forslag til plasserring av rockwool plater

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

forslag til plasserring av rockwool plater

Hei jeg har bestemt meg for og gå til anskafelsse av rockwool plater, men er litt usikker på hvordan jeg burde plassere disse.

Romet jeg har er 3,2 meter bredt 3,9 meter langt og 2,4 meter høyt. Høytalerene har jeg plassert på bre siden 45cm fra sidevegg og 55cm fra bakkvegg

Jeg har hovudsaklig tenkt på 2 eller eventuelt 4 50mm/75mm
    plater dersom det er nødvendig. men har alle de ulike fagene de same egenskapene? burde jeg velge naturell, hvit eller svart?

setter pris på innspill

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes en relativt enkel metode:
    Få en person til å plassere/holde et speil helt inntil sideveggen og bevege det helt til du ser höyttalerne i speilet mens du sitter i sweetspot. Der kan du plassere en plate for å ta seg av försterefleksjonene. Den samme operasjonen kan repeteres på den andre veggen, bak höyttalerne, bak sweetspot, i taket eller på gulvet for den saks skyld.:-D
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Det finnes en relativt enkel metode:
    Få en person til å plassere/holde et speil helt inntil sideveggen og bevege det helt til du ser höyttalerne i speilet mens du sitter i sweetspot. Der kan du plassere en plate for å ta seg av försterefleksjonene. Den samme operasjonen kan repeteres på den andre veggen, bak höyttalerne, bak sweetspot, i taket eller på gulvet for den saks skyld.:-D
    hvor langt opp fra gulvet bør de være? bør jeg henge de rett opp på veggen eller lage ben og sette de på gulvet?, mener jeg leste et sted at dersom platene fikk mer luft bak seg hadde de bedre effekt i bassomerådet?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dancemainia
    hvor langt opp fra gulvet bør de være? bør jeg henge de rett opp på veggen eller lage ben og sette de på gulvet?, mener jeg leste et sted at dersom platene fikk mer luft bak seg hadde de bedre effekt i bassomerådet?
    Jeg er langt fra noen ekspert på dette området, men jeg vil tippe at effektiviteten er höyest i det området bassport og elementene i höyttaleren er plassert.
    Hva som er best av å plassere på vegg kontra gulv vet jeg fint lite om.
    Jo dypere bass du skal dempe, jo tykkere plater må du bruke.
    Det er andre her som faktisk vet endel om dette, får jo håpe de tar seg en tur innom denne tråden.:-D
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Jeg er langt fra noen ekspert på dette området, men jeg vil tippe at effektiviteten er höyest i det området bassport og elementene i höyttaleren er plassert.
    Hva som er best av å plassere på vegg kontra gulv vet jeg fint lite om.
    Jo dypere bass du skal dempe, jo tykkere plater må du bruke.
    Det er andre her som faktisk vet endel om dette, får jo håpe de tar seg en tur innom denne tråden.:-D
    Er målet med disse platene å dempe etterklangen i rommet, eller er det å dempe førsterefleksjonene?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Er målet med disse platene å dempe etterklangen i rommet, eller er det å dempe førsterefleksjonene?
    Jeg er ikke noe ekspert på dette her. Målet er vell forsåvidt og generelt og få bedre lyd. Det vanligste er vell å dempe førsterefleksjoner? så det var vell det jeg tenkte på, er det at ulike frekvensen blir forsterket når det treffer hjørnet?
    er ikke noe ekspert på dette

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder hvor høyt platene skal plasseres så fikk jeg selv tips fra acoustic tuning i trondhjem om å plassere mine 80x120cm plater 40cm fra gulvet og opp. Dette da med B&W N803 høyttalere.

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hovedsaken er vel å dekke mellomtone og diskant.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •