Squeezebox Duet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Newcomer davalex sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Squeezebox Duet

Hei,

Lurer på om jeg skal invistere i en Squeezebox Duet for å pensjonere cd-spilleren jeg bruker i dag. Er egentlig veldig fornøyd med cd-spilleren, men mulighet til å ha all musikk på et sted frister stort!

Jeg har derfor noen spørsmål til dere som har squeezebox duet.

Hvordan er lydkvaliteten på denne? Ser at det er mange bruker den med en ganske kraftfull dac, noe jeg evt. ikke har muligheten til å anskaffe riktig ennå. Hvordan fungerer denne uten en svindyr DAC? Er den bedre enn en gjennomsnittlig cd-spiller?

Newcomer Duckand sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå har jeg riktignok aldri prøvd duet, men vil anta at en ok cd spiller til la oss si 3000 vil være bedre.
    Med DAC til, skal den vistnok komme seg veldig. -og den trenger ikke nødvendigvis være så dyr. et sted mellom 1000 og 2000 bør være overkommelig.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kan anbefale en dac i denne prisklassen?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SB går for å være meget bra lydmessig out-of-the-box. Men de virkelig hifi-freaker bruker ekstern Dac, selv gjør jeg ikke det..

Newcomer Damnation sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beresford 7510 går for å være svært bra til prisen, kommer til å kjøpe den selv når jeg får meg squeezebox.

Home HIFI

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den der så ikke så ille ut. Prisen var slett ikke gal heller!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg har nettop annskaffet meg en Citypulse DA2.03eII, med alle oppgraderinger, bestilt fra HK (Citypulse DA2.03e , personen i andre enden gir MEGET god service, så jeg har ingen problemer med å anbefalle ham.). Prisen ligger på rundt 3000 ferdig sendt hjem.

Denne bruker jeg som forforsterker med fjernkontroll. Har ikke squeezebox, men bruker PC, digitale signaler er jo digitale signaler så det blir jo mye det samme. Hadde jeg hatt squeezebox, hadde jeg valgt modellen uten USB (OBS. USB er bare 16 bit!!). Da får du fullbalanserte utganger. Lydmessig er jeg veldig fornøyd, men jeg har bare hørt på den i noen dager og har heller ikke verdens beste annlegg.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå bestillt en Squeezebox Duet, så da får jeg høre hvordan DACen i denne er i utgangspunktet, så bestiller jeg heller en ny dac om en liten stund! Takk for tipset, absolutt verdt å sjekke ut!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du får litt varierende svar etter hvilket utstyr det spiller sammen med.
    I utgangspunktet er en Duet som en middelklasse cd spiller, ca. 3000,- kr vil jeg sige. Ikke noe nirvana men overraskende god når man også tar betjeningsvennligheten med i bildet.
    Med en separat dac kan den være nesten farlig god, kun dac´en og dennes samspil med forsterker setter grensen.
    Duet er tunet til samme lydkvalitet som SB3 så du kan lese noen av de mange tests der er på nettet, denne f.eks. : Stereophile: Slim Devices Squeezebox WiFi D/A processor

Med en virkelig god dac hører du først hvordan dac´en i Duet er, så det er opp til deg selv om du vil "utvide horisonten".

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydkvaliteten på Duet er veldig lik den på Squeezebox v3.

Wolfson DAC'en burdte egentlig gitt bedre lyd, men det er vel ikke nødvendigvis beste design rundt den.

Jeg får bedre lyd ved å bruke DAC'en som er innebygd i XTZ A100 DII

Sånn sett er SB3 et bedre kjøp, men hele poenget med Duet og som gjør den til en vinner uansett er håndkontrollen.

Lyd vs CD-spillere, så må man opp til dyrer modeller, og da har man ikke det praktiske med all musikken tilgjengelig. Videre er jo en SB/Duet helt lydløse (ingenting som snurrer rundt).

Avslutningsvis er det et potensiale i forbedring ved bedre strømforsyning enn den medfølgende - syntes ihvertfall det var en merkbar forbedring ved å forsøke å kjøre den på batteri.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nf
    Avslutningsvis er det et potensiale i forbedring ved bedre strømforsyning enn den medfølgende - syntes ihvertfall det var en merkbar forbedring ved å forsøke å kjøre den på batteri.
    Hvordan gjør du det?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nf
    Interessant... mener du dette skal ha betydning så lenge du bruker digitalutgangen også? Kan forstå det på analogutgang, men....digital?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, masse forskjellige meninger om dette. Selvom batteridrift er det optimale er jeg ikke sikker på alle hører det, men, jeg har ikke prøvd det dog.
    Et batteri der holder 5-9 volt gjør seg, da kan du prøve jo.
    Der er mange mange tråder om diverse oppgraderinger av strømforsyning, men jeg ser på det som en labyrint, og jeg kjøper ikke noe før "alle" er enige om det forbedrer lyden.
    Power supply upgrade - Slim Devices : Community : Forums
    Med elektrostatiske hodetelefoner hørte jeg ingen som helst forskjell på SB3 trådløst digital ut, og Philips dvd 963SA digital ut til samme dac. (Bryston B-100 D/A.)
    Forskjellen på SB3 sin innebygde dac, og Bryston sin dac er ganske stor via høyttalerne, SB3 lyder 2-dimensjonalt, ingen skikkelig dybbass, litt som 2 monokanaler med en senter kastet på for vokaler. Med Bryston sin dac er der dybbass, skikkelig perspektiv, sømløs homogen lyd hvor fokus flyttes fra lyden til musikken...., så jeg vil absolutt anbefale deg en dac før du oppgraderer strømforsyning, du får mye bedre lyd for pengene.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har squeezeboxen ankommet kontoret. Så da er det bare å bli ferdig på jobb og komme seg hjem for å teste. Åpnet pakken for å kikke litt - og alt virker veldig eksklutivt.

Skal bli morsomt å høre hvordan lydkvaliteten er på den innebyggde dac'en kontra den cd-spilleren jeg har nå! :-)
    Kommer tilbake med førsteinntrykk litt senere i dag!

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått koblet opp boksen og testet litt.

Designet er jo utrolig lekkert, den var lett å sette opp og fant all musikken min med engang (hadde satt opp squeezecenter på forhånd) og den er veldig enkel å betjene. Så det estetiske er absolutt på plass.

Så var det lyden da. Kan vel si at jeg er litt skuffet. Detaljer og dypbass er veldig lite av. Musikken høres platt ut, og det blir ikke engasjerende. Musikken mistet også mye av klarheten. Kari Bremnes er en mester til å påvise feil på akkurat dette. Og det gjorde hun!

Dette endrer seg antageligvis hvis jeg kobler på en ekstern DAC, men slik som det står nå kommer ikke squeezeboxen til å ta over som primær singnalkilde slik jeg hadde håpet den kunne gjøre. Når jeg kjøper på en ekstra DAC vil jeg tro at lydbildet endrer seg betraktlig. Så et totalt bomkjøp var det ikke!

Så neste oppgave blir å finne en god, og helst billig DAC! ;-)

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av davalex
    Så neste oppgave blir å finne en god, og helst billig DAC! ;-)
    Hva er billig? Nytt eller brukt?
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bør ikke ligge på så veldig mye mer enn 2000,-. Skulle to man kan få en god DAC i denne prisklassen?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3000,-............Audio Alchemy 3.0 DDE (DAC) med DualMono strømforsyning. (MED SKIKKELIGE BILDER)

Beresford 7510 er grei til prisen, men vs. f.eks. DAC-5 så mangler den en del, litt plastiklyd osv..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også begynt å snuse på en billig Dac.

Finnes mange gode i prisklasse 5-10000 har jeg skjønt

Men nevnte Beresford er meget populær og ikke minst rimelig. Vurderer sterkt den.
    Ellers kommer Cambridge Audio med en ny snart til ca kr 2000 tipper jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en titt på Zhalou: Zhaolu D2.5
    Bruker den selv på SB-3, og synes den låter bra. Har også planer om å oppgradere den med Zapfilter II fra LC-audio. Dette erstatter hele det analoge utgangstrinnet i Zhalouen, og skal gi en betydelig oppgradering.

Gunnar

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •