Hvilke sanger bruker dere til å teste annlegg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 56
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilke sanger bruker dere til å teste annlegg?

Jeg lurer kort og enkelt på hvilke sanger dere bruker når dere ønker å gjøre dere kjent med nytt utstyr?
    Hvilke sanger vil dere anbefale? Hvilke sanger/partier er spesielt avslørende, og gjerne kort hvorfor? Til å begynne med hadde det vert fint å fått nevnt noen ganske kjente sanger..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst sanger du kjenner godt fra før, på ditt egent referanseanlegg.
    Det er jo enormt mye forskjell på innspillinger.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Test med den musikken du liker. Noe annet er for hifi-tullinger.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hifi-tullinger?
    Er vi ikke alle det da?

Ville uansett tatt sikte på musikk av varierende form, med vekt på gode innspillinger.
    KKV og Stockfish Records leverer jo som oftest innspillinger av ypperste kvalitet, heldigvis langt på vei fri for komprimerte og oftest "grøtete" utgaver. Som man alt for ofte opplever med mange av dagens musikkleveranser.

Dermed har jeg vel utlevert meg selv som en "hifi-tulling, ikke minst fordi jeg akkurat nå lytter til en SR-innspilling; Allan Taylor - The Beat Hotel.

Prøv den, chrlod!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stockfisch... om jeg må be... ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig har jeg hørt en del på sanger jeg kjenner godt og liker, men jeg merker nå vesentlig bedre at enkelte sanger faller gjennom, sannsynligvis grunnet dårlig innspilling.

Så vet jeg jo også at enkelte sanger kan være svært avslørende i forskjellige registre av lyden. Så jeg lurer egentlig på om det er noen kjente konkrete sanger det kan være lurt å spille?

Ellers kan det gjerne være greit utvikle tråden til at forumbrukere kan oppgi hvilke sanger de bare må høre før de kjøper/vurderer utstyr. Gjerne hvilke sekvenser og hva/hvorfor det er avslørende.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør nok basere deg på musikk du kjenner godt. Det kan være lurt å prøve litt forskjellige ting.

Soloinstrumenter. Piano, gitar, vokal, saksofon, klapping - dette er ting de fleste har hørt i levende live og bør ha en formening om hvordan det låter "in the real life".

Trio: Trommer, piano, bass. Dette er bare et påbygg av den første seksjonen. Her skal du kunne fint kunne separere de enkelte instrumentene.

Så kan du bygge på med flere instrumenter.

Instrumentplassering: hvor er instrumentene plassert? bredde/dybde?

Spesialeffekter. Hunden til Waters er jo en kjenning. QSound - Wikipedia, the free encyclopedia

Får foten din lyst til å trampe takta? :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin på det akustiske:

Nils Lofgren, Acoustic Live, spor 5: Keith Don't go

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hele "Bad" Michael Jackson,selv om jeg egentlig ikke liker den.-Og sangen "Ballrom Dancing" fra "Tug of War" med Paul McCartney.Hornblåserne i midtpartiet gjør her en del ting som faller helt gjennom ved svakheter i anlegget.
    Wish You Were Here.Pink Floyd.Klarer du å høre hva vokalisten foretar seg før han begynner å synge her,har du i alle fall et anlegg som får fram detaljer greit nok.
    -Men det finnes maaaange andre å velge i.Du må bare bruke noen du kjenner.
    Mvh Rune

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne plata har flott vokal og nærvær:

Odd Børretzen & Lars Martin Myhre - Noen ganger er det all right

Dersom ikke jeg koser og humrer for meg selv, så er det noe galt en plass.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg starter ofte med en test cd fra Chesky Records. Den inneholder ikke bare en haug med rare lyder som mange tror, men derimot en del sanger hvor David Chesky før hver sang forteller hva du skal lytte etter.
    Deretter blir det musikk jeg liker godt og har hørt mye, gjerne med stort sprik i musikkgren så jeg får et inntrykk av hvor gode allround egenskapene er. Det er veldig lett å gå i fella med å finne en ting en komponent eller høyttaler er spesiellt god til, og la seg imponere for mye av den ene saken.

Problemet er ofte å bli enig med seg selv om en forskjell man hører egentlig er til det bedre synes jeg.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Stockfisch... om jeg må be... ;-)
    Aiai!
    Beklager denne ytterst ydmykende blemma! ops:
    Stockfisch er herved for all tid innlemmet i mitt ortografiske bibliotek!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Celine dion har fyldige sanger med masse trøkk på enkelte sanger Helt rå stemme på damma

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Infected mushrooms - Sea of mushrooms :-D (sikkert skrevet feil)
    Sonata Artica - Letters to Dana
    Atomic kitten - Somone like me
    Evanecence - Solitude Og Away from me
    Metallica - nothing else maters
    Milk Inc - Answer me - Run - Go to hell

Låter jeg hører på ofte. Men tror ingen av de er direkte testlåter for kjentfolk.
    Noe som minner meg på at jeg må huske og brenne en CD og ta med meg på Hifi Messa :-O

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Spesialeffekter. Hunden til Waters er jo en kjenning. QSound - Wikipedia, the free encyclopedia
    Det er vel mer en greie som går på høyttalerplassering?
    Nær sagt uansett valg av høyttalere, vil Q-soundeffekten mer være prisgitt et riktig oppsett i forhold til lytteposisjon, enn høyttalerens kvaliteter. ;-)

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er muligens noe man først bør gjøre - finne ut om HT er plassert riktig før man begynner å evaluere andre parametre.

I sommer var jeg sikker på at det stod en hund ute på verandaen (i andre etasje). Jeg hadde døra oppe mellom loftstue/kontor - og verandaen er da på utsiden av kontoret. Døra til verandaen var derimot lukket...

Jeg måtte stoppe og spille starten på sangen enda en gang bare for å være sikker på at lyden kom fra anlegget. Enormt kult når det der virker :-D

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 900sl
    Fin på det akustiske:

Nils Lofgren, Acoustic Live, spor 5: Keith Don't go

Ulempen med denne og andre skiver med god lyd, er at alle anelgg låter bra når de blir foret med referansekvalitet.

Q-sound her lite med musikk å gjøre, IMHO. Det er mer en effekt.

Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Jeg starter ofte med en test cd fra Chesky Records. Den inneholder ikke bare en haug med rare lyder som mange tror, men derimot en del sanger hvor David Chesky før hver sang forteller hva du skal lytte etter.
    Deretter blir det musikk jeg liker godt og har hørt mye, gjerne med stort sprik i musikkgren så jeg får et inntrykk av hvor gode allround egenskapene er. Det er veldig lett å gå i fella med å finne en ting en komponent eller høyttaler er spesiellt god til, og la seg imponere for mye av den ene saken.

Problemet er ofte å bli enig med seg selv om en forskjell man hører egentlig er til det bedre synes jeg.
    Er veldig enig med deg i det med den fella.Og om man bare spiller gode opptak når man tester f.eks høyttalere og slår til p.g.a at dette låt bra så kan det fort bli så som så med de resterende 90% av musikksamlingen om man har bred musikksmak(slik er det i allefall med min musikksamling).

Jeg tok med meg de beste opptakene jeg hadde da jeg begynte å få øyene opp for HiFi men fant ut etter en stund at jeg bare hadde vært en "fjott",som trodde DET var det beste jeg kunne gjøre for å finne ut om det jeg testet var bra eller ikke.Spesiellt siden det var allroundoppsett jeg var ute etter

Mesteparten av cd-ene jeg har kommer ikke engang opp til knehøyde når de sammenlignes med Opptak gjort av Kirkelig kulturverksted,Blue Groove,Audioquest,Blue note og Opus3 med flere hva opptakskvalitet angår.Nesten så det er best å spare godbiter som Hans Theessink,Kari Bremnes("Over en by") og slike "brifeopptak" til slutt,når man har funnet ut at de kan spille utdrag fra de forskjellige sjangrene i resten av platesamlingen med "normal" kvalitet på en overbevisende måte vil jeg tro.Da vet man i allefall at det ikke legges noe demper på spillegleden

Det med forskjeller fra komponent til komponent og høyttalere til høyttaler og om de er til det bedre eller ikke,synes jeg også er en vanskelig oppgave i mange tilfeller.F.eks om jeg synes stemmer høres litt annerledes ut på en høyttaler men jeg er vant med noe annet så hender jeg tror at det ikke er en forbedring selv om det faktisk kan være det(eller omvendt for den del).Noen ganger hører man jo tydelig om det er til det værre eller bedre.Men de små endringene som som man ikke legger så mye merke til en allikevel hører,er ikke lette å forstå seg på mange ganger:-?

En annen ting er verdt å nevne om man tester anlegg i butikken der de selges.skal man skru opp å høre på høyere volum kan det fort bli slik at man dropper det oppsettet eller HT.Fordi det ble allt for skarpt da bassen og nedre mellomtone forsvannt ut i det store lokalet og man ble sittende igjen med øvre mellomtone og diskant servert rett i fleisen på et mye høyere volum enn det man ville hørt på i sin egen stue om man skulle dra på litt.Skal jo en del mindre til for å fylle opp en stue med lyd en et helt butikklokale

Var vel kanksje litt ute av tråden dette,men det er vel i samme "båt" skulle jeg tro.

Jeg hører på allt jeg liker når jeg tester anlegg i allefall.Allt fra Jan Johannsson til Korn

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rent subjektivt kan jeg anbefale følgende låter. Disse gir meg separate men tilsammen gode inntrykk av hva JEG ønsker skal låte bra:

- Michael Jackson 25th year anniversary: Billy Jean. Legg merke til delen hvor gitar-riffet setter inn, dette er etter min mening en god pekepinn på dynamikken i lyden.

- Rage against the machine: Fistful of steel. Vanvittig bra dynamisk innspilling som garantert gir deg en aha opplevelse forutsatt at du kan like skikkelig trykk i rocknroll format. Denne starter med lyd i kun venstre kanal og deretter en vanvittig åpenbaring i det fulle perspektiv når det tar av!

- Marit Larsens debut album. Her er det nok å ta av, virkelig god produksjon.

- Radiohead: In rainbows. Masse snacks som gir deg kvalitet i samtlige frekvenser. Melodiøst uten tvil.

Kan sikkert kommer på flere, men dette er jo en start?

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Test med den musikken du liker. Noe annet er for hifi-tullinger.
    Så enig, så enig.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •