CD-lydens utvikling de siste 10 år

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer Claus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

CD-lydens utvikling de siste 10 år

Jeg er litt i tvil om hvor mye lyden fra CD-spillere har utviklet seg de siste 10 år. Testet nylig en Denon DCD 3000 hjemme. denne kostet 8000 i 94'. Synes den låt glimrende, også etter dagens standarder. Hva synes dere, har det skjedd noe Revolusjonerende de siste 10 år, eller er det egentlig bare marginale forskjeller?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vet iallefall at en dvd toppmodell for 5-6år siden ikke er verdt en brøkdel av dagens. gjelder også analogdelen.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På CD har utviklingen siden rundt 1990 stått relativt rolig. Den har ikke stått rolig i den forstand at det ikke har skjedd endringer, men det er ikke snakk om store forbedringer. Et tydelig eksempel er min gamle Philips CD 850 mot min nye Vincent CD S3. Sistnevnte havner i en litt høyere priskategori, men inflasjonen tatt i betraktning så ligger de nok likt i pris.

Det som jeg merker som relativt tydelige forskjeller er at det er litt mer naturlig klang i Vincentens diskant. Dette kan skyldes Vincentens 96/24 DAC-er som teoretisk skal gi et enklere digitalfilter med større avstand fra digitalstøyen til det hørbare området. I lydbildet forøvrig er det ikke særlig store endringer. Det er kort og godt meget marginalt. Det må også legges til at Philipsen er kombinert med en Mission DAC fra omtrent samme tid som da sammen med Philipsen kostet litt mer enn Vincenten. Det er så vidt jeg husker en vanlig Burr Brown 16/44,1-DAC. Jeg husker den oppgraderingen som noe som ga litt mer kropp til diskanten.

Philipsen har en 1-bit bitstream konverter. Det var en av de første spillerne med denne typen konverter. Fordelen med denne var at den trengte ikke å kalibreres for å være linjær på samme måte som en konvensjonell 16-bit. Ellers var markedet på den tiden dominert av 16-bit, noen få 18-bit og em del 20-bit. De var alle 44,1kHz så digitalfilteret gikk for det meste ut på det samme.

Pioneer hadde også sin mening om hvordan ting skulle gjøres. De lanserte "Legato Link" som minner om HDCD. Forskjellen er at HDCD kodes inn på plata også under innspilling, mens Legato Link er en overtonestruktur som legges på kunstig ved at DAC-en "gjenkjenner" overtonemønstre fra forskjellige instrumenter. Dette var nok en noe mer sofistikert forklaring en det som var virkeligheten. Trolig var det her snakk om en litt utvidet speiling av oktaven fra 10-20 000 Hz.

Vincenten inneholder forøvrig drivverk fra Philips type CD7 II og 1732-DACer fra Burr Brown. Oppbygningen er svært seriøs. Den har oppdelt kabinett med helkapslet strømforsyning og fysiske skiller mellom signalgruppene. Den veier 10 Kg. Philipsen er også svært godt bygget. Den har som nevnt Bitstream, men den bruker diferensialkonvertere, altså 4 konvertere som jobber balansert. Den er basert på CDM 4-drivverket som også finnes i mange dyre Micromega-spillere. Den har oppdeling, men ikke kapsling av strømforsyning, og oppdelingene er for det meste i plast. Hvis jeg ikke husker feil har Philipsen ikke mindre enn 7 kretskort.

Hvis vi ser bort fra prisen så låter Vincenten litt bedre, men ikke mer enn forventet utifra hvordan de er bygget opp rent mekanisk, og valg av drivverk og konverterutstyr, analogdeler osv. Selve teknologien ser ut til å ha ligget brakk i mer enn 10 år om man ser bort fra upsamplingskonverterne. Jeg tror ressursene har gått med i DVD-bransjen, men man skal nok ikke se bort fra at spillere i 2-4000 Kr klassen har fått nyte godt av gammel dyr teknologi, og derfor spist noe av forspranget til sine dyrere søsken.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    syns du legger litt mye fokus på dac. oppbygningen rundt denne icèn er laaangt viktigere enn selve chippen i seg selv.

husker det var en diskusjon om dette på hifisentralen et år eller 2 tilbake, de kom frem til at cd spilleren har hatt klart størst forardring opp igjennom tiden. spesielt siden jitter nærmest ikke var et ord før. dette er noe som fokuseres på i nye spillere.

menmen....
    :roll:

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva har du satt s3 sammen med?, bare lurer...

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten DAC ingen lyd.

Uten drivverk ingen lyd.

Vil vel si at DAC er veldig viktig.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    saklig....

Newcomer Claus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for interessant og utfyllende innlegg, snickers.

Jeg fikk etter mange år i eksil hjem min Denon DCD 3000/S-10. Broren min har en Vincent CD-S6. Vi foretok en direkte sammenlikning med de 2.

Hans anlegg er meget avslørende ovenfor endringer i signalveien. Det består av:

Pathos Classic one hybrid forsterker
    Aliante pinninfarina monitorer(koster 50.000 nye)
    Silver audio Hyaline sølv høyt.kabler
    Harmonic technologies pro silway RCA

Først og fremst. Begge spillerene gjenngir musikk på en svært overbevisende måte. Denonen benytter seg av 4 20 bits dac'er, mens Vincent benytter de tidligere nevnte burr-brown, den har som kjent også rør op-amp.

Begge spilleren har en varm lydkarakteristikk, vincent litt mer enn Denon.De har similære egenskaper i evnen til å gjennskape rom, V har muligens en smule mer høyde. Begge spillere har svært lite støy.
    Vincent er litt rundere både i topp og bunn og har ørlite mindre punch i bassen. I mellomtonen er Denonen litt tørrere en V som har litt mer kropp og "fløyel". Skarpheter i lyden høres en anelse bedre med D enn med V, men virker til gjengeld ørlite mer fokusert på detaljer..

Dette er hovedinntrykket, og jeg er i villrede om hvilken jeg ville valgt som en permanent løsning i mitt anlegg, det blir forsåvidt uansett Denon:-).

CD-s6 koster 10.000 i dag. Denon Kostet 9000 i 95'.

Jeg kunne ikke høre 9 års evolusjon på disse 2 spillerne.

Jeg mener bestemt at den 9 år gamle Denonen Spiser mange av dagens multispillere til frokost. Den gjengir musikk på en måte som er langt mer engasjerende for lytteren enn hva jeg har hørt fra diverse multispillere.

Min 963SA er på NAT for LCaudio oppgradering, blir spennende å se hvordan den hevder seg i dette selskapet.

11kg CD-spiller er uansett digg

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må give tilbakemelding om hvordan Philips´en blir etter oppgradering da !
    Ellers, beklager min negative innstilling, men cd er og var et dødfødt medium. Hele den grundlæggende konstruksjon er feil, derfor har ingenting, hverken studioer, rørmikrofoner, Opus 3, Chesky, Mobile Fidelity, Sony, JVC XRCD eller noen andre kunnet gjøre noe med selve mediet. Hvorfor er lyden fra en billig platespiller så fundamentalt mye mer ørevenlig og engagerende enn en cd spiller ?
    Denon har altid laget gode cd spillere, og cd´er, faktisk er min gamle Denon dcd 625 stadig og finde anbefalet sammen med Carlsson høyttalere ! Men, min ydmyge mening er at uanset hvor mye vi oppgraderer cd spillere så bliver det peanuts sammenlignet med analog lyd fra platespillere og tunere...., selv ikke sacd har noe særlig mer å byde på. Jeg havde store forventninger til Sacd men er en smule skuffet her også.
    Niels.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vinyl er så langt fra veien til himmelen. Det er mange upraktiske ting med vinyl, og dynamikken på vinyl er ikke noe å skryte av.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: CD-lydens utvikling de siste 10 år

Jeg kjøpte en HK toppmodell rundt 1991, en solid haug som aldri har sviktet meg til tross for at jeg har "mishandlet" den! Jeg synes lyden har vært helt ok helt til en tildligere kollega av meg ba meg teste ut en ekstern DAC. Mitt svar til det var "Yeah, right!" som om man liksom skulle kunne høre noen vesentlig forskjell.

Jeg rigget opp DAC-en gjennom min optiske digitale utgang slik at jeg brukte to forskjellige line-in-innganger, en for ekstern DAC og en for CD-spilleren sin DAC.

Stor var min overraskelse da jeg faktisk kunne høre vesentlig forskjell! Lyden fra den eksterne DAC-en var merkbart klarere og mer "åpen" og "fri" enn den som kom fra CD-spilleren sin DAC.

CD-spilleren er den beste jeg har vært borti med tanke på robusthet - den spiller "alt" uten å så mye som komme med antydning til å hakke. Enkelte "high-end" spillere får hikke med en eneste gang de ser en brent CD-plate...

Ellers så er det vel drivverket og DAC-en som er de mest vesentlige delene i en CD-spiller og dermed der utviklingen sannsynligvis har gått sin gang - så som innspillingsutstyret hos plateprodusenten...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Vinyl er så langt fra veien til himmelen. Det er mange upraktiske ting med vinyl, og dynamikken på vinyl er ikke noe å skryte av.
    Jeg er enig her. CD slår ikke vinyl på alt, men dynamikken CD-mediet tilbyr er en voldsom forbedring på det punktet.

Men den største fordelen med CD-platen er ulempene den fjerner:
    * Ikke-eksisterende slitasje ved hyppig spilling (så lenge man tross alt holder regelen om at CD-plata enten skal være i coveret eller i spilleren).
    * Susing og støy. Statisk støy, støv-spraking etc er eliminert. Jeg er klar over at dette kan bortimot elimineres på vinyl ved rensing av stiften, fjerning av statisk støy, vask av platene etc, men det reduserer støyfri musikk-lytting til en hobby for de få.
    * Generelt mer robust og lettere å transportere.
    * Slipper å snus for å høre hele plata. Lettere å velge musikken man vil høre.

Så kan man spørre seg om man ønsker å fjerne disse ulempene...

Jeg har hørt fantastisk flotte vinylavspillinger. Da er det gjerne noen minutters rens av plate, børsting av stift og andre besvergelser som skal til for å gjøre det til en tilnærmet støyfri opplevelse. Jeg er heller ikke sikker på at jeg synes det er mer musikalsk enn en riktig god CD-innspilling heller. For jeg har hørt mye flott på CD også. ABX-testing er uansett litt vanskelig. Jeg har tro på at de som foretrekker vinyl også er litt tilbøyelige til en glede over nostalgien.
    For det er litt mer andakt over å gjøre de initielle besvergelsene før man setter på en vinylplate. Gleden over at man nok en gang har eliminert det statiske kneppet når stiften i slow motion treffer den rene, sorte kanten av vinylskiven, griper tak og begynner sin spiral innover de smale rillene. Nytelsen av å slippe å lytte med en utålmodig fjernkontroll som hele tiden stresser deg med sin tilstedeværelse. Vinylavspilling dreier seg oftere enn ved CD-avspilling om å spille hele plata. Det blir mer meditasjon over vinylspilling, selv om det dreier seg om Iron Maiden. Jeg tror så gjerne at vinylentusiasten har en mindre stresset musikknytelse som også fremmer den omtalte musikkgleden.
    Vi andre får leve i vår fjernkontrollerte verden av oppdelt tid...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •