Basmanagement marantz/Audio pro Brav FX-10 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 36 av 36
    Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hentet dette fra hjemmesidene til Marantz:
    AUDIO SECTION
    Power Output 105W/ch ( 8 Ohm)
    Signal to Noise Ratio 105 dB
    Freq.Response Analog In 10Hz-100kHz (+/- 3 dB)
    Freq.Response Digital In 8Hz-45kHz (+/- 3 dB)
    Input Sensitivity/Impedance 168mV/47 kOhm

Da er det slik å forstå at alle innganger har en motstand på 47 kOhm, så om jeg velger en motstand som er omkring 30 kOhm, så skulle det bli bra?

Og da vil jeg få ca. 6 db lavere nivå på frontkanalene og subkanalen. Dette må jeg da justere bakhøyttalerne og centeren ned med (kan ikke justere de andre høyere enn null dB...). Eller vil det lønne seg å gjøre innstillingene på 7.1 inngangen i receiveren istedet? Denne kan nemlig justeres +-10 dB... Dette spiller kanskje ikke noen rolle?

Når det gjelder nivåregulering av bassen i en slik løsning, vil jeg automatisk få riktig nivå på bassen i forhold til frontkanalene så lenge disse er likt stilt inn på dvd spilleren? Dette må jeg kanskje høre meg frem til....

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonia
    Input Sensitivity/Impedance 168mV/47 kOhm

Da er det slik å forstå at alle innganger har en motstand på 47 kOhm, så om jeg velger en motstand som er omkring 30 kOhm, så skulle det bli bra?
    Det er i alle fall et godt utangspunkt.
    Hvis kretsen (motstandene) blir for høyohmig, er den mer følsom for støy, og den vil også dempe signalet litt mer. Jeg ville gått for 20 kOhm som er en standardverdi. (Lasten for DVD-utgangene blir da ca 34 KOhm, og et tap rundt 7.5 dB, som er fullt akseptabelt)

Og da vil jeg få ca. 6 db lavere nivå på frontkanalene og subkanalen. Dette må jeg da justere bakhøyttalerne og centeren ned med (kan ikke justere de andre høyere enn null dB...). Eller vil det lønne seg å gjøre innstillingene på 7.1 inngangen i receiveren istedet? Denne kan nemlig justeres +-10 dB... Dette spiller kanskje ikke noen rolle?
    Hipp som happ, men du har større område å gå på i forsterkeren. Eller du kan gjøre begge deler, grovinnstilling på DVD-en og fintuning vha forsterkeren. Valget er ditt...

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden har vel etterhvert blitt såpass teknisk at moderator bør flytte den?

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å sette DVD-spilleren til å ha subwoofer, koble denne med signalkabel til receiver, og bruke receiverens bassmanagement? Vet ikke om det funker i ditt oppsett, men kan kanskje være verdt et forsøk...
    Det har jeg gjort, og koblet med signalkabel til receiver. Men når jeg velger i receiveren at jeg ikke har subwoofer, så ser det ut som om jeg mister LFE signalet.... Jeg kobler jo subwoofer-inngangen til 7.1 inngangen på receiveren (har ikke noen annen subinngang...) og da ser det ut til at den by-pass'er hele bassmanagement funksjonen i receiveren.... så denne løsningen fungerer ikke hos meg...
    Har hatt samme problem, da jeg skulle koble rumperister til å motta LFE. Det jeg fant ut, er at ved front-large og sub-no sender ikke receiveren LFE til front som den burde. men ved å splitte L og R ut fra pre out, inn på effektforsterker, og videre til en monoforst. med signalsummerer får man LFE. altså er det begrenset hvor dypt signal som sendes ut via høyttalerterminalene. tipper det er for å spare høyttaleren, ved risiko for å sprenge den.

en annen merkelig ting, ref. understreket tekst; ifølge tilkoblings-skjemaet til min marantz skal sub ut kobles fra 7ch direct inn?!!?!
    7ch pre out sender bare signal ut, så hvor skal da sub inn signal mottas??
    Har marantz gjort en stor tabbe her, og ikke tenkt på hvordan sub-signalet skal mottas når man ikke kan få det via digital inngang, som ved DVD-A/SACD?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Denne tråden har vel etterhvert blitt såpass teknisk at moderator bør flytte den?
    Dette (Generelt audio og HiFi) er jo en teknisk kategori, så jeg ser ikke noen grunn til å flytte den.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En løsning kan være denne: http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=6805

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Dette (Generelt audio og HiFi) er jo en teknisk kategori, så jeg ser ikke noen grunn til å flytte den.
    re roffe: jeg splittet denne tråden ut fra Jonias utstyrstråd.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Hva med å sette DVD-spilleren til å ha subwoofer, koble denne med signalkabel til receiver, og bruke receiverens bassmanagement? Vet ikke om det funker i ditt oppsett, men kan kanskje være verdt et forsøk...
    Det har jeg gjort, og koblet med signalkabel til receiver. Men når jeg velger i receiveren at jeg ikke har subwoofer, så ser det ut som om jeg mister LFE signalet.... Jeg kobler jo subwoofer-inngangen til 7.1 inngangen på receiveren (har ikke noen annen subinngang...) og da ser det ut til at den by-pass'er hele bassmanagement funksjonen i receiveren.... så denne løsningen fungerer ikke hos meg...
    Har hatt samme problem, da jeg skulle koble rumperister til å motta LFE. Det jeg fant ut, er at ved front-large og sub-no sender ikke receiveren LFE til front som den burde. men ved å splitte L og R ut fra pre out, inn på effektforsterker, og videre til en monoforst. med signalsummerer får man LFE. altså er det begrenset hvor dypt signal som sendes ut via høyttalerterminalene. tipper det er for å spare høyttaleren, ved risiko for å sprenge den.

en annen merkelig ting, ref. understreket tekst; ifølge tilkoblings-skjemaet til min marantz skal sub ut kobles fra 7ch direct inn?!!?!
    Har marantz gjort en stor tabbe her, og ikke tenkt på hvordan sub-signalet skal mottas når man ikke kan få det via digital inngang, som ved DVD-A/SACD?
    ingen meninger om dette?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingen meninger om dette?
    Jo, dette hørtes merkelig ut :?
    Jeg har en mindre Marantz-modell, 6.1, og ifølge manualen til denne, skal sub kobles til pre-out sub. Har ikke modellen din pre-out?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jo men hvordan gjør du med analoge 5.1 kabler til DVD-Audio?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jo men hvordan gjør du med analoge 5.1 kabler til DVD-Audio?
    Jeg kobler kablene fra DVD-spilleren til 6.1Ch Input på Marantzen.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En gang prøvde jeg å koble til to forforsterkere til en og samme effektforsterker. Jeg koblet da utgang 1 fra DVD til receiver og benyttet altså receiveren som forforsterker. Koblet denne til en effektforsterker som jeg hadde koblet 2 Y-kabler til. Deretter koblet jeg DVD spillerens utgang 2 til NAD forforsterkeren min og videre via pre out til effektforsterkeren.

Når jeg hadde begge enhetene (receiver og NAD forforsterker) på samtidig (receiver kun i standby) merket jeg at lydnivået ble kraftig redusert.. med en gang jeg skrudde receiveren HELT av, så ble lyden i normalt nivå igjen. Har dette noen sammenheng med det vi snakker om her?
    Hva mener dere om dette?

Og når det gjelder sub ut og inn, så er det en inngang for sub in og en for sub ut. Så jeg kobler dvd spilleren inn i 7.1 inngangen (der det også er sub inn), og så kunne jeg koblet til en subwoofer på subutgangen (som er en del av 7.1 pre-utgangene).

Men når jeg kjörer ved bruk av analoge innganger i receiveren, virker det som om det ikke er mulig å sende LFE informasjonen til fronthöyttalerne, det går kun dersom jeg kjörer digitalt. Men det er jo litt rart at det ikke er mulig for receiveren å rute LFE til frontene når den er innstilt til ikke å ha subwoofer...... Uansett om jeg kjörer analogt eller ditigitalt må jo receiveren kunne rute signalet i henhold til det som er innstilt. Synes det er litt merkelig dette her jeg... Kan det hende at receiveren tror jeg har en subbass tilknyttet fordi jeg har pluggen stående inni subutgangen på receiveren (har nemlig sub-kabelen koblet til bak på receiveren og kabelen liggende löst bak höyttaleren (for at det skal bli lett å koble kabelen til og fra)) Kanskje det blir bedre om jeg napper pluggen helt ut?

Hva tror dere? Kan jo forsöke det også.

Og kanskje jeg skulle unngå å benytte Source direct når jeg kjörer 7.1 inngangene? Hmmm, hvorfor har jeg ikke tenkt på dette för? Dette kan jo väre forklaringen! Jeg kjörer jo alltid source direct for et best mulig resultat.... da kanskje hele sub-rutingen by-passes?

Dette skal jeg teste så snart jeg har tilgang på anlegget igjen! (Holder på å pusse opp badet skjönner dere, og jeg bor derfor ikke i leiligheten min om dagen.. har teipet igjen döra til stua for å hindre stöv i å trenge inn, og har derfor ikke tilgang til anlegget mitt om dagen... sukk )

Begynner å lengte nå...

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En gang prøvde jeg å koble til to forforsterkere til en og samme effektforsterker. Jeg koblet da utgang 1 fra DVD til receiver og benyttet altså receiveren som forforsterker. Koblet denne til en effektforsterker som jeg hadde koblet 2 Y-kabler til. Deretter koblet jeg DVD spillerens utgang 2 til NAD forforsterkeren min og videre via pre out til effektforsterkeren.

Når jeg hadde begge enhetene (receiver og NAD forforsterker) på samtidig (receiver kun i standby) merket jeg at lydnivået ble kraftig redusert.. med en gang jeg skrudde receiveren HELT av, så ble lyden i normalt nivå igjen. Har dette noen sammenheng med det vi snakker om her?
    Hva mener dere om dette?
    Hvis du kobler utgangene på 2 forforsterere sammen i et Y-ledd, vil de gjensidig gi hverandre en lavohmig last å drive. Begge forforsterkerne sender signalet sitt til den andes utgang, og den med høyest utgangsimpedans blir den største taperen .
    Slår du av en forforsterker, blir utgangsimpedansen, for denne, udefinert (du må se i kretsskjematet for å gjøre deg opp en formening) men ofte mye høyere enn når den er påslått.
    Så at lydnivået ble kraftig redusert med begge påslått passer bra inn i dette resonomentet.

Intermediate Nemesis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du er inne på noe her ang. Source Direct.Var slik på en Marantz SR 7200 som jeg hadde.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har funnet ut at det ikke er mulig å unngå source direct når jeg kjører med signalkabler fra DVD-spilleren til 7.1 inngangen på receiveren.

Har kommet frem til at det kanskje er mulig å koble inn likerettere istedetfor motstander i kretsen... dvs. jeg slipper unna med 4 likerettere istedetfor motstander. Da oppnår jeg at jeg slipper å kortslutte utgangene, jeg får ikke mono signal og jeg får heller ikke noen merkbar reduksjon av lydtrykket, da en slik likeretter representerer minimal motstand i kretsen, den bare gjør det fysisk umulig å lede strømmen i en bestemt retning.

Hva tror dere om det? Bruke likeretter? Det er likestrøm som går mellom DVD og receiver, ikke sant? Hvis ikke, så vil jeg slite med likerettere.. :roll:

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis teorien om likeretter holder mål, betyr det jo at jeg faktisk kan kjøre 2 forforsterkere på samme effektforsterker også, hvis jeg bruker likeretter på hver utgang fra forforsterkerne..... da oppnår jeg minimalt med signalsenkning og samtidig vil jeg tro at lydkvalitet ikke nødvendigvis behøver bli dårligere?

Hva mener dere?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •