Lengde på kabler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lengde på kabler?

Hei!

Når jeg kobler opp anlegget mitt har jeg tenkt som så at jeg skal ha like lange kabler pr "par" i oppsettet. Altså jeg har feks 4m kabel til begge frontene og 8m til begge surroundhøyttalerne siden de på en måte opptrer som par. Når det gjelder center og sub har jeg valgt det som passer.

Er dette riktig med tanke på signaler?
    Skulle jeg gjort det penest mulig med tanke på å gjemme kabler, skulle jeg gjerne hatt ganske ulik lengde på alle kablene, men innbiller meg at det blir galt.
    Noen som har et fasitsvar til meg? Er det egentlig bare å bruke så kort/lang kabel som jeg trenger for å nå frem til høyttalerne utfra rommets form, eller bør jeg gjøre som jeg har gjort?

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bare trekke så lang kabel du vil egentlig.
    Men husk at desto lengere kabelen er desto mer signal taper du, så ikke trekk mye lengere den du trenger. men er tips er jo å ha et par cm å gå på... sånn i tilfelle noen justeringer må til.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hastigheten til de elektriske signalene er så mye høyere enn lydhastigheten at forskjellen i kabellengde på 1-2meter tilsvarer det å flytte hodet en halv millimeter eller så i praksis, ergo er det ikke noe problem.

Det er en fordel å legge litt lengre kabel enn du trenger, så har du noe å gå på seinere. Husk også å legge grov nok kabel, 2x2.5mm2 bør være minimum til fronthøyttalere, biltema har greie kabler på den tykkelsen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    588
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker front center og sub signal kabler på 14m i hjemmekinoen min og er meget fornøyd med lyden. Bruker kabel av merket Silver Sonic pro.
    Den har meget god skjærm og lederene er sølvbelagte, og god skjærm er meget viktig for at lange kabler ikke skal snappe opp støy. Jeg loddet skjermen til minus i begge ender, det er ingen støy og høre. Etter at jeg kobblet opp disse har jeg forandret min mening med kabler.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RBG
    Jeg bruker front center og sub signal kabler på 14m i hjemmekinoen min og er meget fornøyd med lyden. Bruker kabel av merket Silver Sonic pro.
    Den har meget god skjærm og lederene er sølvbelagte, og god skjærm er meget viktig for at lange kabler ikke skal snappe opp støy. Jeg loddet skjermen til minus i begge ender, det er ingen støy og høre. Etter at jeg kobblet opp disse har jeg forandret min mening med kabler.
    Jammen dette høres veldig bra ut!
    Jeg flytter om et års tid, men da skal jeg kose meg med å legge opp kablene litt mer estetisk. Har funnet ut at det er fryktelig upraktisk å legge dem med samme lengde hehe. Blir enda mer kabelrot enn det burde.

Takk for gode svar alle tre!

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok viktigere til frontene enn til surround høytalerene, da frontene er de med mest info.

Har selv 6-7 meter på høyre bak, men venstre bak nok har 10-13 meter eller mer. Høyre ligger langs gulvlist, mens jeg fikk venstre skjult ved å gå over loftet.

Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RBG
    Du bør berre koble skjermen i eine enden, vist ikkje vil den opptre som utjamningsforbindelse. Og vist du har forskjell i potensial i jord fra dei to punktene så vil du få forstyrrelser. Men vist du kobler den til i den eine så vil den opptre som ein antenne som sender støy til jord..

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Det er nok viktigere til frontene enn til surround høytalerene, da frontene er de med mest info.

Har selv 6-7 meter på høyre bak, men venstre bak nok har 10-13 meter eller mer. Høyre ligger langs gulvlist, mens jeg fikk venstre skjult ved å gå over loftet.
    Yes, er akkurat det. Rommet kan ofte gjøre sitt til at det er vanskelig å få kablene symetrisk. Skal bli moro å legge opp ting penere i min neste leilighet! Nå er det bare rot hehe...

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man syntes det er viktig å få ting pent, men samtidig å ha like lengder, så går det jo som oftest greit å kveile det som blir til overs bak stereobenken.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Hvis man syntes det er viktig å få ting pent, men samtidig å ha like lengder, så går det jo som oftest greit å kveile det som blir til overs bak stereobenken.
    Hehe ja... Men samtidig er det folk som sier man ikke skal kveile opp ledningene, da de vil oppføre seg som en spole.
    Ikke at jeg vet hva en spole gjør med lyden, men det høres ikke riktig rett ut

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1 til 3 meter i en kveil burte ikke gjøre noe, bare legg dem unna sterkstrøms kabler.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Hastigheten til de elektriske signalene er så mye høyere enn lydhastigheten at forskjellen i kabellengde på 1-2meter tilsvarer det å flytte hodet en halv millimeter eller så i praksis, ergo er det ikke noe problem.

Det er en fordel å legge litt lengre kabel enn du trenger, så har du noe å gå på seinere. Husk også å legge grov nok kabel, 2x2.5mm2 bør være minimum til fronthøyttalere, biltema har greie kabler på den tykkelsen.
    Som de fleste vel kjenner til så er det stor uenighet om kablers betydning innen hifi. Jeg tilhører nok de mer skeptiske.

Men en kabel gjør, rent teknisk sett, mer enn å legge til delay. Derfor er ikke "det å flytte hodet" en helt presis modell av hva som rent fysisk endrer seg når du endrer kabelens lengde.

I den grad at valg av kabler overhodet har betydning, så mener jeg at kabel-lengde absolutt er relevant, og jeg tror at det er mer kritisk med forskjellen mellom kabelen til høyre og venstre høyttaler, enn kablenes beskaffenhet.

-k

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du overrasker meg med den uttalelsen, men du pleier jo ikke synse så fælt. Har du noen forklaring eller linker til informasjon? Jeg har nemlig trodd at høyttalerkabler ikke skal være lengre enn nødvendig, men at evt forskjell i lengde utgør minimal påvirkning og utlignes greit av romkorreksjon på receiver. I tillegg til delay blir det vel også et tap i dB? Noen flere parametere?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Som de fleste vel kjenner til så er det stor uenighet om kablers betydning innen hifi. Jeg tilhører nok de mer skeptiske.

Men en kabel gjør, rent teknisk sett, mer enn å legge til delay. Derfor er ikke "det å flytte hodet" en helt presis modell av hva som rent fysisk endrer seg når du endrer kabelens lengde.

I den grad at valg av kabler overhodet har betydning, så mener jeg at kabel-lengde absolutt er relevant, og jeg tror at det er mer kritisk med forskjellen mellom kabelen til høyre og venstre høyttaler, enn kablenes beskaffenhet.

-k
    Knut, jeg er frekk nok til å bruke din egen tankegang: er det hørbart?
    F.eks 1,5 meter til FL og 2,5 meter til FR - samme type kabel/terminering - hørbart? DEN blindtesten skulle jeg gjerne vært med på

Newcomer Xene sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg har nemlig trodd at høyttalerkabler ikke skal være lengre enn nødvendig, men at evt forskjell i lengde utgør minimal påvirkning og utlignes greit av romkorreksjon på receiver. I tillegg til delay blir det vel også et tap i dB? Noen flere parametere?

Copper wire

Her kan dere regne ut hvor mange watt som forsvinner i 1 meter kabel....
    Etter å ha skummet igjennom denne siden fant jeg at på 2.6mm2 kobberkabel har man et tap på 0.00669ohm pr. meter. P=U^2/R. Så da er det bare å regne... Jeg er spent på hva dere kommer frem til. Tviler på det blir så veldig mye.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det jo mulig at jeg har trodd riktig, men det er jo best å vite!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Knut, jeg er frekk nok til å bruke din egen tankegang: er det hørbart?
    F.eks 1,5 meter til FL og 2,5 meter til FR - samme type kabel/terminering - hørbart? DEN blindtesten skulle jeg gjerne vært med på
    Legg merke til at jeg tar alle mulige forbehold om "dersom kabler overhodet har hørbar betydning"...

Min personlige tro er at høyttalerkabler begynner å få betydning for lengder på 50meter - og da snakker vi normalt om proffe installasjoner hvor man transformerer opp spenningen.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Du overrasker meg med den uttalelsen, men du pleier jo ikke synse så fælt. Har du noen forklaring eller linker til informasjon? Jeg har nemlig trodd at høyttalerkabler ikke skal være lengre enn nødvendig, men at evt forskjell i lengde utgør minimal påvirkning og utlignes greit av romkorreksjon på receiver. I tillegg til delay blir det vel også et tap i dB? Noen flere parametere?
    Denne artikkelen er ganske grei:
    Speaker Cable Length Differences: Do They Matter? — Reviews and News from Audioholics

En høyttalerkabel kan normalt analyseres som et RLC-nettverk (med mindre den er hundrevis av meter lang eller har en diameter på 10 cm). Når vi øker disse, så endres både effekt-tap, frekvensrespons og forsinkelse (som er tett knyttet sammen).

Som artikkelen viser så har dette først og fremst akademisk verdi.

-k

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •