Sukk: tanker om morgendagens hifi? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 35 av 35
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Da tror jeg du har misforstått forklaringen og må lese den igjen. Poenget er jo nettopp at man ikke bruker hjemmekinoreceiveren hvis man skal høre på musikk i stereo. Man har et rent stereoanlegg, men utvider til surround med et tastetrykk eller to ved behov.
    Tenker du på denne forklaringen fra "Terka"?:

"Prosessoringang vil si at du kan kjøre PRE OUT for frontkanalene fra td en hjemmekinoreceiver inn på "prossesoringangen" på en stereoforsterker. Volumkontrollen på stereoforsterkeren er ikke innkoblet i signalbanen, dvs den ikke påvirker volumet på signalet som kommer fra hjemmekinoreceiveren.

Eksempel på dette er en jeg har stående; Densen B200 forforsterker (stereo) med prosessoringang.

Dette gjør at man beholder kvaliteten på stereo (platespiller, CD, etc.) ved å koble dette til stereofortsterkeren, mens for hjemmekino/film er det hjemmekinoreceiveren som styrer showet. (Og man fått nyttet kvaliteten i stereo'en til frontkanalene..)"

Tviler ikke på at jeg ikke har forstått det Er som jeg skrev i første innlegg at jeg har vært lenge "borte"..Har lest det mange ganger og skjønner ikke hva det er jeg ikke skjønner Mistenker det er PRE OUT jeg ikke fatter. Trodde at ved PRE OUT så tar man bare bort effektdelen og at forsterkeren (i dette tilfellet hjemmekinoreceiver) da fungerer som forforsterker. Det må den vel og om ikke volumkontrollen virker på stereoforsterkeren ved prosessorinngangen, for volumkontroll må man jo ha..? Har bare hatt integrerte forsterkere i mitt liv, så har vel aldri tenkt over hvrodan en forforsterker funker kanskje Kanskje du kan forklare? Er dette det enkleste (eneste?) oppsettet for å kombinere surround og stereo på samme fronthøyttalere?

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pk

Tviler ikke på at jeg ikke har forstått det Er som jeg skrev i første innlegg at jeg har vært lenge "borte"..Har lest det mange ganger og skjønner ikke hva det er jeg ikke skjønner Mistenker det er PRE OUT jeg ikke fatter. Trodde at ved PRE OUT så tar man bare bort effektdelen og at forsterkeren (i dette tilfellet hjemmekinoreceiver) da fungerer som forforsterker. Det må den vel og om ikke volumkontrollen virker på stereoforsterkeren ved prosessorinngangen, for volumkontroll må man jo ha..? Har bare hatt integrerte forsterkere i mitt liv, så har vel aldri tenkt over hvrodan en forforsterker funker kanskje Kanskje du kan forklare? Er dette det enkleste (eneste?) oppsettet for å kombinere surround og stereo på samme fronthøyttalere?
    Preout:

Kan brukes til eks to ting:
    Integrert stereo forsterker med HomeTheater inngang som H200.
    Effektforsterker.

Når du benytter en integrert med HT funksjonen via en reciever med preout vil recieveren styre volumet og recieveren vil ikke benytte seg av effekt( hvis du ikke kobler til begge deler.
    Den vil også styre volumet på en evt effektforsterker.

En forforsterker behandler lydsignalet og sender det analogt til en effektforsterker, i de fleste tilfellene iallefall.
    Dvs at du har det samme i en reciever som i en surroundpre og effektforsterkere til samtlige kanaler. Må bare koble pre og effekt sammen.

Det vil i de fleste tilfellene være bedre med surroundpre og effekt siden de oftest er dyrere og bedre enn recievere.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte også kabel fra pc til anlegget for å spille av musikk. Vurderte lenge forrige versjon av Squeecebox, men den falt ikke i smak pga dårlig display i egen boks. Så havnet PS3 i hus mest pga Blueray, og jeg testet ut dette med streaming av musikk, og ble hekta!
    Hos meg står pcen i stua, og er stort sett på døgnet rundt uansett, før tok jeg med det trådløse tastaturet bort i sofaen og brukte Mediamonkey til avspilling. Nå har jeg innstallert TVersity som kjører i bakgrunn på pcen, og kommuniserer med PS3. Dermed kan pcen brukes av hvem som helst, til hva som helst, selv om jeg hører på musikk samtidig.
    Ulempen til PS3 er at man må okkupere TVen for å se spillelister etc.
    Squeesbox Duett derimot er genial i så henseende, med en fin fargeskjerm i fjernkontrollen.

Om du benytter en pc, eller server/nasdisk betyr at noe må stå på/skrus på uansett. Og du må jo lagre musikken på et vis uansett, så jeg skjønner ikke helt hva du mener er feil med det?

Når det gjelder lydkvalitet er jo først og fremst DACen det avgjørende. Enten kjøper du en dyr nettverksavspiller med bra DAC innebygget, eller du kan kjøpe en billigere avspiller og benytte en ekstern DAC.

BTW; den store baugen i de fleste surround receivere når det kommer til "high-end" lyd er volumkontrolleren. En enkel billig chip som skal styre 7 kanaler samtidig blir en flaskehals. Samtidig er strømforsyningen ofte svak ifht utgangseffekten i forsterkerdelen. Derfor vil en god stereoforsterker gi bedre lydkvalitet.
    Jeg personlig har en budsjettløsning med PS3 som streamer, tilkoblet en Denon AVR-3806 som benyttes som pre, og har dedikerte effektforsterkere til fronthøyttalerne. For meg gir det en lydgjengivelse jeg kan leve med, og en brukervennlighet jeg setter stor pris på. Men med større økonomiske rammer hadde jeg satset på Duett, ekstern DAC og dedikert stereo uten tvil.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    Bruk av NAS kombinert med Sonos er en brilliant løsning ja. Lyden på Sonos er som en billig cd-spiller. Mer enn godt nok for de aller fleste selv om lydentusiaster kan ønske noe enda bedre riktignok. Selv har jeg kjøpt til en DAC for å få det beste ut av det. Ta en titt på min hifi (se link under) om du vil se hvordan jeg har satt det opp.

Det fremste argumentet er den brukervennligheten det gir å ha hele musikksamlinga tilgjengelig fra fjernkontrollen.

Uansett hva slags løsning du velger (SB, Sonos, mediacenter e.l.), så er det musikk på hard-disc som er fremtiden! Cd-spilleren har gått ut på dato
    Virker å være en bra løsning ja! Du nevner Benchmark DAC for å få det beste ut av lyden, kan du si noen ord om hva som har blitt bedre lydmessig, kontra DAC´en i Sonos? Skjønner du er fornøyd da Ser man får den DAC´en til 7600 kr ca, er den verdt det? Hadde jo vært gull om det "kun" er en sånn som skal til, kombinert med et "billig"-anlegg som Sonos for å få high-end lyd som gir en frysninger

Blir mer og mer begeistret her. Ønskelisten min har forandret seg litt fra jeg først begynte å tenke på dette, også en forandring fra første inlegg i den tråden Og jeg som alltid har tenkt at DAC er for spesielt interesserte, og nå tenker jeg på DET og

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gorg
    Preout:

Kan brukes til eks to ting:
    Integrert stereo forsterker med HomeTheater inngang som H200.
    Effektforsterker.

Når du benytter en integrert med HT funksjonen via en reciever med preout vil recieveren styre volumet og recieveren vil ikke benytte seg av effekt( hvis du ikke kobler til begge deler.
    Den vil også styre volumet på en evt effektforsterker.

En forforsterker behandler lydsignalet og sender det analogt til en effektforsterker, i de fleste tilfellene iallefall.
    Dvs at du har det samme i en reciever som i en surroundpre og effektforsterkere til samtlige kanaler. Må bare koble pre og effekt sammen.

Det vil i de fleste tilfellene være bedre med surroundpre og effekt siden de oftest er dyrere og bedre enn recievere.
    Da har jeg med andre ord skjønt dette da..Poenget mitt i et tidligere innlegg var, om surroundreceiveren fungerer som forforsterker så vil en ikke alt for bra en, som da kanskje en surroundreceiver ikke har sammenlignet med en god stereoforsterker, "grumse til signalet" før det kommer til stereo/effektforsterkeren. Da vil ikke stereo´en klare å rette opp de feilene som denne forforsterkeren har gjort, og at dette ikke er en god løsning om det er skikkelig lyd man er ute etter? Eller er det sånn at forforsterkeren ikke er det svake punktet i en surroundreceiver og at dette funker bra?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Om du benytter en pc, eller server/nasdisk betyr at noe må stå på/skrus på uansett. Og du må jo lagre musikken på et vis uansett, så jeg skjønner ikke helt hva du mener er feil med det?

Når det gjelder lydkvalitet er jo først og fremst DACen det avgjørende. Enten kjøper du en dyr nettverksavspiller med bra DAC innebygget, eller du kan kjøpe en billigere avspiller og benytte en ekstern DAC.
    Selvsagt må musikken lagres en gang, men dette blir jo bare lagt på en harddisk av et eller annet slag, så kan man få ut dette uten at PC trenger være på, ser jeg på det som en fordel. Er jo litt lettere å bare skru på en on-knapp på NAS´en og vips er den på (om det er sånn det fungerer) enn å måtte logge inn på PC, vente på oppstart og ikke minst høre på vifta i bakgrunnen. Ofte vil jeg jo surfe samtidig, så da er det ikke et stort problem, men når jeg ikke gjør det, ser jeg på det som et pluss om ikke PC trenger være på. NAS´en kan jeg da gjemme i et skap. Dette er selvsagt litt flisespikkere, at jeg muligens gjør en liten sak til et stort problem, men slipper jeg å ha på PC ser jeg helst det.

Så forresten en test i Hjemmekino hvor de testet med ekstern DAC uten å få bedre lyd, derfor jeg lurte litt på om dette virkelig fungerer.

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg med andre ord skjønt dette da..Poenget mitt i et tidligere innlegg var, om surroundreceiveren fungerer som forforsterker så vil en ikke alt for bra en, som da kanskje en surroundreceiver ikke har sammenlignet med en god stereoforsterker, "grumse til signalet" før det kommer til stereo/effektforsterkeren. Da vil ikke stereo´en klare å rette opp de feilene som denne forforsterkeren har gjort, og at dette ikke er en god løsning om det er skikkelig lyd man er ute etter? Eller er det sånn at forforsterkeren ikke er det svake punktet i en surroundreceiver og at dette funker bra?
    Ikke helt sikker på at jeg har forstått riktig hva du er ute etter men skal prøve.

En reciever til 20000 vil aldri være like god i stereo som en stereoforsterker til 20000 eller 10000 for den saks skyld.

I min mening vil en reciever levere god lyd på film/tv men ikke like bra som en stereoforsterker vil på musikksiden.

Jeg har valgt å gå en "gyllen middelveg". Har en surroundreciever (AVR255) som er relativt billig, som sender preout til Hegel H200 som tar seg av frontene. Dette syns jeg blir en knall kombinasjon, men bruker bare H200 i stereosammenheng, altså jeg bruker balansert inn på H200 når jeg skal høre på musikk istedet for å koble via recieveren. Hvis man gjør sistnevnte vil man oppleve et stort tap i lyden i form av detaljer/dynamikk osv pga den "grumser til signalet" som du nevnte.

Hvis kringlyd er viktig for deg vil jeg anbefale å kombinere en integrert (forforsterker+effekt eventuelt) og en rimelig surroundreciever.
    Du finner mange forskjellige integrerte med HomeTheater(prosessor) inngangen i flere forskjellige prisklasser.

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker å være en bra løsning ja! Du nevner Benchmark DAC for å få det beste ut av lyden, kan du si noen ord om hva som har blitt bedre lydmessig, kontra DAC´en i Sonos? Skjønner du er fornøyd da Ser man får den DAC´en til 7600 kr ca, er den verdt det? Hadde jo vært gull om det "kun" er en sånn som skal til, kombinert med et "billig"-anlegg som Sonos for å få high-end lyd som gir en frysninger

Blir mer og mer begeistret her. Ønskelisten min har forandret seg litt fra jeg først begynte å tenke på dette, også en forandring fra første inlegg i den tråden Og jeg som alltid har tenkt at DAC er for spesielt interesserte, og nå tenker jeg på DET og
    Nå fins det flere aktuelle DACer enn Benchmark, og det fins mange meninger om hvem som gir mest valuta for pengene. Jeg har ikke prøvd andre enn denne (kjøpte den på gunn av den annerkjennelsen den har fått i tester), men syns den hever lydkvaliteten betraktelig. Roligere diskant og mer dybde i lydbildet hele veien. Har prøvd å koble til flere ulike kilder: cd, dvd og Sonos både med optisk og koaxial kabel og syns det låter ganske så likt med DACen uansett kilde og kabel.

Det som gjorde at jeg kjøpte Sonos fremfor Squeezebox var det at jeg kunne bruke en rimelig NAS og dermed slippe å ha pc påslått, samt den suverene fjernkontrollen. Men nå har jo også SB fått fjernkontroll... Tror begge systemene er bra egentlig!

Newcomer -Tor- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Kaster meg på denne tråden jeg, har de samme ønsker som pk nevner her. Men orker ikke tanken på dette med nettverk, kablinger osv for å lagre musikken digitalt.

Det jeg hadde ønsker meg, kanskje det finnes det vet jeg ikke.

Men jeg kunne tenkt meg en enhet som ligner på en CD spiller i størrelse der man f.eks tok en CD plate puttet inn i denne enheten og den rippet seg selv i f.eks flac format og lagret seg på denne enhet. Denne enheten kunne ha de samme tilkoblinger som en CD, med anlog og digitalt som man kobler til en receiver f.eks. Så hadde man en fjernkontroll som f.eks til sonos der man får opp alle informasjon og styrer enheten med.

Da vil det bli som en Cd spiller, man slår den bare på og får tilgang til all musikk som er lagret her uten å bruke pc/nettverk, laste ned programvarer osv. Man kunne å ha en usb inngang i boksen så man kan enkelt og greit laste inn musikk filer som man f.eks har laste ned på pc.

Noen tanker som jeg har

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -Tor-
    Hei

Kaster meg på denne tråden jeg, har de samme ønsker som pk nevner her. Men orker ikke tanken på dette med nettverk, kablinger osv for å lagre musikken digitalt.

Det jeg hadde ønsker meg, kanskje det finnes det vet jeg ikke.

Men jeg kunne tenkt meg en enhet som ligner på en CD spiller i størrelse der man f.eks tok en CD plate puttet inn i denne enheten og den rippet seg selv i f.eks flac format og lagret seg på denne enhet. Denne enheten kunne ha de samme tilkoblinger som en CD, med anlog og digitalt som man kobler til en receiver f.eks. Så hadde man en fjernkontroll som f.eks til sonos der man får opp alle informasjon og styrer enheten med.

Da vil det bli som en Cd spiller, man slår den bare på og får tilgang til all musikk som er lagret her uten å bruke pc/nettverk, laste ned programvarer osv. Man kunne å ha en usb inngang i boksen så man kan enkelt og greit laste inn musikk filer som man f.eks har laste ned på pc.

Noen tanker som jeg har
    Da mener du kanskje noe slikt:
    Arcam - FMJ MS250 Music Server

I grunn rart at det ikke har kommet flere slike produkter! Kanskje det har det for det jeg vet?

Når det er sagt: Hvis man først har en pc i huset, så er det ikke så veldig vanskelig å få til SB eller Sonos heller! Noen andre fordeler med nettverksløsning: lett å ta back-up, lett å endre navn/ titler på artist, album, låt, internettradio, muligheter for å bruke samme hard-disc til flere anlegg i huset...

Newcomer Vorlon sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan synes du Linn fungerer? Bra lyd? Skulle jo anta dette er en bedre lydformidler enn Logitech klarer å lage..Man må ha PC tilkoblet for å lage spillelister altså? Man kan ikke gjøre alt som trengs via fjernkontrollen uten PC med andre ord?

Falt litt ut når du kom til DHCP server Hva er dette og hvorfor trengs det?
    Før hadde jeg en Wadia 830 CD spiller med digital volumkontroll som jeg kjørte rett i en Dynamic Precision PA 6.4 med balanserte kabler. Nå har jeg Linn Sneaky DS og en heldigital forsterker, Lyngdorf TDAI-2200. Lyden er en sjokkoplevelse, roligere lydbilde enn før, men kanskje litt mindre 3D (er ennå litt usikker på dette da DS ennå ikke er "tilspilt"). En ting er sikkert...snart går jeg opp et steg og kjøper meg en Linn Majik eller Akurate DS. CD spilleren min (Lyngdorf CD-1) er min siste. Knallgod den også, men fremtiden er DS for meg.

Linn Sneaky DS koster 11.000. Jeg vil påstå den er grisebillig i forhold til ytelsen.

DHCP server:

Alle PC`er som koples til internet eller et hjemmenettverk er klienter. De må tildeles et IP nummer for å bli sett, og der kommer DHCP server inn. Kopler du deg rett til internet...spør PCen din etter et IP nummer, og får tildelt et IP nummer av din nettleverandør sin DHCP server (tjener).

Lager du deg et enklest mulig hjemmenettverk som jeg har gjort, er det slik at i mitt tilfelle MÅ Linn Sneaky "se" en DHCP server, ellers funker den ikke. Derfor satte jeg opp NASen som DHCP server. Dens oppgave er å "ruge på" noen få IP nummere som kan tildeles til klientene når de spør etter det. Klientene hos meg er da to PCer jeg bruker om hverandre og Linn Sneaky.

En DHCP server må ha et fast IP nummer i tillegg til nummerne reservert for klienter. Hos meg bruker jeg da "Klasse C" IP nummere, som er forbeholdt hjemmenettverk (og muligens bedrifter, husker ikke i farten...er trøtt!).

NASen har jeg gitt fast IP nummer 192.168.0.1. Så har jeg gitt den IP nummere for klienter. De starter på 192.168.0.10 og slutter på 192.168.0.20. Så hvorfor startet jeg med sluttnummer 10 og ikke 2?

Det betyr at jeg fra sluttnummer 1 opp til 10 kan kople inn ytterligere NASer eller lignende som jeg vil skal ha fast IP nummer. Fra sluttnummer 10 og opp til 20 har jeg da 10 IP nummere som automatisk tildeles klientene. (Vanligvis er en PC for eksempel satt opp til å motta IP nummer automatisk fra DHCP og har ikke fast IP nummer).

Dette høres kanskje vanskelig ut...men gjør du som her beskrevet er det i grunn såre enkelt. Den dagen du bestemmer deg for å rigge til forferdeligheten, kan det likevel være lurt å på forhånd avtale at du får besøk av en bekjent som har peil på nettverk 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare takke folk for "opplæringen"..Har lært masse på denne tråden og utvidet horisonten veldig!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vorlon
    Før hadde jeg en Wadia 830 CD spiller med digital volumkontroll som jeg kjørte rett i en Dynamic Precision PA 6.4 med balanserte kabler. Nå har jeg Linn Sneaky DS og en heldigital forsterker, Lyngdorf TDAI-2200. Lyden er en sjokkoplevelse, roligere lydbilde enn før, men kanskje litt mindre 3D (er ennå litt usikker på dette da DS ennå ikke er "tilspilt"). En ting er sikkert...snart går jeg opp et steg og kjøper meg en Linn Majik eller Akurate DS. CD spilleren min (Lyngdorf CD-1) er min siste. Knallgod den også, men fremtiden er DS for meg.

Linn Sneaky DS koster 11.000. Jeg vil påstå den er grisebillig i forhold til ytelsen.

DHCP server:

Alle PC`er som koples til internet eller et hjemmenettverk er klienter. De må tildeles et IP nummer for å bli sett, og der kommer DHCP server inn. Kopler du deg rett til internet...spør PCen din etter et IP nummer, og får tildelt et IP nummer av din nettleverandør sin DHCP server (tjener).

Lager du deg et enklest mulig hjemmenettverk som jeg har gjort, er det slik at i mitt tilfelle MÅ Linn Sneaky "se" en DHCP server, ellers funker den ikke. Derfor satte jeg opp NASen som DHCP server. Dens oppgave er å "ruge på" noen få IP nummere som kan tildeles til klientene når de spør etter det. Klientene hos meg er da to PCer jeg bruker om hverandre og Linn Sneaky.

En DHCP server må ha et fast IP nummer i tillegg til nummerne reservert for klienter. Hos meg bruker jeg da "Klasse C" IP nummere, som er forbeholdt hjemmenettverk (og muligens bedrifter, husker ikke i farten...er trøtt!).

NASen har jeg gitt fast IP nummer 192.168.0.1. Så har jeg gitt den IP nummere for klienter. De starter på 192.168.0.10 og slutter på 192.168.0.20. Så hvorfor startet jeg med sluttnummer 10 og ikke 2?

Det betyr at jeg fra sluttnummer 1 opp til 10 kan kople inn ytterligere NASer eller lignende som jeg vil skal ha fast IP nummer. Fra sluttnummer 10 og opp til 20 har jeg da 10 IP nummere som automatisk tildeles klientene. (Vanligvis er en PC for eksempel satt opp til å motta IP nummer automatisk fra DHCP og har ikke fast IP nummer).

Dette høres kanskje vanskelig ut...men gjør du som her beskrevet er det i grunn såre enkelt. Den dagen du bestemmer deg for å rigge til forferdeligheten, kan det likevel være lurt å på forhånd avtale at du får besøk av en bekjent som har peil på nettverk 8)
    Takker for den, forstår grunnprinsippene nå ihvertfall, og blir forhåpentligvis enda mer forståelig når dagen kommer jeg skal koble dette opp..

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden denne tråden handler om morgendagens hifi, burde den ikke da handle om digitalprosessering?

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Siden denne tråden handler om morgendagens hifi, burde den ikke da handle om digitalprosessering?
    og ikke minst klasse D!

Kjenner du til trupath snickers?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •