Tips? Her er det brainstorming på gang :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips? Her er det brainstorming på gang :)

Må få ut tankene mine litt. Holder meg våken om natten av og til

Det har seg sånn at jeg har følgende anlegg:
    • Rauna Crescendo TL høyttalere. De trives best med rundt 30m2 rom.
    • Conrad Johnson PF-R Pre
    • Adcom GFA-555 effekt
    • Zhalou DAC 3.0
    • Billig DVD-spiller
    • Skviisboks
    • NAD PP2 RIAA
    • Thorens TD160
    • Philips 212
    • Kimber høyttalerkabler
    • DIY signalkabler

Problemet mitt er at bassen er litt treg. Ikke det kicket som jeg mener en høyttaler bør ha. Fin og fyldig bass. Strekker seg ned til 18-20 hz, og alt er topp. Bortsett fra det lille kicket som finnes mellom 100-300 hz vil jeg tro.

Det kan være flere grunner til dette:
    • Rommet er for lite, bare halvparten av det som er anbefalt.
    • Høyttalerne er Transmisjonslinjer og har en tendens til å bli litt trege. Ref Transient blab bla
    • Effektforsterker ikke matcher høyttalerne

Da kommer de mulige endringene jeg har tenkt på:
    Hverken nå eller i oversiktlig fremtidig kommer jeg til å få 25-30 m2 lytterom som lar seg innrede slik at man får maks utnyttelse av Raunaene. Det er da innlysende at disse bør byttes?
    Tar utgangspunkt i at de byttes og Conrad Johnson forsterkeren mener jeg holder i massevis for stereo et par år til.

Plass og design vil være nesten like viktig som lyden ved evt. bytte.
    Alternativene er da:
    • Rør-effekt og gode stativhøyttalere, pluss eventuelt to små subber om det viser seg å være nødvendig.
    • Kjøpe et "designanlegg" fra Artcoustic. Man får da høyttalere og passiv sub som henges på veggen. 5" tykke. Og et bra oppsett inkludert en 3-kanals 1500watt effektforsterker som er matcht høyttalere og sub.

Link Artcoustic

Et budsjett på alternativ 1 vil jeg tro kan ligge på rundt 30-35 000 uten subber, og der jeg kanskje kjøper brukt CJ Permier 11A fra statene.
    Alternativ 2 kommer fort vekk på 50 000 uten for mye ekstra utstyr man gjerne skal ha i et sånt oppsett.

Velge og matche komponenter selv er det innlysende valget. Men tanken på å henge alt på veggene, og spare mye plass er overveldene også. Lyden i Artcoustic overasket meg positivt. Samtidig er WAF helt uten sidestykke på Artcoustic.

En leilighet på 60-75m2 i Oslo området er planen for neste år, og oppgradering av lyd skjer etter det.

Noen erfaringer eller tips?
    Også åpen for alle andre alternativer. Også beholde Raunaene som jeg er bestemt på skal lyde bedre med annen forsterker.

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om saken er helt lik som din, men det jeg følte når jeg hadde plassert høyttalerne mine på gutterommet av bassen var uten tvil tilstedeværende, MEN. det manglet den lille "punchen" som jeg fikk når jeg prøvde ut anlegget før jeg kjøpte det.

Når jeg da flyttet det inn på det nye "kinorommet" mitt, så falt bitene mer eller mindre på plass, da ble på en måte lydbilde komplett.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er nok noe i det. Har et håpløst utgangspunkt her vi bor nå. Nesten et hvilket som helst annet rom vil gjøre det bedre. Vil nok uansett ikke gjøre noe endringer før vi flytter, så får vi se da.
    Samboer blir litt gal når vi ser på leiligheter og eneste parameter jeg går etter, er om det er plass til stereoanlegget

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå gir jeg meg ende over. Høyttalerne er satt til sides, for å pusse dem opp, og frem kom to små B&W stativhøyttalere fra slutten på 90-tallet fra "roterommet".
    Det står uten stativ, på tv-benken ved siden av TV og engasjerer meg mer enn Raunaene.
    Raunaene spiller bra på alt bortsett fra det partiet som skal få trampen i gang.
    Det irriterer så grenseløst at det er vanskelig å beskrive hehe.

Det at vi har begynt på den andre halvdelen av vinkartongen har faktisk ingenting å si på disse inntrykkene. Har sittet med dem en stund.

grrr.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OT: Snakker vi B&W DM302?

Mye lekkert hos Artcoustic.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    OT: Snakker vi B&W DM302?

Mye lekkert hos Artcoustic.
    B&W 600 series i. Står det bak på dem.
    Hadde 302 før i hjemmekino oppsett faktisk.

EDIT: Mye pent har Artcoustic ja. Har du hørt noe derfra også? Finner lite meninger eller Reviews i Hifisammenheng på nettet.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva slags kabinett hadde denne Rauna`n din opprinnelig egentlig?
    om det var treverk så burde det vel skje en markant endring et sted med nytt material i eh.. sement?

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med investering av nye høytalere som vil passe til deg og rommet ditt? Det er jo en fordel at høytalerne passer rommet, synes det mangler noe her i heimen også. Det kan være rommet som er på trynet mener jeg, men det er ikke godt å si siden jeg ikke er noe ekspert på den akustikk delen. Du kan jo kanskje låne med deg ett par fra en kamerat eller noe?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    hva slags kabinett hadde denne Rauna`n din opprinnelig egentlig?
    om det var treverk så burde det vel skje en markant endring et sted med nytt material i eh.. sement?
    Kabinettet er i Betong, og var laget slik av Bosse Hanson på 80-tallet.
    Ikke med sand, men med marmorstøv, sement og vann. Det optimale materialet for å holde vibrasjoner og resonanser borte i følge han.
    Det eneste jeg har gjort er å lime bladfiner på utsiden.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Hva med investering av nye høytalere som vil passe til deg og rommet ditt? Det er jo en fordel at høytalerne passer rommet, synes det mangler noe her i heimen også. Det kan være rommet som er på trynet mener jeg, men det er ikke godt å si siden jeg ikke er noe ekspert på den akustikk delen. Du kan jo kanskje låne med deg ett par fra en kamerat eller noe?
    Er helt enig. Vil nok bytte høyttalere om bytte av leilighet i løpet av neste år ikke hjelper.
    Tanken på et DIY kit av noen stativhøyttalere er mest nærliggende. De vil være lettest å plassere, og om tiden kommer der jeg må pakke alt inn på kontoret, så kan jeg gjøre det også. En vet jo ikke hvordan fruen vil utvikle seg med tiden hehe.

Med et DIY kit får hun også delta i finish av dem, slik at hun får tilhørighet til høyttalerne. (Hun er utdannet kunstlærer og har håndverk i blodet).
    I tillegg får man som regel mye for pengene

Noen tips til gode DIY kit? 15-20000 er vel øvre grense, men for et stativ-kit er det vel ganske brukbart

EDIT: Har du kvittet deg med hjemmekinoen mister Waters? Ikke lenge siden du kjøpte deg det om jeg ikke husker feil?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    desse tenker jeg har det du savner
    Upgrade Audio - Hammer Dynamics Super 12
    gå for en gulvstående når du først skal bruke såpass og er åpen for kitløsninger.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Er helt enig. Vil nok bytte høyttalere om bytte av leilighet i løpet av neste år ikke hjelper.
    Tanken på et DIY kit av noen stativhøyttalere er mest nærliggende. De vil være lettest å plassere, og om tiden kommer der jeg må pakke alt inn på kontoret, så kan jeg gjøre det også. En vet jo ikke hvordan fruen vil utvikle seg med tiden hehe.

Med et DIY kit får hun også delta i finish av dem, slik at hun får tilhørighet til høyttalerne. (Hun er utdannet kunstlærer og har håndverk i blodet).
    I tillegg får man som regel mye for pengene

Noen tips til gode DIY kit? 15-20000 er vel øvre grense, men for et stativ-kit er det vel ganske brukbart

EDIT: Har du kvittet deg med hjemmekinoen mister Waters? Ikke lenge siden du kjøpte deg det om jeg ikke husker feil?
    Det var en gang 2.1 system her, men jeg har solgt receivern min og kjøpt forforsterker heller. Jeg har subben min enda men skal prøve å selge den, vil bare ha ett stereo oppsett her. Er det som passer best om jeg skal flytte og slikt, naboer og slikt er ikke så glad i subben min. Er ikke så moro å plage dem heller, er ikke første gang dem har vært på døra her...

Jeg håper å få tak på en parasound nc 2250 effekt med tiden, så det vil bli muligheter for litt ekstra løft i trøkket her. Den Rotel som jobber her er litt liten til formålet, så jeg håper at jeg kan få råd til noe bedre med tiden.

Sikker på at du ikke vil prøve å kjøpe deg noen høytalere ? 20k har du mye å velge mellom. Det er masse gode meninger med Monitor Audio GS serien, kanskje noe å sjekke ut?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    desse tenker jeg har det du savner
    Upgrade Audio - Hammer Dynamics Super 12
    gå for en gulvstående når du først skal bruke såpass og er åpen for kitløsninger.
    Hadde vært konge med noe slikt, men plass og plassering er noe jeg forventer å slite md i årene som kommer.
    Stativhøyttalere eller noen smale gulvhøyttalere som ikke preger rommet for mye er nok tingen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •