Alternativ jording...Kan dette fungere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Alternativ jording...Kan dette fungere?

Jeg må innrømme at jeg er litt grønn på dette området med jording til anlegget men lurer på om det jeg tenker på kan fungere.

Jeg har tenkt kjøpe Platespiller og er det noen komponenter i et anlegg som virkelig trenger jord så er det vel akkurat den.Ellers kan det bli stygge lyder og knitring og diverse.Har jo lest en del om at jording kan forbedre lyden generelt i hele anlegget men det gjenstår å finne ut

Jeg har ikke jordede stikk på stua,men tenkte at dette skulle fungere:
    Trekke en to-hodet kabel fra jordingsbenene på hannen i den padda som hele anlegget er koblet til og legge den opp inn til kjøkkenet hvor jeg har jordede stikk.Deretter monterer jeg dem på hunnen sine jordingsben på stikket der.Da skal jeg vel ha jording.Er det så enkelt eller er det mer til det enn som så?Om dette går an,hvilken kabel bør jeg bruke?

Håper noen med litt peiling og kan svare meg på det Vil jo ikke at hele stasen skal gå i lufta heller:shock:

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med "hannen's" og "hunnen's" jordingsben?
    Virker som en kanskje litt unødvendig überavansert løsning. Du sier jo at du, i likhet med oss andre dødelige, har en ujordet stue. Jeg tror ikke du trenger å ofre så mye kalorier i dette. Har hatt noen platespillere, ingen veldig avanserte, men alle har funket plettfritt så lenge jeg har koblet "jordingskabelen" til chassiset på forsterkeren/RIAA'n. Og strømmen i vanlig ujordet stikk.

Men, har altså egentlig ikke peiling utover amatørnivå når det gjelder grammofoner. Så det er sagt.

(Var vel kanskje ikke det "peiling-tipset" du bad om ops: )

Newcomer Vorlon sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring med platespillere er som randall sier, det skal funke greitt å trekke jordledning fra platespilleren til forsterkerens chassis. Helt ålreit.

Har man derimot komponenter med jordet 230V støpsel, bør de forsynes fra et jordet stikk. Da bør man trekke jord helt fra sikringsskapet, ikke fra andre stedet. Ideell jording er "stjernejording"...alle kursene i huset får sin jord direkte fra sikringsskap.

Newcomer Tunlid sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det riktige er å bruker sikringsskapet slik at du får et stjernenett ref. Vorlon.
    Har du skjult anlegg kan du jo trekke en jordkabel i eksisterende rør, da vil du omsider havne i sikringsskapet.

Alternativ jording er å stikke 1 jernpinner 10 meter ned i jorden min. 10 meter fra huset og med 25 grader helling inn mot huset i hver kompass retningene (4 stykk totalt). Så legger man en 2.5mm jording kabel fra disse jernpinnen til anlegget ditt (inkl. platespilleren).

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tunlid
    Det riktige er å bruker sikringsskapet slik at du får et stjernenett ref. Vorlon.
    Har du skjult anlegg kan du jo trekke en jordkabel i eksisterende rør, da vil du omsider havne i sikringsskapet.

Alternativ jording er å stikke 1 jernpinner 10 meter ned i jorden min. 10 meter fra huset og med 25 grader helling inn mot huset i hver kompass retningene (4 stykk totalt). Så legger man en 2.5mm jording kabel fra disse jernpinnen til anlegget ditt (inkl. platespilleren).

Jeg lurer nå egentlig bare på om det jeg skrev som alternativ kan fungere?den kommer jo fra sikringskapet den også.høres litt vanskelig ut den pinne i jorden-type-jordingSelv om det sikkert er en god sådan så bor jeg i en bygård å da blir det enda vanskeligere.Sikringsskapet ligger i bakgangen der jeg bor så jeg har ikke mulighet til å trekke opp helt dit.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig det fungerer anderledes andre steder,men alle steder jeg har hatt anlegg oppe har husets jord-nett fungert utelukkende negativt på lyden i anleggene.Jord gjerne komponentene sammen,men ligg for all del unna nett-jord.Må du jorde,så er det beste en egen jordledning til jordspyd,og kun brukt på anlegget.Ser at det kan være problematisk for de fleste i borettslag/blokk osv,men da tror jeg det beste er å blåse hele nett-jord tilkoplingen en lang marsj.
    Dette behøver sikkert ikke å være likt overalt i dette land,og jeg har aldri forsøkt i nye boliger,med forhåpentlig bedre strømopplegg.Går altså an å prøve seg fram der..
    Mvh Rune

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ulfsn
    Det er mulig det fungerer anderledes andre steder,men alle steder jeg har hatt anlegg oppe har husets jord-nett fungert utelukkende negativt på lyden i anleggene.Jord gjerne komponentene sammen,men ligg for all del unna nett-jord.Må du jorde,så er det beste en egen jordledning til jordspyd,og kun brukt på anlegget.Ser at det kan være problematisk for de fleste i borettslag/blokk osv,men da tror jeg det beste er å blåse hele nett-jord tilkoplingen en lang marsj.
    Dette behøver sikkert ikke å være likt overalt i dette land,og jeg har aldri forsøkt i nye boliger,med forhåpentlig bedre strømopplegg.Går altså an å prøve seg fram der..
    Mvh Rune
    Hei og takk for svar.Ja jeg har hørt at det kan ende begge veier med jording.Både positivt å negativt.

Nå har jeg snakket med en venn om dette som sier at om det ikke finnes mulighet for jording frem til sikringsboks,så kan man med måleintrument finne ut om jording fra et vannrør(de tynne av kobber)er bra.Dette fungerer visst som regel godt da disse går rett i jordaNå var heller ikke han helt bombesikker men mente dette skulle være en god løsning og at det ikke kunne skade å prøve da det ikke er strøm vi driver og tukler med men kun jording

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt usikker på om det er så lurt å drive å hacke elnettet i huset ditt på denne måten, hva ville forsikrinsselskapet si om huset skulle brenne ned?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke lov å blande jordet og ikke jordet utstyr i samme rom! Enten må alt i stua de jordes eller så må du la være. Dette har med "berøringspenning" å gjøre.
    Det er heller ikke lov å jorde stereokomponentene rett i jorda, mens resten av det elektriske i rommet jordes gjennom den "vanlige" jordinga. Dette er fordi det kan være forskjellig jordpotensialet mellom de to jordingene...

Dermed annbefaler jeg deg å bare jorde platespilleren i chassiet på resten av komponentene.

Hilen elektriker

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Er litt usikker på om det er så lurt å drive å hacke elnettet i huset ditt på denne måten, hva ville forsikrinsselskapet si om huset skulle brenne ned?
    Hei,ja jeg tenkte på dette jeg også.Og at det er forskjell på jordet og ujordet kabel.

Men å trekke jord fra et vannrør har vel ingenting med elnettet å gjøre så det ville jo være et uskyldig forsøk.

Jeg trenger jo som sagt bare jording til platespilleren.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hillmar
    Det er ikke lov å blande jordet og ikke jordet utstyr i samme rom! Enten må alt i stua de jordes eller så må du la være. Dette har med "berøringspenning" å gjøre.
    Det er heller ikke lov å jorde stereokomponentene rett i jorda, mens resten av det elektriske i rommet jordes gjennom den "vanlige" jordinga. Dette er fordi det kan være forskjellig jordpotensialet mellom de to jordingene...

Dermed annbefaler jeg deg å bare jorde platespilleren i chassiet på resten av komponentene.

Hilen elektriker
    :shock: OJ!Det visste jeg ikke.Takk for infoen.Jeg trodde ikke det hadde noe risiko,men når du som er elektriker sier det så er det sånnhåper bare det holder og gjøre som du sier da.Men det jeg tenker på er:Om forsterkeren ikke er jordet i stikk med jording så vil vel heller ikke platespilleren oppnå noe jording ved å kobles til den,eller er det feil?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner egentlig ikke hvorfor lyden i anlegget skulle bli bedre med jording?

Mange hifi folk fortrekker klart å ikke ha anlegget koplet til jord.

I motsetning til hva du skriver så er det mye trøbbel med jord.

Så mitt råd er at du først prøver å kjøre anlegget uten jord.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Skjønner egentlig ikke hvorfor lyden i anlegget skulle bli bedre med jording?

Mange hifi folk fortrekker klart å ikke ha anlegget koplet til jord.

I motsetning til hva du skriver så er det mye trøbbel med jord.

Så mitt råd er at du først prøver å kjøre anlegget uten jord.
    Hei.Jeg er ikke misfornøyd med lyden i mitt anlegg og det uten jordJeg har ikke kjøpt platespilleren enda fordi jeg var usikker på dette med jording til den.Men det jeg har lest er andre som skriver de opplever knitring og andre lyder(høylytte fra høyttaler) som har kommet av at de ikke hadde jord.

Jeg har også lest om de som har opplevd problemer med ulyder som følge av jording så ja,det beste er vel batteridrift.Men det har jeg nå ikke

Skal Kjøpe platespiller snart så da får jeg vel prøvd det regner jeg med.

Takker for alle tips,så får jeg håpe det holder uten jordet stikk da

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BanjoArrne
    Hei.Jeg er ikke misfornøyd med lyden i mitt anlegg og det uten jordJeg har ikke kjøpt platespilleren enda fordi jeg var usikker på dette med jording til den.Men det jeg har lest er andre som skriver de opplever knitring og andre lyder(høylytte fra høyttaler) som har kommet av at de ikke hadde jord.

Jeg har også lest om de som har opplevd problemer med ulyder som følge av jording så ja,det beste er vel batteridrift.Men det har jeg nå ikke

Skal Kjøpe platespiller snart så da får jeg vel prøvd det regner jeg med.

Takker for alle tips,så får jeg håpe det holder uten jordet stikk da
    Glemte visst en smily eller to i mitt inlegg ops:

Men antageligvis bør du være glad for å slippe å ha jordede uttak i stua - er ikke alle som har det
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BanjoArrne
    Den største synderen til knitring er statisk elektrisitet og ikke om du har jordet stikk eller ei.

Ikke vits å gjørde det mer komplisert enn det egentlig er, kjøp spilleren å nyt vinyllyden

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hillmar
    Det er ikke lov å blande jordet og ikke jordet utstyr i samme rom! Enten må alt i stua de jordes eller så må du la være.

Hilen elektriker
    Denne skjønte jeg ikke. Du mener at alle eller ingen stikker må være jordet? Alle har jo den miksen du envner..

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er snakk om kontaktene som er montert på veggen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og det gjelder vel også bare nye anlegg - eller ved oppussing/utbedring.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke flink til å formulere meg men je skal prøve å svare:

Hvis du har en blanding av jordet og ujordet stikk i samme rom, får en jordfeil i ett apparat (d.v.s at en av fasene kommer i kontakt med kabinettet til apparatet) som ikke er koblet til jord, å du tar i apparatet med feil samtidig som du tar i ett apparat som er koblet til jord fil feilstrømmen gå igjennom deg å direkte til jord. Det er ikke behagelig og kan være farlig.

Håper dette hjalp litt

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Nei, det er snakk om kontaktene som er montert på veggen.
    Ja det var det jeg mente med stikker. Bare reagerte på at ble sagt "utstyr". Men etter litt tenking og velvilje skjønte jeg hva han mente. Hadde vært kjipt ikke å kunne kjøpe lamper til nytt hus ;-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •