Lydkvailtet gamle innspillinger vs nye

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydkvailtet gamle innspillinger vs nye

Hei,

I disse Death Magnetic - tider, har det slått meg noen ganger da PCen har stått mye på "random" i det siste.

Jethro Tull: Thick as a brick fra 1972,men remastret CD. Rippet på 192 kbps. Ikke allverdens "trøkk" og klart, men du verden så ekte og naturlig!

Beatles: Fra en samleplate, rippet på 128 kbps. Hvilken utrolig ekte og naturlig kassegitarlyd!

Led Zeppelin: En av platene, rippet i 192 kbps. Stortromma er bare helt utrolig naturlig! Lignende har jeg hørt på Black Sabbaths "Heaven and Hell". Der man også hører variasjonen i pedaltrykket.

Flere enn meg som opplever lignende?
    Alle disse eksemplene er fra før 1981.

Beklager, men husker ikke låter og annet spesifikt.

Synd at ikke dagens lydguruer kan kombinere disse egenskapene med moderne teknikker. Hadde man kombinert dette med trøkk og klarhet, hadde mange plater blitt utrolig mye mer interessante å lytte til..

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hmmm, interessant emne du tar opp der. Jeg tror vel ikke at alle innspillinger fra syttitallet og bakover er bedre enn nåtidas, men det er jo et poeng at noen innspillinger er latterlig dårlige, når de burde vært gode (jfr. Death Magnetic).

Selv synes jeg en del innspillinger fra syttitallet er ganske tamme og blodfattige, men langt i fra alle. Du trakk jo selv fram "Heaven and Hell", som jeg synes er en glimrende innspilling.

Jeg har full forståelse for at band som ikke har tid og/eller penger til å booke skikkleige studioer, produsenter o.l. ender opp med dårlig lyd, men når ting bevisst produserer for å låte bra på pc-høyttalere og mini anlegg er det noe feil. Til syvende og sist er det artistene selv som må bestemme hva slags lyd de ønsker, og her ligger nok mye av utfordringen. Hvor mange artister og musikere er interessert i hi-fi? Nesten ingen...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •