Romkorreksjon og lytteposisjoner

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Romkorreksjon og lytteposisjoner

Romkorreksjon er jo i vinden om dagen. Yamaha RX-V1400 banet vei for entusiastene på konsumentbudsjett, og nå kommer turen til vanlige konsumenter med RX-Vx50-modellene. I tillegg lanserer Denon den nesten myteomspunne 3805 med romkorreksjon.

Jeg vil heve meg litt fra disse konkrete produktene og stille et spørsmål til dere som allerede har romkorreksjon:

De fleste romkorreksjonssystemer bruker en (1) målemikrofon for å tune lyden i et bestemt punkt (sweet spot). Hvordan blir da lyden i eventuelt andre posisjoner i rommet? Blir senterkanalen enda viktigere for de lytteposisjonene som ikke er sweet spot?
    Erfaringer?

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Romkorreksjon og lytteposisjoner

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Romkorreksjon er jo i vinden om dagen. Yamaha RX-V1400 banet vei for entusiastene på konsumentbudsjett, og nå kommer turen til vanlige konsumenter med RX-Vx50-modellene. I tillegg lanserer Denon den nesten myteomspunne 3805 med romkorreksjon.

Hmm, min kom jo ut lenge før Yamaha RX-V1400, og eg har romkorreksjon (Pioneer vsx-d2011)

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    De fleste romkorreksjonssystemer bruker en (1) målemikrofon for å tune lyden i et bestemt punkt (sweet spot). Hvordan blir da lyden i eventuelt andre posisjoner i rommet? Blir senterkanalen enda viktigere for de lytteposisjonene som ikke er sweet spot?
    Erfaringer?

Synes det er bra lyd på alle mine 3 plasser i 3 seteren, har stilt inn rommet med mikrifonen i øyrehøgde på det midterste setet.

Merker litt forskjell fra eine yttersetet til det andre, men er minimalt fra midten til ein av sidene i 3-seteren.

Edit : No sitter man jo ganske tett i ein sofa, lydforskjeller blir nok meir framtredende i eit rom der man har stoler med litt avstand mellom og eventuelt fleire rader med sitteplasser.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg for min del synes dette er kjempebra. Rommet mitt er helt håpløst nå, særlig med henhold til balansering av bassen, så jeg håper å få testet ut en RX-V750 når den dukker opp.

Newcomer erikk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig med spørsmålet; hvordan blir egentlig lyden i andre posisjoner i rommet...

Har en godstol som mesteparten av filmtittinga foregår i, men da må det flyttes litt på bord og slikt, noe som sperrer for sitteplass i deler av sofaen. Derfor har jeg ved sosiale sammenkomster flyttet "sweet-spot" til en 2-seter som jeg da okkuperer. Men, går det an å skifte enkelt mellom disse plasseringers romkorrigerte instillinger i forsterkeren?

Har en Yamaha RXV1400, og ser at jeg kan lagre et antall parameterinstillinger (rundt 10 tror jeg), men er dette også YPAQ korreksjonen, eller går de kun på DSP-parametre?
    Kunne selfølgelig sjekket dette selv, men dersom noen har prøvd, setter jeg pris på et hint....

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har større " sweet-spot " nå enn før jeg fikk 1400.

Har en veldig bred sofa ( se blidene fra hjemmekinoen min ) og jeg kan sitte lenger ut på sidene uten at lyden degraderes enn jeg kunne med min gamle HK AVR 5500.

Har fått kommentarer fra besøkende som går på det samme:
    Så og si like god lyd om man sitter i enden av sofaen som på midten.

Hvorfor dette skjer vet jeg ikke, men det er ett faktum hjemme hos meg.

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager å si det men disse reciverne kan ikke rette opp de akustiske problemene du har i rommet ditt.
    De kan hjelpe noe og skjule noe, men ikke tro at de kan gjøre underverker. Det må minst tre mikrofoner til for å måle akustikken og equlize et rom ordentlig. Både Lexicon og Denon har innsett dette og derfor ikke tilbudt dette, men Denon har nå gitt etter for etterspørselen og sunket til Pioneers nivå. :cry:
    Det disse reciverne hovedsakelig gjør er å sette avstand til høytalere, høytaler størrelse (crossover) og volum, dette er selvfølgelig bra og sparer deg for litt jobb.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magking
    Beklager å si det men disse reciverne kan ikke rette opp de akustiske problemene du har i rommet ditt.
    De kan hjelpe noe og skjule noe...
    Skjuler de problemer så må vel det sies å være til hjelp. Det er jo en grunn til at det finnes equalisere vet du. Selv om det på mange måter er en moteting.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magking
    De kan hjelpe noe og skjule noe, men ikke tro at de kan gjøre underverker. Det må minst tre mikrofoner til for å måle akustikken og equlize et rom ordentlig. Både Lexicon og Denon har innsett dette og derfor ikke tilbudt dette, men Denon har nå gitt etter for etterspørselen og sunket til Pioneers nivå. :cry:
    Det disse reciverne hovedsakelig gjør er å sette avstand til høytalere, høytaler størrelse (crossover) og volum, dette er selvfølgelig bra og sparer deg for litt jobb.
    Dette stemmer ikke helt magking, for de nye romkorreksjonsystemene justere også hele frekvensområdet til hver enkelt høyttaler får å korrigere for problemer i rommet.
    Selvsagt er det bedre å bygge det ultimate lytterommet, men det er utopi for 99,9 prosent av befolkningen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et luretriks som imidlertid er tidkrevende er å sette opp mikrofonen, måle, justere og notere. Deretter forsøke en annen mic-plassering. Måle, justere, notere.

Så flytter man høyttalerne og gjentar prosedyren. Den plasseringen som gir minst avvik mellom målingene i de forskjellige lytteposisjonene bør være grunnlag for å kjøre korreksjonen.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har et godt poeng der. Det kan selvsagt fort bli slik at man kaster inn høyttalerne, kjører romkorreksjon og regner med at alt blir bra.
    Det er viktig å ta jobben med å optimalisere før en bruker slik hjelpemidler som romkorreksjon.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men husk at det som er optimalt gjerne kan være den plasseringen som låter mest likt i de forskjellige lytteposisjonene, og ikke den som nødvendigvis låter best i "sweet-spot"

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •