Pioneer VSX-LX70 og romkorreksjon

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer Fisk1 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pioneer VSX-LX70 og romkorreksjon

Hei!
    Er det noen der ute som har en fornuftig forklaring hvorfor min forsterker ikke klarer å finne nøyaktig avstand til min SUB når jeg bruker medfølgende mic for å korrigereen faser/avstand og rom. Jeg har en JBL ES250 Sub. Den har ingen problemer (måler det opp på cm) med verken fronter, senter eller bakhøyttalerene..Den måler faktisk opptil en meter feil på Suben!!

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fisk1
    Hei!
    Er det noen der ute som har en fornuftig forklaring hvorfor min forsterker ikke klarer å finne nøyaktig avstand til min SUB når jeg bruker medfølgende mic for å korrigereen faser/avstand og rom. Jeg har en JBL ES250 Sub. Den har ingen problemer (måler det opp på cm) med verken fronter, senter eller bakhøyttalerene..Den måler faktisk opptil en meter feil på Suben!!
    Alle disse receiverne har vel mer eller mindre problemer med å sette korrekt avstand til høytalerne og suben, LX70 er vel egentlig en av de bedre...

Men det er jo ikke noe å bry seg om, du bare manuelt korrigerer til rett avstand og lever lykkelig resten av livet
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda jeg kan korrigere det manuelt, men det er hvorfor den ikke klarer suben? når den klarer alle de andre...kan grunnen være at subens utsignal (lyd) ligger mye lavere i frekvens enn de andre høyttalerne?

Intermediate Kimba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    625
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mhm

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fisk1
    Joda jeg kan korrigere det manuelt, men det er hvorfor den ikke klarer suben? når den klarer alle de andre...kan grunnen være at subens utsignal (lyd) ligger mye lavere i frekvens enn de andre høyttalerne?
    Ofte er det vel slik at det er noen reflekterende flater, eller rett og slett at det står ting i veien. Dette er ikke uvanlig.

På min så fikser den suben spot on.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å si det enkelt: Det kan hende at feil avstand er riktig avstand

Det er viktigere at det spiller i fase og låter bra enn at antall centimeter er riktig.

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avstanden til subben som LX70 sier er som oftes riktig. Det er pga fase og hvor lang tid det tar for lyden å komme fra høytalern og fram til deg (sweetspot).

Om frontene og subben har rett fysisk avstand kan det hørest ganske tamt ut i bassområde og spiller da ikke i fase. Om du da retter litt på avstanden på subben til du føler bassen treffer bedre og passer ilag med frontene har du da funnet den riktige avstanden. Synst ikke det skulle stått cm eller meter, men heller millisekund

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for oppklarende forklaringer. De høres jo logisk ut. Og da kan jeg godta de! Takk

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •