Ligger vi etter fagmessig eller er vi for små?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
  1. #1
    Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Ligger vi etter fagmessig eller er vi for små?

    er det forhandlernes feil? har nå lest rundt på div forum og tester i resten av verden og det er mange produsenter av elektronikk og spesielt høytalere som er stoooore i "resten" av verden som folk her inne ikke engang har hørt om hvorfor det??? er norge et alt for lite land og derfor ubetydelige for enkelte produsenter eller er vi uvitende.
    Startet denne tåden for og høre folks meninger.

  2. #2
    Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    rart om vi skulle være for små..Norge og norden er jo de landene som hyppigst bytter ut elektronik..I europa sammenheng vel og merke..
    Og så er jo nordmenn generelt kresne på utseende.. Ihvertfall blitt det med tiden. Fagmessig, så er vi nok der. Har nok litt med at forhandlere ikke tørr ta i ukjente merker i frykt for og ikke lykkes med salg.. Nordmenn hater jo å tape penger.

  3. #3
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    JA, Norge er på størrelsen med en middelstor by i USA, selvsagt er vi for små til å kunne ha rubb og rake tilgjengelig når barrierene for eksport til Norge er regnet som skyhøre for alle de som måtte vurdere dette. 5 års reklamasjon er en av verdens strengeste, så direkte etablering i Norge krevet tett oppfølging, og når volumet i tillegg er lavt er det mange som rett og slett finner på noe bedre å ta seg til...

    Samtidig er jo nordmenn selvsagt svært kjøpesterke, og nettopp derfor har vi såpass mange merker tilgjengelig til tross for våre høye importbarrierer, og det skal vi jo egentlig være fornøyd med...

    Jeg tipper, som med det meste annet, at globaliseringen vil gjøre stadig flere merker tilgjengelig i Norge fremover, men ikke nødvendigvis via lokale importører, men heller via store sentralaktører i Europa som Pixmania og tilsvarende, der i tillegg privatimporten fra USA og østen nok heller ikke kommer til å bli mindre, snarere tvert i mot. Jo større denne delen av handlemønsteret utgjør, des færre direkte etablerte aktører vil vi trolig få ettersom systemet for de fleste innen AV i dag er slik at den lokale aktøren må kanalisere selve produktsalget for å høste fortjeneste...

    Derfor; slik jeg ser det må enten Norge harmonisere reklamasjonsbestemmelsene med verden for øvrig slik at ikke lokale aktører sitter på langt høyere kostnader enn resten av verden (men det skjer jo aldri, de gode reklamasjonsbetingelsene er jo tross alt en gode også på en rekke produkter...), hvis ikke må vi akseptere at stadig færre merker vil være direkte representert her i Norge. Spørsmålet er selvsagt om det er noe poeng med direkte representasjon, men på en del produkter er nok det avgjørende...

    Vi entusiaster, som kjøper nisjeprodukter som i mange tilfeller ikke vil kunne tilbys til tilstrekkelig konkurransedyktige priser slik systemet funker i dag, må nok belage oss på stadig mer import eller parallellimporterte varer. Parallellimport er jo selvsagt en annen side av dette; men hvorvidt dette kommer til å vedvare i kraft og størrelse avhenger jo gjerne også av hvilket volum som kanaliseres hit til landet. Her er det mange muligheter, det er jo mulig en ny "Komplett.no" for AV vil kunne klare å ta opp konkurransen med aktører som Pixmania og andre utenlanske aktører og dermed i teorien kunne gi norske forbrukere i pose og sekk; full reklamasjon og bredt utvalg. Dette er på ingen måte en selvsfølge selvsagt, AV koster langt mer pr. enhet enn typiske datavarer, så det vil kreve en temmelig kvalifisert aktør hvis dette skal kunne bli virkeligheten i morgendagens AV-marked. Samtidig ser en jo konturene av dette hos flere av de større nettbutikkene i Norge nå, men utvalget er jo fremdeles for oss entusiaster fremdeles alt for begrenset...

    Samtidig, forsvinner en del av de lokale importørene vil nok disse erstattes av regionale (ikke nødvendigvis lokalisert i Norge) markedsføringskontorer som har som oppgave å understøtte og underbygge merket i landet, da mer eller mindre uavhengig av hvordan logistikken fungerer.

    Vanskelig spørsmål, derav langt svar...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •