Basmanagement marantz/Audio pro Brav FX-10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jonia
    Noen som har tilsvarende erfaringer? Forslag til løsning hvis det rett og slett ikke er noe feil i dvd spilleren, men bare ikke mulig å rute LFE til frontene? Går det for eksempel an å bruke noen y-ledd eller adapter av noe slag slik at jeg kan sende signalene fra sub inn i henholdsvis høyre og venstre fronthøyttaler-signalene? på denne måten går subsignalene og frontsignalene sammen til fronthøyttalerne med riktig lydnivå i forhold til hverandre. Kanskje lyden blir dårligere ved denne løsningen?
    Hva med å sette DVD-spilleren til å ha subwoofer, koble denne med signalkabel til receiver, og bruke receiverens bassmanagement? Vet ikke om det funker i ditt oppsett, men kan kanskje være verdt et forsøk...

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å sette DVD-spilleren til å ha subwoofer, koble denne med signalkabel til receiver, og bruke receiverens bassmanagement? Vet ikke om det funker i ditt oppsett, men kan kanskje være verdt et forsøk...
    Det har jeg gjort, og koblet med signalkabel til receiver. Men når jeg velger i receiveren at jeg ikke har subwoofer, så ser det ut som om jeg mister LFE signalet.... Jeg kobler jo subwoofer-inngangen til 7.1 inngangen på receiveren (har ikke noen annen subinngang...) og da ser det ut til at den by-pass'er hele bassmanagement funksjonen i receiveren.... så denne løsningen fungerer ikke hos meg...

MEN, jeg har funnet ut at når jeg hører på sacd og dvd-audio så blir lydenkvaliteten egentlig veldig bra også UTEN LFE sporet, føler ikke at jeg mister noe kritisk bass, men det er bare det at jeg VET at jeg ikke har LFE som gjør at jeg føler noe mangler... Når jeg ser film er det ikke noe problem, da jeg kjører digitalt.

Er det riktig at all elektronikken i receiveren skal by-passes når jeg kjører 7.1 inngangen på receiveren? Tja, det er vel kanskje ikke så ulogisk? Uansett så hadde det vært kult å få med den aller dypeste bassen også! Høyttalerne mine er spesifisert til å gå helt ned i 18 Hz, så jeg skulle jo kunne merke om LFE er på eller av.... Dark Side of The Moon f.eks. har jo endel dypbass....

Når det gjelder høyttalernes evne til å gå dypt, så har jeg testet dette med en cd jeg har, og fant ut at de går vel så dypt som mine gamle Cerwins, og det er jo ikke så galt da Cerwinene faktisk har 15" basselement. Trykket ble riktignok mye heftigere med Cerwinene da... men det skulle jo bare mangle...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...mumle... Da er det ett av to igjen:

1) Bygge en liten summeringskrets
    Noen foreslo noe slikt for å summere signalet fra høyre og venstre kanal inn på en subwoofer en gang. Skal se om jeg finner det (tror det bare var et enkelt motstandsnettverk)... Kommer tilbake hvis jeg finner det.

2) Kjøpe en separat subwoofer til LFE-kanalen
    Vet at du er fornøyd med bassen du har, så det er vel kanskje litt overkill. Men mer lyd er mer lyd...

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for linken!

Har forresten oppdatert litt info på førstesida, oppdateringene er skrevet med rødt.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke skjønne annet enn at det må være mulig å koble fra sub-ut fra dvd spilleren med en signalkabel koblet til en y-adapter som "gir meg" to kanaler med samme bass-informasjonen. Disse to kanalene med bass kobler jeg så til en y-adapter på hver av front-inngangene på 7.1 inngangen. Da går bassen inn i den ene inngangen på fronten og selve frontsignlaet går inn på den andre delen. (hvis du skjønte hva jeg mente...?)

På denne måten ville jeg få med LFE på frontene også ved bruk av 7.1 inngangen på receiveren.

Problemet med denne løsningen er jo nettopp at jeg må bruke tilsammen 3 Y-kabler. Y-kabelen med bassinformasjon må være en "hunn-dobbel-hann" og de to jeg bruker i frontinngangene på 7.1 inngangen må være "hann-dobbel-hunn". Dette blir altså flere overganger, og jo flere koblinger jo dårligere signal.... men jeg vet ikke hvor mye dette egentlig har å si..

Fordelen med løsningen er åpenbar...
    1. Jeg får LFE til frontene mine!
    2. Jeg kan regulere nivået på bassen i DVD spilleren om jeg ønsker det.
    3. Jeg kan høre vanlig stereo analogt via receiverens "vanlige" frontinnganger, altså uten noen Y-ledd som ødelegger noe av lydkvaliteten.
    4. Kino forblir uendret da jeg benytter digitalinngangen.

Eneste negative sånn som jeg ser det er at jeg kan få litt dårligere kvalitet på SACD og DVD-audio pga. alle koblingene. Dette negative må da veies opp mot fordelen med å høre LFE med slike musikkmedier....

Dette må testes!!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke skjønne annet enn at det må være mulig å koble fra sub-ut fra dvd spilleren med en signalkabel koblet til en y-adapter som "gir meg" to kanaler med samme bass-informasjonen. Disse to kanalene med bass kobler jeg så til en y-adapter på hver av front-inngangene på 7.1 inngangen. Da går bassen inn i den ene inngangen på fronten og selve frontsignlaet går inn på den andre delen. (hvis du skjønte hva jeg mente...?)

På denne måten ville jeg få med LFE på frontene også ved bruk av 7.1 inngangen på receiveren.

Dette må testes!!
    NEI, NEI, NEI! Dette må du ikke gjøre! Grunnen er at det vil være forskjeller mellom signalene på frontutgangene fra DVD-spilleren og Sub-signalet. Og det du foreslår medfører en kortslutning av ALLE TRE signalene. :shock: Ikke bare blir det feil ut til høyttalerne, siden begge frontene vil få samme signal, men det vil kunne overbelaste utgangstrinnet på DVD-spilleren slik at det ødelegges. :shock:

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gulp.

Dette var skummelt..... Jeg trodde jeg hadde funnet en genial løsning..

Kan du forklare litt mer om hvorfor jeg kortslutter utgangene?
    Spenningsnivået er 2,1V på hver utgang, det blir som å parallellkoble sub-signalet og henholdvis høyre og venstre frontsignal, spenningene forblir de samme, gjør de ikke?

Oppsett:
    DVD spiller:
    H ___________>--H (inngang receiver 7.1 front)
    Sub------------<
    V ___________>--V (inngang receiver 7.1 front)

Satt og tegnet dette opp nå, og mens jeg tegnet det opp, så ser jeg jo det at signalet kan jo gå fra DVD spillerens H via Y-adaptere til V på receiver, og omvendt for DVD spillerens V, sub vil gå til begge.......
    Er det dette du mener med at jeg mister stereoeffekten?

Jeg kan forstatt ikke helt se hvordan kortsluttningen kan skje, så jeg hadde satt pris på litt mer info.

Og jeg skal IKKE prøve dette altså, men greit å skjønne hvorfor jeg ikke kan gjøre det!!!

En gang prøvde jeg å koble til to forforsterkere til en og samme effektforsterker. Jeg koblet da utgang 1 fra DVD til receiver og benyttet altså receiveren som forforsterker. Koblet denne til en effektforsterker som jeg hadde koblet 2 Y-kabler til. Deretter koblet jeg DVD spillerens utgang 2 til NAD forforsterkeren min og videre via pre out til effektforsterkeren.

Når jeg hadde begge enhetene (receiver og NAD forforsterker) på samtidig (receiver kun i standby) merket jeg at lydnivået ble kraftig redusert.. med en gang jeg skrudde receiveren HELT av, så ble lyden i normalt nivå igjen. Har dette noen sammenheng med det vi snakker om her?

Venter spent på tilbakemelding!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir ikke kortslutning til jord, men kortslutning mellom de ulike signalene. Jeg har ikke gjort noe slikt som dette med å summere ved hjelp av motstander før, men har sendt en PM til jane som har vist seg kunnskapsrik på feltet tidligere. Venter i spenning på om jane poster noe i nærmeste fremtid.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir som Roffe sier, du må bruke et motstansnettverk - som er en ganske enkel affære

Jeg forsøker meg på litt ASCII-grafikk:

V
    o------ R1 ------o La

Sub
    o------ R2 ------o Lb
    |
    o------ R3 ------o Ra

H
    o------ R4 ------o Rb
    H, Sub og V kommer fra DVD-en din.
    La og Lb kobles sammen til Left inngang på forsterkeren.
    Ra og Rb kobles sammen til Right inngang på forsterkeren.

Verdien på motstandene, som skal være like -- du kan forsøke en plass mellom 10 - 30 kOhm.
    En slik kobling vil gi et signaltap, typisk (minst) -6dB, men det kompenserer du i nivåkontrollene på DVD-spilleren. Overhøring mellom høyre og venstre kanal vil som regel være minimal, avhengig av utgangsimpedansen på DVD-en din.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du forklare litt mer om hvorfor jeg kortslutter utgangene?
    Spenningsnivået er 2,1V på hver utgang, det blir som å parallellkoble sub-signalet og henholdvis høyre og venstre frontsignal, spenningene forblir de samme, gjør de ikke?

Oppsett:
    DVD spiller:
    H ___________>--H (inngang receiver 7.1 front)
    Sub------------<
    V ___________>--V (inngang receiver 7.1 front)

Satt og tegnet dette opp nå, og mens jeg tegnet det opp, så ser jeg jo det at signalet kan jo gå fra DVD spillerens H via Y-adaptere til V på receiver, og omvendt for DVD spillerens V, sub vil gå til begge.......
    Er det dette du mener med at jeg mister stereoeffekten?

Jeg kan forstatt ikke helt se hvordan kortsluttningen kan skje, så jeg hadde satt pris på litt mer info.
    Det er et par ting du har misforstått:
    1) Signalet fra DVDen er ikke 2.1V, det er MAKSIMALT 2.1V. Signalet varierer hele tiden, siden det dreier seg om frekvenser her, og variasjonene er ulike i de ulike kanalene.
    2) Det er en utbredt misforståelse at signaler i kabler "går fra" ett sted til et annet. Det er bare riktig hvis man titter på hvordan elektronene beveger seg på atomnivå. I praksis er enhver kabel å betrakte som en korslutning. Det vil si at det du tegner slik:
    Kode:
    H---------->--H (inngang receiver 7.1 front)
              /
    Sub------<
              \
    V---------->--V (inngang receiver 7.1 front)
    Like gjerne kan tegnes slik:
    Kode:
    H--o   o---H (inngang receiver 7.1 front)
        \ / 
    Sub--O
        / \
    V--o   o---V (inngang receiver 7.1 front)
    Så det du observerer om at H, Sub og V er koblet sammen er det samme som at du mister stereoeffekten, ja.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Tror jeg forsøker å finne ut hvorfor DVD spilleren min ikke gjør Bass Management som den skal først. Deretter kanskje jeg prøver på en slik løsning. Disse motstandene, er de greie å få tak i? Hvor kjøper jeg dem? Hva koster de? Er det noe hokus pokus å feste dem?

Hvordan blir lydkvaliteten? Mister jeg mye på en slik løsning, er opptatt av best mulig lydkvalitet også. Kanskje det da er bedre å droppe LFE signalet på SACD og DVD-audio? Det blir jo nok bass likevel....

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse motstandene, er de greie å få tak i? Hvor kjøper jeg dem? Hva koster de?
    Du burde greie å få ta i dem ved ditt nærmeste radio/TV-verksted.
    Prisen?, Tja, de tar sikkert et par kroner stykket.

Legger ved en litt bedre tegning (ASCII blire ofte så rotete )

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg forsøker å finne ut hvorfor DVD spilleren min ikke gjør Bass Management som den skal først. Deretter kanskje jeg prøver på en slik løsning. Disse motstandene, er de greie å få tak i? Hvor kjøper jeg dem? Hva koster de? Er det noe hokus pokus å feste dem?
    Ikke gi opp! Dette er en gyllen mulighet til å svinge loddebolten og bygge noe som BÅDE løser et problem og er noe man kan være stolt av.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kode:

H--o o---H (inngang receiver 7.1 front)
    \ /
    Sub--O
    / \
    V--o o---V (inngang receiver 7.1 front)

Så det du observerer om at H, Sub og V er koblet sammen er det samme som at du mister stereoeffekten, ja.
    OK! Dette skjønner jeg nå, men dersom jeg slenger inn noen motstander blir det bedre. Men likevel er det jo fullt ut mulig for signalet å forstyrre i og med at det kun sitter en motstand i mellom signalveiene.

Men, for å se om jeg har forstått dette, stemmer denne barnslige uttalelsen:
    Strømmen velger minste motstands vei. For Venstre front signal vil letteste vei være gjennom 1 motstand og deretter inn i receiverens venstre inngang. Dersom den skulle gått inn i den høyre, ville den måtte passere Y-leddet (og det er jo ikke noen motstand her, så det ville gå glatt) og så inn i høyre frontinngang. Altså like lett, og derfor virker ikke dette... dersom jeg derimot hadde satt en motstand i Y-leddet på enden av sub-signalkabelen på begge "beina", så ville problemet være løst. Da ville venstre signal kun måtte gå gjennom 1 motstand for å nå venstre inngang på receiver, MEN dersom dette skulle nå høyre inngang, måtte den gå igjennom enda en motstand! Altså dobbelt opp, og ikke sannsynlig. Grunnen til at jeg må ha samme motstand på alle ledningene er for at signalene skal bli like høye.

Var dette riktig forstått?

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. dette med signalveien, dersom jeg kobler en motstand på hvert bein i y-leddet vil faktisk venstre signal fra DVD måtte gå gjennom 3 motstander for å nå høyre inngangen på receiveren...... stemmer ikke det?

Og trenger jeg virkelig en så stor motstand som 10-30 kOhm? Vil ikke dette redusere lydsignalet litt vel mye? Hva med bare en liten motstand? Vil jeg da kunne risikere lekkasje i større grad enn ved bruk av en stor en?

Takker for alle svar, håper jeg skjønner mer nå...

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg vet ikke utgangsimpedansen på DVD-en din, heller ikke inngangsimpedansen på forsterkeren, men typisk er Zut mye mindre enn Zinn. Derfor får signalet fra "L" til "Right" en meget tung vei, siden utgangsimpedansen til LFE er veldig lav i forhold til motstandene. En så tung vei at overhøring er neglisjerbar.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. dette med signalveien, dersom jeg kobler en motstand på hvert bein i y-leddet vil faktisk venstre signal fra DVD måtte gå gjennom 3 motstander for å nå høyre inngangen på receiveren...... stemmer ikke det?

Og trenger jeg virkelig en så stor motstand som 10-30 kOhm? Vil ikke dette redusere lydsignalet litt vel mye? Hva med bare en liten motstand? Vil jeg da kunne risikere lekkasje i større grad enn ved bruk av en stor en?

Takker for alle svar, håper jeg skjønner mer nå...
    Det er viktig å skjønne forskjellen på lavnivåsignaler (som er signalene mellom f.eks. DVD og forsterker) og høynivåsignalene (til høyttalere).

Lavnivåsignalene skal overføre så lite strøm som mulig. Det som overføres er spenningsvariasjoner. Det er i effektforsterkeren at spenningen økes og man tilfører strøm for å få høy effekt.

Svært forenklet betyr små motstander mye strøm, mens store motstander betyr lite strøm. Derfor benytter man store motstander i signalveien for lavnivåsignaler. Inngangsmotstanden på forsterkeren din er den ukjente faktoren her. Den kan enkelte ganger være svært høy (Mohm), mens den også kan være lavere, men sjelden lavere enn 10kohm. Jo mindre motstand, desto nærmere kortslutning nærmer man seg. Små motstander i ovenstående nettverk betyr at du begynner å trekke vesentlig med strøm mellom utgangene på DVDen, noe den ikke er dimensjonert for.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og trenger jeg virkelig en så stor motstand som 10-30 kOhm?
    Et godt utgangspunkt for motstandene er at de har omtrent samme verdi (eller noe lavere, ned til ca halvparten) som inngangsimpedansen på forsterkeren. Så 30 kOhm kan være litt høyt, ja.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK!

Takk for alle svar, dette har vært lærerikt!

Jeg kommer nok til å prøve meg på en sånn løsning, men kommer til å teste med billige signalkabler først.. bare sånn for å se/høre hvordan det blir... Og få litt erfaring med loddebolten..

Så får vi se.

Som dere kanskje skjønner er jeg litt av den nysgjerrige typen, liker å finne ut av ting, sånn som f.eks. vifteprosjektet mitt.. det gikk jo veldig bra da! Og nå dette med å bygge inn datamaskin i et videospillerchassis... Det er moro synes jeg..

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •