Hei, går nå over fra bilstereo til hjemmestereo og finner mange forskjeller som jeg ikke helt greier å sette meg inn i. Her kommer endel spørsmål, håper dere kan svare på endel av dem

1. Bilstereo kaller man bilstereo, hva kaller man anlegg? Hi-Fi?

2. Innenfor bilstereoens verden oppgis det peak og rms verdier. Innenfor svaret på oppgave 1 sin verden finner jeg bare en verdi, er dette oppgitt i rms?

3. Jeg har lyst på en CAV-A8M fra netthandelen.no. Jeg vil drive en Infinity Kappa Perfect 12D VQ i tillegg til mellomtoner. Subwoofern har to spoler på 4 ohm, seriekoblet 8 ohm og tåler 400w rms. Klarer denne recieveren å produsere nok effekt til at dette blir vellydende?

4. Relatert til spm 3. Kan jeg brokoble to av kanalene for å få nok effekt til subben? Hvordan er reglene for brokobling egentlig?

5. Relatert til spm 3. Jeg går ut ifra at jeg må bruke et delefilter for å gi subwooferen de rette frekvensene. Hvor får jeg kjøpt dette?

6. Byggeguide til portet kasse for den aktuelle subben. Men, den er stor. 55*55*65 (l*b*h). En lukket kasse vil ikke gi samme trøkk, men vil ta mye mindre plass, er den bedre?

7. Finnes det noe negative sider ved å vende elementet utover? (bakovervendt)

8. Delvis relatert til spm 3. Recieveren leverer
Effekt front-kanaler:
190 W x 2 (6 ohm)
160 W x 2 (8 ohm)
Effekt center-kanaler:
130 W x 2 (6 ohm)
100 W x 2 (8 ohm)
Effekt surround-kanaler:
130 W x 2 (6 ohm)
100 W x 2 (8 ohm)
Siden frontkanalene er kraftigst går kanskje disse til subben?

9. Relatert til spm 8. Dette er bare et eksempel. Alpine 4x6" høyttalere Disse har en impedanse på 4 ohm og er rated til 45 w rms. de selges i par, og hvis jeg seriekobler 2 sånne vil jeg få en impedanse på 8 ohm og en effekt på 50w per element hvis jeg kobler dem til center eller "effect surround" kanalene. Er dette en bra løsning? (elementene er brukt som eksempel.)

10. Relatert til spm 9. Hvordan er 2 veis system der du har en diskant i midten av høyttalern?

Kommer sikkert flere spørsmål etterhvert.

Håper dere kan svare på noen av spørsmålene mine, takker på forhånd