Flac osv..Beklager knutinh

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 52
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Flac osv..Beklager knutinh

Hei

Er en audiofil bruker som er veeeeeldig glad i musikk. Startet tidlig med å legge inn alt jeg har kommet over i 320 Kb, men dette er jo ikke nok. Var noen som maste om hvorfor jeg ikke kjøre variabel bitrate så jeg slapp "susete lyd" ved stillhet i låta..og da begynte jeg å tenke litt..

Flac høres jo ut som en flott løsning ettersom harddisk er så billig at man får de slengt etter seg..

Har sett av Knutinh har laget en stoooor og omfattende guide (beklager bruk av mange e'er og o'er i innlegget, men dette gjør jeg for å legge trykk på disse ordene), men den er så lang og omfattende at jeg mistet litt fokus (forståelig nok sent på en lørdagskveld).

Her er min situasjon:

Sitter med et godkjent lydanlegg: Harman K avr355 og kirksaeter silverline 220høyttalere komplettert med en sub. Bruker squeezebox for å overføre lyden digitalt. Jeg vet med meg selv at jeg kommer til å anskaffe et high-end-anlegg i fremtiden og ønsker å være forberedt på dette. Så her kommer spørsmålene mine:

-Hva kan dere anbefale av flac til meg (finnes det noen standard- bruker selv winamp som avspiller og squeezenetwork som overføring til hovedanlegg) ?
    -Har jeg rett når jeg tror at alt jeg har lagt inn i 320 er bortkastet ettersom det ikke er lossless??
    -Finnes det noen flotte sider o.l. hvor man kan skaffe det man trenger i flac??

Dette er mitt første innlegg her inne, håper ikke dere blir støtt av at jeg skriver litt på tvers av hva andre innlegg har dreid seg om, lover å komme sterkere tilbake.

Med vennlig hilsen

Lars

Harmann/K avr355, Kirksaeter Silverline 220

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei larshoeg, og velkommen til avforum!

Sitat Opprinnelig postet av larshoeg
    -Har jeg rett når jeg tror at alt jeg har lagt inn i 320 er bortkastet ettersom det ikke er lossless??
    Hvis du mener at du hører forskjell på original CD og 320 kbs mp3, og du irriterer deg over det, så ja. Da tror jeg det er bortkastet.

Jeg har IKKE gullører, men kjører kun FLAC fordi da er jeg i alle fall sikker på at det blir identisk og jeg tillater meg ikke engang å tro at jeg hører forskjell.

Sitat Opprinnelig postet av larshoeg
    -Finnes det noen flotte sider o.l. hvor man kan skaffe det man trenger i flac??
    Eh... hva mener du her? FLAC-programmer eller selve musikken?

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hei larshoeg, og velkommen til avforum!

Hvis du mener at du hører forskjell på original CD og 320 kbs mp3, og du irriterer deg over det, så ja. Da tror jeg det er bortkastet.
    Second that! :-D

Når det gjelder å kjøpe (dvs last ned lovlig) i flac-format vet jeg om bare en:
    Bugge Wesseltoft

Tar gjerne mot tips om andre og mer omfattende steder å laste ned flac eller annet lossless materiale.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg måtte selv kaste alle mine mp3. En hører ikke vesentlige forskjeller på mp3 og orginal CD på en boomblaster, men med en god forsterker og detaljerte høyttalere så hører i alle fall jeg forskjeller nok til at jeg rippet hele min CD-samling til lossless flac.

Jeg begynnte med WMA, men måtte konvertere til FLAC når jeg la slimserveren på en linux-maskin.

Jeg bruker Exact Audio Copy og Foobar2000. Litt omstendelig å sette det opp korrekt, men du finner plenty med guider (språkpollution?) overalt.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv fikk jeg ikke dreisen på EAC. Fikk tips om Mediamonkey, og det funker kjempebra.

MediaMonkey » Free Media Jukebox, Music Manager, CD Ripper & Converter
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen til "de gales hus"....

Jeg er også blitt sånn FLAC-avhengig. Systemet er flott, enkelt og tapsfritt. Avspilling direkte fra PC er supert.

Men så har jeg iPOD/mp3 spiller som (enda) ikke spiller FLAC, og jeg har bruker derfor MediaMonkey som musikkprogram/avspiller på PC. Da kan jeg synkronsiere all musikk til iPOD/mp3-spiller og MediaMonkey konverterer FLAC til "insane" mp3 bitrate (320).

FLAC på nettet er vel ikke så veldig utbredt, ihvertfall på "lovlige" sider.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Selv fikk jeg ikke dreisen på EAC. Fikk tips om Mediamonkey, og det funker kjempebra.

MediaMonkey » Free Media Jukebox, Music Manager, CD Ripper & Converter
    Hva var det som gikk galt med EAC? Ble resultatet dårlig?

Litt knot (dvs 5 minutters jobb) å sette det opp, men funker som en drøm etter det. Synes JEG i alle fall.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er selv ganske kresen, men tar til takke med 256-320kbit om det ikke er kritisk musikk og/eller musikken er vanskelig å oppdrive i lossless. Ellers så går det kun i FLAC for min del.

Har testet på 196kbit, og det var ikke spesielt vanskelig å avsløre om innspillingen var av grei kvalitet. Har derimot ikke testet så nøye om jeg hører forskjell på 320kbit vs. FLAC. 320kbit begynner å bli veldig bra, så jeg er sannelig ikke 100% sikker på et slikt resultat.....det med 256kbit VBR testen på HFS friskt i minne.

Om ikke annet er det for følelsen sin skyld. Lagringsplass koster jo nada i disse tider.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hva var det som gikk galt med EAC? Ble resultatet dårlig?

Litt knot (dvs 5 minutters jobb) å sette det opp, men funker som en drøm etter det. Synes JEG i alle fall.
    Med den "guiden" jeg fulgte styrte jeg på over 1 time før jeg ga f....

Mediamonkey tok meg 3 min å komme igang med.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med den "guiden" jeg fulgte styrte jeg på over 1 time før jeg ga f....

Mediamonkey tok meg 3 min å komme igang med.
    OK. Det kan jeg forstå. EAC er alt annet enn strømlinjeformet.... PM sendt.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte fort vekk en kveld eller 2 på å lese meg til hvordan EAC best skulle settes opp og alt om Accurate RIP og en masse annet. Tålmodighet betaler seg. Jeg skulle tross alt rippe hele CD-samlingen min, og da skal det pokker meg gjøres ordentlig!

Streken i regninga var at jeg med EAC bare fikk til WMA, og måtte konvertere til FLAC med Foobar etterpå, men dette er en jobb jeg bare gjør sporadisk når jeg kjøper nye cd'er. Hadde jeg hatt slimserveren min på en windowsmaskin så hadde jeg kost meg med WMA.

Ellers må det vel være greit å ha backup'en til venners cd-samlinger?

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg brukte fort vekk en kveld eller 2 på å lese meg til hvordan EAC best skulle settes opp og alt om Accurate RIP og en masse annet. Tålmodighet betaler seg. Jeg skulle tross alt rippe hele CD-samlingen min, og da skal det pokker meg gjøres ordentlig!

Streken i regninga var at jeg med EAC bare fikk til WMA, og måtte konvertere til FLAC med Foobar etterpå, men dette er en jobb jeg bare gjør sporadisk når jeg kjøper nye cd'er. Hadde jeg hatt slimserveren min på en windowsmaskin så hadde jeg kost meg med WMA.

Ellers må det vel være greit å ha backup'en til venners cd-samlinger?
    Regner med at du mener WAV? WMA er jo den windows media audiodritten

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, alt som må gjøres i EAC for å få rippet til flac er:

Laste ned flac encoderen her:
    FLAC - download

Så sette opp følgende i EAC:

EAC --> Compression Options --> External Compression

1. Hak av for use external program for compression
    2. Velge User defined encoder i "Parameter passing scheme"
    3. Set file extension to .flac
    4. Lokaliser 'flac.exe' (Browse-knappen)
    5. Legge til følgende additional command line options (alt på en linje):
    -T "artist=%a" -T "title=%t" -T "album=%g" -T "date=%y" -T "tracknumber=%n" -T "genre=%m" %s

Bitrate, kvalitet og alt det andre har ingenting å si siden du har valgt ekstern dekoder så det er KUN det ovennevnte som må gjøres for å rippe i flac.

Skjønner ikke at dette skulle by på noen større problemer å sette opp for noen egentlig..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ønsker man å konverte til flere formater i samme omgang, f.eks flac og mp3 anbefaler jeg Mareo.
    http://www.webearce.com.ar/

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    Regner med at du mener WAV? WMA er jo den windows media audiodritten
    Du får WMA lossless også, som da er samme kvalitet som FLAC.

Men når det er sagt vil jeg påstå at det ikke er spesielt lurt å rippe til noen form for WMA, siden dette er et MS propieritært format som da ikke er spesielt fremtidsrettet (akkurat som apple lossless). Men det er jo det fine med å ha alt i et lossless format. Det kan når som helst reencodes til et annet format om det skulle bli nødvendig senere.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men siden det er snakk om til Squeezebox anbefales sterkt flac fremfor f.eks Apple lossless eller Wma lossless.

.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt sikkert ikke marsboer, men jeg fulgte en guide som var anbefalt her på forumet. (ikke be meg om å finne den igjen) Det fikk jeg bare ikke til. Nå skal det sies at min datakunnskap er meget begrenset, men akkurat hva det strandet på husker jeg ikke. Uansett hvordan man vrir og vender på det, så er det lettere å "sette opp" feks Mediamonkey enn EAC. Og flac blir det.

Alt er lett når man kan det....

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt sikkert ikke marsboer, men jeg fulgte en guide som var anbefalt her på forumet. (ikke be meg om å finne den igjen) Det fikk jeg bare ikke til. Nå skal det sies at min datakunnskap er meget begrenset, men akkurat hva det strandet på husker jeg ikke. Uansett hvordan man vrir og vender på det, så er det lettere å "sette opp" feks Mediamonkey enn EAC. Og flac blir det.

Alt er lett når man kan det....
    Mente ikke at du burde "forstå" dette av deg selv. Men man trenger kun de fem punktene over for å sette det opp, i henhold til "offisiell" dokumentasjon. Dette måtte jeg også lese meg frem til
    Guiden dekker sikkert en haug med andre ting også, slik at den "viktigste" biten blir vanskelig å skille ut for uinnvidde.
    Problemet med MediaMonkey er at jo at den ikke gir samme garanti for at rippen er OK som EAC - men det er jo ikke sikkert at du ser på det som noe problem.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg merker det er det jo et problem, men jeg tror ikke det skjer alt for ofte selv om det ikke er EAC. Jeg har rippet en god del, men ikke fått hørt noe særlig på det da SB Duet ikke har funnet veien i hus enda.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •