Flac osv..Beklager knutinh - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 52
    Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Du får WMA lossless også, som da er samme kvalitet som FLAC.
    Jepp! Men tviler på at han rippet til WMA lossless med EAC for så å gjøre det om til FLAC

Newcomer kablang sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Hmm, alt som må gjøres i EAC for å få rippet til flac er:

Laste ned flac encoderen her:
    FLAC - download

Så sette opp følgende i EAC:

EAC --> Compression Options --> External Compression

1. Hak av for use external program for compression
    2. Velge User defined encoder i "Parameter passing scheme"
    3. Set file extension to .flac
    4. Lokaliser 'flac.exe' (Browse-knappen)
    5. Legge til følgende additional command line options (alt på en linje):
    -T "artist=%a" -T "title=%t" -T "album=%g" -T "date=%y" -T "tracknumber=%n" -T "genre=%m" %s

Bitrate, kvalitet og alt det andre har ingenting å si siden du har valgt ekstern dekoder så det er KUN det ovennevnte som må gjøres for å rippe i flac.

Skjønner ikke at dette skulle by på noen større problemer å sette opp for noen egentlig..
    Kanskje ikke så fryktelig komplisert, men det finnes da enklere alternativer der det bare er å putte inn CD'n og klikke Rip. Jeg pusla litt med EAC + AutoFLAC for et år eller to siden, men fant fort ut at Winamp og dBpoweramp er to glimrende flac-rippere som har et veldig enkelt brukergrensesnitt. Begge er gratis og byr også på konverteringsmuligheter mellom de ulike lossless-formatene. Winamp finner cover art gratis også.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fem punktene jeg nevnte er en engangsprosedyre. Etter at ting er satt opp er det bare snakk om ett tastetrykk for alle påfølgende rippinger. Det tar under 30 sekunder å sette opp flac første gangen.
    I tillegg bør man sette opp directory og navnestrukturen man har lyst til å ende opp med, men dette er likt for alle rippere dersom man vil ha noe annet enn default.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kablang
    Kanskje ikke så fryktelig komplisert, men det finnes da enklere alternativer der det bare er å putte inn CD'n og klikke Rip.
    Du må ikke akkurat gjøre det over for hver CD du skal rippe, da vettu ;-)

Når du har satt opp EAC, så blir det jo en ett-klikks-greie å rippe CD'er etterpå.

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan si hva man vil om forskjeller mellom 320kps og lossless, FLAC eller annet. Men det jeg synes er mer avgjørende enn dette er den faktiske kvaliteten på innspillingene. Når man ikke lenger kan skylde på utstyret (les: high-end) finner man fort ut at det er store forskjeller i så måte. Ta f.eks. en av mine all-time-high musikalske favoritter: Live - Mental Jewelry. Fy SaT*N å dårlig innspilling. Her kan jeg love at det er INTET å hente på å gå fra 320kps til lossless. Egentlig synd at det er slik, for jeg likte FLERE cd'er før (før high-end utstyret mitt...). Nå er det blitt et spørsmål om studiokvalitet..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker wma lossless, Windows Media Audio Codecs. Uten matematisk datatap, så jeg er noe usikker på hva enkelte mener er galt med formatet. Bare å installere Windows, og med et par enkle valg i media player, så er det bare å sette inn en CD, de fleste CD'er finnes automagisk slik at bilder og trackinfo hentes, og så kommer CD'en ut igjen når den er ferdig ripper. Hvis man ønsker ulike entusiast-formater etterpå, kan man konvertere hele samlingen.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    Jepp! Men tviler på at han rippet til WMA lossless med EAC for så å gjøre det om til FLAC
    Jeg gjorde faktisk det dah! WMA fungerer utmerket det.

MEN.... Så kjøpte jeg meg Squeezebox og en server som kjører Suse. Dermed måtte hele samlingen over på FLAC. Jeg har ennå ikke funnet noen smart måte å rippe CD'er på direkte til FLAC hvor jeg også får fornuftig tagging av låtene, så derfor fortsetter jeg med samme metode.

Jeg gjorde forøvrig en god del flere innstillinger enn de Marsboer ramset opp. Ga meg ikke før alt var tweeket til min fulle tilfredsstillelse.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker også EAC og fulgte en meget enkel guide, og det fungerte greit. Nybegynnerflaks, kanskje? 8-)

Men jeg må spørre pnerbye, hva var du justerte på som gjorde det enda bedre, og hvordan merket du disse forbedringene? Lydkvalitet, lesefeil ... ??

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg husker ikke alt, men det er sykt mange haker en kan putte overalt i oppsettet. Ga meg ikke før jeg skjønte hva alt var. Alt er glemt nå, og det kan godt være jeg kunne klart med med punktene Marsboer ramset opp. Det var bare det at den guiden jeg fant på tidspunktet var noe mer omfattende. Hehe..

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg har ennå ikke funnet noen smart måte å rippe CD'er på direkte til FLAC hvor jeg også får fornuftig tagging av låtene, så derfor fortsetter jeg med samme metode.
    Hva slags avansert/spesiell tagging er det du savner da? Jeg savner ingenting taggemessig i mine EAC/FLAC-rips, men jeg vet helt sikkert ikke om alle avanserte tagge-muligheter.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg husker ikke alt, men det er sykt mange haker en kan putte overalt i oppsettet. Ga meg ikke før jeg skjønte hva alt var. Alt er glemt nå, og det kan godt være jeg kunne klart med med punktene Marsboer ramset opp. Det var bare det at den guiden jeg fant på tidspunktet var noe mer omfattende. Hehe..
    Det finnes ørten andre paranoid-innstillinger som gjerne dukker opp i guider på nett. Saken er at ingen av disse trengs å justeres for å oppnå strøkne ripper med FLAC uten feil.

Tagging tar EAC seg av automatisk ved å sjekke opp mot nett. Den eneste ulempen med EAC er vel at den ikke støtter album art så vidt jeg kan huske.

WMA-lossless kritiseres ikke fordi det er et underlegent format (kvaliteten er tilsvarende alle andre lossless formater vil jeg tro) men fordi det er et MS-only format som ikke er spesielt portabelt i forhold til open source formatet FLAC som dermed kan forventes å leve inn i dimman. WMA-lossless får problemer så fort MS finner ut at de vil fjerne/endre formatet. Eller hva om MS går konk?
    Ingen av disse tingene er jo spesielt sannsynlige med det første, men jo mindre knyttet man er opp mot en spesiell leverandør jo bedre er det, SPESIELT mtp slike ting som standardformater for ting man har en langsiktig plan for.

Newcomer kablang sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Du må ikke akkurat gjøre det over for hver CD du skal rippe, da vettu ;-)

Når du har satt opp EAC, så blir det jo en ett-klikks-greie å rippe CD'er etterpå.
    Ja det har du jo rett i ops:

Men jeg likte uansett ikke EAC like godt som Winamp og dBpoweramp, pga. at jeg måtte inn med AutoFlac og endel innstillinger i tillegg. Mulig man ikke trenger AutoFlac lengre (?) Mulighet for batch-konvertering vha dBpoweramp bare ved å høyreklikke på mapper eller filer i Windows Explorer synes jeg er supert. Veldig greit når du f.eks. vil dytte musikken inn på mobilen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kablang
    Ja det har du jo rett i ops:

Men jeg likte uansett ikke EAC like godt som Winamp og dBpoweramp, pga. at jeg måtte inn med AutoFlac og endel innstillinger i tillegg. Mulig man ikke trenger AutoFlac lengre (?)
    Jeg har aldri hørt om AutoFlac, så det er vel sannsynlig at dette er noe som ikke er nødvendig (lengere?).

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldrig brukt flac. Ikke er jeg paranoid eller super perfeksjonist, jeg ville bare ha det enkelt.
    Bruker ITunes som bibliotek og ripper. Velg Lossless, sett i cd´en, klikk ok og da er den ferdig på 5 minutter, med album cover, tags og alt automatisk. Neste takk....

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I EAC er prosedyren:
    1. Putt inn CD (hvorpå EAC automatisk laster ned tag-informasjon uten å trykke på noe som helst)
    2. Trykk på "MP3" knappen

Jeg fatter og begriper ikke hvor EAC har fått det på seg at det er så lite brukervennlig. Men uansett så er det jo opp til hver enkelt å bruke det programmet en vil. Men å bruke brukervennlighet som et argument for ikke å velge EAC virker litt forutinntatt for min del. Det å ha mange muligheter er ikke det samme som dårlig brukervennlighet. At man som en engangsinnstilling bør velge hvilken codec og filbane/filnavn man vil benytte er noe man må gjøre i alle programmer for å få det slik man vil, selv om svært mange også godtar standardinnstillinger uten å tenke mer over dette.

Det eneste som ikke lastes ned er album art, som for meg ikke er noe stort savn siden jeg sikkert på omlag 80% av alle cder jeg ripper manuelt må gå inn og sette inn et bedre og mer høyoppløst cover enn det som kommer via standard CD-database, enten ved å sjekke andre databaser, eller å legge covere inn manuelt fra andre plasser på nett (bruker forresten det geniale programmet mp3tag til dette)
    Men her kommer jo dette med perfeksjonisme inn da

Men selvfølgelig, litt mer jobb blir det jo med tanke på album art, men dette er en jobb jeg ønsker å utføre for å få ting best mulig likevel.
    Dersom du ønsker litt mindre jobb og få et litt dårligere resultat så ville det jo naturligvis være ønskelig om album art hadde kommet av seg selv.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører EAC versjon V0.95 beta 4, så det er sikkert mulig å oppgradere for å få til det jeg ikke fikk til i fjor. Jeg vil jo helst rippe rett til FLAC om det er mulig. Jeg må forøvrig gjøre "detect gaps", hente CD-info og kjøre rip + konvertere til FLAC i 4-5 trinn. Hvis det er så lett som Marsboer sier må jeg gjøre oppsettet mitt på nytt.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg henviser til funksjonalitet i den versjonen du benytter.
    Det med å gå automatisk å hente data på nett er en hake som må hakes av i EAC i konfigurasjonsinnstillingene.

Det som må gjøres for å oppnå ett-klikks EAC er dermed:

1. Sette opp at EAC skal bruke FLAC
    2. Aktivere automatisk henting av tag-info når CD puttes inn (husk å legg til e-post addresse i database-innstillingene)

I tillegg liker jeg at den ripper til riktig directory og filnavn struktur med en gang (Artist\Album (Year)\Track - Artist - Trackname i mitt tilfelle) så det endrer jeg også fra default.

Dette er alt som må gjøres for å ha et fullt funksjonellt ett-klikks CD-til-FLAC hvor du slipper å gjøre manuelle endringer i etterkant (med unntak av album art)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for mange gode svar!

Hei og takk for mange gode svar og guider for å gå frem - her var det mye erfaring å høste fra.

Er fortsatt litt i tvil på hva jeg skal gjøre. Har lagt inn veldig veldig mye mp3 og en del av det er utrolig vanskelig å få tak i. Har lånt og lagt inn 3-4 store cd-samlinger + min egen som teller en plass fra 3-400, så dette er litt av en jobb om jeg skulle går for flac.

Men igjen, takk for mange gode svar!!

Mvh

Lars

RolfBob
    Guest
    Interessant lesning dette..

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La nylig inn nyeste versjon av EAC, V0.99 prebeta 4. Har brukt EAC tidligere, men det er nå en stund siden. Nyeste versjon er mye enklere å sette opp enn før. Den guider deg gjennom det meste og har nå også FLAC encoderen med i innstall prosessen. Programet var satt opp og velfungerende i løpet av kort tid, så jeg vet ikke hvorfor EAC har fått rykte på seg for å være så vanskelig. Det er mulig at det rett og slett er for mange valg i programmet? Tidligere var det også mer komplisert å sette opp...

Det finnes forøvrig mange gode guider til programmet på nettet.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •