Apple Lossless vs FLAC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer telecaster sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Apple Lossless vs FLAC

Har kjøpt meg en Squeezebox Transporter, utrolig lyd ut av den boksen ! :-D
    Jeg har i lang tid brukt iTunes og rippa til Lossless og er veldig i bedaring om jeg skal gå over til FLAC?

iTunes og lossless er jo kjempeenkelt, har testa litt med FLAC, bruker Mac og
    valgte da å rippe med Toast9, men det er jo mye mer styr og jeg er enda ikke
    helt overbevist om at lyden blir så mye bedre? Kommentarer?

Opplever også et Transporteren gir sykt mye bedre lyd på MP3, selv 128, enn
    det å spille de samme filene gjennom iTunes og AppleTV.

Har en Pioneer SC-LX90 forsterker.

Sitter enda i tenkeboksen og tar mer enn gjerne tips......

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du hører forskjell mellom apple lossless og FLAC er det noe feil. Begge skal gi identisk resultat. Det er imidlertid gode grunner for å velge FLAC fremfor Apple lossless, men lydkvalitet er ikke en av dem.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Hvis du hører forskjell mellom apple lossless og FLAC er det noe feil. Begge skal gi identisk resultat. Det er imidlertid gode grunner for å velge FLAC fremfor Apple lossless, men lydkvalitet er ikke en av dem.
    Loss less heter det... Kvantiseringsstøy og dekodingsartifakter er ikke-tema her derfor sammenfaller min konklusjon med Marsboers.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av telecaster

Har en Pioneer SX90 forsterker.

...
    Hmmm, når du bruker iTUNES, hvordan sender du lyden videre til forsterker?

Du bruker Squeezebox så henter den lydfilen digitalt fra PC og det sitter en DAC i Squeezebox som konverterer de digitale signalene til analoge.

Hvis du hører forskjell på samme sang i MP3 format så vil jeg tro det er DAC'en i PC'en din som er dårligere enn i Squeezebox'en.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...spille de samme filene gjennom iTunes og AppleTV.
    iTunes OG AppleTV? Bruker du trådløs overføring til aTV? Har du disablet "krysstoning", "lydforbedring" og "lydjustering" under iTunes avanserte valg?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Hmmm, når du bruker iTUNES, hvordan sender du lyden videre til forsterker?

Du bruker Squeezebox så henter den lydfilen digitalt fra PC og det sitter en DAC i Squeezebox som konverterer de digitale signalene til analoge.

Hvis du hører forskjell på samme sang i MP3 format så vil jeg tro det er DAC'en i PC'en din som er dårligere enn i Squeezebox'en.
    Yess DAC´en i Squeezbox Transporter er nok mange hakk vassere enn den som sitter i Pioneeren. Det er jo hele meningen med boksen forresten. :-D

Før Transporteren så hadde jeg følgende signalvei, Mac (iTunes) til AppleTV over trådløst, AppleTV til Pioneer digitalt over HDMI, DAC i Pioneeren.

I dag, Mac(Squeezecenter) til Transporter over trådløst nettverk, DAC i Transporteren, analogt til Pioneeren.

Jeg har ikke noe stort behov for å bevare filene for ettertiden så Apple Lossless er helt ok for meg, derfor tenker jeg at jeg blir der.

Men nok engang, Squeezebox Transporter er en unik boks!!!!

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Loss less heter det...
    Bare for the record, det ser ut til at både Wiki og de fleste leverandører er uenig med deg der, :-)
    her er et sitat fra Wiki:
    Lossless data compression is a class of data compression algorithms that allows the
    exact original data to be reconstructed from the compressed data. The term lossless is in
    contrast to lossy data compression, which only allows an approximation of the original data
    to be reconstructed, in exchange for better compression rates.

Lossless data compression - Wikipedia, the free encyclopedia

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man bruker ikke ITunes til å sende lyden til Transporter, man bruker SqueezeCenter, egentlig, men ikke så viktigt....
    Har du ingen grunn til å skifte til flac ser jeg ikke hvorfor du overveier det, men du kan jo bruke begge deler om du vil.
    Du kan rippe til flac, og det blir lagret i din musikk i dine dokumenter hvor SqueezeCenter så henter det. Laster du ned fra f.eks. Linn i flac 24/96 lagres også dette slik. Alt kan du bladre deg frem til med fjernkontrollen.
    En god grunn til å fortsette med Apple Lossless i ITunes er jo ITunes sitt bibliotek...
    ITunes kan også spille flac nå, søk litt på nettet for info.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    ITunes kan også spille flac nå, søk litt på nettet for info.
    For de som ønske å utforske det finnes info her:

How to play .flac files in iTunes - Simple Help

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AppleTV til Pioneer digitalt over HDMI, DAC i Pioneeren.
    Har du enablet Digital HDMI i aTVs meny? Eventuelt prøvd S/PDIF mellom aTV og receiver.

Ikke det, vil fro at DAC i Transporter er bedre enn receiveren...

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Har du enablet Digital HDMI i aTVs meny? Eventuelt prøvd S/PDIF mellom aTV og receiver.

Ikke det, vil fro at DAC i Transporter er bedre enn receiveren...
    Ja jeg har vært igjennom det meste men det er klart at Transporteren
    ruler, så nå er det veien å gå.
    Jeg skal etterhvert benytte Squeezebox Classic´en mot Pioneerforsterkeren
    og sette opp Transporteren mot MusicAngel´en, en god rørforsterker
    fortjener en god signalkilde.

For de som fortsetter å bruke AppleTV´en så er det lurt å følge dine råd i
    posten litt lengre opp i tråden.

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apple Lossless er noe ondskap som ikke har noen fordeler over FLAC. Itunes og Apple Ipod støtter ikke FLAC, men det er Apple sin feil. FLAC kan implementeres kosntadsfritt, uten royalites. Det er en åpen standard, mer enn man kan si om ALAC.

Bruk Rhythmbox eller Amarok istedenfor Itunes
    Bruk rockbox hvis du har iPod, da får du støtte for FLAC.

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingu
    Apple Lossless er noe ondskap som ikke har noen fordeler over FLAC. DAC-en i squeezebox holder ikke like god kvalitet som dem du finner i en gjengs reciever. Itunes og Apple Ipod støtter ikke FLAC, men det er Apple sin feil. FLAC kan implementeres kosntadsfritt, uten royalites. Det er en åpen standard, mer enn man kan si om ALAC.

Bruk Rhythmbox eller Amarok istedenfor Itunes
    Bruk rockbox hvis du har iPod, da får du støtte for FLAC.
    Dersom man er mac bruker er jo ALAC mye lurere å bruke da dette støttes native, og lossless er lossless. Jeg ville heller konvertet FLAC til ALAC, enn å knote med å få det til å funke i itunes.

Selvfølgelig burde FLAC også være støttet på mac og jeg er helt enig at det tullete av apple.

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet er jo hvorfor du skal knote med iTunes og orginal iPod firmware. De eneste plassene der ALAC er native og bedre ting mangler. Det er ikke tilfeldig.
    Andre plasser er det dårlig med ALAC-støtte, og da er du like låst til Apple som ALAC-filene dine. Du kan jo selvsagt transkode til FLAC, og det bør du gjøre snarest.
    FLAC har nemlig mye bedre støtte enn ALAC utenfor apples økosystem.

Når du bruker iTunes til streaming til transporteren så er det vel bare databaseindeksen du bruker? Man må vel fremdeles kjøre Squeezecenter/slimserver? Selv har jeg Slimserver kjørende på NAS med masse FLAC-filer.

Bruk rockbox som firmware på iPod-en, og bruk andre program på osx, eller ordne med plugin.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yess DAC´en i Squeezbox Transporter er nok mange hakk vassere enn den som sitter i Pioneeren. Det er jo hele meningen med boksen forresten. :-D
    Får du "sykt mye bedre lyd" selv med 128kbps så er nok løsningen på det snarere inni hodet ditt enn at DACen i Pioneeren er så mye dårligere.

Men det er jo flott at du er fornøyd!
    --
    Thorbjørn

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingu
    Spørsmålet er jo hvorfor du skal knote med iTunes og orginal iPod firmware. De eneste plassene der ALAC er native og bedre ting mangler. Det er ikke tilfeldig.
    Andre plasser er det dårlig med ALAC-støtte, og da er du like låst til Apple som ALAC-filene dine. Du kan jo selvsagt transkode til FLAC, og det bør du gjøre snarest.
    FLAC har nemlig mye bedre støtte enn ALAC utenfor apples økosystem.

Når du bruker iTunes til streaming til transporteren så er det vel bare databaseindeksen du bruker? Man må vel fremdeles kjøre Squeezecenter/slimserver? Selv har jeg Slimserver kjørende på NAS med masse FLAC-filer.

Bruk rockbox som firmware på iPod-en, og bruk andre program på osx, eller ordne med plugin.

Knote er vel feil ord å bruke til Itunes ettersom det etter min mening er det mest brukervennlige på markedet
    Nå har han også musikken i Apple lossless, så hvorfor begynne å "knote" med andre avspillingsprogrammer om han er fornøyd?
    Jeg er ihvertfall meget god fornøyd med Itunes-airport express-xindak dac5 løsningen min.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Får du "sykt mye bedre lyd" selv med 128kbps så er nok løsningen på det snarere inni hodet ditt enn at DACen i Pioneeren er så mye dårligere.

Men det er jo flott at du er fornøyd!

Ser at det kan misforståes, ved bruk av AppleTV brukte jeg IKKE DAC´en i Pioneeren, den holder nok mål i massevis.

Men det er historie nå, signalene går gjennom Squeezebox Classic via en Apogee Minidac i det ene oppsettet, og gjennom en Squeezebox Transporter
    med den innebyggde DAC´en i den, i det andre oppsettet, så AppleTVn er pensjonert.

Fremdeles er det ingen tvil om at Transporteren låter mye bedre enn
    AppleTV´n, men det gjenspeiles jo også i prisen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjøpt meg en Squeezebox Transporter, utrolig lyd ut av den boksen ! :-D
    Jeg har i lang tid brukt iTunes og rippa til Lossless og er veldig i bedaring om jeg skal gå over til FLAC?

iTunes og lossless er jo kjempeenkelt, har testa litt med FLAC, bruker Mac og
    valgte da å rippe med Toast9, men det er jo mye mer styr og jeg er enda ikke
    helt overbevist om at lyden blir så mye bedre? Kommentarer?

Har en Pioneer SC-LX90 forsterker.

Sitter enda i tenkeboksen og tar mer enn gjerne tips......
    Her er noe jeg er VELDIG nysgjerrig på om dagen. Hører du forskjell på å gjøre musikken fra Itunes>AppleTV med optisk kabel rett i din pioneer forsterker vs transporter og rett i pioneer forsterker??

Kjører du fra appletv med optisk kabel er jo det DAC i Pioneer som behandler lyden, da må DAC i transporter være betydelig mye bedre??

Sitter og vurderer kraftig om jeg skal kjøpe Linn Sneaky DS - eller bare kjøre ekspress med optisk inn i kvalitetsforsterker (som jeg allerede har). Hvilken merverdi gir en transporter/linn sneaky DS - i forhold til å bruke appleTV optisk i en kvalitets DAC>forsterker?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjør på en Airport Express --> en god dac --> amp.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjenoppliving av gammel tråd...

Angående forskjell i lydkvalitet mellom Transporter og Apple TV/Airport Express, er det to forhold som kan spille inn:

DAC. Transporter er kjent for å ha en svært bra DAC. DAC i receiver er ikke nødvendigvis på høyden, og DAC i Apple TV/APE er det definitivt ikke.

Innstillinger i programvare. Mange har faktisk aktivert "lydforbedring", equalizer o.l. i iTunes. Dette kan kanskje høres bra ut med et par dårlige PC-høyttalere, men blir helt feil om lyden kjøres gjennom et skikkelig hi-fi-anlegg. Slå det av!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •