Høyttalerplassering i L formet rom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalerplassering i L formet rom

Jeg har et par DM683 høyttalere koblet til en XTZ 100DII. Sliter med å finne en plassering som gir god lyd. Når de står som på figuren, gir høyttalerene i hjørnet mye, men noe grøtete bass, mens den høyre gir relativt lite bass. Kan desverre ikke flytte høyttalerene så veldig mye ut i rommet, da rommet er i minste laget.

Har forsøkt å rotere møbler og høyttalere 90-grader mot klokken (i.e. sofaen med rygen ut i rommet). Da forsvinner all bass. Selv med en ekstra sub (Yamaha YST-SW315) blir det ikke noe futt i lydbildet.

Har prøvd å snu møblementet 180-grader, men synes ikke det gjorde særlig forskjell.

Gulvet er av parkett med få tepper, veggene av spon. Høyttalerene står nå på gummiføttene som fulgte med, stod tidligere på spikes.

Noen som har tips til høyttalerplassering, dempetiltak eller annet som kan forbedre lydbildet?

Jeg kan forsåvidt prøve å kaste elektronikk på problemet, f.eks ved å kjøpe en forsterker med Audyssey, men tror det er bedre å prøve å fikse rommet først.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er ikke ekspert p åslike ting, men om du hadde mulighet til å flytte høyttalerne 30-40 cm ut fra bakvegg og sidevegg hadde det nok hjulpet en del.
    Normalt vil tetting av bassporten også hjelpe litt på grøtete bass, men da oftest når de peker bakover. Kan være verdt et forsøk likevel.
    En liten bassfelle bak høyttaleren i hjørnet kan også brukes for å "suge" til seg den grøtete bassen.
    Akkurat den siste biten er jeg helt grønn på, så noen andre får utdype

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •