg.. Er det SÅ uvanlig per dags dato at folk har FLERE digitale bokser i hjemmet sitt?
    Hvor er logikken her?

Hos meg har jeg det sånn her:
    - HD-TV med to HDMI-inn.
    - PS3 som er kobla til den ene HDMI-inngangen på TVen for bilde. Og optisk kabel til forsterkeren som fulgte med anlegget.
    - Digital Tuner som er kobla til den andre HDMI-inngangen på TVen.

Så, hvordan i all verden skal jeg kunne koble den digitale tuneren til anlegget?
    Slik jeg forstår det må jeg koble den digitale tuneren til forsterkeren og deretter koble forsterkeren til TVen. Men da må jeg jo ha en HDMI inn og en ut.. ? Slik det ser ut så er anlegget lagd for å kun koble til DVD-spilleren til TVen og ingenting mer? Er det ikke vanlig å at anlegget kobles til vanlige TV-kanaler?

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si jeg reagerer på at det i dag selges recievere/forsterkere med kun 1 hdmi... nettopp på grunn av hva du poengterer: man TRENGER flere. For øvrig har jeg ikke noe særlig godt råd for deg annet enn at du må benytte eventuelle andre innganger..?

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kenny Bones
    Og der vant Sony DAV-DZ860W. Så jeg bestilte siden vi har vært ute etter noe som er helt OK. Kosta ikke all verden heller, rundt 4500,- kanskje.
    MEN, så skulle jeg koble det opp. Så viser det seg at denne forsterkeren som følger med (som også er en DVD-spiller) kun har én HDMI ut..
    Dette skriver de nada om på testen til TV2 hjelper deg.. Er det SÅ uvanlig per dags dato at folk har FLERE digitale bokser i hjemmet sitt?
    Hvor er logikken her?

- HD-TV med to HDMI-inn.
    - PS3 som er kobla til den ene HDMI-inngangen på TVen for bilde. Og optisk kabel til forsterkeren som fulgte med anlegget.

Så, hvordan i all verden skal jeg kunne koble den digitale tuneren til anlegget?
    Slik jeg forstår det må jeg koble den digitale tuneren til forsterkeren og deretter koble forsterkeren til TVen. Men da må jeg jo ha en HDMI inn og en ut.. ? Slik det ser ut så er anlegget lagd for å kun koble til DVD-spilleren til TVen og ingenting mer? Er det ikke vanlig å at anlegget kobles til vanlige TV-kanaler?

det er helt vanlig på slike kompakt anleg at det alt for liten med innganger til koble til andre produkter man. selv med vanlig rca kabler.

problemet med for få HDMI inganger/utganger har vi også på dyrer for reciverne også.
    så sånn sett ligger produsentene langt etter på det området

Troeen

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger vel bare lyden fra sony annlegget? En kompis av meg kjøpte ett sånt sony annlegg, bare ett i 3k klassen. Der var det en optisk og en coax lyd inngang, desverre så går disse to inngangene på samme kilde, pc koblet til via optisk å tuner koblet med coax. Coax inngangen har prioritet over optisk inngang så han må dra ut coax når han skal få lyd fra pc...idiotisk opplegg. Kunne di ikke laget disse to digitale inngangene med to kilder istede for en.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessverre så er det ikke akkurat hjemmekinoentusiaster som kjører disse testene,og derfor blir resultatet som det blir. Det du kan gjøre er evt å gå til anskaffelse av en HDMI switch hvor du kjører PS3 og HD-tuner inn.

Har du coaksial digitalutgang på HD-tuneren så kan du koble denne til anlegget og få surroundlyd.

Alternativet er å bytte det i noe annet, men det er kanskje ikke aktuelt.

Om du går for løsning med HDMI switch kan du kikke innom eheitmann.no
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate frdrk sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kobler PS3 en din med HDMI til tven og optisk til sony anlegget ditt.
    Du kobler Digital tuneren din med HDMI til tv din og optisk/coax/rca (rød og hvit) til annlegget. Funker ikke dette?

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frdrk
    Du kobler PS3 en din med HDMI til tven og optisk til sony anlegget ditt.
    Du kobler Digital tuneren din med HDMI til tv din og optisk/coax/rca (rød og hvit) til annlegget. Funker ikke dette?
    Tror det er bare en aux inngang på det annlegget også.

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror anlegget har disse tilkoblingsmulighetene:

1 x HDMI-utgang ( 19-pin HDMI type A ) - bak
    1 x SPDIF-inngang ( TOSLINK ) - bak
    1 x SPDIF-inngang ( RCA phono ) - bak
    1 x lydinngang ( RCA phono x 2 ) - bak
    1 x SCART ( 21 pin SCART ) - bak
    1 x lydinngang ( minijack stereo 3.5 mm ) - foran
    1 x USB ( 4 pin USB Type A ) - foran
    1 x hodetelefoner ( minijack stereo 3.5 mm ) - foran

Så:
    Anlegg (DVD) til TV med HDMI
    PS3 til TV med HDMI (lyd til anlegg via optisk/toslink)
    Digital Tuner til TV med...? Eller via anlegg med...?
    Hm....:cry:

EDIT: frdrk har vel rett når jeg tenker etter. PS3 funker vel som DVD-spiller(?), så da trenger man vel strengt tatt ikke koble anlegget til tv'n. Og da kan jo tuneren kobles til TV med HDMI (lyd til anlegg via coax).

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av randall
    Tror anlegget har disse tilkoblingsmulighetene:

1 x HDMI-utgang ( 19-pin HDMI type A ) - bak
    1 x SPDIF-inngang ( TOSLINK ) - bak
    1 x SPDIF-inngang ( RCA phono ) - bak
    1 x lydinngang ( RCA phono x 2 ) - bak
    1 x SCART ( 21 pin SCART ) - bak
    1 x lydinngang ( minijack stereo 3.5 mm ) - foran
    1 x USB ( 4 pin USB Type A ) - foran
    1 x hodetelefoner ( minijack stereo 3.5 mm ) - foran

Så:
    Anlegg (DVD) til TV med HDMI
    PS3 til TV med HDMI
    Digital Tuner til TV med...? Eller via anlegg med...?
    Hm....:cry:
    Går disse 3 lydinngangene bak på annlegget på samme kilde? Har tv tuneren optisk (toslink) eller spdif (rca) lyd utgang? Og PS3, hvilken lydutgang har den?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En HDMI switch koster vel ikke så veldig mye.

Hardware.no - Prisguide

Men surt at et anbefalt komplett anlegg bare har én HDMI inngang, enig med trådstarter.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    En HDMI switch koster vel ikke så veldig mye.

Hardware.no - Prisguide

Men surt at et anbefalt komplett anlegg bare har én HDMI inngang, enig med trådstarter.
    Problemet her er vel at han bare har én HDMI ut, og INGEN innganger, så da får han jo ikke noe no switch.. Må bli som sagt over, HDMI rett fra dekoder og ps3 rett i tv, også optisk/coax til forsterkeren..

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det med dette gnålet om hdmi, det er vel kobling av lyden til annlegget som er problemet her???? Dekoderen og ps3 har vel begge digital lydutgang mens sony annlegget har bare mulighet for å koble til en lydkilde om gangen, enten rca (stereo) optisk eller koax (rca).

Han kan ikke koble til både ps3 og dekoderen samtidig for så å velge lydkilde på annlegget. Regner med at dekoderen fra canal digital har coax utgang for lyd og ps3 har optisk, da må han kjøpe en omformer fra optisk til coax som han kobler ps3 til (koster ca. 6-700 kroner), så kobler han omformeren til en switch med en coax(rca) kabel, samme gjør han med dekoderen, kobler en rca kabel direkte til switchen, så kobler han switchen til annlegget. Da kan han velge lydkilde fra enten dekoderen eller ps3 via switchen. Tungvint og litt dyrt med kabler omformer og switch, men hvis noen har en bedre løsning så er det bare å komme med det.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er lov å bruke hodet selv og gjøre egne undersøkelser! Er overrasket at det i det hele tatt er hdmi på dette anlegget...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kenny Bones
    Hvor er logikken her?

- HD-TV med to HDMI-inn.

jeg siterer bare hifiklubben: ikke kjøp anlegg der man selger vaskemaskin.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Problemet her er vel at han bare har én HDMI ut, og INGEN innganger, så da får han jo ikke noe no switch.. Må bli som sagt over, HDMI rett fra dekoder og ps3 rett i tv, også optisk/coax til forsterkeren..
    En switch er vel helt mulig allikevel?

HDMI ut fra anlegget til switchen for DVD delen som er i anlegget
    HDMI ut fra PS3 til switchen
    HDMI ut fra digital tuner til switchen

HDMI fra switchen til TV.......

Dette burde vel gå?

Lyden fra PS3/Digital tuner må taes optisk/coax til anlegget.

NB! alt dette vel og merke hvis TV'en bare har én HDMI inngang. Har den 3 så glem hele switchen da går alle HDMI rett i TV'en.

Ulempen er at han ikke får utnyttet HD lyd, men anlegget har vel ikke dette uansett.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk bare å kjøpe en Switch med noenlunde kvalitet, jeg kjøpte en billig en, men den taklet ikke DVD eller HD-DVD spilleren, mens RiksTVboks og PS3 gikk gikk greit.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har heller aldri forstått dette med null innganger. Er virkelig PS3, Xbox 360 og TV-tuner forbehold hardbarka entusiaster? Trodde sånne ting hadde fått rimelig bredt gjennomslag nå.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Husk bare å kjøpe en Switch med noenlunde kvalitet, jeg kjøpte en billig en, men den taklet ikke DVD eller HD-DVD spilleren, mens RiksTVboks og PS3 gikk gikk greit.

OPPO HM-31, Advanced 3x1 HDMI Switch, 1080P and HDMI 1.3 Certified

100 daler..................

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Evt.
    eheitmann.no

405,- for den minste og billigste

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oj, takk for alle svar!
    Nei, jeg ble litt forbauset over at det tydeligvis er standard med så få inn og utganger. Det endte opp med at jeg brukte analoge kabler (rød og hvit) fra den digitale tuneren og til denne DVD/Forsterkeren som fulgte med hjemmekinoanlegget. Jeg hører jo lyd, så da er det ihvertfall ikke verre enn før!

MEN, er det normalt at jeg kun hører surround der det er surround? Altså, jeg hører ikke lyd i høyttalerne bak når jeg f. eks hører på CD fra PS3en. Heller ikke fra vanlige TV-kanaler. Men jeg fyrte opp demoen av Mirrors Edge på PS3en og da ble det lyd bak. Så de er koblet riktig og PS3en er satt til å bruke den optiske utganger og DTS for lyd.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •