Nye komponenter, mystisk brumming.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nye komponenter, mystisk brumming.

Hei godt folk! Etter mange år med drømming, sparing, leting, lesing, sikling, leting, sikling, leting, drømming, osv. har jeg endelig fått meg til å bytte ut min gamle Sony surround forsterker. Komponentene jeg falt på er:

Acoustic Reality Ear 202 ref effektforsterker og en Citypulse 2.03e, med opppgraderinger, som brukes til forforsterker og dac.
    Kabler: Qued Audio 2 signal, qued høytallerkabler (noen billige), og en USB kabel fra DAC til Laptop.
    Høytallerene er noen gamle B&W DM 602 serie 2, som jeg hadde fra før.
    Som spiller bruker jeg min Dell XPS gen2 laptop, foobar2000 og flac filer.

I går da jeg endelig fikk satt opp annlegget ble jeg SKIKKELIG skuffet :cry:
    Det brummet så fælt av effektforsterkeren, uten at noe var koblet til, at jeg ikke kunne ha den på med hensyn til naboene! :shock: Det ble en søvnløs natt på meg, jeg var så skuffet at det gjorde vondt i sjelen.

Men i dag, så tok jeg meg en runde på dette EMINENTE forumet! Tok et søk om brumming, og fikk opp en hel HAUG av innlegg. Fant ut at hvis jeg tok ut antenne kabelen så forsvant det meste av brummingen, så da trenger jeg altså et galvanisk skille.
    Hadde fortsatt litt brumming/susing i høytallerene så jeg tok ut alle kontakter som ikke var jordet, da ble det HELT stille. Men jeg kan jo ikke ta ut alle kontakter hver gang jeg skal høre på musikk. Hadde jo vært greit å kunne gjøre noe annet også, som f.eks lese på dette forumet, hva trenger jeg da?

Når jeg så, ENDELIG, skulle høre på musikk via laptoppen, ble det igjen MASSER av støy. Høyfrekvent lyd og lav brumming. Dette var gjennom USB porten, prøvde så gjennom den vanlige øretelefon kontakten, men det ble ikke mye bedre. Trakk ut kontakten og kjørte bare på batteri, HELT FANTASTISK!! HELT UTROLIG FANTASTISK!!! HELT UTROLIG UTROLIG FANTASTISK, FOR EN GODLYD! Skrev jeg at det var FANTASTISK??

Hørte så på musikk til PCen gikk tom for strøm. Byttet så laptop til min samboers (også en dell, men mindre), for å lade min. Men da kom støyen tilbake! Prøvde å ta strøm fra en annen krets (kjøkken, vaskerom), men det hjalp ikke. Det er XPSen som lager masse støy på stømnettet, hva kan jeg bruke for å få has på dette problemet? Hele det eletriske annleget er helt nytt, så det er jording i alle kontakter.

Oppsumering:
    Har fått nye komponenter, er strålende fornøyd med dem så sant ingenting annet er koblet til strømnettet, og definnitivt ikke XPSen, hvordan fikser jeg dette?? Jeg vil helst ikke bruke "ikke jordet skøyteledning".
    Noen kloke hoder?

Vil det hjelpe med en slik en: AVshop.no / APC Surge Protector/8way+phone+audio coax nw

MVH
    Terje

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte en siste linje: Vil det hjelpe med denne?: AVshop.no / APC Surge Protector/8way+phone+audio coax nw

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vell, det er mulig at det faktisk er den laptopen din.
    Vis du kjører minijack ut og i tilleg du har forforsterker og effektforsterker og alle tre komponenter er jordet. Har en kompis med det problemet.
    Han kjøpte en "Groundloop" fra Hifiklubben. Alternativt så tror jeg at problemene kan forsvinner vis du dropper jordinga på pcen.
    Prøv å trekke ut strømkabelen vis det er en laptop å se om lyden fremdeles er der.

Lykke Til.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, det er ikke PCen i seg selv da det er helt stille når den kjører på bateri, men det er PCen når den står med kontakt i veggen. Uansett hvor i leiligheten den står. Ellers så tror jeg kanskje ikke en groundloop er tingen da det ser ut til at den bare funker på PCA tilkobling, og støyen fra XPSen kommer selv om jeg bruker en annen PC, altså tror jeg at den forurenser strømnettet noe voldsomt.

Edit: Kan nevne at det blir brumming og støy, selv når XPSen ikke er koblet til anlegget, den støyer selv om den bare står på i et annet rom med en annen strømkrets (f.eks kjøkken). Tar jeg ut kontakten blir det helt stille i høytallerene, men begynner å støye igjen når jeg stikker inn stikk kontakten til XPSen igjen.

Newcomer taita sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har akkurat samme problemet som deg. Jeg har en HP pc med blueray-spiller. Hvis jeg skal se film fra den og kobler den til receiveren med HDMI får jeg denne brummingen som er såpass kraftig at det utelukker bruk! Drar jeg ut strømkabelen på PC'en blir det stille!

Har ikke brukt så mye energi på å finne ut av det siden jeg kjører BR fra PS3.

Flott om noen har noen gode tips her!

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres definitivt ut som det jordingen til PCen som er problemet. Prøv å koble til ikke-jordet stikk.

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Høres definitivt ut som det jordingen til PCen som er problemet. Prøv å koble til ikke-jordet stikk.
    Støtter denne teorien, fungerer hos meg!

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som en jordfeil i laderen til pc'en, har du ikke jordfeilbryter i sikringsskapet? Ville kanskje prøvd med en ny lader til pc'en jeg? Få lånt deg av noen, eller investere i en ny.

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit:

Var litt kjapp å lese innleggene over ops:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst, takk til dere alle som bruker tid på mitt problem! Så var det dette med å bruke "ikke jordet kontakt", det vil jeg jo helst slippe, finnes det ingen "duppeditter" som kan fikse dette på en annen måte?

Så til Joacim-G R: Jo jeg har jordfeilbryter i sikringskapet, men den har aldri "gått" hos meg, har jo hatt både leilighet og datamaskin lenge, så da burde vell den "gått"? Eller?

Forøvrig sitter jeg nå her og hører på Real Ones og smiler fra øre til øre!! Men hadde vært fint om jeg kunne ha sluppet å dra ut alle støpsel osv. for å høre på musikk.. Men det var en digrisjon..

Noen som vet om en duppedings som kan løse mine "verdens" problemer. (Jo, ja, jeg vet jeg har det for godt når jeg kan kalle dette "verdens" problemer....)

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av noub
    Først og fremst, takk til dere alle som bruker tid på mitt problem! Så var det dette med å bruke "ikke jordet kontakt", det vil jeg jo helst slippe, finnes det ingen "duppeditter" som kan fikse dette på en annen måte?

Så til Joacim-G R: Jo jeg har jordfeilbryter i sikringskapet, men den har aldri "gått" hos meg, har jo hatt både leilighet og datamaskin lenge, så da burde vell den "gått"? Eller?

Forøvrig sitter jeg nå her og hører på Real Ones og smiler fra øre til øre!! Men hadde vært fint om jeg kunne ha sluppet å dra ut alle støpsel osv. for å høre på musikk.. Men det var en digrisjon..

Noen som vet om en duppedings som kan løse mine "verdens" problemer. (Jo, ja, jeg vet jeg har det for godt når jeg kan kalle dette "verdens" problemer....)
    Eneste jeg hadde gjort om du hadde ringt etter meg, var å eliminere 1 og 1 ting, asså, sett i alle stikk, og prøv å hør på musikk.
    Dra så ut 1 og 1 stikkontakt, til brummingen slutter.
    Da har du funnet problemet, og da vet du hva du må gjøre - Er det f.eks laderen i pc'en som du sier over, er det muligheter for at det er en intern feil i laderen.

Ellers kan du vel prøve med ett overspenningsvern(finvern) forran stereoanlegget, og kanskje ett overspenningsvern (grovvern/mellomvern) i sikringsskapet.

Er uansett en billig forsikring, overspenningsvern. Husk også at det MÅ være jord der, ellers fungerer ikke overspenningsvernet.

Og jo, jordfeilbryteren burde ha gått om det er en jordfeil, men jeg har også vært borti å ha jordfeil på ett el-anlegg, og jordfeilbryteren IKKE har gått. (En av gangene var det vannlekkasje, i en vegg, som hadde fylt opp en stikkontakt med vann og noe seig, sort illeluktende guffe (sopp?) og med masse dyr, det ble jordfeil til grunnmuren, som da gikk i jorda ute, som da igjen kom inn i huset med jordingskabelen. Lettvint..)

Jeg ville kanskje ha fått en kompis eller bekjent som er elektriker (om du kjenner noen som er det da) til å måle litt, er alltid greit å være på den sikre siden.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd med 1 og 1 kontakt, så jeg har funnet ut at det er XPSen som lager det meste støyen, så har vi de "ikke jordete" kontaktene. Som skrevet før så er alt av det eletriske i leiligheten nytt, da jeg kjøpte en leilighet som måtte pusses opp, og endte med totalrenovering.. (Rart det der når en først begynner å se bakom ting..) Har også nettop hatt kontroll fra BKK, eller noen i den dur. Siden jeg bor i blokk, så er de litt nøye på det. Selv har jeg litt "angst" for dette med feiljording, var faktisk en av grunnene til at hele det eletriske annlegget ble byttet ut. Da med sikringskap, flere kretser og jordfeilbryter. Grunnen til dette er en "røver" jeg har hørt om: Folk som står i dusjen, tråkker på sluket av metall og blir grillet pga. jordingsfeil. Er nok ikke sant, men liker å gjøre ting ordentlig når jeg endelig gjør noe, så da ble ALT skiftet. (nok en digrisjon som trådstarter.. Sorry)

Et slik overspenningsvern(finvern), vil det løse mitt problem? Og i så fall holder det at det er for annlegget, eller må jeg ha det i hele leiligheten? Og ikke minst, hvor kjøper man et slikt ett? Er det det samme som jeg har linket til helt øverst?

Takker for svar, setter stor pris på det!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde akkurat samme problemet som deg, fjern jordingen på strømkabelen så er problemet løst.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jensen84 har nok løsningen.

Kjøp deg ujordet skjøteledning og kjør alle komponentene via den.

Hvis det kun er PCen som lager problemet. Så vil det vel løse seg hvis du har mulighet for optisk overføring.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til dette er en "røver" jeg har hørt om: Folk som står i dusjen, tråkker på sluket av metall og blir grillet pga. jordingsfeil. Er nok ikke sant, men liker å gjøre ting ordentlig når jeg endelig gjør noe, så da ble ALT skiftet. (nok en digrisjon som trådstarter.. Sorry)

Et slik overspenningsvern(finvern), vil det løse mitt problem? Og i så fall holder det at det er for annlegget, eller må jeg ha det i hele leiligheten? Og ikke minst, hvor kjøper man et slikt ett? Er det det samme som jeg har linket til helt øverst?

Takker for svar, setter stor pris på det!
    Det stemmer det, om det er en jordfeil i anlegget så KAN du få potensialforskjell mellom metallsluk og vannrør, men idag er de fleste rør av plast allikevel, og det er strenge krav til utjevningsforbindelse.

Problemet med avløpet kan komme over tid, hvis ikke sluket er jordet. For det kan bygge seg opp en hinne med skitt i avløpet, som da kan bli elektrisk ledende om du får en jordfeil.

Ett overspenningsvern KAN løse noe problemer, det er ikke lett å være 100% sikker. Men det er ikke vits med kun ett finvern (skjøteledning), du får maks beskyttelse om du monterer grovvern (duppedings i sikringsskapet) også.

Husk og at ett anlegg med kun grovvern heller ikke er 100%, for en evt overspenning bygger seg opp igjen utover i kursen og kablene. (Blir en kondensator-effekt)

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk en ca 10-20Db peak rundt 50-63Hz når jeg koblet min XTZ 99W12DSP sub og XTZ Room Analyzer til min Fujitsu-Siemens bærbare. Trodde det var noe problem med rommet, men peaken forsvant fullstendig når jeg nappa ut støpselet til laptop'en..

EDIT: Jeg kunne "live" se/høre peaken gå opp når jeg stakk strømpluggen til laptop'en inn i støpselet. (Prøvde både vegg og via Monster 1000HTS)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mange svar, blir nok en bestilling av finvern filter på meg. Foreløbig har jeg satt alle kontaktene som ikke hører til annlegget i en skjøyteledning som kan tas av og på, så kjører jeg musikk på bateridrift på PC. Litt knotete men for en HERLIG musikk opplevelse. Nå har oppgraderingspøkelse tatt meg, og nye høytallere står høyt opp på listen.. Nok en digrisjon.. Det var da voldsomt.. Men takk for gode tips til dere alle i allefall!

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et filter vil likke hjelpe deg dersom det også er jordet. Prøvd den løsningen selv, det eneste som løste problemet var ujordet stikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. Får se om jeg får låne med meg hjem et finvern før jeg bestiller et da. Hadde jo vært det beste om det hadde fungert, er vell en grunn til at eletriske artikler er jordet? Hvis ikke, får jeg gjøre som dere erfarne sier. Krype til korset og sette i ujordet kontakt. Uansett, takk, takk, takk for deres erfaringer.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. Får se om jeg får låne med meg hjem et finvern før jeg bestiller et da. Hadde jo vært det beste om det hadde fungert, er vell en grunn til at eletriske artikler er jordet? Hvis ikke, får jeg gjøre som dere erfarne sier. Krype til korset og sette i ujordet kontakt. Uansett, takk, takk, takk for deres erfaringer.
    Dette er ikke en godkjent løsning, å montere en ujordet stikkontakt i samme rom som det står jordede stikkontakter. Kan du ikke heller få lånt deg en annen lader til Dell'en? Det er nok den BESTE løsningen, om det er laderen som er ødelagt og tuller for deg, da kan du vel også kontakte dell og få ny, eller evt en til en hyggelig pris.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •