Avspilling fra CD eller ukomprimert fra disk - Hva er forskjellen? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 36 av 36
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    MEN... er det forskjell på lyden fra ulike lydkort hvis man bruker den digitale coaxiale utgangen?
    Som i mitt tilfelle der jeg både har det integrerte HD lydkortet på Nforce 790i Ultra hovedkort, og et Auzentech X-fi Prelude som jeg i dag kobler til RX-V3800 digitalt.
    Kan ikke si jeg hører forskjell ihvertfall.... Er vel en annen sak hvis jeg kobler de analogt, og bruker DAC'en i lydkortene og ikke i Yamahaen?! Da er nok Auzentch kortet suverent bedre... men DAC'en i receiveren er vel bedre enn begge lydkortene uansett...?!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Mitt spørsmål dreier seg egentlig kun om avspilling av CD i stereo. Blir det like bra fra PC.
    Ja, dersom DAC-en du benytter matcher CD-spilleren sin. Det er DAC-en som er interessant, ikke avspillingsmediet.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Nei, ingen Oppo på den lista over spillere i linken din nei, hehe
    Morsomt at du nevner Oppo`en. Tror det var i siste Stereophile (sept-08) jeg leste at en av skribentene brukte en modifisert OPPO 980 :wink:

Så det er åpenbart en haug med veier til Rom.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Når det gjelder iPod som kilde så er denne veldig interessant:

Wadia iTransport.

Denne henter musikken ut fra iPod uten å gå gjennom DAC. Krever at du lagrer filene lossless for best lyd.

Skjønte ikke poenget med den der. Slik jeg leser bruken så hentes sangene ut fra iPodens flashdisk, og ikke fra biblioteket. Man benytter mao iPoden som en harddisk. Man bør heller da droppe iTransport og iPoden og heller kjøpe en liten PC / Mac / AppleTV og koble dem digitalt til D/A-konverter. Det må jo være enklere og like billig.

Modell: 170 iTransport NYHET!
    Pris: kr. 3.995,-

”This is a brilliant product, one that finally lets the iPod® be all that it can and should be” Playback Magazine, USA, aug. 08.

Wadia 170 er ingen vanlig iPod® dokkingstasjon. I motsetning til ALLE andre dokkingstasjoner på markedet, så henter Wadia ut et ubehandlet digitalt lydsignal rett fra iPodens harddisk eller flashminne. Dette gjør at lydsignalet går utenom all elektronikk i iPoden og kan kobles direkte til en ekstern D/A-konverter eller forsterker med digital inngang. Resultatet er en lydkvalitet som er lysår foran det man vanligvis forbinder med iPod®!

Den har selvfølgelig vanlig analog lydutgang i tillegg.

Wadia 170 er også utstyrt med høykvalitets videoutganger i form av Component video og S-video. Disse formatene er de beste videoformatene iPod® støtter, avhengig av iPod® type.

Kommer med ekstern switchmode strømforsyning med nettstøyfilter, flott fjernkontroll med iPod®-funksjoner og dokking-adaptere for alle typer iPod®

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skal jeg på nærbutikken og kjøpe meg en DAC, so long folks!

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes denne tråden på hifi-sentralen gir en del til ettertanke:

Edge G CD-spiller = "VERDENS BESTE!!!!" ??

Min egen erfaring etter å ha testet cd-spillere, dvd-spillere, dac, intern dac i receiver at det ikke er de helt store forskjeller. Ikke noe jeg ville kunne plukke ut i en blindtest, i hvertfall ikke av det utstyret jeg har prøvd, av en viss kvalitet.

Min erfaring er at det heller er vikitigere å finne den beste utgaven av cd/lp - meget varierende lydkvalitet i utgivelsene.

Så jeg spiller lykkelig fra pc med WMP11 og 320kbps mp3 filer! Grensesnittet er genialt!
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom intet mer enn dette skiller lyd fra CD eller PC så er jeg overbevist. Men også overrasket..
    Du trenger da ikke være overrasket, bits er bits uansett. Det er bare gammeldags overtro der gjerne gjør én skeptisk....
    Dette med dac, det er kanskje ikke bare å løbe ut å kjøbe, eller er det?
    Tenk på hva du trenger også her, som jeg sagde i sted, hvor mange innganger trenger du, optisk, usb, coax??
    Også her er der mange meninger, noen hører forskjeller på dacs i samme prisklasse, andre overhodet ikke, og så har du de merkelige fenomener som f.eks. jeg har oppdaget.
    Sammenlikninger "on the fly" jeg har gjort siger at jeg ikke hører forskjell på digital ut fra Squeezeboks eller Philips dvd963SA dvd spiller med min Bryston upsampling dac.
    Men, brukes dac´en i Squeezeboks, altså analog ut, da er den ganske dårlig sammenliknet både med Philips og Bryston sin dac, kanskje ikke den helt store overraskelse, prisen tatt i betragtning. Forskjellen på min modifiserte Philips, 2 stk xo clocks, AD8066 opamp, Balck Gate kondensatorer osv, og så Bryston sin 12.000,- dac er egentlig ikke overveldende stor, Philips´en har fått berettiget mye skryt for lyden kan jeg bare sige.
    Men, med å sammenlikne Get boksen sin analog utgang med Bryston dac´en var plutselig veldig vanskeligt gitt! Jeg hører ikke helt forskjell og det synes jeg er litt rart, eller kanskje det er bra!
    Du kan se i trådene under dvd/cd spillere, der er erfaringer med forskjellige dacs ......

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Du trenger da ikke være overrasket, bits er bits uansett. Det er bare gammeldags overtro der gjerne gjør én skeptisk.
    Jo da, jeg trengte å være overrasket. Faktisk er det litt gøy med overraskelser i det hele tatt. Gammeldags overtro er også moro, men litt flaut å gå i bresjen for..

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Jeg synes denne tråden på hifi-sentralen gir en del til ettertanke:

Edge G CD-spiller = "VERDENS BESTE!!!!" ??
    Ja det skal være sikkert. I følge flere her i denne tråden er de jo bare en gjeng med suppegjøker (som altså diskuterer CD-spillere til 50k+)

La dette være en oppfordring til de av dere som mener en CD-spiller må til for å kunne gi skikkelig high-end lyd! Noen..?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå selger også HiFiKlubben ekstern DAC.
    Vet ikke om de hadde det tidligere, men det står en Cambridge DAC i den nye katalogen. (finner den ikke på nettbutikken)

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men å spille musikk ut fra en PC MÅÅ da nødvendigvis forringe kvaliteten..? Hvorfor skal man ellers kjøpe CD spillere for mange tusen?

(jeg er sååå glad i dumme spørsmål, for de gir SVAR..stort sett..)
    Fordi man leter etter mikrodetaljer osv... vet ikke jeg, er ikke tilhenger av cd-spillere. Bruker dvd spiller til cd og overfører digitalt så er dac'en i receiveren som farger lyden.

Ellers bruker jeg desidert mest pc til musikk, da også over spdif, så her igjen er det dac'en i receiver som farger lyden.

Men, jeg er ikke audiofil og bryr meg ikke så mye om dette, men kan jo forstå at de som virkelig setter pris på lyd har morro av å svi av masse penger på cd-spillere.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe jeg heller vil enn å digitalisere all musikken min og spille den som om det skulle vært en CD i systemet. Dersom kvaliteten holder så er dette løsningen for meg helt klart!

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel felre og flere her på forumet som lagrer all musikk på harddisk og bruker feks squeezbox osv, den har jo også egen dac og skal gi god lyd etter det jeg har forstått. Har ikke testet det selv, men regner med at det ville holdt for meg, da jeg faktisk syns det blir god lyd ut av analoge utganger på pc.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ved flere anledninger testa SB vs CD både med og uten DAC og mitt inntrykk er at Det er minimale forskjeller mellom SB med og uten DAC. Mens at CD på mange måter var mere 3D med dybde og mørke med mere stillhet mellom anslagene. Hadde vært kult å testa en dyrere SB til over 10K for å sett om det var noe som ble "værende". Eller om denne kan konkurrere med CD.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    forskjellen mellom SB og DAC avhenger jo av kvaliteten på dacen, i samme grad som forskjellen på cdspillere. så man kan vel ikke bare si "med eller uten dac" som om de fungerer på samme måte

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt spørsmål dreier seg egentlig kun om avspilling av CD i stereo. Blir det like bra fra PC, iPod eller lignende? Så langt tolker jeg det dithen at det egentlig ikke spiller noen stor rolle..
    Ved avspilling av lossless via samme DAC; IMO JA! (Ihvertfall sammenlignet med cd spillere/drivverk jeg tar meg råd til)

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •