Supertabbe av Lyd&Bilde utstyrsanmelder - på tide å rense ørene?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Supertabbe av Lyd&Bilde utstyrsanmelder - på tide å rense ørene?

I nyeste L&B testes Wadia sine fine iPod-transport 170i. (Test av Wadia 170i - Tester - Lyd og Bilde) Et fint lite produkt som gir deg digital utgang på iPoden din. Kobler du den så opp mot en god DAC kan du få svært god lyd med ukomprimerte filer. Du har også mulighet for pass-through av video og analog ut.

Vel og bra. Koster 3-4.000,- og har fint design. Valuta for pengene. Men selvfølgelig får du ikke en Wadia DAC for tre tusen kroner.

Dette har ikke Lyd og Bildes reporter fått med seg. Selv om dette har vært omtalt i ymse media før. Mange ganger. Reporteren bretter ut floskler om detaljer i lyden som han tidligere kun har hørt fra svært dyre CD-spillere. Og kilden er rett fra iPodens lydutgang. Pass-through.

Som Wadia selv skriver: "The analog output from the 170iTransport is a true pass-through from the iPod".

Det hører med til historien at en leser i onlineartikkelen har gitt kommentar om at dette IKKE er en DAC. I stedet for sjekke manualen, google litt eller høre med importøren, så gjentar journalisten at det er intern prossesering i Wadia boksen.

Andre som har morsomme historier?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bare digger sånne historier, og har en lei tendens til å utsette en av mine highend-bekjente med litt sånne dirty tricks. Men jeg gjør det ikke for å være stygg mot vedkommende så det er sagt. Det er mer en bekreftelse til meg selv at mye av det ekspertene med selvutnevnte gullører hører, er placebo og andre personlige overbevisningsgrunner.
    Ofte lærerikt og gode erfaringer for min egen del, men svært så irriterende og til tider flaut for vedkommende

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lasse har nå presisert at Wadiaen ble testet via digitalutgangen mot en ekstern DAC.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilføyelse er nå gjort i testen:

RME ADI-2 DAC-en tilkoblet Wadia-dokken
    Om konklusjonen i testen refererer til den DAC-en eller de analoge utgangene på Wadiaen blir da litt uklart.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Unnskyld meg, men er det meningen å kjøpe en iPOD til en tusenlapp, for så å kjøpe en Wadia 170i til 3995,- for så å kjøpe en DAC til x kr ?

Er det dette som kalles "oppkjøp" ?

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det som kalles bomkjøp:-p

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det funker bra. Har hørt den med Tag McLaren Dac mot aktive høyttalere, og det spilte bra det.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    husker jeg lo av det samme når jeg bladde igjennom bladet her forleden.

i en tidligere utgave av en forsterker ble det også nevnt at "det gikk utover lyden og er hørbart" at den "digitale" forsterkeren konverterer analogt-digitalt for så til analogt igjen.
    eh. det var altså snakk om en analog klasse d forsterker.
    videre kan nevnes signalkabler som leverte en "overraskende bass" med tanke på hvor tynne de var..
    :lol:
    jaja. går jo ann med en feil av og til.. men bladet bør til en viss grade vise at det er snakk om kunnskapsrike fagmenn når de trykker tusenvis av utgaver på landsbasis.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kommer tydelig fram at testeren tror det er internprosessering i Wadia'en, samt at han har testet analog ut opp mot digital ut koblet til en DAC fra RME.

Har lest gjennom manualen og det er ikke internprosessering i Wadia'en. Kanskje en ide for testeren å rette opp i testen og korrigere til iPod'ens interne prosessering istedenfor Wadia'ens.....

Litt morsomt sikkert, men jeg synes det er mer leit i og med at det er mange som faktisk tar utganspunkt i slike tester. Da synes jeg også at testeren bør sette seg rundig inn i hva produktet tilbyr.

Dog, er ingen grunn til "henge" testeren, feil kan jo skje oss alle!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, feil kan skje med oss alle, men jeg avsluttet mitt abonnement på Lyd & Bilde for noen år siden siden de hadde så mye småfeil og slurv i sakene sine.
    Virker mer useriøst enn DVD & Hjemmekino, og så trenger jeg ikke 10 sider med digitalkamera stoff, heller...

Newcomer BeoMaster sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ipod?!?

Når kilden er en iPod så blir det vel litt optimistisk å snakke om go'lyd uansett DAC eller ei...

Men selvfølgelig ufattelig praktisk ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Morsomt - han fortsetter å ro seg inn i klisteret...

Hvis man leser produktomtalen (testen), så går det klart frem at journalisten sammenligner Wadia-dokken med Apples. Apples egen dokk har ikke digital ut.

Når journalisten nå prøver å få oss til å tro (ved å gå inn og redigere) at han selvfølgelig brukte en kvalitets DAC sammen med Wadia-dokken i testen, så prøver han også å få oss til å tro at grunnlaget for testen var å sammenligne en iPod med en iPod koblet til en RME-DAC.

Det hadde jo vært en relevant test....

Utsagnet fra journalisten om at Wadia dokken har intern prossesering sier alt. ALT.

Slapphendt tulletesting fortjener uthenging. Lyd&Bilde er for mange et første møte med "seriøs" lyd. Forhåpentligvis vil mange ta et skritt eller to videre innefor den givende hobbyen vår. Det vil de ikke gjøre om journalistene forer dem med svada. Var forresten ikke denne journalisten redaktør i L&B for noen år siden? (Har selv ikke sett vitsen med å bla gjennom bladet de siste årene. Selv ikke hos Narvesen)

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BeoMaster
    Når kilden er en iPod så blir det vel litt optimistisk å snakke om go'lyd uansett DAC eller ei...
    Det er ingenting teknisk i veien for en tilsvarende god formidling som en hvilken som helst annen kilde med ekstern DAC (Forutsatt at intrnprosseseringen omgås som med nevnte dock).

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    videre kan nevnes signalkabler som leverte en "overraskende bass" med tanke på hvor tynne de var..
    :lol:
    Hehe! jeg ser sammenhengen mellom fyldige kabler og fyldig musikkgjengivelse

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BeoMaster

Men selvfølgelig ufattelig praktisk ;-)
    Med en iPod med docking system, og som spiller høy bitrate, eller flac, så er det en grei kilde det...
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •