Lydkvalitet fra lydkort med digitale utganger.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydkvalitet fra lydkort med digitale utganger.

Jeg har et Auzentech X-Fi Prelude 7.1 lydkort, Auzentech, Inc. Sound Cards. Audio You Can Believe In. World First soundcards for Music, HTPC, and Gaming., i tillegg til det som er integrert på mitt EVGA 790i Ultra hovedkort.

Pc'en står koblet til anlegget som står i min signatur, og brukes mye til musiikk avspilling.

Det jeg lurer på er om det er noen forskjell i lydkvalitet fra lydkort når en benytter den coaxiale eller optiske utgangen. Da er det vel DAC'en i receiveren som prosesserer og bestemmer lydkvaliteten?
    (Er det best å bruke den optiske eller den digitale coaxiale utgangen?)

Det er heller ikke vits i å bruke den analoge utgangen fra Auzentech kortet, for DAC'en i Yamaha'en er vel bedre uansett. (?)

Lurer på å ta ut Auzentech kortet da jeg ikke trenger ikke de andre fordelene kortet gir (DD / DTS live etc) hvis stereo lyd er like bra fra det integrerte via digitale utganger...

Noen erfaringer, råd eller meninger rundt dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BigZ
    Det jeg lurer på er om det er noen forskjell i lydkvalitet fra lydkort når en benytter den coaxiale eller optiske utgangen. Da er det vel DAC'en i receiveren som prosesserer og bestemmer lydkvaliteten?
    (Er det best å bruke den optiske eller den digitale coaxiale utgangen?)

Det er heller ikke vits i å bruke den analoge utgangen fra Auzentech kortet, for DAC'en i Yamaha'en er vel bedre uansett. (?)

Lurer på å ta ut Auzentech kortet da jeg ikke trenger ikke de andre fordelene kortet gir (DD / DTS live etc) hvis stereo lyd er like bra fra det integrerte via digitale utganger...
    Jeg kjenner ikke alt utstyret ditt, men hvis du har en surroundreceiver så kan du spille av en dts-fil. Dersom receiveren greier å dekode DTS, så er det en sterk indikator på at du har "bit-perfekt" avspilling.

Det finnes sterke meninger om lydkvalitet over digitale utganger. Jeg er ikke sikker på om mine meninger vil hjelpe deg så mye, men her er de nå:

1. Det finnes digitale kilder som endrer på "bits & bytes", dette vil selvsagt kunne være hørbart (positivt eller negativt).
    2. Selv om samplene blir levert uendret, så er det en viss kobling mellom datatakten inn på DAC, og analogt signal ut av DAC.Litt naivt: Dersom kilden er 1% for sakte, så kan ikke DAC spå framtidige verdier, den må "henge med på lasset".
    3. Jeg kjenner ikke til blindtester hvor digitale kilder over spdif (med samme sample-verdier) beviselig har latt seg skille fra hverandre i det hele tatt

Uavhengig av hva jeg måtte mene og henvise til, så anbefaler jeg deg å ta en test og høre selv med dine ører og i ditt oppsett. Det er "fasiten" for deg. Husk gjerne at det er fort å la seg lure dersom man vet hva man lytter til.

-k

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den lydkilden (lydbrikke brikke hovedkort /Auzentech / eller om du må ha annet kort) som kan gi lyd ut fra det knutinth beskriver (bit-perfekt - ikke resamlet) vil gi deg beste lyd.
    At en lyd blir oppsamplet litt betyr ikke at du vil få hørbare forskjeller men blir den downsamplet ved enkelte lyder du avspiller er dette negativt.

En test om kort resampler eller ikke kan man gjøre med feks en DTS lydfil på 44,1 kHz.
    Kjører man lyden direkte (ikke via ffdshow/AC3 osv) men som spdif fra plate via optisk/coax til reciver så finner du ut om du har et lydkort/brikke som resampler eller ikke.

Resamples ikke lyden vil du få DTS lyd (5.1) ut fra reciver.
    Resamples lyden vil du få "white noise" eller ingen lyd i det hele tatt.
    Du vil ikke kunne identifisere om et lydkort resampler med vanlig lyd men ved en 44,1 kHz DTS lydfil fil vil resampling ødelegge DTS fil og decoder i reciver greier ikke identifisere lyden som kommer og decoding til DTS 5.1 uteblir.

Lydtest har jeg lagt opp å kan lastes ned
    MEGAUPLOAD - The leading online storage and file delivery service (16.82 MB)

Den kan brennes til CD-R som vanlig audio CD eller avspiller som lydfil

Auzentech har laget noen lydkort som ikke resampler lyd.
    Din PC lyd fra hovedkort er store sjangser at resampler lyd.

At reciveren decoder DTS i seg selv er ingen garanti for bit perfect/resampling da 48 kHz DTS lyd feks fra DVD vil bli overført uten resampling ved alle lydkort stort sett men en 100% garanti test får du ved 44,1 kHz DTS
    Du får teste (husk direkte lyd , spdif og ikke gjennom software som kan la resamplet 44,1 kHz lyd komme til reciver )
    Om så skjer resamples lyden til 48 kHz og feks AC3 recoder lyden til DTS og du motar DTS med din reciver (men som resamplet uten at du vet det)

Har du ikke reciver vil denne testen ikke fungere

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    At en lyd blir oppsamplet litt betyr ikke at du vil få hørbare forskjeller men blir den downsamplet ved enkelte lyder du avspiller er dette negativt.
    Dårlig resampling kan være hørbar uansett om det er opp eller ned.

God resampling har som eneste hørbare effekt et lavpassfilter ved ca halve samplingsfrekvensen. Når vi snakker om 44.1kHz og 48kHz så er det snakk om lavpassfiltrering ved 20kHz og deromkring.

-k

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Dårlig resampling kan være hørbar uansett om det er opp eller ned.

God resampling har som eneste hørbare effekt et lavpassfilter ved ca halve samplingsfrekvensen. Når vi snakker om 44.1kHz og 48kHz så er det snakk om lavpassfiltrering ved 20kHz og deromkring.

-k
    Det er vel så.

Men enig er du i en DTS 44,1 kHz lydfil for resamples denne kommer det ikke lyd.

(det ville det vel forsåvidt ikke gjøre med en DTS 48 kHz lydfil men lydkort resampler vel ikke DTS 48 kHz til ett eller annet for så resample det tilbake til 48 kHz før det sendes til reciver ?)
    Om så skjer vil ikke DTS lyden beholdes men bra er en 44,1 kHz test for mange kort vil tvinge all lyd ut som 48 kHz enten de har mindre eller mere Hz i utgangspunktet så tvinges alt til 48 kHz ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lastet ned lydklippet, og fikk DTS 5.1 fra lydkortet på hovedkortet.
    Auzentech kortet står ikke i pc'en så det får jeg teste senere.
    Men det er kanskje ikke vits i å sette inn igjen?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Signal info på receiveren sier Format DTS, 44.1khz, 1411kbps, 3/2-0.1.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Det er vel så.

Men enig er du i en DTS 44,1 kHz lydfil for resamples denne kommer det ikke lyd.

(det ville det vel forsåvidt ikke gjøre med en DTS 48 kHz lydfil men lydkort resampler vel ikke DTS 48 kHz til ett eller annet for så resample det tilbake til 48 kHz før det sendes til reciver ?)
    Om så skjer vil ikke DTS lyden beholdes men bra er en 44,1 kHz test for mange kort vil tvinge all lyd ut som 48 kHz enten de har mindre eller mere Hz i utgangspunktet så tvinges alt til 48 kHz ut.
    Du hadde helt sikkert rett i å korrigere meg: Finn en 44.1kHz DTS-fil og ikke en 48kHz DTS-fil for å teste at man har bit-perfekt av spilling.

AC97-standarden (som veldig mange lydkort var bygget opp rundt inntil for 1-2 år siden), var basert på 48kHz, og mange av disse måtte resample 44.1kHz til 48kHz. CD-standarden er 44.1kHz.

Jeg vil vektlegge at frykten for god resampling er noe overdrevet. Resampling må gjøres virkelig dårlig før det blir hørbart i seg selv. Dersom du resampler fra 48kHz til 22kHz så vil du selvsagt høre at det blir mindre diskant, men det er en annen sak.

-k

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BigZ
    Signal info på receiveren sier Format DTS, 44.1khz, 1411kbps, 3/2-0.1.
    Du har sendt og motatt uendret lyd som er bra
    Lydtest var det samme på fil eller om du brente den på CD som reciver motok¨
    Codec : DTS
    Bit rate : 1411 Kbps
    Sampling rate : 44 KHz
    Resolution : 16 bits

Hadde lyden blitt endret på veien ville du ikke fått annet en stumme høytalere eller white noise (støy)
    med mindre software på pc måtte hjulpet deg men da ville kHz på reciver vise 48 kHz

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •