Skal kjøpe meg anlegg, dynavoice og yamaha.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal kjøpe meg anlegg, dynavoice og yamaha.

Hei!
    jeg har tittet litt rundt om på internett og lest endel på forumet her, og funnet meg en liten handlekurv jeg lurer på å investere i.

Men først vil jeg gjerne høre fra dere om dette er noe å bruke pengene mine på, eller om det finnes bedre løsninger til ca samme prisen.

Anlegget skal brukes hovedsaklig til å spille musikk på. Men det skal også være ok og se film/tv og å spille konsoll/pc med det.

Forsterker: Yamaha RX-797 eventuelt: XTZ Class A100 D II
    Høytalere: Dynavoice M-65
    CD-spiller: Yamaha CDX-397
    Føtter til høytaler: Outriggers
    Kabler: Proson 2,5mm2 ca 6 meter totalt.

Dette gir da en pris på ca 10 000.

Det jeg sitter og tenker på er om forsterkeren kan være litt overkill? ops: ...
    Og om hvor viktig kablene egentlig er. Kabler fra CD til forsterker og til TV/PC/konsoll osv har jeg fra før av.

Så vidt jeg kan se er det ikke noen optisk/digital inngang på forsterkeren. Skulle gjerne ha hatt det. Da med tanke på å koble til PC med heller dårlig lydkort. Hva mener dere om det? Funker det med vanlig tilkobling?
    Jeg er ikke så ekstremt kresen på lydkvalitet. Men litt er jeg jo :razz:

Tusen takk på forhånd! Supert forum

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rent umiddelbart vil jeg si at du på sikt vil ha mere glede av en surround receiver. Da kan du koble til en center, en sub og surroundhøyttalere senere.
    Du får også digitale innganger og HDMI innganger i de fleste tilfeller.

Tipser deg om å lese siste utgave av Lyd&bilde hvor de har testet 4 gode surround receivere (med HD lydmulighet) til overkommelig pris.

ps! man kan aldri få for stor forsterker - "overkill" -

Newcomer Mjolnir sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Visst det er stereo du er ute etter så, kjøpr heller for stor forsterker, en en for liten.

Mellomtonen i paret jeg testet gikk fort(sprenkt) med for liten forsterker.

Men med Hegel sin H200 med sine 200 potente watt spillte de meget bra.

Høytalerene er et kupp til prisen å være...

Lykke til.

Ps, angående kabler, kjøp gode kabler med gode spader/bananplugger.
    Mye bra til en rimelig penge der ute.

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte akkuratt en Yamaha RX-V663 forsterker, og bruker de på mine M-65 høytalere.

Og må si jeg er imponert over lyden. god og klar, samt kraftig!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var mest stereo jeg tenkte på. Er egentlig ikke så begeistret over den surrounden egentlig. Blir ikke så fantastisk mye bedre filmopplevelse at det er verdt det. De fleste filmene har elendig surround-lyd uansett. Men det må sies i samme åndedrag at de filmene som har tatt seg tid til å lage god surround-lyd er helt konge og se på med bra anlegg. Men det kan jeg gjøre hos kompiser.

Og, i tillegg, er jeg av den oppfatning av at dedikerte stereoforsterkere har bedre lyd enn surroundforsterkere til samme prisen, men jeg kan selvfølgelig ta feil. Kan lett karakteriseres som n00b innen dette feltet.

Jeg skal sjekke siste lyd&bilde, og lese der Takk for tipset!

Det med kabler, er det mye bedre og kjøpe ferdige kabler? eller kan jeg fint kjøpe metervare og plugger og lage kablene selv?

Noen som har noe å si på om den ene forsterkeren er bedre enn den andre? (XTZ'en hadde digitale innganger såg jeg)

Tusen takk for raske gode svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde vært fett med litt mer tilbakemeldinger før jeg punger ut 10 000 på noe jeg har svært liten peiling på.

Jeg har ikke helt bestemt meg om jeg skal ta Yamaha'en eller XTZ'en.
    (jeg tror digitale innganger vil hjelpe ganske mye på lyden siden den ofte vil komme fra dårlige sendere som datamaskin, konsoll, CD, DVD)

Og hvordan er stereorecivere til 5000 kr i forhold til surroundrecivere til samme prisen?

Hvilken tilkobling har Dynavoice M-65?

Skal jeg kjøpe ferdig-kabler, eller skal jeg kjøpe metervare og plugger selv? (som nok blir litt billigere)

Kan det tenkes at XTZ 89 Front, er verdt 300 kr mer?

Om jeg er helt på bærtur her, og/eller om det er noe annet som kan anbefales så hadde det vært kjempefint om du kunne skrive litt om det

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp høyttalene, men ikke kjøp en ny stereoforsterker i denne prisklassen. Kjøper du brukt får du mye mer for pengene.
    Feks:
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=36279&cat=13
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=35853&cat=13

Nå var det lite å velge i på torget, men om du vil kjøpe brukt så kan du sikkert få flere tips her på forumet. Brukt innen forsterkersegmentet er helt klart mest lønnsomt i denne prisklassen.
    Man kan få en forsterker til nesten en tredjedel av prisen, bare fordi den er 5 år gammel. 5 år på en stereoforsterkerer ikke all verden. Mine er 1988 og 1995

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •