Bag End ELF-M

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3

Tråd: Bag End ELF-M

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bag End ELF-M

Har kjøpt meg ett beist av en DIY sub idag (m/21" element) og da fikk jeg bl.a. med en Bag End ELF-M.

Nesten flaut å spør men er det noen som vet hva dette er for en boks og hva den er verdt? Jeg trodde det var ett balansert highend delefilter men ser utifra info på nett ut til å være vell så mye en bass prosessor av ett eller annet slag.

Står litt om den her uten at jeg ble særlig klok av den grunn: Bag End ELF-M

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk tilsendt noen linker fra C.Alhus (tusen takk!) som forklarte litt av hvordan den fungerer. Ser ut til å være en avansert bassprosessor/EQ itillegg til delefilter og er bl.a. innebgyd i toppmodellen til Bag End Infra 18

Selv om jeg delvis har funnet ut hvordan den fungerer og hva den gjør er jeg fortsatt takknemlig for innspill!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Postet paralelt på HFS også og fikk der noen lovende svar

-----
    ELF står så vidt jeg vet for extended low frequency. Det vil si at signalet må boostes med 12dB (tror jeg) pr oktav under systemresonansen på disse ELF-subene. Altså kan man holde suben fysisk mindre og kompansere med mer power. Jeg regner med at denne boksen booster signalet under en viss frekvens gitt av suben den er ment å fungere sammen med. Kanskje er det også justerbart samt fungerer som delefilter.
    ----
    prinsippet går på at du tvinger et stort element til å jobbe i en liten kasse under egenresonnansen til kassen fex 50hZ.prisen er at responsen faller med 12 dB per oktav(halvering av frekvens)kassen har omtrent null output over systemresonnans
    outputfasllet nedover må kompenseres av en eq som booster responsen tilsvarende med 12dB/okt
    prisen er da at du trenger et HESTE-sluttrinn!
    fordelen er at du får en ren resonnansfri supertight bass under roll-off frekvensen(lavpass)
    BAG end er den eneste fabrikant som benytter seg av dette prinsippet kommersielt og boxen er helt sikkert eq elektronikken,så er det bare å kjøpe seg en tusenwatter!
    -----

Tror kanskje dette kan bli artig kombinert med den nye suben min, utfordringen blir å få nok effekt

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •