Litt hjelp med hjemmekino for stereo-mann

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer AlexanderK sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Litt hjelp med hjemmekino for stereo-mann

Hallo

Jeg har et ganske godt stereoanlegg, som står beskrevet i signaturen.

Nå tenkte jeg å bygge ut til et duganes surroundsystem.

Jeg har også følgende utstyr:

Playstation 3, som jeg skal bruke som avspiller.
    Samsung 46" LCD-TV, som jeg skal titte på.

Det jeg trenger da er følgende:

1 stk surroundreceiver
    1 stk senterhøyttaler
    Bakhøyttalere (2, 3 eller 4 stk?)

Jeg vil bruke effektforsterkeren min på fronthøyttalerene - en kraftig sak på 1800vA og 120000 uf, 2x150 watt som fungerer meget godt i stereo. Dermed må jeg ha pre-out på surroundreceiveren - som vel alle moderne surroundreceivere har?

Først og fremst: Hva slags høyttalere bør jeg gå for? For at de skal passe godt sammen med høyttalerene som skal brukes som fronter, bør de ha en overbevisende og kanskje litt fremtredende mellomtone, som jeg føler at Audio Artistryene mine har. Jeg orker ikke å legge ut i det vide og det brede om lydsignaturen, for da blir det nok ikke mange alternativer igjen dersom alle punktene skal matche.

Deretter: Hva slags receiver bør jeg gå for? Kan jeg gå for en "gammel" sak med HDMI-inngang, siden PS3'en dekoder signalene selv(?) Eller bør jeg gå for en av de nyere modellene med 1.3 HDMI?

Prisidé:
    6000 for en surroundreceiver bør holde synes jeg.
    8000 for senter + 2/3/4 bakhøyttalere.

Er det noen som har noen gode forslag til høyttalere og hva slags receiver jeg bør gå for? Jeg har vurdert Dali Suite og System Audio som jeg har sett på bruktbørsen her i det siste, men har dessverre veldig liten snøring på kvalitet og lydsignatur på disse sakene..?

Rommet er ca 4x6,5 meter. Det er vel av betydning..

Jeg har ingen store planer om å "oppgradere senere", utenom at jeg muligens vil gå for en dedikert BluRay-spiller om et par år. Så jeg vil ha noe som jeg kan leve med i 5-6-7 år uten at jeg trenger å bytte ut ting hele tiden.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jeg skjønt deg rett hvis du skal bytte permanent over til surround, eller vil du skifte mellom surround og stereo i dette anlegget?

Er det to innganger på effekttrinnet?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal bare utvide litt og ha surround i tillegg.

Kort fortalt:

Jeg trenger alt utenom TV, signalkilde, effektforsterker til h/v frontene og h/v fronthøyttalere.

Ja, effektforsterkeren har 2 par innganger, så da bruker jeg XLR på stereoen og vil bruke RCA på surrounden.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har du ihvertfall et greit utgangspunkt.

Det ideelle i hjemmekino er selvfølgelig at alle høyttalere er like, men jeg mener man kan gruppere høyttalerne i tre "soner":

Fronthøyttalerne - stereohøyttalerne + senter. Disse bør lyde ganske likt, siden lyden som panorerer i bildet vil panorere tilsvarende mellom disse tre høyttalerne. Dersom man er alene og har stereohøyttalere med dynamiske evner, så kan man droppe senter og kjøre såkalt phantom senter (hvilket vil si at surroundreceiveren fordeler lyden i senterkanalen til stereohøyttalerne).

Surroundhøyttalerne - alle høyttalerne bak og til siden for sweet spot. Disse bør lyde ganske likt og kanskje til og med være like. Med mindre du skal høre musikk, så er det min erfaring at disse ikke trenger å være like gode som fronthøyttalerne for at man likevel skal oppleve god filmlyd. De bør likevel kunne flytte nok luft til å skape nødvendig trykk bakfra.

Til slutt har man LFE-kanalen. Jeg vil vel hevde at selv om du har et imponerende stereooppsett, så vil en skikkelig subwoofer gi deg fullt trykk i den nederste oktaven og kanskje enda dypere, et frekensområde der hovedhøyttalerne ruller av.

Ser du vil bruke rundt 6000 på en surroundreceiver, og det er sikkert ikke så galt. Yamaha har i flere år vist at de kan lage ypperlige produkter med oppdaterte spesiifikasjoner til en fornuftig pris. RX-V663 har for eksempel dekoding av alle nye lydformater og ellers alt du spør om. Jeg ville ikke stolt på PS3 for å håndtere lyden.

Det vanskeligste å gi noen anbefaling om er senterhøyttaleren. Den bør jo ha en dynamikkevne og klangbalanse omtrent som stereohøyttalerne dine. Jeg ville lagt minst 4000 i denne, noe som gir lite budsjett til surroundhøyttalere, ihvertfall om du skal ha 4 av disse. Mulig du kan klare deg med to stykker. Om det holder for deg vil du jo finne ut etterhvert.

Den største mangelen jeg ser i forhold til det du sier er at du ikke har satt av noe til subwoofer. Men også her kan du jo se an behovet.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil ikke ha sub nå. Det vil bare bli flust med klager fra her og der pga bråk. Men jeg kan jo vurdere å få meg det ved en senere anledning dersom jeg flytter eller noe i den duren.

Jeg kommer først og fremst til å bruke anlegget til musikk, og bruker omtrent 95% av tiden med lyd på musikk i stereo. Så surround er ikke akkurat førsteprioritet - jeg vil ha noe som er "godt nok"..

Når det gjelder senterhøyttaler, så er nok det ganske viktig, da det ofte er 2-3 stykker og ser film her, og da er det jo greit om alle får en OK lydopplevelse, og ikke bare gubben i midten.

Det eksisterer ikke senter i min høyttalerserie, ei heller bakhøyttalere. Et alternativ vil være å sondere verdensmarkedet for like høyttalere som jeg har, men det ser jeg på som en prosess som vil ta lang tid, være dyrt og lite praktisk, da høyttalerene ikke akkurat er små og definitivt ikke lette å plassere.. Så jeg må nok finne meg noe som "ligner".

Pengesummene jeg la frem var bare mitt ukvalifiserte forslag, så om det er en "smartere" måte å sette sammen pengebruken, er jeg selvsagt åpen for forslag.

Jeg vil bruke PS3'en som avspiller i første omgang, selv om den ikke vil være det optimale valget. Jeg er ganske sikker på at med det begrensede budsjettet mitt så vil ikke en BluRay-spiller være det smarteste å bruke penger på. Men det kan være at jeg kommer til å kjøpe meg en BluRay-spiller ved en senere anledning, men det får heller vente. Jeg synes at PS3'en bråker litt, men ikke voldsomt mye.

Vil det mest fornuftige være å kjøpe en av de nyeste surroundreceiverene med de nyeste lydformatene, uansett? Eller vil et "mellomklassebudsjettsurroundanlegg", som jeg mener at mitt fremtidige oppsett vil være, klare seg fint med "gårsdagens" lydformat? Det ligger jo stadig vekk surroundreceivere med gårsdagens lydformater ute på bruktbørsen til en billig penge..?

Newcomer Tropp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har fet mellomtone i høyttalerne, og du vil ha elektronikk som også har fet mellomtone. Det hørtes ut som en dårlig ide.

Uansett, langt fra alle receivere har pre out. Vil du ha det fett er det kanskje H/K eller Denon som vil tiltale deg mest.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tropp
    Du har fet mellomtone i høyttalerne, og du vil ha elektronikk som også har fet mellomtone. Det hørtes ut som en dårlig ide.

Uansett, langt fra alle receivere har pre out. Vil du ha det fett er det kanskje H/K eller Denon som vil tiltale deg mest.
    Jeg skjønner ikke helt hvor du har det fra at jeg vil ha elektronikk med fet mellomtone? Men det er nå så.. Jeg har ikke snakket om fethet i det hele tatt. Jeg har sagt at jeg helst vil ha høyttalere som matcher høyttalerene jeg har fra før av, og at de har en litt fremtredende mellomtone. Elektronikken vil jeg trolig kjøpe etter at jeg har kjøpt høyttalere, for å finne den beste matchen.

Jeg bryr meg heller ikke om det faktum om de fleste receivere har pre-out eller ei - Jeg skal ha en med pre-out. Enkelt og greit.

Hvorfor vil H/K eller Denon tiltale meg mest? Fint om du begrunner forslagene dine..

Og bør jeg gå for nyeste teknologi, eller kan jeg klare å leve fint med en 1-2 år gammel sak? Jeg regner jo med at jeg får "mer for pengene" om jeg kommer over en pent brukt sak, dersom jeg ikke er avhengig av de seneste lydformatene for å få god lyd?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •