Endelig ny CD-spiller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Endelig ny CD-spiller

I morgen skal jeg pensjonere min 13 år gamle CD-spiller, en Philips CD 850 som har gjort en kjempejobb i alle disse årene, og som fortsatt fungerer prikkfritt.

Inn kommer en Vincent S3 som jeg har store forventninger til. Jeg kommer tilbake med mine subjektive oppfatninger av denne spilleren etter hvert.

Ellers passer det meg utmerket at den har Burr Brown 1732 DAC-er, Philips CD7MKII Drivverk, balanserte utganger, nivåregulering på utgangene...

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gratulerer snickers! blir interessant å høre om dine erfaringer med den nye spilleren
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer.. Ser i signaturen din at du "har" ganske mye utstyr :wink:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det ligger en ørliten overdrivelse der :lol:

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    13 år gammel cd spiller :shock:
    du vet at eldre spillere har forferdelig mye jitter
    jaja...

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om gamle spillere har mye jitter, spiller de musikk, og det er tross alt viktigst... ;-)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    13 år gammel cd spiller :shock:
    du vet at eldre spillere har forferdelig mye jitter
    jaja...
    Det er en Philips CD 850 som nevnt...

Kjenner du den spilleren? Vet du hvem som produserer drivverkene til godt over halvparten av alle entusiastspillere i verden? Vet du når de feteste drivverkene er konstruert, og hvor lenge de har vært på markedet? Fortsatt heter det av mange omtalt som verdens beste drivverke Philips CDM 12.4 Pro. Det stammer fra den tiden. Jeg tror du snakker om billigspillere nå einis. Husk at CDM 4 som sitter i 850-en også har vært veldig populært frem til nylig. Det skyldes neppe høy forvrengning.

Nå er forøvrig spilleren i hus, og selvom den ikke er innspilt kan jeg ane noen forskjeller. De fleste er ganske nøyaktig som forventet.

For det første er diskanten enda mer frigjort. Jeg mistenker overgangen fra 44,1 til 96 Khz for å ha æren for det, sammen med et enda bedre drivverk og et enda mer stabilt chassis. Strømforsyningen er også bedre isolert fra resten av elektronikken-

Den andre forskjellen som merkes relativt tydelig er at bassområdet er strammet litt opp og oppleves som en smule slankere. Dette er typiske forskjeller som kommer av drivverk og chassis.

Det som imidlertid er veldig gøy er så høre hvor godt den gamle henger med den nye. Den gamle har jo komponenter som er både en og to generasjoner eldre enn Vincenten, og det er ikke tvil om at skiftet ikke var noen stor åpenbaring. Imidlertid er lyden langt bedre enn den jeg kjenner den fra tester av en del Japanske spillere i langt høyere prisklasser. Men den kommer neppe opp mot Meridian-kombinasjonen som jeg hørte en årrekke tilbake, men det er det helt klart råeste jeg noen sinne har hørt også, dog til vel det dobbelte av Vincentens pris.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm...hva har du av forsterker og høyttaler?

nå som du har fått ny kan du prøve å pelle av plastikken rundt alle lyttene i den gamle, og kanskje isolere litt med linolje på baksiden av kretskortene.
    men dette er vel bare morsomt for deg?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører ICE-power 500A via Elma R4R-attenautor med induksjonsfrie motstander, Audioquest Emerald 0,6m, Høyttalerne finner du mer om her:http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=8182

Linoljetrikset gidder jeg ikke bruke tid på. Dessuten så er det i all hovedsak SMD-komponenter i moderne elektronikk, og der er det ikke mye plast å fjerne. Den gamle CD-spilleren er ganske modifisert i strømforsyning, analogdel og drivverk. Nå brukte jeg imidlertid ikke analogdelen, men tilsvarende modding er gjort i DAC-en.

Siden du er så linolje og plaststrippings fan einis, hvordan gjennomfører du en AB-test? :lol:

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det noen grunn til å foreta A-B test? stoler på hva jeg hører, og det er ikke bare meg.

om philipsèn har blitt så modifisert, er det ikke litt dumt å sammenligne med en ny og si at det ikke har skjedd særlig forandringer?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det eneste grunnlaget jeg har å sammenlikne på.
    Ser ingen grunn til å tvile på spillerens kvalitet. Jeg hørte da spilleren før modifikansjonene også.

Når det gjelder slike modifikasjoner så er det fort gjort å tro at det er bedre etter modifikasjon. Når en mann med 20cm møkkete hår utenfor ørene kan påstå at han hører forskjell så ser jeg for meg hvor stor forskjell jeg ville hørt med hodet midt inne i en rull med glassvatt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •