Hjelp/råd/tips/synspunkt til kjøp av resiver+høytalere+tv

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp/råd/tips/synspunkt til kjøp av resiver+høytalere+tv

Har en stund nå gått å kikket litt rundt på ting og tang, og har nå fått et tilbud, og lurer på hva folk mener.

Jeg hører veldig mye på musikk og ser som regel 1-2 filmer mandag-fredag+søndag. Derfor ønsker jeg å legge litt penger i dette.

Når det gjelder rom dette skal brukes i, blir det når satt opp i stua i leiligheta jeg leier, men planen er å bygge hus med eget kinorom. Skulle vel idielt sett kjøpt anlegg da, men slik blir det ikke. For det kan ta tid og da må jeg nok bruke pengene til andre ting. Så har ikke noe svar her.

Det jeg har funne ut er at jeg skal ha meg en Kuro 9G TV. Dette er ufravikelig, og jeg skal ha det. Jeg har også funne ut at jeg har lyst på 60" men bare råd til 50".

Det andre jeg har funnet ut er at jeg ønsker meg Pioneer S-3EX-W høytalere, disse har jeg forelsket meg i. Dette er også relativt ufravikelig. Samt senter og bakhøytalerene som hører til disse.

S-3EX-W Pioneer Høyttalere - Audio & video

Minhembio.com - Pioneer utökar EX-serien

Det tredje jeg har kommet fram til, er forsterker, og det er her jeg er mest usikker. Jeg hadde fryktelig lyst på Pioneer SC-LX90, men prisen gjør at jeg ikke har så lyst/råd lengre. Jeg kunne tatt meg råd til den eller spart litt til, men jeg føler ikke jeg får igjen for pengene. Så det jeg har landet på er Pioneer SC-LX81 som kommer i butikken denne uken.

SC-LX81 Pioneer Forsterkere og AV receivere - Audio & video
    Hjemmekino.no - Produktdatabase - Pioneer SC-LX81

Jeg vet/har skjønt/tror at denne forsterkeren ikke er "bra nok" for høytalerene, men etter å ha snakket med han i butikken mener han på at det skal bli grei lyd vist jeg bruker 2 kanaler på hver front (Bi-Amp, er d d d heter?) I tillegg har jeg planer om å gå til innkjøp av en effektforsterker relativt kjapt.

Hvorfor det ble denne forsterkeren vet jeg ikke helt men av de forsterkerene jeg har sett på og/eller lest om, så var det denne jeg likte best. Når har jeg jo aldri fått prøvd akkurat denne, den kommer denne uka, men de andre pioneer modellene på markedet. Var en stund jeg hadde veldig lyst på Z11 også men da måtte det blitt uten effektforsterker og da tror jeg at jeg blir mer fornøyd med pioneer og en effektforsterker.

Det siste jeg har funnet ut er at det ikke blir kjøp av Blu-ray spiller nå. Planen var å gå for en Pioneer BDP-LX71, men pga jeg ønsker Profil 2.0 og LX91 utgaven blir ALT for dyr, så da blir dette utsatt. Det er bestemt.

Det jeg skal ha er Nintendo Wii og PS3, dette er også helt bestemt og jeg er ikke til å rikke her.

Tilbudet går ut på:

Pioneer SC-LX81 og Pioneer S-3EX-W til 55 000
    Dette syns jeg er bra pris, er det ikke?

(Senter og bakhøytalere har jeg ikke fått pris på (ikke kommet ennå))

Med Pioneer 5090 eller KRP-500M blir det 85 000 kr (dvs 30 000)
    3000 kr mer for 5090H og 4000 kr mer for KRP-500A

Alt er inkludert veggfeste.

Jeg vet at 5090 går for en del under 30 000, men syns ikke dette er en dårlig pris med tanke på at veggfeste er inkludert. Men det kan se ut som det er KRP-500M som er det beste valget for meg, og jeg vet ikke hva denne vil koste rundt om kring i forskjellige butikker. Men kanskje noen kan gi meg en pekepinne på dette evt. Har hørt om at 5090 går ned mot 25 k.

Så det kan se ut som jeg nå bestiller KRP-500M (dersom dette er OK pris) SC-LX81 og S-3EX-W nå.

Og når senter og bakhøytalere kommer, så blir det kjøp av dette + evnt en effektforsterker som jeg ennå ikke vet hva/hvilen, når disse kommer på markedet snart. Da har jeg litt mer tid å tenke på effektforsterker.

Dette ble en litt lang tråd, jeg hadde mye på hjerte. Det gjelder jo litt penger så jeg lurer på mye, har lite peiling og ønsker veldig å bli fornøyd. Samtidig er jeg ikke ekstremt opptatt av Hifi osv men bruker mye tid forann tv/anlegg.

Har fra før av kun erfaring fra anlegg/skjermer i bil, og har vel brukt over en halv gjennomsnitts årslønn på dette oppgjennom tidene. Men har nok ikke stor peiling her heller. Så dette er helt nytt for meg.

Så kanskje noen kan komme med synspunkter, det jeg lurer mest på er vel forsterker og event effektforsterker. Håper noen kan komme med litt synspunkter/veiledning rundt dette eller det dere syns jeg bør tenke på osv. Håper virkelig jeg ikke er helt ute å kjører, for jeg syns selv dette ser bra ut

Håper noen gidder å sette av litt tid her...
    På forhånd takk..

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    virker som du har tenkt på det meste, samt att du har bestemt deg for det meste, så da er det vell bare å handle, viktigste er jo att du er fornøyd med det du kjøper. det er ikke sikkert att du føler behov for effektrinn. hvis du gjør det er det mye bra å få tak i feks parasound, primare, hegel, dp som vil funke bra.

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frank_flisen@flateby.net
    virker som du har tenkt på det meste, samt att du har bestemt deg for det meste, så da er det vell bare å handle, viktigste er jo att du er fornøyd med det du kjøper. det er ikke sikkert att du føler behov for effektrinn. hvis du gjør det er det mye bra å få tak i feks parasound, primare, hegel, dp som vil funke bra.
    Ja har tenkt på det meste.. Det var det med så liten forsterker jeg var veldig usikker på. Om dette var totalt skivebom.

Også det med de forskjellige tvmodellene ang pris. Jeg vet jo at 5090 går ganske mange 1000 under veiledene pris (32 000) Har lest her på forume tall som 24-25 000. Derfor er jeg usikker på om 30k va mye for den modellen.

Uansett syns jeg alltid det greit å få høre litt andre sine synspunkt og tanker før jeg bruker så mye penger. Det har hjulpe meg til å bli mer fornøyd før.
    Mine venner har like lite peiling på dette som meg, og de som står i butikker tenker jeg like mye vil selge sine produkter som å hjelpe meg å bli fornøyd.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er klart att for å få den høytalleren til yte maks ville jeg nok foretrukket feks ett effektrinn fra primare a32, men så var det prisen da? det går ann å bygge litt etterhvert.

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er klart att for å få den høytalleren til yte maks ville jeg nok foretrukket feks ett effektrinn fra primare a32, men så var det prisen da? det går ann å bygge litt etterhvert.
    Så du tror det er bedre å gå for denne forsterkeren og et effektrinn enn å f.eks bruke 45/60k bare på en resiveren (Z11 eller LX90) som jeg også har sett/lyst på?

Prisen vil vel bli ganske lik.

Og kan høytalerene av for svak forsterker?

Og hvor mye må man ut med for et effektrinn som "står i stil med høytalerene" kan jeg slippe unna med 20-30 k?

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal man ha best mulig lyd kan man bare glemme hjemmekino recivere uansett pris, spørs jo om du er like kresen på lyd som meg, men jeg hadde bygd alt rundt en surroundprossesor. feks primare sp31 og a30.3 og a32 eller tisvarende fra parasound feks. effektrinn i denne klassen begynner på ca 30000-45000,- da kommer du tett på det allerbeste som er. da vil høytallerne dine spille meget bra. men billig blir det ikke.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    glemte kanskje ett svar det att skulle jeg gjort det billigst å bra hadde jeg tatt den lx81 og brukt effektrinn ved siden av utentvil.

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    glemte kanskje ett svar det att skulle jeg gjort det billigst å bra hadde jeg tatt den lx81 og brukt effektrinn ved siden av utentvil.
    Og hvor mye må jeg bruke på et slik effekttrinn for å få det OK? Va er minimum man må regne med å legge i et nytt effekttrinn.

Og hvordan funker dette? Trenger jeg 1 effektrinn pr kanal/høytaler, bør jeg ha en til hver høytalere eller er det bare frontene jeg trenger dette til?

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    a32 koster ca 33000,-, du kan da kjøre den på fronthøytallerene også kan du bruke lx81 på resten, hvis du går for den løsningen, eller du kan bruke en pre surround + ett trekanalstrinn, event ett femkanalstrinn + ett tokanalstrinn.

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    a32 koster ca 33000,-, du kan da kjøre den på fronthøytallerene også kan du bruke lx81 på resten, hvis du går for den løsningen, eller du kan bruke en pre surround + ett trekanalstrinn, event ett femkanalstrinn + ett tokanalstrinn.
    Takk for hjelpen så langt.. Jeg blir klokere for hvert innlegg..

Fint om andre også kom med sine synspunkt

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    flott å høre det er flere som vurderer pioneer.. selv så vurderer jeg nå SC-LX81 opp mot RXV-3900, det jeg kommer frem til er at pioneeren ser bedre ut(min smak) og vil "sikkert" passe bedre sammen med høytalerne. Jeg tror nok høytalerne frontene og senter blir bestillt om noen få uker. selv har jeg en yamaha rxv-1600 i dag, men jeg tror nok både yamaha sine og pioneer sine recivere ikke er kraftige nok til å kunne drive disse høytalerne slik som de fortjener.
    Jeg har tidligere lest i en annen tråd her på forumet at mange anbefaler effekt-trinn på disse høytalerne og at disse bør være så "nøytrale" som mulig i lyden, dette fordi det vil være best match med høytalerne.
    ser vel det er både acto og flere som mener dette og de har jo testa disse høytalerne.

Selv så kommer jeg til å kjøpe Abrahamsen sin V.4 effektforsterker og bruke sammen med SC-LX81 eller 71 når jeg etter jul sikkert kommer til å kjøpe en av disse. Abrahamsen er jo ikke kjent for nøytralitet men det er jo igjen snakk om smak og behag. smaken er som baken og min er stor og rund

av kompiser som er ekstremt interesserte i lyd, så anbefaler de å kjøre mono-blokker på hver høytaler i fronten. altså tre stykker..(senter + 1 til hver fronthøytaler)
    abrahamsen er jo både stereo og mono, dette kan velges og derfor vil jeg teste disse..

men hadde satt stor pris på om du sendte meg en pm når du har fått hjem høytalerne og testa de litt.. selv har jeg ingen mulighet for å høre de før jeg kjøper de, siden det ikke er noen i nærheten som jeg kan finne som har disse..

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Agamemnon
    flott å høre det er flere som vurderer pioneer.. selv så vurderer jeg nå SC-LX81 opp mot RXV-3900, det jeg kommer frem til er at pioneeren ser bedre ut(min smak) og vil "sikkert" passe bedre sammen med høytalerne. Jeg tror nok høytalerne frontene og senter blir bestillt om noen få uker. selv har jeg en yamaha rxv-1600 i dag, men jeg tror nok både yamaha sine og pioneer sine recivere ikke er kraftige nok til å kunne drive disse høytalerne slik som de fortjener.
    Jeg har tidligere lest i en annen tråd her på forumet at mange anbefaler effekt-trinn på disse høytalerne og at disse bør være så "nøytrale" som mulig i lyden, dette fordi det vil være best match med høytalerne.
    ser vel det er både acto og flere som mener dette og de har jo testa disse høytalerne.

Selv så kommer jeg til å kjøpe Abrahamsen sin V.4 effektforsterker og bruke sammen med SC-LX81 eller 71 når jeg etter jul sikkert kommer til å kjøpe en av disse. Abrahamsen er jo ikke kjent for nøytralitet men det er jo igjen snakk om smak og behag. smaken er som baken og min er stor og rund

av kompiser som er ekstremt interesserte i lyd, så anbefaler de å kjøre mono-blokker på hver høytaler i fronten. altså tre stykker..(senter + 1 til hver fronthøytaler)
    abrahamsen er jo både stereo og mono, dette kan velges og derfor vil jeg teste disse..

men hadde satt stor pris på om du sendte meg en pm når du har fått hjem høytalerne og testa de litt.. selv har jeg ingen mulighet for å høre de før jeg kjøper de, siden det ikke er noen i nærheten som jeg kan finne som har disse..
    Jeg måtte selv til Oslo får å høre disse. Har ikke fått hørt så veldig mye på dem selv. Det er trist at det skal være så vanskelig å få hørt disse.

Mener du at en også er nødt og ha et effekttrinn på senter og bakhøytalerene også? Jeg snakka med en som har hørt og mente at S-2EX-W spilte meget bra på LX81 og S-4EX-W skal jo være mindre og enkelere å drive har jeg hørt.

S-8EX-W er jo også en go del mindre enn S-7EX-W som jeg ser mange kjøper til disse høytalerene.

Jeg har egentlig funne veldig lite info om S-4 og S-8 så om du har noe mer enn det som står på pionner sine sider så hadde det vært kjekt og fått noen linker.

Jeg har ennå ikke fått bestilt, da jeg driver å sjekker opp diverse ting.

Det blir vel til at jeg kjøper TV, Resiver og Fronter nå. Så biamper jeg til jeg vet mer av hva jeg vil. Har hørt at dette skal gå greit.

Så skal e kjøpe mer effekt til frontene før jeg går til innkjøp av center og bakhøytalere.

Jeg har blitt annbefalt og lest at HEGEL skal være bra til disse høytalerene. Men litt usikker på hvilken jeg i så fall brude gå for. Jeg hadde håpet på å komme unna med rundt 40k til alle effektrinn.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hegel h4se, men den bør du teste først så du er sikker på att du liker lydsignaturen til hegel, det er det ikke alle som gjør. h4se er noe mer nøytal i lydbildet enn h4a som er ganske lys.

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da har jeg ENDELIG fått handlet

Var å bestilte diverse i dag, dette blir min julegave i år..

KRP-500A og veggfeste KRP-WM02
    Pioneer SC-LX81 resiver
    Pioneer S-3EX-W fronter
    Logitech Harmony One
    Nintendo Wii med mye tilbehør

Jeg er nok mer happy enn en unge på julaften i dag

Intermediate Michael1 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    830
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da må man Gratulerer og si God Jul til deg da

Da viktiste at du blir lykkelig med det du har planer om. Og da oppsett blir sikkert knallbra når du er igang med det du har handlet å komme til å handler !!

GOD JUL

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •