Avspilling fra CD eller ukomprimert fra disk - Hva er forskjellen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Avspilling fra CD eller ukomprimert fra disk - Hva er forskjellen?

Satt akkurat og lurte på hva som skjer med lydkvaliteten i praksis dersom man i stedet for å spille musikk fra CD-spilleren kopierer den ukomprimert til f.eks. en PC og spiller av musikken derfra. Man har jo ikke tapt noe data, men alle vet jo at det er stor forskjell på lydkvaliteten fra forskjellige CD-spillere. Hva med lydkvaliteten fra hard-disken? (?!)

Hva kan sies om dette?

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du finner veldig mye om dette temaet ved å søke. Men generelt kan man vel si at mye avhenger av D/converteren, og hvilken kvalitet/lydsignatur den besitter. Når det gjelder CD-drivverk VS Harddisk er det vel delte meninger, men har inntrykk av at de fleste ikke klarer å høre forskjell. m.a.o. Komer mange til den konklusjon når man veier brukervennlighet og lydkvalitet kan det være lurt å bruke en PC som avspiller, og en ekstern D/A konverter som videre kobles til forsterker. Et populært eksempel er squeezebox.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    ...men alle vet jo at det er stor forskjell på lydkvaliteten fra forskjellige CD-spillere.
    Vet alle det?
    Hva med lydkvaliteten fra hard-disken? (?!)
    Såvidt jeg vet har ikke hifiklubben begynt å selge "gullharddisker" enda til 10x prisen, men det kommer nok.
    Hva kan sies om dette?
    Sikkert nok til å skrive en bok :-)

Det er etterhvert mange som har gode erfaringer med å bruke PC som lydkilde. Jeg foretrekker foobar2k som avspiller.

-k

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du spør får du svar; nei alle vet selvsagt ikke det hehe.. Men de fleste her inne antakelig..

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mangler for øvrig nokså mye info før jeg begynner med ei bok

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh

Det er etterhvert mange som har gode erfaringer med å bruke PC som lydkilde. Jeg foretrekker foobar2k som avspiller.

-k
    Å, spennende.............

dumme spørsmål:
    - kan den håndtere synkronisering med mp3-spiller/iPOD?
    - kan den kombineres med trådløs overføing ala A2DP?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men å spille musikk ut fra en PC MÅÅ da nødvendigvis forringe kvaliteten..? Hvorfor skal man ellers kjøpe CD spillere for mange tusen?

(jeg er sååå glad i dumme spørsmål, for de gir SVAR..stort sett..)

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, egentlig ikke.
    Man ripper en CD til lossless, f.eks FLAC og sender så denne digitale "musikken" videre til en receiver med digitalkabel (alternativt via en ekstern DAC) og receiver konverterer til analoge signaler. .

Helt 100% likt som om man sender den digitale "musikken" fra CD-spiller via optisk/coax/HDMI kabel til receiver for konvertering.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skal Hi-Fi entusiaster med Cd-spillere i dag da?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det vel flere som kan erstatte sine CD-spillere til 40k med Ipod e.l...

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei nei - iPOD spiller ikke FLAC, dvs man KAN få det til via et program som heter Rockbox. Så var det det å kjøre lyden digitalt til receiver. DAC'en i disse små bærbare mp3/iPOD spillerne er nok ikke av samme kvalitet som man finner i en bedre CD spiller/receiver.

Det er mange herinne som ikke har spilt CD plater på lenge. De bruker f.eks Squeezebox Duet. Først ripper de CD'en til FLAC, legger vekk CD plata, og spiller musikken via PC---> Squeezebox ---> receiver.

Men vi er noen få herinne som også bruker SA-CD plater og de MÅ man spille av på en spiller som kan lese slike plater.

Ekspertene må gjerne korrigere meg her - jeg prøver bare å skrive dette litt enkelt og forståelig.

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sluttet helt å spille cd-plater. Har sammenlignet A/B-tester og klarte ikke å høre forskjell om jeg brukte cd/dvd som kilde eller pcen min

Spør du meg, så er det DACen som avgjør hvordan lyden til syvende og sist blir. På f.eks Hifi-sentralen er det et par stereo-"friker" som har testet pc-basert(mac?) avspilling via Apple Airport mot en Teac Esoteric X-03 cd-spiller/drivverk inn i samme DAC. De slet visst med å høre noen forskjell:

"Så kommer dilemmaet, vi er begge hellig overbevist om at drivverket er meget viktig, noe som er grunnen til at jeg endte opp med X-03. Jeg skulle allikevel gjerne hatt brukervennligheten til et system ala sonos (www.sonos.com), men har vært litt skeptisk på om en slik løsning ville holde mål lydmessig. X-03 benytter jo et state-of-the-art driverk, derfor trodde vi begge at det skulle bli lekende lett og skille lyden fra X-03 og Airporten..

MEN... Ehhh.. Hva skal vi si.. ****.. Sjokkert Kult Det var ikke så lett som vi trodde... I mange tilfeller foretrakk vi drivverket til X-03, men med litt bytting frem og tilbake på samme sang, var det vanskelig å komme med noe konkret bortsett fra at det uansett låt veldig bra... (Blindtesting ble desverre ikke praktisk gjennomførbart...)

Bør vi rense øra eller har andre lignende erfaring...."

Shootout: VRDS-NEO vs. Apple Airport

Forøvrig så står det endel interessant om dette pc/mac-basert musikkavspilling i denn pdf-en:

http://www.avihifi.co.uk/AppleMusic_MarioGreppi.pdf

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hjalmar, spennende.

Vet du om Airport express saken kan kjøres sammen med MediaMonkey?
    Jeg er ikke helt fortrolig med iTUNES

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg kjøpte DAC-1 kjørte jeg en kjapp test mellom Squeezebox reciever med FLAC filer og samme musikk på Denon DVD2910 (som CD drivverk). Jeg klarte ikke å skille dem fra hverandre, men noen blindtest var det ikke.

Mellom MP3 (320bit VBR) og CD mener jeg å kunne høre marginale forskjeller på, men det er en annen problemstilling.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    nei nei - iPOD spiller ikke FLAC, dvs man KAN få det til via et program som heter Rockbox. Så var det det å kjøre lyden digitalt til receiver. DAC'en i disse små bærbare mp3/iPOD spillerne er nok ikke av samme kvalitet som man finner i en bedre CD spiller/receiver.
    Men iPoden spiller vel ALAC out of the box som teknisk sett er like bra som FLAC.
    Men vi er noen få herinne som også bruker SA-CD plater og de MÅ man spille av på en spiller som kan lese slike plater.
    Det stemmer. Men man kan jo kopiere dem analogt som man ville med LP-plater. Eller man kan kjøpe denne som gir deg 6 kanaler med high-rez PCM ut av en SACD-spiller, digitalt konvertert. Gitt at du har en av en håndfull typer SACD-spillere og er villig til å betale $650 eller noe slikt for en digital utgang :-)

DVD-Audio lar seg imidlertid rippe på PC-en med stor suksess. Et argument i seg selv for å holde formatet i livet :-)

-k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, ALAC/ALE tar jo iPOD, men så er det vel ingen digital utgang på dem og man er "stuck" med DAC'en som er der....

Nei, ingen Oppo på den lista over spillere i linken din nei, hehe

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Squeezebox er en annen variant i løypa her. Den henter musikk som du har kopiert til datamaskinen. Denne fungerer altså som avspiller - ala foobar. Du kan her også koble til ekstern dac.

Stereophile testet denne, og her er konklusjonen ang. squeezebox vs. cdspiller som drivverk:

Sitat Opprinnelig postet av John Atkinson
    Comparing the original CD on the Ayre C-5xe disc player, its digital output driving the Levinson DAC via a 1m DH Labs AES/EBU link, with SlimServer feeding an Apple Lossless–encoded file to the Squeezebox with its digital output feeding the Levinson via the AudioQuest OptiLink-5, I was hard-pressed to hear much of a difference
    Stereophile: Slim Devices Squeezebox WiFi D/A processor

Squeezebox: $299
    Ayre C-5xe: $5950

Stereophile sier altså at forskjellen mellom CD og PC basert avspilling er minimal. Jeg er ikke i tvil, dette er framtiden. Når squeezebox boom kommer så skal den inn på soverommet, og vips... så er mine 1300 cdplater tilgjengelig også der.

Når det gjelder iPod som kilde så er denne veldig interessant:

Wadia iTransport.

Denne henter musikken ut fra iPod uten å gå gjennom DAC. Krever at du lagrer filene lossless for best lyd.

Du er derimot fælt låst mot Apple sine produkter og formater ved denne løsningen.

---

Hmm.... Western Digital Audiophile Line 1,5TB Der er vel også bare et tidsspørsmål før det kommer en spray som har positiv effekt på det trådløse signalet mellom router og squeezebox.... (Audiophile Air™)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Hva skal Hi-Fi entusiaster med Cd-spillere i dag da?
    Som med det meste annet i denne verden er der flere faktorer der avgjør om du kjører trådløst eller bruker en dedikert cd avspiller.
    Vil du spille sacd i multikanal? Vil du ha dvd audio? DTS? Liker du å skifte plater i spilleren og sitte og lese coveret mens musikken spiller?
    Mener du at en audio cd absolutt SKAL avspilles i en cd spiller fordi sånn har det alltid vært, eller mener du musikk bare er bits der skal transporteres til en dac du selv velger kvaliteten av?
    Spiller du 24/96 materiale?
    Du må se hva du spiller, hvilke features du vil ha, og da avgjøre hvilket produkt der er for deg......

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Som med det meste annet i denne verden er der flere faktorer der avgjør om du kjører trådløst eller bruker en dedikert cd avspiller.
    Vil du spille sacd i multikanal? Vil du ha dvd audio? DTS? Liker du å skifte plater i spilleren og sitte og lese coveret mens musikken spiller?
    Mener du at en audio cd absolutt SKAL avspilles i en cd spiller fordi sånn har det alltid vært, eller mener du musikk bare er bits der skal transporteres til en dac du selv velger kvaliteten av?
    Spiller du 24/96 materiale?
    Du må se hva du spiller, hvilke features du vil ha, og da avgjøre hvilket produkt der er for deg......
    Dersom intet mer enn dette skiller lyd fra CD eller PC så er jeg overbevist. Men også overrasket..

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt spørsmål dreier seg egentlig kun om avspilling av CD i stereo. Blir det like bra fra PC, iPod eller lignende? Så langt tolker jeg det dithen at det egentlig ikke spiller noen stor rolle..

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •