PA Stereo til russebil!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PA Stereo til russebil!

Jeg vet ikke sikkert om dette er rette plassen og motta råd om dette, men jeg prøver

Vi har planer om og sette inn et PA-Anlegg bak i vår chevy van og da bruke aggregat for og gi det en spenning på 230V.

Problemet er at vi er studenter og har ikke penger til og kjøpe noe rå dyrt, men igjen så vil vi ha noe så gir skikkelig trøkk. Jeg tenker på effektforsterker råd(tenker gjerne brukt så dere trenger egentlig ikke linke til så mye, bare fortelle hele opplegget om hva vi bør ha). Jeg tenker også at vi skulle hatt noen subber som er 15" eller 18". Og noe diskant må man jo også ha. Men som sagt det trenger ikke være den reneste lyden bare grei lyd, høy lyd og trøkk

Så problemet ligger mest i at vi er uerfarne når det kommer til oppsett av et PA-anlegg

Idiot spørsmål er:

Kan vi kjøre kun en effektforsterker på 2 kasser med 2x15/18" subber og 1x horndiskant?

Hvor kraftig forsterker trenger vi?

Trenger vi en forsterker til og "styre" effektforsterken?

PÅ FORHÅND TAKK

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det enkleste for dere er å kjøpe aktive kasser. Dvs kasser med innebygd forsterker. Hvis dere finner topper med 12" og horn + en 18" sub er dere garantert i mål. Ihvertfall på insiden av bilen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Totalt 3 kasser?

Så du mener totalt 3 kasser med innebygd? En standalone aktiv sub, og 2 kasser med horn og 12 tommer?

Hvor kan jeg finne billig slikt vet du det?

Intermediate cdrom sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Det enkleste for dere er å kjøpe aktive kasser. Dvs kasser med innebygd forsterker. Hvis dere finner topper med 12" og horn + en 18" sub er dere garantert i mål. Ihvertfall på insiden av bilen.
    vel, er enig med enklest. Men DYRT!

Har selv rigget til PA i russevan og sitter igjen med noen erfaringer. Budsjettet mitt var 7000kr, og det måtte spille høyt.

Anlegget besto av:
    -Fikk tak i en brukt headunit (bil cd-spiller) med pre-out til ca 500kr.
    -Kjøpte en kraftig 2ch Lanzar 2x1000w bilforsterker fra USA. ca. 3000kr
    -Fikk en god pris på 2 stk. nye Wharfedale EVP12 fra en norsk forhandler ca. 3000kr.
    -I tillegg kom kabler og sikringer. ca 500kr.

Så til erfaringene:
    Anlegget spilte veldig høyt. Det ble moderat med bass, skulle absolutt hatt en subwoofer i tillegg. Og det var på grensen hva batteri og dynamo var i stand til å levere. Men så lenge motoren var i gang gikk dette smertefritt. Med budsjettet var det ikke mye rom for kjøp av forbedrende komponenter, men jeg ville gjort 1 ting annerledes; kuttet ut PA høyttalerne og kjøpt noen 15" cerwin vega stereohøyttalere i steden. Disse ville gitt en god del mere bass i det lavere frekvensregisteret.

SÅ til ditt tilfelle. Kommer litt an på hvor mye dere skal legge i det. Men et minimum bør være 2 topper med enten en 10" eller 12" i hver (ala mine wharfedale) + 1 stk. 15" subwoofer. Du vil trenge en stereoforsterker til toppene samt en forsterker til subb(ene). Siden du bruker aggregat er jeg litt usikker på hvordan det vil være å bruke en headunit som lydkilde. Et lite miksebord + en mp3-spiller er å anbefale.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk takk gode råd du har!

Men vi har ikke lyst og kjøpe effektforsterker til 20000 heller så
    Tror du er mulig og få til det siste du sa for en 10000-15000?

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skaff deg noen billige aktive fra ljudia.

Et par slike bør gjøre jobben greit: Aktive fullrange

Går ned til 40hz som er ganske lavt i musikk sammenheng.
    bare skaffe seg en dritbillig mikser også +-1500kr,-

koble til cd spiller og dra på!

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ser etter noen billige effektforsterkere er disse de billigste og kraftigste du kan få Marathon Power Amplifiers

Største modellen koster ca $750, og har en 240v switcher...

Disse her er også veldig bra Sökresultat - Sida 1 - Svensk International Cyberstore

Intermediate cdrom sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Russ09
    Tror du er mulig og få til det siste du sa for en 10000-15000?
    Ja, så lenge dere holder dere til billigmerker!

Ville ikke kjøpt PA høyttalere brukt. De blir behandlet hardt i de fleste tilfeller.
    Men er endel brukte forsterkere på markedet som er brukbare. De forsterkerne Probie nevner er sikkert gode alternativer.

Bare et raskt forslag:
    *2x 12" topper: KSL Studio Import. 3500kr
    *18" sub: KSL Studio Import 2895kr
    *Sub forsterker: THE T.AMP E800 - Svensk International Cyberstore 2000kr
    *Stereoforsterker: THE T.AMP TA1050 MK-X - Svensk International Cyberstore 3000kr
    *mixer: 1500kr
    *kabler: 1000kr
    ===ca 14000kr

evnt. 2000w aggregat: 2000kr

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Thomann er ern god kilde for billlig utstyr. Kjenner ikke KLS tingene, men hvis du uansett skal handle med thomann er denne subben mindre, billigere, lettere og hvis de oppgitte dataene er riktige spiller de også høyere.

De har også godt utvalg av billige topper. Kan være noe og vurdere.

Mange Lyd/lys firmaer har bruktutstyr til salgs. Hvis du har noen av disse i nærheten er det jo ikke noe iveien for å stikke innom for å høre. Det er noen som sliter godt på utstyret sitt, men du har også de som behandler det pent. Jeg har ikke noe motstillinger om å kjøpe brukt, men det må være av noen som kan bruke det riktig..

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med Konrad.

Om lydkvalitet ikke er så alt for viktig hadde jeg kjøpt et par av disse:
    BEHRINGER SPEAKERS B215A (Art:162681) - Musikbörsen

Det er crap-o-lainen Behringer B215A. De scoret veldig bra i test hos Tunes, så jeg kjøpte 2 selv for å teste og er overrasket over hvor mye du får for 2700,-

1,75" diskantdriver og 15" bass. 1-2 sånne spiller høyt nok inne i en bil. og ok høyt ut av en bil.
    Det ville vel også være interessant og supplere med en sub for å få litt skyv i bunnen.

Om du går for B215A ville jeg alikevel modifisert de litt. montert kjøleribber på forsterkeren. Jeg synes de jobber litt varmt om en presser de hardt over tid.
    Er ikke snakk om mye, men en passende ribbe på 5x10x3cm BHD hadde nok gjort susen.
    Og om dere ikke dreper de iløpet av russetia kan jeg kjøpe de av dere brukt igjen

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    1,75" diskantdriver og 15" bass. 1-2 sånne spiller høyt nok inne i en bil. og ok høyt ut av en bil.

Når du sier ok høyt er det slik at man ville tatt oppmerksomheten fra de vanlige russebilene?

Tenker nå på og kjøbe 1 par av dem du viser til, en effektforsterker og 2x15" /2x18" subber i bunn. Men vi trenger nok diskant da. Og jeg vurdere og kjøpe en Marathon forsterker slik en linket til

4 ting står igjen da: 1.hvor mye effekt tror dere dette vil trukket?
    2. Vet noen om det er lovlig og ha et aggregat på noen fastsveiste metallstenger til bakdelen av bilen f.eks?
    3.Må måle opp om det er plass.
    4. Kan noen fortelle meg hvordan det virker med oppkoblingen hvis jeg skulle hatt det som jeg ser for meg nå? Har aldri vært borti sånne "store runde" plugger.

Poenget skal være billig trøkk, diskant som kan spille opp en kveld på stranden
    f.eks. Kult og ha et bra stereo. Dessuten så kommer aldri et stereo vekk.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •