Søker surround ekspertråd!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Søker surround ekspertråd!

Har et budsjett på rundt 40' som skal holde til surroundreceiver, høyttalere med 2 i front, 1 center, 2 bak og sub.

Har måttet inngå kompromiss rundt et par punkter for å få dette innvilget. Sorte høyttalere og et fint/greit utseende. At kassene er store tror jeg ikke gjør så mye, men det er viktig at bakhøyttalerene ikke er for prangende og stikker for langt ut i rommet. De skal forøvrig henges på veggen.

Har vurdert flere receivere; Denon AVR 3808, Yamaha RX-V3800 og Onkyo TX-SR805. Av høyttalere har jeg bl.a vurdert ulike modeller av B&W, Dali og Klipsch. Dette er kun mine vurderinger, men jeg er åpen for alt.

Anlegget vil bli brukt mest til film, men det er også viktig at det høres bra ut når vi spiller musikk. Det er viktigere med et skikkelig trøkk, fremfor at diskanten er bra når vi spiller klassisk. Et allround sett, med en styrke på bassen høres bra ut.

Er det noen der ute som kan hjelpe en stakkar som bare blir mer usikker jo mer jeg undersøker. Jeg kjøper gjerne høyttalerne brukt, og går opp en klasse hvis det betyr at totalpakken blir bedre.

Takk på forhånd!

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch og Yamaha er en god match. Ellers er reciverne du nevner, mye brukt til Klipsch. Hadde Dali tidligere med Onkyo, men er nå veldig godt fornøyd med min kombo.
    Vil anbefale å bruke tid i butikkene og høre på ulike kombinasjoner, men regner med at ht valget er det du bør bruke mest tid på.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svarer deg med å tipse deg om å sjekke ut Dali Lektor serien.
    Lektor 6 i front og Lektor 1 bak = kr 9700,-
    Sub og center er ikke lagt ut ennå, men tipper de vil koste 7-7.500 tilsammen.
    Da er du oppe i ca 17-18.000

Så velger du deg en receiver som passer til, f.eks en NAD T-765 som HFK nå selger for 9998,-

Da er du oppe i 27-28.000. Noe lavere enn du hadde budsjettert. Men jeg kan love deg mye god lyd.

Å gå opp til Lektor 8 som front kan være en ide for å få brukt opp "budsjettet". Evt. en annen receiver som kan ta de siste lydformatene, HD.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raske svar! Jo mer kjøtt på beinet jeg får, jo bedre er det. Jeg skjønner etterhvert at preferansen på et godt lydbildet er veldig subjektivt, og at så lenge men velger kvalitetskomponenter, er det mye opp til enhver å prøve seg frem. Når det gjelder Klipsch, ser de ok ut og jeg har hørt at de skal låte veldig bra. Når det gjelder de nye fra Dali, er disse mer ukjente for meg. Er det noen merker som er spesielt tungkjørte, og som gjør det vanskelig for noen av de receiverne jeg har satt opp å kjøre de?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    285
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

XTZ og SVS

Har to anbefalinger av høttalermerker jeg vet gir mye for pengene.

1. XTZ 99.36 og XTZ 99.26.
    XTZ 99.36
    XTZ 99.26 i sort pianolakk

2. SVS-MTS serien.
    L-Sound - SVS MTS-01

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her ville jeg tatt en titt på Monitor Audio RS-serie. Kan absolutt anbefales som en god allrounder med høy waf. Spiller også veldig bra sammen med Yamaha RX-V3800.
    På et fullt oppsett er det somregel litt rabatt å hente også hos denne butikken

HI-FI Huset AS - Forsiden
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Monitor har jeg ikke hørt på, men vil se nærmere på de hvis du mener de er et godt kjøp.

Har nylig fått anbefalt den nye Onkyo 906 fremfor Yamaha, fordi den er mer oppdatert på maskinvaren og på mulighetene.

Har også fått beskjed om at det ikke er påkrevet med en sub hvis jeg kjøper Klipsch RF-82 fordi de har en veldig god bass. Jeg har hele tiden godt ut i fra at hvis jeg skal ha den gode filmfølelsen, må jeg ha en sub. Hva tror dere, og har dere evt noen gode forslag?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt RF82 fra Klipsch, men har du en normal stue vil jeg tro at du hever filmfølelsen et par hakk med en dugelig sub, selv om det sikkert er trykk i bunnen på de Klipshene også.

Monitor Audio har fått mye god kritikk i det siste, absolutt verdt å lytte på om du har muligheten.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville nok ha valgt en sub i tillegg. Da slipper du å tukte framhøyttalerene mer enn nødvendig også. En XTZ eller en rimlig SVS vil nok gjøre susen i mange år fremover

Harald

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har Blu-Ray eller har tenkt på det i fremtiden så kjøpe en reciver som decoder HD lyd codec.

(som spillerene du har vurdert klarer > Denon AVR 3808, Yamaha RX-V3800 og Onkyo TX-SR805 )

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er frontene, Klipsch RF-82 og bakhøyttalerne, RS-52 bestilt. Skal ha centeren til Klipsch også, men er usikker på sub. Så på SVS pb 12 plus, men den ble altfor stor å ha i stua. Noen som har gode forslag, og er det noen som kjenner til sub fra Klipsch?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en SVS tube? De tar ikke mye gulvplass, og den minste er heller ikke veldig høy.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch RT10d er en veldig god sub som er enkel å plassere i rommet
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir nok en XTZ 99 W12 sub i pianolakk. ( er det noen som vet om en annen sub i pianolakk som er et bedre alternativ, er jeg lydhør). Den kvinnlige delen av famililen er på banen, og her gjelder det å gi og ta, og ikke minst - velge sine slag.

Problemet nå er å finne en center, - i pianolakk, som fungerer bra med RF 82 front og ZTX sub. Nå begynner det virkelig å bli vanskelig!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    285
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en av de få jeg kjenner til i sort pianolakk..

Infinity Classica CC225 Sort blank - Netshop.no - pc data foto minne digital

Newcomer ulyd sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er flere her på forumet som bruker senter fra Swans. Og jeg mener å huske at disse kommer i en meget lekker finish. Nå er jeg usikker på hvilken pris disse ligger på, men det er flere her inne som har swans senter og Klipsch fronter, så det burde vært mulig å få en mening derfra.

Jeg tror også du gjør klokt i å ta med en sub. Jeg har Yamaha sin rx-v1800 receiver og Klipsch RF-82 høyttalere, og selv om disse gir godt med trykk og bass, løfter bruk av sub på film helt klart opplevelsen flere hakk.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •