Aktiv deling med EQer på PC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Aktiv deling med EQer på PC

Har tenkt på dette helt siden noen forklarte meg alle ulempene med delefiltere i høyttalere.

Oppsett
    En PC med tre USB DACer. Lyden deles allerede i PCen med en EQ til hver DAC. Lyden fra DACene går inn i hver sin stereoforsterker og videre til to 3-veis høyttalere.

Delefrekvenser og lineæritet

Dersom man så måler høyttalerne i et rom helt uten lydrefleksjon (eller kanskje midt ute på et jorde), kan man justere EQen på PCen for eventuelle ulineære høyttalerelementer.Eller kanskje det finnes en bedre måte? Man kan også leke seg fritt med delefrekvenser. Jeg kan ikke dette med dB/okt i delingen men det er det sikkert noen andre som kan?

Pris
    3 stykk DIY USB DACer er ganske billig
    3 stykk t-amp eller Music Angel kt88 er også billig
    Et par høyttalere er også billig

Vil tro man kommer rundt 20k dersom man kjøper brukte gode høyttalere.
    I et godt dempet rom med riktig plassering vil vel et slikt oppsett kunne spille nærmere perfekt og ikke minst høyt.

Følsomhet
    Dette vil jo gi høyttalerne ekstrem følsomhet? Sitter å fantaserer om hvilke muligheter dette gir. Jeg kan ikke dette med dB/okt i delingen men det er det sikkert noen andre som kan? Dette gir jo mulighet for å utvide på samme måte med subber også.

Noen som har forslag til passende DACer, høyttalere, forsterkere?
    Jeg vil helst ikke diskutere om det går an, men hvordan.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Punktet du ikke nevner er software.. Det er her det strander for mange i dag.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja med riktige drivere, programvare og musikk i lossless. Trenger inspill til egnede programmer også. Vil for eksempel programmet til squeezebox være egnet? Hadde vært digg å kunne styre det hele med den fjernkontrollen..

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    f

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audiolense XO ser spennende ut. Kan det brukes til aktiv deling i software?

Jeg tror Squeezecenter kan brukes til å spille rett på pcen også. Noen som kan bekrefte?

Ser for meg at det går an å kutte vekk alt man ikke skal spille på hvert element med en EQ på PCen til hver DAC (lydkort). Hver DAC har jo to kanaler. Man bruker da en DAC til diskant, en til mellomone og en til bass. Vil det være mulig å gjøre det på denne måten eller vil signalet bli kuttet for brått? må det være overlapping?

Sant nok at man ikke får høyere følsomhet enn elementene har, men man slipper jo delefilteret som stjeler en del av følsomheten.

Det med å justere eq for høyttalerne ute på et jorde har med hva jeg har lest om romkorreksjon. Blandt annet her. "Romkorreksjon er fintuning". Det kan selvførgelig brukes etter at høyttalerne er justert så de er mest mulig lineære i seg selv og plasseringen og dempingen i rommet er bra.

Da mangler jeg bare 3 DACer, 2 stk. Music Angel kt88 og et par tre veis høyttalere.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    f

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har som nevnt egentlig tenkt ut denne metoden for lenge siden. Det er jo helt logisk! Dersom man skal forringe lyden minst mulig gjelder det å eliminere flest mulig komponenter. I et slikt oppsett er det bare justering av eq og deling, dac, forsterker, elementer, konstruksjon av høyttaler, kostruksjon av rom og plassering som setter grensene. I et vanlig stereo anlegg derimot skjer all signalbehandling etter D/A konverteringen. Det er faktisk helt sprøtt å tenke på!

Uansett, poenget er at andre har tenkt helt likt: link

Etter min mening er dette den eneste måten man kan sette sammen et anlegg der man har kontroll over alt. Lydsignaturen endres enkelt i software EQen, så slipper man å kjøpe preamper og cdspillere til ti-talls tusen hver gang man er misfornøyd. Når man har utstyret er det strengt tatt bare høyttaler og rom konstruksjon som er noe vits å oppgradere.

Jeg har skjønt at dette ligger en stund fram i tid. Jeg har ikke penger og kan alt for lite om konstruksjon av høyttalere, demping osv. Jeg gir meg selv 5 år. Imens kan jo dere som har penger prøve dere fram.

Newcomer BerntR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Student,

Du bør sjekke grundig ut hvordan det vil fungere med tre USB dac'er i parallell. Det er ikke sikkert det er plankekjøring å få det til å spille sammen. De fleste avspillingsløsninger er avhengig av å "se" ett lydkort. Det finnes løsninger rundt dette, men jeg er ikke sikker på hvor bra det fungerer.

Jeg vet ikke hvor mye en USB DAC koster, men jeg kan bortimot garantere deg at du får svært mye for pengene om du tar deg råd til LynxTwo som har 6 analoge utganger av meget høy kvalitet.

Hvis du tenker å kjøre dette fra laptop så er usb eller firewire nærliggende løsninger. Hvis du skal ha en desktop PC så skal du være klar over at enkelte motherboards nå leveres med 6-8 kanalers lydkort som har en lydvalitet som jeg mener holder samme nivå som habile CD-spillere. Og svært mye bedre enn mange DVD-spillere.

Forøvrig så kan jeg bare bekrefte dine mistanker om kost/nytte når det kommer til å erstatte cd + pre ++ med en PC og lydkort. Dette er en snarvei til mye godlyd for lite penger. Fordelene er så store at jeg vil tro at mange hi-fi produsenter skjelver i boksene om dagen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg er interessert i en slik løsning!

Tenker på å kjøpe meg 2 THE T.AMP E400 og en THE T.AMP S-75 der de to E400'drene vil drive mellomtone og bass og S-75 tar seg av diskanten. (fra thomann.de)

Hva må til, sånn helt konkret, for å få ut tre separate signal som kan manipuleres etter brukerens ønske fra pcen?

Jeg har og HDMI ut på pcen min, kan den brukes istedenfor?

Må du bruke tre DAC'er, koblet til hver sin respektive USB port, for å få ut disse signalene hvis du ikke har en annen løsning?

Sorry for at jeg drar opp en gammel tråd, men jeg er villig til å legge ned greit mye penger og tid for å få akkurat dette til å fungere!

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Storken
    Vel, jeg er interessert i en slik løsning!

Tenker på å kjøpe meg 2 THE T.AMP E400 og en THE T.AMP S-75 der de to E400'drene vil drive mellomtone og bass og S-75 tar seg av diskanten. (fra thomann.de)

Hva må til, sånn helt konkret, for å få ut tre separate signal som kan manipuleres etter brukerens ønske fra pcen?

Jeg har og HDMI ut på pcen min, kan den brukes istedenfor?

Må du bruke tre DAC'er, koblet til hver sin respektive USB port, for å få ut disse signalene hvis du ikke har en annen løsning?

Sorry for at jeg drar opp en gammel tråd, men jeg er villig til å legge ned greit mye penger og tid for å få akkurat dette til å fungere!
    Jeg tror Audiolense kan være en mulighet for deg. Står masse nyttig info i denne tråden på hifisentralen. Audiolense med et godt lydkort skal kunne gi deg full kontroll
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, Audiolense XO i kombinasjon med flere muligheter av hardware burde fungere helt fint.

f.eks Audiolense XO og ett av Lynx kortene som har opp til 6 utganger så har du en god del muligheter.

Det fungerer sikkert med et greit hovedkort med 4 pci-porter, og så bruke rimeligere lydkort også. Både Windows XP/Vista og Audiolense takler flere lydkort.

Vel, BerntR har helt sikkert et godt forslag til deg.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde en solid dose med USB-support i forrige uke, og det er hverken gøy kunden eller meg når det tar timevis med nesten blind prøving og feiling for å få det til å fungere sånn nogenlunde. Det er som om den gode brukeropplevelsen smuldrer hen etterhvert som man svelger den ene kamelen etter den andre. Hvis noen kommer til meg med flere USB-dacer som de ønsker å synkronisere så tror jeg at jeg må kaste inn håndkleet:wink:

Mange USB-kort er skrevende å få til å fungere på helt vanlig vis, og det rapporteres stadig vekk om driverproblemer som har store konsekvenser.

Bevares, det finnes både gode og dårlige USB-drivere. Benchmark1 Dac USB ville jeg aldri nølt med å ta i bruk, og det finnes andre også som har gode drivere. Men hvis man shopper for det nyeste, billigste kortet med fantastiske specer og USB-utgang - og ikke finner noen som bruker det på omtrent akkurat samme måte med gode erfaringer - så tar man sjanser. Det er mange USB-lydkort som får problemer når man forsøker å sette dem opp i multikanalsavspilling. Og det å lage gode driverløsninger til USB-kort synes å være en større oppgave enn mange hifi-produsenter makter.

Når man har plundret en uke eller fire med å forsøke å sende vanlig musikk gjennom systemet så er det ikke lengre like viktig med de få tusenlappene man sparte på et billig kort.

Gjør hjemmeleksa med Google og Yahoo på forhånd hvis du går for USB. Jeg ville aldri gått for et USB-kort med mindre jeg skulle ha det til en laptop. Det har jo ingen tekniske fordeler: 1) benytter SPDIF-protokollen 2) har ikke galvanisk skille 3) benytter seg av en multipurpose windows usb driver som medfører båndbreddegegrensninger og nok sikkert også er roten til mange driverproblemer.

Hvis man skal benytte en stasjonær maskin som allikevel har PCI-slot så er USB egentlig siste sort. Kjøp et kort med skikkelig digitalutgang hvis du ikke vil ha dac'ene inni PC-en. For de som vil ha en løsning med flatbanket plugg så finnes det også Firewire-kort av meget bra kvalitet.

Hva som blir tilleggsutfordringene når man så skal forsøke å synkronisere flere USB-kort tør jeg ikke en gang tenke på. Jeg tror i alle fall man skal være både trygg, utholdende, vite litt hva man holder på med og egentlig like PC-troubleshooting før man setter opp en løsning med flere lydkort. Med mindre en slik synkroniseringsmulighet ikke allerede er innebygd.

Men hvis noen her tar spranget og lykkes med et slikt oppsett (for det er helt sikkert mulig), så håper jeg de deler gode erfaringer med oss andre.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [f

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vel helst ESI som burde føle seg truffet i ditt tilfelle. Men de er ikke de eneste - og du er ikke den eneste som har vært utsatt for overraskelser.

Det å drive support er jo en grei avveksling og en fin anledning til å bli litt bedre kjent med hyggelige hifi-entusiaster på. Men det skal helst være en happy ending. Vi får håpe det går seg til til slutt.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    f

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jo vært ypperlig om det ble postet noen skikkelige suksess-historier også innimellom, så hvis der har sett de, post gjerne en link så man kan tråle litt info! :wink:

Newcomer Score sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Xo

Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Hadde jo vært ypperlig om det ble postet noen skikkelige suksess-historier også innimellom, så hvis der har sett de, post gjerne en link så man kan tråle litt info! :wink:
    Her er et bra sted å begynne diyAudio Forums - A how to for a PC XO. - Page 1

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt i disse rettninger når det gjelder carputer og avspilling av musikk i bilen selv.. er bare å få plass til et PCI-kort.
    Får titte litt mer på jobben, se hva slags kort jeg kan bruke.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En nordmann som har fått det til: Link Det står mer på hifisentralen.no