Alternativ jording...Kan dette fungere? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av steinarg
    Er ikke flink til å formulere meg men je skal prøve å svare:

Hvis du har en blanding av jordet og ujordet stikk i samme rom, får en jordfeil i ett apparat (d.v.s at en av fasene kommer i kontakt med kabinettet til apparatet) som ikke er koblet til jord, å du tar i apparatet med feil samtidig som du tar i ett apparat som er koblet til jord fil feilstrømmen gå igjennom deg å direkte til jord. Det er ikke behagelig og kan være farlig.

Håper dette hjalp litt
    Jepp - det typiske kan for eksempel være at man har en stue/kjøkkenløsning i ett - også kopler man brødristeren i et av de ujordede stikkene i stuedelen, setter den på kjøkken benken.

Så blir det jordfeil i brødristeren også tar du i den samtidig som du tar i krana - da sliter du hvis det ikke er noen jordfeilbryter i sikringsskapet ops:
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har det seg slik at de stedene jeg har bodd,så har det vært snakk om at ingen stikk i rommet har vært jordet,men at jeg enkelte ganger har forsøkt egen jording til stereoanlegg,helt uavhengig av nettet.Den gangen var det i alle fall lov.
    Så-om det er platespilleren du er "redd" for,tror jeg du kommer fint i mål med å jorde den kun til forsterker.På de nyere spillerene er det ikke sikkert du behøver det engang,da jordbrum var langt mer problematisk på noe eldre spillere.Spillerene i seg selv kunne nok gjerne ha høy kvalitet trass i dette,men akkurat på skjerming så har nok utviklingen gått framover..

Litt OT.For oss som liker å drive på med gamle AM-mottakere,er den nye lovgivningen et lite problem,for disse gamle sakene skal ha svært god jording for å fungere som beskrevet fra fabrikant.Husets jordnett er totalt uegnet til AM-mottak fordi det nekter alle signaler å trenge gjennom.Jeg trodde en stund at dette bare gjaldt her i heimen,men det er det samme overalt hvor slike apparat brukes.Vi bare må bruke separat jording for å få de til å fungere.
    Hvorfor husjord skal forurense så mye kan ingen utdannet svare på,men de sier jo naturligvis at jeg bare må slutte med dette gamle tullet!
    Mvh Rune

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jo lest om hifi entusiaster som har gravd ned solide kobberplater i hagens mest fuktige del. På grunn av at husets jord ikke har vært tilfredstillende nok.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Den største synderen til knitring er statisk elektrisitet og ikke om du har jordet stikk eller ei.

Ikke vits å gjørde det mer komplisert enn det egentlig er, kjøp spilleren å nyt vinyllyden
    Jeg trodde det var den statiske elektrisiteten jordingen skulle ta seg av jeg Der ser man hvor grønn jeg er,hehe.

Som på vinteren når man får støt i seg hele tiden når man tar i biler.Ikke vet jeg hvorfor men det har vel noe med temperaturen ute å gjøre i den årstiden.Men det er kun den første gangen jeg rører bilen jeg får det støtet.etterpå er den statiske effekten borte.Er ikke det fordi den oppbygde statiske elektrisiteten i bilen fikk jord da?Eller er dette helt på jordet? (dette spør jeg vel egentlig om bare fordi det er interressant å vite)

Spørsmålet mitt er hvordan fjerner jeg ellers statisk oppbygd elektrisitet i platespilleren om det ikke var det jordingen skulle være der for?

Jeg skal prøve å sette opp uten jord.Etter det dere sier så virker det som det skal gå bra så da er jo jeg fornøyd.Er takknemlig for rådene jeg fikk,så takk alle sammen!

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BanjoArrne
    Spørsmålet mitt er hvordan fjerner jeg ellers statisk oppbygd elektrisitet i platespilleren om det ikke var det jordingen skulle være der for?
    Det finnes flere måter å gjøre det på - de fleste bruker vel en slik anti-stat-pistol - andre bruker en antistatisk plate på selve platespilleren.

Oppbygging av statisk elektrisitet handler vel om friksjon mellom visse stoffer, gjerne påvirket av luftfuktighet og temperatur.

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Uten å lese alle innleggene kommer jeg med følgende svar; Å blande jordede stikk og ujordede stikk i samme rom er VELDIG farlig og helt motstridende mot de regler om normer dette omfatter. Det handler om livsfarlige strømmer ved ujordede apparater og de som er jordet, som kan få fatale konsekvenser ved berøring - Anbefaler deg IKKE å gjøre noe slikt selvom det høres lett ut og vill fungere i praksis. De normer og regler som omfatter berørelsesspenning er ikke laget på måfå.

Hilsen Elektriker.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ruxxy
    Hei!

Uten å lese alle innleggene kommer jeg med følgende svar; Å blande jordede stikk og ujordede stikk i samme rom er VELDIG farlig og helt motstridende mot de regler om normer dette omfatter. Det handler om livsfarlige strømmer ved ujordede apparater og de som er jordet, som kan få fatale konsekvenser ved berøring - Anbefaler deg IKKE å gjøre noe slikt selvom det høres lett ut og vill fungere i praksis. De normer og regler som omfatter berørelsesspenning er ikke laget på måfå.

Hilsen Elektriker.
    Ja,det har jeg tatt til etterretning.så det blir ikke noe av "alternativ jord" for meg

Godt å vite at folk bryr seg.

Jeg har kjennt berørelsesspenning før og det er ikke noe å tulle med.

Jeg og en kompis gjorde det da vi var litt yngre.Det var jordfeil i et kjøleskap som vi drev å tullet med.Ved at den ene holdt i vasken og den andre holdt i kjøleskapet.Når vi berørte fingertuppene til hverandre fikk vi små støt i oss.Kjempemorsomt!Ikke så mye støt,men litt.Så vi tenkte å prøve noe med mer leding(idioter som vi var).Den ene tok i kjøleskapet(med jordfeil) og den andre tok i krana på vasken.hver av oss hadde noe av metall i den andre hånda.når disse to gjenstandene fikk kontakt var det som noen dro til arma med et balltre!Så kraftig var det.Ondt var det også.Gjorde det bare en gang vel og merke.Heldigvis fikk ingen hjertestans.Men det er nå slikt man finner på som 12-13 åringer,hehe.

Men altså farlige saker det der.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BanjoArrne
    Jeg trodde det var den statiske elektrisiteten jordingen skulle ta seg av jeg Der ser man hvor grønn jeg er,hehe.
    Det er ikke i spilleren det bygger seg opp statisk elektrisitet men på selve Lp platen, så det hjelper ikke å ha jordet spilleren aldri så godt.
    Statisk elektrisitet kan fjernes ved f.eks å tørke av plata med en våt klut eller å bruke en såkalt Zerostat pistol.

Selv bruker jeg bare å tørke av platene med en fuktig klut i tillegg til at jeg bruker en platebørste får å få opp støv fra rillene, støv fører og til knitring.
    Renslighet er en dyd når det gjelder vinyl.

Lykke til.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det.Har enda ikke avgjort helt hvilken spiller det blir så får vel legge inn en tråd om det også

Blir en budsjettsspiller til å begynne med.Men det er jo mye bra der også.Har noen i kikkerten men får se hva det blir til.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •