Cambridge 840 - men ditto cd-spiller ???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cambridge 840 - men ditto cd-spiller ???

Etter å ha landet på kommende Dali lektor 8 og surroundreciever, tok jeg en moden beslutning (syns jeg selv ) og gikk for B&W 683 samt Cambridge 840 v.2 og...Cambridge 740 cd-spiller. Sammenliknet den kun med 640-cd-spilleren, som var merkbart svakere, med et lite oppløst og tamt lydbilde.

Vel hjemme er tanken: Når jeg først har brukt 25000 på et stereoanlegg virker det plutselig temmelig teit å gå ned på cd-spilleren for å spare et par lapper.
    For tenk om forskjellen er like stor som mellom 640 og 740?!

840 veier faktisk 3,5 kilo mer enn 740 :shock: Til sammen respektable 8,5 kilo! Hehe. Har ikke hørt 840-cd-en enda, men jeg må jo det, må, jeg må.
    Henter ikke pakka før på torsdag, så jeg har litt tenketid...

...hva sier dere, i hifile?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte forresten på Denons 1500ae-forsterker i samme slengen og var ikke særlig imponert. Mykere lyd, mente selgeren, men da han slo på Cambridgen var det som om noen fjernet en stor plastikkbøtte fra høytalerne.
    Riktignok er jeg en Cambridgefan, ingen tvil, jeg syns oppløsningen, det lyse registeret og basskontrollen er fullstendig suverent, men det slår meg igjen og igjen hvorutroilig store forskjeller det er på hifi-komponenter.

Da jeg var litt mindre grønn antok jeg at det dreide seg om knøttsmå nyanseforskjeller. Men det er jo virkelig alt mellom himmelen og jorden...

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror nok sikkert at forskjellen ikke blir like stor, selv om det blir fullt mulig å høre forskjell, personlig hadde jeg tatt meg bryet med å test ut feks arcam sine cd spiller før jeg bestemte meg. fordi det er slettes ikke sikkert att den beste lydmessig kombinasjonen er å bruke samme merke, faktisk ganske skjelden. husk og att kabler kan utgjøre nesten like mye som cd spiller.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange dyrere CDspillere tillegges egenskaper de over hodet ikke har. Det betyr imidlertid ikke at din investering trenger å være feil. Hør på det og la ørene avgjøre. Dersom du har handlet over nett eller pr telefon har du rett til 14 dagers angrerett uansett.

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cambridge Audio 840c låter veldig bra. Har hørt den selv, men har aldri fått sammenlignet versjonene.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill :-D

Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen tips:)

Det som er litt synd er at man ikke får testet f.eks høyttalere mot forsterkere og CD-spillere fra andre leverandører.Det er jo egentlig da man kan komme over de sinnsykt gode kombinasjonene.Med det sier jeg ikke at det du har kommet fram til ikke er en god kombo.Men savner muligheten

Matching krever tid og tålmodighet.Det er jo ofte man kjøper litt på impuls fordi man syntes til eksempel en høyttaler låter klart og har masse bass og imponerer på den måten.Men så,etter å ha levd den en tid merker man det man savner eller de "uvanene" de har.

Et tips når man skal matche Høyttalere og elektronikk.Si du har kommet fram til F.eks to høyttalere du liker godt og har elektronikken klar.Det kan være lurt å spille mye forskjellig musikk av det du liker gjerne samme spor flere ganger og switch ofte fra den ene HT til den andre.

Fokuser kun på Diskant først f.eks og om den har god spredning og at den ikke blir harsk(for skarp) i kombo med elektronikk.S-er i stemmer skal ikke bli for pågående men fremdeles være detaljerte og at f.eks symbaler får sine unike preg fra slag til slag(at man hører ulikhetene i hvert enkelt slag).Det gir musikken liv.

I mellomtone er det viktig at stemmer får komme fram klart og tydelig og at de er i fokus i lydbildet.Der kan man også møte hardheter i øvre mellomtone som man bør være obs! på.

Sikkert noe jeg glemmer,men når du skal svi av så mye er jo greit å være litt pirkete.For noen er jo ikke dette mye penger.De finnes jo de som kjøper pick-up til vinylriggen sin som koster like mye som hele anlegget ditt:-? Men uansett,det er mye å hente i alle prisklasser ved god matching.Og da får man jo også uttelling for det man betaler.

Bassen bør være stram,kjapp og detaljert.Blir den for bløt mister musikken drivet og energien.dybden igjen avgjør jo høyttaler-konstruksjonen.

En ting jeg i allefall har kommet fram til er at dyp bass ikke er på langt nær så viktig som balanse i høyttaleren og det at den reagerer kjappt og effektivt på signalene den blir levert.Men at det skal være god tyngde om man først velger en Gulvstående er vel noe alle ønsker

Sikkert mye jeg glemmer her men det jeg vil få frem er vel at det å ta seg god tid er gull verdt for en god match

Med det samme vil jeg også tipse om å kanskje legge på 2K til B&W CM7 som i mine ører er en god del bedre høyttaler enn 683.Da disse er like i klangen vil jeg tro at det er en bedre investering når du først skal slå på stortromma

På signalkilden er det ikke lurt å være gnien.Så det å gå for den beste modellen til cambridge kan være smart.Men om det er mye forskjell fra 740 til 840 er jeg ikke sikker på.

Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmm...

Takk for bra innlegg! Syns du har mase bra poenger. Morsomt med den pick-upen og. Sitter og leser i Hjemmekino nå, om et par fronter som koster mer en bilen til fattern. Hans nye bil
    Har faktisk tenkt mer og mer på CM-serien. Det sies at den er mer velspillende enn 600-serien, og jeg sm er en fan av klassisk og akustisk burde vel tygge litt mer på det. Får høre hva Hifi-klubben sier. Har faktisk tygd litt på dette med stativer og sub også...de blir vel sinna på meg, kan jeg tenke meg...

Ellers blir det litt sånn når du er fan av et merke at du blir litt lojal - og dette selv om jeg er i budsjettenden av moroa. Det blir litt som med dama noen ganger...du tilgir et og annet utsagn Derfor står jeg last og brast ved cambridge, bare fordi jeg føler for det. Men det er nok ganske stor forskjell på 740 og 840. "Innmaten" er ikke den samme. 740 er egentlig bare en forfinet 640. Vektforskjellen på 5 kilo understreker dette - det skyldes jo ikke bare forsterkede metallplater.

Som sagt - må nok sjekke ut CM, ja... De kommer jo også med en større floorstander etter hvert.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klassisk og Akustisk ja...Da kan CM1 være et godt valg.Denne stativ-høyttaleren imponerte i allefall meg da jeg hørte på den.
    Kan i allefall være lurt å sjekke ut både cm1 og cm7.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cm...

Jupp, men om jeg går for cm stativen, hva tror du om en sub i tillegg der?
    Eller stativ 6-serien med sub?'
    Bass er jo ganske viktig for et stort lydbilde...

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sub fungerer utmerket.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med sub har man jo mange muliheter så er vel ikke så dum den tanken10"en til XTZ 10.16 er jo knall til musikk med sin stramme stil...Eller man kan jo faktisk tune den med proppene for Bassrefleksen.Har samme forsterker som 12"ern og har nok sikkert derfor stålkontroll.

Test av XTZ 99 W10.16 Subwoofere - Tester - Lyd og Bilde

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Innkjøpet er gjort

Tenkte jeg ville avslutte denne tråden med hva jeg faktisk kjøpte:

Dali Lektor 8
    Cambridge audio 840 v.2
    Cambridge audio 740-cd-spiller

Alle komponentene i svart. Har sett bilder av lektor 8 i svart utgave og må si at designet passer meg bra.

Jeg tar en sjansen her, siden jeg bestiller uten å ha hørt høytalerne, men siden jeg er ute etter stor, varm lyd med god bass og bedre oppløsning og diskant enn Dali suite 2.8 og Dali Concept 8, kommer jeg nok ikke til å bomme så gæli. Hadde mest lyst på Ikon 8, men de ble litt for dyre. Og for å være helt ærlig syntes jeg designet på Ikon er skikkelig tragisk.

B&W 683 var mitt første valg, og den er sikkert en del sterkere enn Lektoren i mellomtonen, og muligens diskanten, men 8-tommerne stakk av med seieren.
    En annen faktor er jo at jeg går på lektorutdanningen på NTNU

Høytalerne kommer ikke før om et par uker, men jeg legger ut bilder og en hjemmesnekra test på "min hifi" når jeg kommer så langt. Sikkert flere som er nysgjerrige på Lektor 8!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Der ser man:)

Heisann!Hadde ikke vært meg likt å kjøpe noe jeg ikke har hørt på i det hele tatt før,men fint og lese at du er kommet i havn

Det oppsettet du har valgt er jo også av det slaget som ikke byr på store match-problemer.Tror ikke dette kan bli "feil"

Vil anbefale at du tar deg litt tid med kablene.Bare kjøp noen billige HT-Kabler først og bruk lakrisen i første omgang.Hifiklubben er veldig greie med hensyn til utlån av kabler.Det var de til meg i allefall.Så får du lånt med deg noen forskjellige signal- og Høyttalerkabler og tester hva som passer best for deg.Det vil du ikke angre på i ettertid i allefall.Jeg merket i allefall forskjell da jeg prøvde noen forskjellige signalkabler.Bare et tips dette.Om det ikke er for sent da

Ring på når du har fått spillt litt på utstyret da,så får jeg høre på "stasen"

Grattis med nytt anlegg!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •